Media Portal - første inntrykk : svakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Media Portal - første inntrykk : svakt

Jeg har hørt mange skryte av Media Portal, så jeg tenkte jeg skulle teste det ut. Første som skjer er at installasjonen kræsjer når jeg skal prøve å søke inn tv-kanalene.
    Javel, ut på google og forumsidene til mediaportal og lete i vei. Ser at maaange sliter med det samme. Prøver alle tipsene jeg finner uten hell.

Noen andre som har fått det til å virke med Hauppauge PVR-500 ? PVR-150 ?

Uten TV er noe av poenget borte. Skjønner heller ikke at folk skryter så fært av de andre features'ene ; GUI'et ved installasjon virker helt amatørmessig, det spiser CPU og er tregt å gå fra fullscreen til vindu + masse andre irritasjonsmomenter jeg akkumulerte underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Hadde ingen problemer med kanalsøket men programmet kræsjer hver gang jeg flytter det fra en skjerm til en annen. Og CPU bruken overgår det meste av tilsvarende programmer.

Men har likevel hold meg til dette da alternativene alle har sine problemer.
    Har nå prøvd MCE, Meedio, Home Theater, og Nero men de 3 sistnevnte sliter alle med stabilitet. Har nå endt opp med å bruke både MCE og Media Portal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er synd at det ikke fungerte så bra for deg. Det stemmer bra med mine første erfaringer.

Jeg har likevel festet meg ved MP, først og fremst fordi:
    1) Et veldig sterkt utviklermiljø med godt forum
    2) Enorm fleksibilitet

Der hvor MCE har vært enormt sent ute med muligheter for norsk EPG, DVB-T og andre ting som var interessante for meg, har MP hele tida vært tidlig ute. Jeg er veldig spent på den helt nye tv-motoren som kommer om få dager.

MP er helt klart glad i ressurser. Spesielt et ekte DirectX 9 skjermkort siden all gui er rendret med DirectX funksjoner. Et annet problem er at det er dårlig med feedback på om MP "tenker" eller om det har låst seg.

Grunnen til ustabilitet hjemme hos meg nå er kun at jeg kjører SVN-kode (koden som utviklerne jobber på fra dag til dag). Når jeg kjører offisielle versjoner/patcher har jeg ingen problemer av betydning.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pønk
    Helt enig. Hadde ingen problemer med kanalsøket men programmet kræsjer hver gang jeg flytter det fra en skjerm til en annen. Og CPU bruken overgår det meste av tilsvarende programmer.
    MP liker ikke flytting eller resizing av vinduet, i alle fall ikke mens man ser tv. For min egen del kjører jeg alltid i fullscreen så det er ikke noe problem.

Merk at MP først og fremst bør kjøres på primary display

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i utgangspunktet klar for å legge en god del kroner og tid ned i en god HTPC.

Drømmen var å ha brukervennlige menyer og få gjort alt som har med musikk og video å gjøre.

Det viser seg etter å ha prøvd det meste av programmer, og brukt en god del tid på å prøve å gjøre ting stabilt, at jeg måtte gi opp.

Jeg måtte resignere og gå for Mastiff guiden, og har fått et helt stabilt oppsett.

Zoomplayer for dvd
    VLC for divx og andre dårlig kvalitet
    Jriver for musikk og bilder.

Programmene overlapper hverandre til en viss grad, men det jeg har skrevet er det jeg mener de er best på. Jriver kan gjøre alt, men er svak på noen av tingene.

Det er det beste jeg har fått til, men skal gjerne prøve andre ting når det er kommet noe nytt, men er overbevist om at i dag er det ingenting som når opp til dette oppsettet.

Lykke til, og gi meg beskjed når det kommer noe annet som virker.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er synd at det ikke fungerte så bra for deg. Det stemmer bra med mine første erfaringer.

Jeg har likevel festet meg ved MP, først og fremst fordi:
    1) Et veldig sterkt utviklermiljø med godt forum
    2) Enorm fleksibilitet

Der hvor MCE har vært enormt sent ute med muligheter for norsk EPG, DVB-T og andre ting som var interessante for meg, har MP hele tida vært tidlig ute. Jeg er veldig spent på den helt nye tv-motoren som kommer om få dager.

MP er helt klart glad i ressurser. Spesielt et ekte DirectX 9 skjermkort siden all gui er rendret med DirectX funksjoner. Et annet problem er at det er dårlig med feedback på om MP "tenker" eller om det har låst seg.
    At det bruker mye ressurser kan jeg leve med, men at det krasjer når jeg prøver å søke inn tv-kanalene kan jeg ikke leve med - da er halve poenget borte. Men når nye versjoner dukker opp vil jeg sikkert prøve igjen, for det er mange irritasjonsmomenter i MCE også ; spesielt mangelen på å konfigurere ting slik jeg vil ha det. Ser ut til at jeg ender opp med en hybrid-løsning der jeg bruker MCE for videoopptak og ellers bare bruker pc'en med VLC/mediaplayer for avspilling av film, serier, mp3 osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du poster en bug-rapport på forumet med beskrivelse av hardware, software og feilfunksjon så er erfaringen min at slike feil rettes i løpet av få dager :-)

-k

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du poster en bug-rapport på forumet med beskrivelse av hardware, software og feilfunksjon så er erfaringen min at slike feil rettes i løpet av få dager :-)

-k
    Takk - kanskje jeg skal gjøre det. Problemet er at akkurat denne feilen er postet mange ganger før ifbm med samme TV-kort, så det burde egentlig vært fiksa ?..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du fekk eit dårleg førsteintrykk. Eg har brukt MP i eit års tid og er godt fornøygd. Køyrer på ein dedikert PC med kun XP (MCE), MP, Daemon-tools og nødvendige drivarar/codecs. Vi må og hugse på at MP fortsatt er i beta 0.2.

Vil vi ha høg funksjonalitet og stor fleksibilitet på ein gong blir det fort ein del å sette seg inn i.

Eg har 2 PVR-150MCE som har fungert ok. Men etter at eg tok i bruk FireDTV (DVB-S) er dei sjelden i bruk. Meiner å hugse at eg la inn kanalane manuelt, navn og nr pr kanal og deretter knytte dei opp mot kortet. Ein overkommeleg jobb (for mitt vedkommande 2 via antenne, og ca 20 via kompositt frå CD-tuner)

Av funksjonalitet eg set stor pris på kan eg nevne:

Støtte for DVB-S m/CI (er og begynt å komme på MCE)

PVRScheduler - tar PC ut av dvalemodus, tar opp ønska program, og går i dvale igjen.

WEBEPG - er no støtta i PVRScheduler og sørger for alltid oppdatert EPG

Støtte for Daemon-tools - avspeling av DVD frå image

MCE fjernkontroll fungerer "ut av boksen"

Codec-støtte

+++++

Ellers blir det spennande når den nye TV-serveren kjem opp og gå. Begynte å teste litt i går kveld, men her er nok litt vei å gå....

------------
    Leon

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....for meg virker programmet veldig lame!

Må forhåndsøke opp filer for så å legge til istedenfor å hente dem direkte, direkte tåpelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    ....for meg virker programmet veldig lame!

Må forhåndsøke opp filer for så å legge til istedenfor å hente dem direkte, direkte tåpelig!
    Hva mener du? Du kan velge mellom om å browse musikk direkte (ala explorer) eller å bla igjennom musikk som er indeksert på forhånd.

-k

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg ikke dette til musikk,
    men det som er litt spennende er hvordan de fungerer på filmer osv.

Vis meg det skjermbildet hvor jeg åpner filene mine på disken min??

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bl.a gå inn i MediaPortal Setup under Movies, Movies Folders og legge til hva du måtte ønske. Gjerne roten av alle diskene dine om du ønsker.

PS! Er på jobb så det er mulig ting heter noe annet... :-)

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Noen andre som har fått det til å virke med Hauppauge PVR-500 ? PVR-150 ?
    Jeg har PVR-500 og opplevde samme ting som deg når jeg brukte siste versjon. Både den stabile og buildene i mellom.

Det som funket for meg var å:

- Installere 0.2.0.0
    - Legge på 0.2.0.4-patchen (mulig dette er unødvendig)
    - Søke opp alle kanalene, sette opp WebEPG osv
    - Avinstallere MP -- men ikke slette katalogen
    - Installere 0.2.1.0 feature release

Et tips: Dersom du har valg å minimere ved programavslutning MÅ du fjerne krysset på å bruke Extended DirectX (MP Setup, General). Ellers henger MP dersom du minimerer med f.eks TV gående

Nå fungerer MP rimelig stabilt for min del...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg ikke dette til musikk,
    men det som er litt spennende er hvordan de fungerer på filmer osv.

-k

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Jeg har PVR-500 og opplevde samme ting som deg når jeg brukte siste versjon. Både den stabile og buildene i mellom.

Det som funket for meg var å:

- Installere 0.2.0.0
    - Legge på 0.2.0.4-patchen (mulig dette er unødvendig)
    - Søke opp alle kanalene, sette opp WebEPG osv
    - Avinstallere MP -- men ikke slette katalogen
    - Installere 0.2.1.0 feature release

Et tips: Dersom du har valg å minimere ved programavslutning MÅ du fjerne krysset på å bruke Extended DirectX (MP Setup, General). Ellers henger MP dersom du minimerer med f.eks TV gående

Nå fungerer MP rimelig stabilt for min del...
    Takker for tipsene. Virker som om det er _mulig_ å få det til å fungere da ja. Men når det blir såpass mye hassle blir terskelen høy for å sette i gang. Får se om jeg gir den et nytt forsøk når jeg har samlet opp enda flere ankepunkter mot MCE. Innen den tid har det kanskje kommet noen nye releaser av mediaportal som virker bedre også :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt Mediaportal helt siden versjon 0.1.3 og falt for denne løsningen med en gang. Jeg har prøvd alternativene og kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å bytte. MP har stort sett vært 100% stabilt på de fleste konfigurasjonene jeg har testet og de problemene jeg har opplevd har som regel kommet av "overdreven eksperimentering" med forskjellige innstillinger, høye klokkefrekvenser ol.

Det har skjedd veldig mye siden 0.1.3 og MP er pr i dag en voksen løsning etter min mening. Jeg kan heller ikke se at det skal være noen motsetning mellom å bruke MP og Mastiffs guide. Jeg bruker Mediaportal i kombinasjon med ffdshow og har brukt Mastiffs HTPC guide som utgangspunkt. Resultatet er en svært fleksibel og brukervennlig løsning med svært god lyd- og bildekvalitet.

- Judaz -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •