HDTV og HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: HDTV og HTPC

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDTV og HTPC

Til neste år kommer forhåpentligvis HDTV også til Norge. Jeg har forstått det slik at disse signalene kan sendes via dagens nett, både ved kabel og god gammeldags antenne. Det eneste man skal trenge er en "boks".

Noen som vet om det blir mulig å bruke et TV-kort istedenfor denne boksen så jeg kan bruke min HTPC til å se på, ta opp osv. HDTV? Kreves det noe kort a la parabol i dag?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi får se hvordan løsningene bli. I basis kan man bli avhengig av kort/løsninger fra leverandøren/godkjent av leverandøren. Evt. må man kjøre ting analog fra dekoderboksen til PCen.

Hvordan dette løses i praksis gjenstår vel å se. Det blir interessant bare å se hvor mye problemer folk generelt vil få, omså på ting som å ta opp programmer på sin gamle videospiller....

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogt?

De vil da ihvertfall få digital tilkobling? HDMI-kontakter?

eller er det jeg som misforstår nå kanskje..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med HDMI er jo at man skal kunne beskytte innholdet slik at f.eks HTPC-brukere ikke blir i stand til å bruke sine dyrt ervervede bokser.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget med HDMI er jo at man skal kunne beskytte innholdet slik at f.eks HTPC-brukere ikke blir i stand til å bruke sine dyrt ervervede bokser.

Hvis broadcast-industrien vil så er de i stand til å stikke betydelig kjepper i hjulene for at folk skal kunne bruke tv-sendingene de lovlig har betalt for. Spørsmålet er om dette er i bransjens interesse?

-k

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI har vel ingenting med beskyttelse av innholdet å gjøre? Troddet det var HDCP som stod for den biten?

Hvis man har både tv-kort og skjermkort med HDCP-støtte vil man ikke da (i prinsippet i hvertfall) kunne få samme funksjonalitet som med analoge signaler i dag?

Ellers så skal vel ikke Norsk Televisjon sende HDTV fra starten av, men nøyer seg med SD i første omgang. Ergo må du nok ha kabel eller parabol for å få tilgang til HDTV-signaler inntil videre.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. HDMI er typen kabel.. som sender digitalt.. HDCP er krypteringen som hindrer enkelte tver, projektorer og sånn som ikke er godkjent i å vise full HD oppløsning...

Men uansett så regner jeg med at det blir en del kjepper å skal hoppe over, ja..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    HDMI har vel ingenting med beskyttelse av innholdet å gjøre? Troddet det var HDCP som stod for den biten?

Hvis man har både tv-kort og skjermkort med HDCP-støtte vil man ikke da (i prinsippet i hvertfall) kunne få samme funksjonalitet som med analoge signaler i dag?

Ellers så skal vel ikke Norsk Televisjon sende HDTV fra starten av, men nøyer seg med SD i første omgang. Ergo må du nok ha kabel eller parabol for å få tilgang til HDTV-signaler inntil videre.
    Joda, men HDMI (og tildels DVI) muliggjør krypteringen som ligger i HDCP.

Det er fremdeles noe uklart for meg hva vi vil få lov til å gjøre på PC-en. Sannsynligvis vil evt HDMI-funksjonalitet sette strenge begrensninger på hva vi kan gjøre (f.eks windows vista, spesielle drivere for tv-kort/skjerm-kort). Å bruke open-source applikasjon som MediaPortal anser jeg som lite sannsynlig, etc.

NTV skal såvidt jeg vet tilby HDTV-mulighet fra dag 1 og så la det være opp til innholdsleverandørene hva de vil betale for. I praksis er det neppe båndbredde til å ha et stort antall hd-kanaler, og leverandørene er vel tatt litt på senga når det gjelder utstyr til å produsere i hd.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •