Klienten`s HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klienten`s HTPC

Hei..
    Da er det på tide at jeg får bestilt meg min HTPC..
    Og flere av dere tenker sikkert allerede "..ånei.. enda en tråd om er dette utstyret bra nok?!" og ja, dere har vel litt rett.. Jeg er ikke så god, så litt hjelp før jeg bestiller er fint.. Vil ikke sitte med skjegget fullt av postkasser da jeg har fått det i gang..

Det blir ikke så mye spilling, men mest video, musikk, musikkvideo og DVD. Tv og radio...

Hvis det er noen som har innspill av noe slag så er det bare hyggelig om dere kommer med det, enten det er kommentar eller svar

Her er det jeg har på lista hittil:

Skjermkort:
    Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out/DVI-I/HDMI/HDCP-ready

Hovedkort:
    Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
    Vurderer egentlig litt for å gå for ett med WLAN.. Eller en USB antenne?
    Prosessor:
    Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    Er det litt overkill med denne? leste akkurat om at noen av dere som har E6400 og E6300, og at dette fungerte bra nok..

Harddisk:
    Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Strømforsyning:
    Seasonic S12 Strømforsyning 380W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin
    silentpcreview.com anbefalte denne.. regner med at den da er stille..

Minne:
    TwinMOS DDR2 PC4200 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC4200 512MB CL4
    Det er vel ikke nødvendig med noe annet, når jeg ikke skal overklokke? eller burde jeg overklokke?

Tv-Kort:
    Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Tv-kort m/radio og 2stk tunere, Bulk
    Lurer ihvertfall på Tv-kortet.. trode alltid at det støttet Digitalsendinger, men når jeg skulle se på det mer, så så jeg andre der det var oppgitt DVB-T.. Burde jeg heller gå for det, eller tror dere ikke det blir nødvendig? fordi jeg allikevel må kjøpe meg en godkjent mottakerboks for å se digitale sendinger?

Kabinettet har jeg ikke fått bestemt meg for enda, det er vel det vankeligste valget tenker jeg..

Annet:
    Linkene er til komplett, men jeg velger å kjøpe utstyret fra 2 andre leverandører, shg.no og mshop.no -da jeg sparer over 1200 inkludert frakt..

Videre
    Ellers så har jeg tenkt til å kjøpe meg en 7" touchscreen som "fjernkontroll" senere, og kjøre ett foreløbig ubestemt Mediasenter...

Jeg har tenkt til å poste litt om hvordan dette går, med bygging, og problemer som forhåpentligvis ikke oppstår, og endelig resultat.. det blir vel sikkert noen oppgraderinger også..

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror E6600 er litt overkill ja, jeg kjører E6300 og det holder lenge, og denne kan overklokkes en god del.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei.. Det er jo ca 1100,- kroner i prisforskjell, så det er jo da bare bortkastet.. og jo mer jeg kan spare her, jo fortere får jeg oppdatert resten av hjemmekinoen min

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. Har ikke fått så mye mer informasjon på tråden min.. men så en annen tråd som svarte på det med tv-kortet.. Jeg går for Hauppage 500 kortet, og får heller se til neste år om jeg bytter ut dette hvis det kommer noen andre løsninger når det blir digitalt bakkenett...

Så har sett litt på kabinetter i går/dag.. Lagde meg en bra liste med for og imot, og bilder, men ser ut som om jeg glemte å lagre.. merkelig nok..
    Husker vel kanskje litt av det interessante..:

Lian Li.. Vibrasjonsisolerende, men mangler intern 5,25" intern brønn.. har 3x3,5" med vibrasjonsdempende skruer..

Thermaltake mozart.. Med eller uten fjernkontroll.. billig egentlig.. fint design, men vil jeg ha loddrett stripe i midten? passer ikke med denon egentlig..
    mange hdd plasser, men skal ikke ha så mange i kabinettet uansett... display..

Dign HV5.. Fint og rent design.. display.. plass til 1 hdd og 1 dvd..!

Og det var ett lignende kabinett, som hadde displayet helt i bunn, men som jeg ikke finner igjen nå..

Har egentlig alltid tenkt til å ha display.. men syns egentlig lian li falt litt i smak.. og nå er det nesten thermaltake som jeg står igjen med..

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere vellykkede prosjekter med Mozart hjemme hos kunder i jobbsammenheng, har ikke prøvd det selv, enda. Men etter hva jeg har forstått er det god plass, enkelt å bygge i, billig! og med programvare/fjernkontroll som faktisk fungerer. Personlig synes jeg ikke den er av det værste å se på heller, er mest glad i retro/stilregne kabinetter, men dersom du først skal ha display - synes jeg Mozart er en av de beste løsningene i denne prisklassen. Go for it!:twisted:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Etter sånne kommentarer får en bare lyst til å trykke på KJØP med en gang..! -Har forresten 700 kroner ekstra i budsjettet mitt, siden jeg ikke kom med på Birkebeiner rittet i år.. : cry :

Vil ikke ha for mye dilldall på kabinettet, men det skal heller ikke være stort, med ingenting annet enn Powerknapp og dvd-luke utenpå heller.. så ett display passer seg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha et anonymt kabinett kan jeg gjerne anbefale (deg å vurdere) APLUS GL-2, den finnes i sort aluminium også. Samme fjernkontroll som Mozarten, men mye mer diskret skjerm (og design generelt). Litt viftestøy, men den ene kan nok fjernes eller byttes ut, og man kan jo ev. regulere ned hastigheten.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sorte så egentlig litt spennende ut også.. Takk

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det meste bestillt..

Bytta ut litt.. Det ble
    Western digital SE16 500GB harddisk
    Thermaltake mozart kabinett
    E6400 prosessor.. sparte en del der.. regner med at det var unødvendig dyrt med E6600 modellen..

Det ble fordelt over 3 leverandører.. shg.no, pcutstyr.no og mshop.no...
    Husker ikke hvor mye jeg sparte på å fordele det slik, men forskjellen fra shg.no og komplett.no var 800 kroner.. og det var nesten tilsvarende hos de andre også..

Jeg er fortsatt ikke sikker på valget av kabinett, men det var det kjæresten likte best av dign hv5 og Thermaltake mozart... 2 andre kamerater mente Dign kabinettet ville passe best, men jeg får se...

Gleder meg til pakkene ankommer i starten av uka, så kan byggingen begynne! så får jeg også sett om jeg må bestille meg noe mer..Må jo ha tastatur med også... sett såvidt på noen logitec.. men liker MCE tastaturet veldig godt, men det har vel dårlig rekkevidde, og har hørt mye negativt om dem..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle tipse deg om Silverstone CW01, samme kabinett som LC18, men uten LCD skjerm og derav mye billigere. koster ca. 2400,-

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å gå for et kabinett med 80mm vifteplasser i stedet for 60mm. Jo større vifter, jo mindre rotasjon for å oppnå god kjøling, og da mindre støy.

Bruk noen hundrelapper på støydempematter. Du vil ikke angre! Jeg modifiserte selv et Kanam HT200 med støydempematter og stillegående vifter, og resultatet var milevis bedre enn utgangspunktet!

Damer reagerer helt klart på design, det ser jeg at du også vet, men de liker i alle fall ikke støy!

Heller stilrent og stille.

Her er ett, Zalman ZMHD160BB fra microplex. Noe dyrt synes jeg kanskje, men bruk heller penger på stillhet før andre egenskaper på kabinettet. LCD skjermen blir lite brukt etter min erfaring. Har man et godt tastatur/fjernkontroll så er man i havn.

Hvis du finner et kabinett med 80mm plasser du synes ser bra ut så anbefaler jeg deg papst 8412N2GLLE vifter (9dB).

DrErling

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... ok.. nå har jeg jo bestilt, og varene er sendt..

Men jeg trodde faktisk at Thermaltake hadde 80mm vifter! Men det har vel blitt blandet i jungelen med mange specs og mange kabinetter.. huff.. det var dumt.. men det går jo ann å sende det tilbake...

Tenkte å høre på hva det var av støy først, og så se hva som blir nødvendig av støydempning.. Så bestiller jeg det jeg trenger der.. om det blir til harddisken, cpu (har en zalman cpu kjøler liggende) eller generelle vifter..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom den siste pakken i dag...

Alt ble montert, selvom jeg ikke fikk koblet til alt fra kabinettet på HK.. trodde dette skulle gå helt fint.. det kan hende at det var mulig, bare ikke jeg som forstod det...

Men egentlig så var det støy fra kabinettet, ja.. Så har veldig lyst til å bytte det ut.. Siden jeg ikke vil bytte alt for mye, så blir det ikke DIGN HV5 kabinettet ihvertfall, siden jeg da må bytte til mATX strømforsyning.. Var godt fornøyd med den jeg fikk nå.. seasonic (?) s12 380W.. Det var vel der jeg fikk største kvalitetsfølelsen.. Ikke det at jeg syns noe av det andre var dårlig.. det er jo ikke alt man tør ta like hard i -syns ikke at Thermaltake mozart hadde dårlig byggekvalitet, sånn som sagt her på forumet.. Men.. Så var det kanske Zalman da.. du har jo rett i at jeg må ha større vifter.. etter at jeg hørte mozart tørr jeg ikke gå for noe mindre.. Men har ikke zalman stille vifter fra før? Det er det jeg egentlig forbinder produsenten med..

Silverstone: Skulle jeg hatt denne skulle det jo helst vært med skjermen -men den har vel bedre specs enn Zalman sin.. 2x80mm vifter forran og det samme bak..

Vel.. får tenke på det til i morgen.. kanskje noen andre har noen innspill til da..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med at det beste er å bruke 80 mm vifter. Men så er det også forskjeller på 60 mm vifter. Selv har jeg en litt eldre Silverstone-modell for HTPCen der 60 mm benyttes. Jeg regulerer imidlertid ned viftene. Mulig jeg på sommeren må regulere dem opp, men foreløpig funker det i hvert fall foreløpig.

Et sentralt element blir også hvor strømforsyningen monteres. Er strømforsyningen montert like ved prosessor vil strømforsyningens vifte være til hjelp. Dessverre er det flere og flere HTPC-kabinetter der strømforsyningen ikke står ved siden av prosessor.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du heller bør vurdere er å bruke vannavkjøling.. det er ekstremt bra. broren min og jeg har samme kabinettet men har har vann avkjølin som er festet på utsiden av veggen.. er en helt utrolig stor forskjell.. ANBEFALES PÅ DET VARMESTE ;-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel.. vannavkjøling er ikke noe jeg har spesielt lyst på egentlig.. det er vel det som er Hardcore, men føler liksom ikke helt for det.. når jeg la øret inntill så hørte jeg at lyden kom fra viftene bak, og litt den forran (spesielt med hode helt nede ved powerknappen..) av strømforsyningen så kom det mer en liten summing, men det er nok ikke fra vifta..

Men uansett så var det utrolig gøy å bygge sin egen pc, og se den våkne (høre)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff.. Dette vbar enklere sagt enn gjort.. I og med at firmaet har kjøpt varer fra PSdata før, så brukte jeg samme brukernavnet.. og ved firmakjøp er det ingen returrett.. så jeg får ikke full pris tilbake der..

Men samtidig så ringte jeg shg.no for å spørre om bytte av hovedkortet, der var det mye enklere. .: de sender nytt kort i dag, og jeg betaler mellomlegget når jeg henter den hos posten.. går heller for ett P5B Deluxe kort, med WIFI..

Hos PSData må jeg "handle på nytt" og får pengene tilbake på konto når de har sjekka varen.. Det er ikke så veldig vanskelig.. men ble litt irritert over min egen feil, så deter kanskje det som henger igjen..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden noe er sagt..

Men kan fortsette noe, hvis det hjelper noen..
    Fikk fort problemer med hovedkortet.. poster noe fra hw.no..:
    Problemet er at den er så utrolig utrolig treg! (ikke vet jeg om dette er hovedkortets skyld, men jeg posta det her..) Dette gjelder i BIOS også, og var også før jeg innstallerte OS.. Jeg har siste BIOS versjon, trodde dette hjalp, men så ingen forskjell.. den er treg i oppstarten, kanskje 5 min. bruker den.. Og i BIOS må jeg være forskiktig med å trykke på en og en knapp, for å vente i noen sekunder, og se hvor jeg er.. Dette er helt tullete og stemmer ikke!
    Så sier en klok fyr, etter mange dumme svar (kanskje ikke deres skyld at de svarte feil.. men men..) : For meg virker dette som en mildere form for hardwarekonflikt.
    Forslag - prøv disse, en og en, og se hva som skjer.
    1. Fjern alle pci kort
    2. Fjern alt som har med legacy å gjøre. Skru av FDD, PS/2 mus og tastatur, printer port og serialport i BIOS. Du må ha USB tastatur for å kunne fjerne PS2 tastatur.
    3. Fjern HDD og DVD. Prøv å disable RAID-kontrolleren
    4. Fjern en rambrikke og prøv den andre in annet spor. Prøv med den andre brikken òg.

Når det eventuelt begynner å virke, prøv å legge alt gradvis tilbake. Det kan være lurt å prøve annen PCI spor for TV-kort, da den får annen interrupt.

Prøver å starte, det går fort, og får beskjed om at den ikke finner noe å boote fra..
    Jeg starter om, går inn i BIOS.. og går inn på "Hardware monitor" temp på CPU er 33 grader.. greit nok.. stiller inn chassis fan og cpu fan til "silent mode.."

Plugger i HDD i SATA port1
    Starter kjempe raskt nå også.. Men får Blue screen under oppstart.. og restart.. jeg stopper, og plugger i DVD i SATA port2
    Litt tregere kanskje.. men Blue screen igjen.. restart og jeg velger å starte fra sist fungerende..

(da er det kanskje verdt å nevne at før jeg slo den av så fulgte jeg dette: http://img278.imageshack.us/img278/9697/braoo5.jpg og at jeg slo av controlleren fra JMicron som var nevnt på extremesystems.com (eller lignende) dette var dog bare for å få raskere oppstart.. jeg har jo problem med hele windows, og alt anna imellom..)

Men, neste.. Da fungerer det, og jeg jubler over å ha fått vekket en supermaskin, som jeg forvøvrig har satt sammen selv..

Så plugger jeg i USB-kortleser kabelen.. det starter fortsatt skikkelig fort! og jeg legger merke til at jeg ikke er nødt til å trykke på noen knapper når oppstartslogoen dukker opp (det har vel alltid gått så tregt, sånn at jeg trodde man måtte det, fordi ingenting skjedde )

Så plugger jeg i USB-infrarød kabelen.. da er det at alt stopper opp.. Hva skjer?
    Har jeg plugget den i feil? det er jo en litt brei kontakt som går over flere punkter + 1 som går til ground.. jeg har den ene som går til ground i midten.. er dette feil? -eller er det hele greia som er ødelagt? har ikke fått innstallert den heller.. men tenkte å ta det problemet senere..
    Vel.. jeg går inn i megselv, og tenker litt.. så går jeg inn i maskinen igjen... ser i manualen fra zalman.. der står det at det skal dukke opp "found new hardware" -- IRTrans USB...

Noe som det aldri gjorde tenker jeg..
    mer var det ikke å si om den manualen..

i manualen fra ASUS så står det om de interne usb portene.. og bildet for koblingen der må være feil.. Der det mangler en kontakt, og der det er "åpent" på midten stemmer ikke med retningen på kortet/bildet.. den er vel både opp-ned og den manglende kontakten er på feil side (skulle vært på tvers ovenfor liksom..)

Så ser jeg på den Q-connector pluggen (kloss der man kan koble ledningstumper til en ekstra kontakt før man roter nede i kortet) at der er det ikke sånn som jeg har koblet det.. da tenker jeg at det er plass til mine IR kontakter på den pluggen.. og prøver i frykt å koble dem til der..

Det ville vært veldig fint om dette hadde virket, fordi jeg har faktisk en kabel som ligger løst inni som jeg tenkte jeg ikke fikk brukt, hurtigkobling til 2 USB kontakter på forsiden...

vel vel..
    Starter opp og da går det til all glede som det skal igjen! men er alt i orden med USB kontaktene? -joda.. "Found new hardware" dukker opp! og jeg angir plassering for driver..

nå er ikke dette mer interessant sikkert, fordi jeg har jo fikset det.. men jeg skriver da allikevel ferdig min artikkel..

Jeg starter "IRtray" -Tar fjernkontrollen og trykker på den grønne MCE knappen i midten.. og der starter MediaCenter på "sikkert under 3 sekunder" og jeg kan bla med fjernkontrollen, holder jeg inne knappen så ruller menyen! fantastisk! den kan også rulle, utenom å henge seg opp! Men det sørgelige er at CPU vifta starter.. kanskje den hele tiden har gått, men bare veldig stille.. uansett så høres den ikke så godt med lokket på..

Da kan jeg jo koble til TV-kortet, den siste USB pluggen og laste ned resten av det som trengs før jeg går ned i stua med den, for å se gamle episoder av "ut i vår hage" og andre ting, via Online Spotlight..

Takker alle som har lest igjennom hele min historie her, og gratulerer dere med en god tolmodighet, eller bare lite å gjøre.. Følg min HTPC på AVForum
    Altså.. I manualen så er bildet feil, så jeg hadde koblet mer etter bildet i manualen, enn jeg hadde koblet etter +,- og ground på hovedkortet..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så.. har oppgradert til Vista Ultimate, og funnet ut av at jeg aldri har sett på tv, så om noen vil ha tv-kortet er det bare å si ifra!

Jeg tenker jeg bestiller meg ett Logitech diNovo Edge tastatur, som jeg syns ser helt utrolig rått ut! Noen som har noen kommentarer til det? har det veggoppheng blandt annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    Så.. har oppgradert til Vista Ultimate, og funnet ut av at jeg aldri har sett på tv, så om noen vil ha tv-kortet er det bare å si ifra!

Jeg tenker jeg bestiller meg ett Logitech diNovo Edge tastatur, som jeg syns ser helt utrolig rått ut! Noen som har noen kommentarer til det? har det veggoppheng blandt annet?
    Fint tastatur, men skal du bruke det til mediasenter, så vil jeg anbefale deg å se på Microsoft wireless entertainment 7000.
    Jeg har fått et slikt inn i huset, og selv om det ikke er fullsize, så har det en del veldig smarte funksjoner, bla innebygd mus, og er tilpasset brukt sammen med vista. (Har selv vista ultimate på HTPC'n min)

Hvor gdt fornøyd er du med PSU'n? Hører du den på mer enn 1-2m avstand?
    Jeg har en NorthQ 4775-400, og det er den eneste støykilden jeg har igjen i HTPC'n (LC16M-kabinett). Har byttet ut orginale kabinettvifter med Pabst 80x80mm 9db vifter, så nå er det bare vifta på PSu'n igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •