Virtuelt lydkort til å streame lyd over netverk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Virtuelt lydkort til å streame lyd over netverk?

Jeg har en stasjonær PC som er koblet opp mot en reciver. Jeg har også en bærbar PC, og jeg tenkte jeg skulle prøve å få til å streame lyd fra den bærbare PC'en trådløst over til den stasjonære, som så sender lyden til reciveren.

Så det jeg lurte på var om det fantes et slags virtuelt ludkort el. som kunne gjøre denne jobben. Det hadde vært genialt å få slippe lyd-kabelen ut i fra den bærbare bort til reciveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VLC fikser dette for deg.

DU er avhengig av litt futt i den bærbare PC'en din, men så veldig mye trenger du ikke.

Innstaller VLC på begge maskinene.
    Lag deg en spilleliste i VLC, trykk på Save/Stream, og bruk f.eks mp3 i 192 bit.

På den stasjonære starter du VLC og åpner network stream (IP adressen til din bærbare + port)

lykke til!
    Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt! Hadde nesten glemt VLC...

Skal teste litt nå!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ blir å styre en musikkavspiller gjennom et webgrensesnitt, feks JRiver Media Center. Dvs Jriver installert på den stasjonære, som styres via web på den bærbare, med spillelister, volumkontroll osv. Evt i kombinasjon med Netremote for et lekkert interface med album-cover osv.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei striky,
    VLC er litt "knotete" for oss som lliker GUI, så jeg lastet ned L. River Media Center 11.1.200 (Torrents er kjekt å ha...). Men hvordan for du "administrert" denne mediaspilleren fra et WEB grensesnitt fra en Bærbar etc.

Fryktelig fysen på å få til dette

/L

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke J.river inne for øyeblikket, så jeg husker ikke helt hvordan dette ble satt opp. Men mener det var bare å huke av et valg inne i innstillingene til J.River, så kunne man bare skrive inn IP-adressen til denne maskinen og en bestemt port, så fikk man opp web-interfacet. Var ihvertfall veldig enkelt å sette opp.

Prøv og se i FAQen om du finner det:
    *** Frequently Asked Questions (FAQ) -- Read this first ***

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    apple har en musikk stremaer som er genial , Airport express, koble den til anlegget og så kan du bruke Itunes til å styre musikk fra hvilken somhelst pc

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en slik "Virituel audio network driver" en gang, men finner det ikke igjen... Lista seg i windows som et lydkort. Søk litt med google så finner du nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke Eksternt skrivebord?

Når du får oppkoblingsvinduet, velger du "alternativer "og "Lokale ressurser".
    Sett "Lyd på ekstern datamaskin" til "Spill av på ekstern maskin"

Når du har koblet deg inn på den stasjonære, oppretter du bare en nettverksdisk mot den eller de mappene på den bærbare du vil dele ut.
    Dette kan selvfølgelig scriptes i en batch fil som igjen kan legges inn i
    .RDP fila for automatisk oppstart hver gang man logger på.

Så er det bare å bruke MediaPlayer/Winamp/VLC++++
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fryktelig så avanserte dere er da??

jeg har en linuxserver som kjører samba, så har jeg bare laget en liten "map" fil som kjøres i oppstarten som gir meg tilgang til nettverksdiskene rett fra eksplorer i tillegg til spilleliste i WMP (uansett hvilken pc jeg sitter på)

en skikkelig rema1000-løsning som fungerer perfekt til både mp3, divx og xvid

eneste som kreves da er tilstrekkelig båndbredde på nettverket hjemme (54Mbit wlan fungerer helt greitt med filmer). selve serveren belastet så godt som ingenting. så er det klienten som spiller av selve materialet som "dekoder" og dermerd bruker ressurser.

det er dog ikke noe verre å gjøre dette fra en windows server heller....

syntax: net use z: \\ipadresse\disknavn-eller mappenavn /persistent:yes /user:brukernavn passord
    ved å bruke z: så vil disken bli mappet opp som disken z: en kan så klart bruke hvilken en vil etter bokstaven til disker og dvd-drev på maskinen du sitter på

ellers er det bare å bruke file sharing i xp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    fryktelig så avanserte dere er da??

jeg har en linuxserver som kjører samba, så har jeg bare laget en liten "map" fil som kjøres i oppstarten som gir meg tilgang til nettverksdiskene rett fra eksplorer i tillegg til spilleliste i WMP (uansett hvilken pc jeg sitter på)

en skikkelig rema1000-løsning som fungerer perfekt til både mp3, divx og xvid

eneste som kreves da er tilstrekkelig båndbredde på nettverket hjemme (54Mbit wlan fungerer helt greitt med filmer). selve serveren belastet så godt som ingenting. så er det klienten som spiller av selve materialet som "dekoder" og dermerd bruker ressurser.

det er dog ikke noe verre å gjøre dette fra en windows server heller....

syntax: net use z: \\ipadresse\disknavn-eller mappenavn /persistent:yes /user:brukernavn passord
    ved å bruke z: så vil disken bli mappet opp som disken z: en kan så klart bruke hvilken en vil etter bokstaven til disker og dvd-drev på maskinen du sitter på

ellers er det bare å bruke file sharing i xp
    Tror kanskje du har misforstått litt.
    Kåre vil bruke sin bærbare maskin til å spille av musikk/film som ligger på bærbar-harddisken uten å måtte strekke en lydkabel bort til receiveren.

Slik jeg forstår det du har skrevet over, så blir det den bærbare som kobler seg opp mot en server for å "streame" lyd fra server til bærbar.
    Da får du ikke lyden til receiveren.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strike ace: neida, jeg har ikke misforstått

så lenge den stasjonære pc'en er tilkoblet recieveren, fungerer måten min helt perfekt (da jeg gjør det selv)

det er bare å dele ut HD på bærbar ved hjelp av file sharing, og mappe opp denne disken på den stasjonære slik som jeg fortalte i posten opp forbi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strike ace: neida, jeg har ikke misforstått

så lenge den stasjonære pc'en er tilkoblet recieveren, fungerer måten min helt perfekt (da jeg gjør det selv)

det er bare å dele ut HD på bærbar ved hjelp av file sharing, og mappe opp denne disken på den stasjonære slik som jeg fortalte i posten opp forbi.
    OK, men da snakker vi ren fildeling. Jeg forstod som at Kåre ville bruke sin bærbare maskin til å styre musikken også, ikke bare fungere som en server.

Jeg er helt enig i din måte hvis han vil bruke deskop'en til å styre musikken. Det er enklest.
    Men min måte er vel bedre hvis han vil sitte på sin bærbare maskin og styre musikken gjennom desktop'en?
    Fordelene med dette er at man slipper f.eks. å starte opp projektor for bare å spille musikk. Lampe-timene løper fort....

Kåre? skal du bruke desktop'en til å styre musikken eller den bærbare?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis vi blander min måte med din måte og bruker fildeleing sammen med remote desktop da? jeg tror det er den beste løsningen, for å kjøre lyd via remote dekstop er lite gunstig

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis vi blander min måte med din måte og bruker fildeleing sammen med remote desktop da? jeg tror det er den beste løsningen, for å kjøre lyd via remote dekstop er lite gunstig
    Jeg har testet lyd gjennom Remote Desktop og det funker fint. Man må
    bare passe på å gå inn på "Alternativer" + "Lokale ressurser".
    Sett "Lyd på ekstern datamaskin" til "Spill av på ekstern maskin".

Det som skjer da er at Desktop'en står for All lydavspilling. Den bærbare vil ikke spille av lyd men bare styre Desktopen. Desktopen vil da også ha tilgang til filene på den bærbare ved å opprette nettverksdisk, eller NET USE X: \\[IP/NAME]\sharefolder /user:[USERNAME] [PASSWORD]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen er at jeg skal styre desktopen fra den bærbare, som du sa for å slippe å slå på prosjektoren for å finne en sang. Har noen fjerne planer om PDA med netremote, men inntil videre vil jeg bare styre desktopen i fra den bærbare.

Fungerer sikkert fint å bruke ekstern skrivebord, men jeg får opp feilmeldinga "Domenet/arbeidsgruppen MSHOME inneholder ingen terminalservere"

Jeg har satt opp nettverket med fildeling, så det er ikke noe problem.

Jeg prøvde også J. River Mediacenter og styre den i fra nettleseren på den bærbare. Fungerte bra, ulempen er at du ikke kan søke og legge til nye sanger i fra bibloteket i ra webgrensesnitt.
    For de som lurer er det bare å gå inn på options (Ctrl+O) -> Startup. Huk av run remote server. Så er det bare å skrive inn ip adressen til desktopen i nettlesern, så får du opp biblotek og enkle kommandoer (play, pause osv)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte "LogMeIn", et program som ligner litt på eksternt skrivebord. Her kan jeg gå inn på desktop PC'en gjennom nettleseren (og du kan også gjøre om til fullskjermmodus) med den bærbare. Programmet var utrolig enkelt å installere å få til, dessuten er det gratis! Anbefales!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •