Nødvendig plass og programvare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nødvendig plass og programvare?

Kanskje en dårlig emnetittel, men kom ikke på noe bedre. Er heller ikke sikker på om tråden er plassert riktig, så det beklager jeg med en gang.
    Men jeg har rundt 250 DVD filmer, og har tenkt til å kjøpe komponenter for å sette sammen en MediaCenter PC. Men problemet er bare det at jeg ikke vet hvor mange harddisker jeg trenger for å få plass til alle? Er noen som er dobbel disc og sånn på også, og jeg vil gjerne legge de inn på MediaCenter PC'n uten å måtte svekke kvaliteten på filmen.
    Lurer også på hva slags programvare jeg må bruke for å få dette over i DVD format sånn at jeg bare kan bla gjennom filmene mine på MediaCenter (helst i kategorier).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste DVD-filmer gitt ut de siste årene er vel tolagsplater. La oss si at filmene "i snitt" er 7-7,5 GB (med tolags er de potensielt vel opp til 9 GB -- trykte tolagsplater kan vel ha litt høyere kapasitet enn brente tolagsplater som er spesifisert itl 8,5GB), så trenger du ca. 2 TB for å få plass til alle. For å "ta i mot kommende" filmer også, så bør vel en start være 2,5 TB.
    DVD Dekrypter kan benyttes for å legge den inn på harddisk. Hvis man på noen filmer vil spare plass ved å sette ned kvaliteten, både på tilleggsmateriale og selve filmen, samt fjerne unødvendige lydspor etc, så er DVD Shrink et enkelt program for dette.

Å rippe 250 filmer vil også ta sin tid. Med en rask leser kan man vel regne med ca. 15 minutter pr. film. Skal man enkode på nytt for å redusere plasskravet på noen filmer går tiden opp, avhengig av prosessor.

Største harddiskene man i dag finner er er 750 GB, så du trenger en del slike. Å kjøpe 500 GB-disker gir mer kapasitet for pengene (320 GB gir ennå mer plass for pengene, men da begynner vi å snakke om temmelig stort antall disker), men det blir flere disker. Jeg vil ikke tro du vil ha en haug av disker spinnende i stua e.l., så det kan nok være en fordel om alle diskene med filmer plasseres et annet sted.

Skal du skalere dette bør du videre ha et hovedkort som i utgangspunktet støtter 8-10 SATA-disker kanskje? Skal du ha 2,5 TB blir det fem 500 GB-disker. Dette alene er nesten 10 000 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og innen 1 år vil du kanskje over på HD-DVD/BR som er enda mer plasskrevende (og på langt når mulig å rippe enda).

Jeg ville heller ha gått for å rippe til et fornuftig format som gir nært samme bildekvalitet på mye mindre plass. Hvis du kan komme ned i 1GB pr film med h264/MPEG4p10, 1 dts/dd lydspor, fjerne extras og menyer så er du nede på en samlet størrelse som går inn på en helt vanlig harddisk på 300GB.

Så ville jeg heller ha plukket DVD-en ut av hylla de gangene kvalitet virkelig er viktig.

For musikk er situasjonen annerledes. Jeg har rippet alle CD-er til tapsfri FLAC og gjemt dem i boden. Jeg mistenker at situasjonen blir den samme for DVD-samlinga om få år når harddisk-pris/størrelse utvikler seg.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svarene begge to. Jeg tror, etter å ha lest clasm sitt svar, at jeg heller vil satse på å gjøre filmene mindre. Jeg kommer jo aldri til å bruke annet enn norske subtitles, og hvis kvinnfolket i huset vil se på bonusmateriell, så får hun jaggu sette inn DVD-platen i spilleren:twisted: Gjør alt for å spare mest mulig penger på dette prosjektet, mest grunnet statusen som student.
    Men nok en gang, tusen takk for svarene. Kan en av dere være snill og liste opp hvilke programvarer jeg trenger for å gjøre DVD filmene mindre i format samtidig som kvaliteten sånn ca. opprettholdes? Hadde vært veldig supert:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •