Komplett multimedialøsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett multimedialøsning

Hei. Har lest litt på forumet her, og det virker som dere er en gjeng med oppegående karer :-D
    Spør derfor dere:

Jeg har kjøpt meg nytt hus, og ønsker å gjøre dette om til et skikkelig "teknohus", da jeg kan ha massevis av dubbeditter og ting som gjør min hverdag litt lettere, samtidig at det er litt avansert, og ser lekkert ut!

Jeg har da en plan om å implementere noen skjermer rundt forbi i huset, f.eks 8" touchscreen LCD skjermer. Disse ønsker jeg da å bruke til f.eks:

* lyskontroll (skal legge spotter i tak i stue og kjøkken, og få en dimmerstyring på disse.. mulig å få til et web-basert grensesnitt som jeg kan styre disse via?)
    * Værstasjon (forecast, statestikker, grafiskbasert)
    * Informasjon (her kan du skrive inn litt info hvis f.eks noen andre i huset trenger å se når dem står opp at jeg skal jobbe overtid eksempelvis )
    * Personlig kalender
    * Multimedia
    * Web (integrert skjerm i kjøkkenbenk hvor jeg kan hente matoppskrifter og lese avisen på morgenen)

Hva slags tekniske løsniger er mulig å gjøre her? har tenkt å ha 2-3 skjermer. Hva er den billigste og beste løsningen? skjermene skal jo stå litt ifra hverandre, så da må jeg kanskje ha en sentralisert server som kan gi ut signalene til disse stasjonene? er det mulig å duplikere slike signal til 3-4 skjermer? er greit at hver skjerm reagerer på tastetrykk gjort på hver enkelt skjerm. Trenger ikke være seperate skjermer, gjør ikke noe om de viser det samme

Ønsker minst mulig kabling, men hvis nødvendig så må jeg vel det.. er ca 7-8 meter til der "serveren" kommer til å stå om jeg trenger det.

Håper på noen tips her! Legger såklart ut bilder etterhvert hvis noen kommer med en fin løsning! 8-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slår meg når jeg hører "teknohus" er cash, kontanter, dinarer, dollar etc etc... og gjerne mye av det.

Lysstyring og touchskjermer....tja kanskje Crestron. Gira har vel noe bus-systemer. Felles for de er at det er ganske dyrt utstyr, og at du bør kontakte noen spesialister på dette området for å få de riktig prosjektert.

Norge er vel ikke like utviklet som for eks. USA på dette området, og det er vel få eller ingen systemer som gir deg "alt" i en komplett teknohus pakke per dags dato. (tenker da på lys, varme, sikkerhet, lyd, bilde, media etc etc.)

Hvor mye penger hadde du tenkt til å legge i dette? Budsjett?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut de lysstyringssystemene og skjermene du anbefaler. Trenger det å koste så forferdelig mye penger? jeg anså at jeg kom til å trenge:

* En server med programvare for det jeg skal bruke av multimedia / vær / kalender / notat / web / osv.

* Et lysstyringssystem med nettverksaksess slik at jeg kan koble det innom serveren, og fjernstyre det derifra

* muligens en løsning i skjermene som gjør at jeg slipper å strekke kabler fra alle tre skjermene og inn til server. trengs det kanskje en DVI kabel fra hver av skjermene og inn til server?

Server har jeg fra før, det jeg regner med koster penger i denne saken blir vel skjermer, kabler, og lysstyringssystem? Jeg er klar over at få i Norge har slikt som dette, men det er jo det som er litt av sjarmen med det også

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dumonde
    Skal sjekke ut de lysstyringssystemene og skjermene du anbefaler. Trenger det å koste så forferdelig mye penger? jeg anså at jeg kom til å trenge:

* En server med programvare for det jeg skal bruke av multimedia / vær / kalender / notat / web / osv.

* Et lysstyringssystem med nettverksaksess slik at jeg kan koble det innomserveren, og fjernstyre det derifra

* muligens en løsning i skjermene som gjør at jeg slipper å strekke kabler fra alle tre skjermene og inn til server. trengs det kanskje en DVI kabel fra hver av skjermene og inn til server?

Server har jeg fra før, det jeg regner med koster penger i denne saken blir vel skjermer, kabler, og lysstyringssystem? Jeg er klar over at få i Norge har slikt som dette, men det er jo det som er litt av sjarmen med det også
    Tankegangen din er grei, problemet er når du skal integrere dette til å bli funksjonabelt. Å få ting fancy med masse skjermer og "gadgets" er en ting, en annen ting er å få det like brukervennelig som å trykke på en lysbryter. Der tror jeg utfordringen din ligger.

Hvorfor ikke skille av lysstyring og resten av utstyret?

Det "trenger" ikke koste så forferdelig mye penger, men de aktørene som er annerkjente innen dette markedet koster gjerne mer enn hva som regnes som "fornuftig" for et vanlig budsjett.... Har vært på endel hus som har fått avanserte systemer av ymse slag, men felles for de alle er at budsjettet har vært 6-sifret. DIY løsninger er derimot artige, og har du drivkraften og interessen av å fullføre et slikt prosjekt, er det sikkert mye hjelp å få på div. forum. Og for all del, del dokumenter fremgangen......

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes et hus noe alla dette ser litt fristene ut ja. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med lysstyringen er vel det enkleste. Implementer X10 enheter i bryterne til lysene dine X10 er relativt lett å få tak i. F.eks her http://www.x-10.no/

Disse enhetene kan styres av enten trådløse fjernkontroller eller via PCen. Automatiseringsprogramvaren Girder fra Proximis kan styre X10 enheter + en haug av andre ting. Så jeg ser for meg en server med Windows og Girder installert. Du kan styre lyset via Girder på Serveren enten via hvilken som helst maskin i huset, eller via en x10 trådløs fjernkontroll eller en PDA e.l. med NetRemote (også fra Proximis) via WLAN.

I tillegg til dette kan denne serveren f.eks streame musikk til forskjellige soner i huset osv. Ta en titt på HTPC guiden til Mastiff på www.hw.no/guider (side 3 eller noe sånt) en av delene i den guiden omtaler Girder og dets muligheter + et eksempel av hans oppsett. Trur det kan være en god start.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har kompetanse og tid nok til å begi meg innpå et stort DIY prosjekt, men den løsningen her som espenc nevner virker genial! tusen takk for linkene. det var til stor hjelp. Sitter å leser HTPC trinn for trinn - del 10, der han går inn på Girder programvaren... er faktisk enda mer genialt med dette systemet enn jeg hadde trodd! mye tror du et slikt system med
    Girder,lys-kontroller og enheter til disse?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjapt innpå, ang X10 osv... se på Homeseer og mControl for X10 (og div. andre enheter). Spesielt mControl har et utrolig nice interface, og det er intuitivt å sette opp også.

dumonde: Driver og planlegger i samme gate som deg selv ifm. påbygg, så du skal ikke se bort i fra at det dukker opp flere løsninger som kan være interessante etterhvert...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •