Overclokking av Intel Core 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overclokking av Intel Core 2

Etter mye leting på andre forumer så er jeg endelig i mål, takk til TL1000S på HW forumet). Ufattelig enkelt når man skjønner det, akkurat som å lære å sykle , mao. tilnærmet "umulig" til å begynne med, men etter å ha tryna noen ganger, så er det jo forståelig og logisk.

Greia er å sette DRAM hastighet FØRST, til 533Mhz, så kan man sette FSB hastihet til f.eks. 350 eller 400 avhengig av type Mother og RAM brikker.

Sett Vcore til 1,4V
    Sett VDRAM til 2,1V
    Disable det som er trygt i BIOS mht, unødige services, bla. SPD (settes til manuell). Man kan da endre DRAM timing settings etc.
    Min stod som 5-5-5-15 og det ble for "slapt" ved høyere FSB.

En FSB satt til 400, tvinger minne til å kjøre 800 (delt på to = 400, så det er 1:1 forhold her). Mine 5300 brikker trives mye bedre på 4-4-4-12 timing og ytelsen ble mye bedre, stabilitet etc. Her må man teste litt selv.

Så en billig E6400 (2,13Ghz) og et billig ASUS P5B Mother. Kjører nå 3,2Ghz uten problemer selv ved CPU stresstest som Mastiff anbefaler (Dropp Super-PI, den er for snill og belaster ikke CPU i nærheten av dem Mr. Mastiff anbefaler.

Byttet Kjøler til mini-Typoon og planslipte både denne og CPU (skuffende hvor lite plane slike komponenter er fra fabrikk).
    Sparte 20 grader på dette. Max Temp ved full CPU stress test er nå ca. 58 grader.

/L

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etpar tips når det gjelder ASUS hovedkort:

Løsne kjølerne på chipsettet (northbridge og southbridge) og ta på ny kjølepasta (Arctic Silver 5 skal være den beste). Jeg fulgte denne guiden: Making P5WDH ready for Conroe: An Illustrative Guide - XtremeSystems Forums og etter å ha fjernet kjøleren på southbridge satt det igjen kun to striper på sidene med kjølepasta på chippen, dvs. at det var luft mellom chippen og kjøleren!!! Å legge på ny pasta på chipsettet vil garantert senke tempen noen grader og føre til økt stabilitet ved overklokking.

Det andre er å bruke et program som leser core-temperaturen fra følerne som er innebygd i Core 2 Duo-prosessoren (en for hver kjerne). Temperaturen som rapporteres fra Asus sin føler er nemlig 20-30 grader for lav. Etter 2 timer med SpeedPrime 2004 på min E6300 @ 2733MHz viste SysTool, som leser temperaturen fra kjernene, 70 grader, mens SpeedFan, som tydeligvis bruker Asus-føleren, rapporterte 40 grader.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Min stod som 5-5-5-15 og det ble for "slapt" ved høyere FSB.
    Høyere frekvens vil jo kreve slakkere timings etterhvert som minnet gir opp.

Sparte 20 grader på dette. Max Temp ved full CPU stress test er nå ca. 58 grader.
    Du har altså hatt en temp på 78 grader? Har du tatt av rammen som skal ligger over CPU? Det kan hjelpe på temperaturen, ettersom denne kan bli bøyd ved montering.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RikkY:
    Ramma er fjernet ja, da det er den som forårsaker mye av problemet her.

audunth:
    Skal prøve dette med med kjølepasta på Chipsettet. Sikkert bare luft her

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket du temperaturen før og etter overklokking med samme kjøler?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •