Vifte som får plass i mitt kabinett, trenger hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vifte som får plass i mitt kabinett, trenger hjelp.

Som dere ser på bildet er det liten plass i kabinettet til en cpu kjøler, så jeg trenger derfor noen gode tips til en kjøler som jeg kan bruke.

Er til Socket A.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En socket A krever som regel ikke all-verdens kjøling. Foreslår at du sjekker hva som finnes hos http://www.microplex.no/

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det CPU ens kjøleprofil som ligger klin intill stømforsyningen?

Er det det, er det vel på grensen at den 12cm vifta som suger lufta inn i stømforsyningen flytter nokk kjøleluft for CPU kjøleren også, litt avhengig av oppvarmingen av andre komponenter i kabinettet, og eventuell overklokking osv.

Kan kanskje være en ide å montere sammen alle komponentene og kjøre en CPU oppvarmings test mens temperaturen overvåkes så den ikke blir for høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettmodell?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabinettet er dette:

http://www.origenae.com/product_h5.htm

Socket A cpu kommer vel raskt opp mot 50 grader, og med begrenset mulighet for lufting i kabinettet bil jo denne varmen raskt overføres til de andre komponentene.

Jeg tror at MIST kjøleren hos microplex kan passe, uten at jeg skal si dette sikkert.

Det jeg lurer på å gjøre er å lage hull i siden til en 120 mm vifte. Er litt usikker på hvordan dette bør gjøres uten at det skal se styggt ut, men det må vel gå på et vis tenker jeg. Noen tips her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kabinettet har jo "normal HTPC"-høyde, så det burde ikke være noe problem å finne en kjøler som passer egentlig. Hvor høyt er det fra prosessortopp til dekselet over? Problemet blir vel at den ikke kan gå så langt ut til sidene. Hvor mye plass har du å gå på opp til PSU? Et h***** en del av disse Socket A-kortene, men at CPU-sokkel lå så langt ut mot kanten. Ofte ble det også til at man måtte sette på kjøler før kortet ble satt i kabinett, eller ta ut enten hovedkort eller PSU hvis kjøler måtte endres.

Kjører du en vifte bak i PCen i tillegg til den i PSU burde det sikkert holde for denne konfigurasjonen. Evt. har du mange disker bør flere vifter muligens inn i forbindelse med dem. Hva hva har du ellers av komponenter? Hvilket grafikkort? Bruker du begge vifteplassene bak? To stille saktegående vifter kan være bedre enn en enkelt mer effektiv.

Å begynne å modde på disse kabinettene blir vel ikke så hensiktsmessig. Det kan imidlertid være at man ved å sette opp en vifte et sted inne i kabinettet kan skape en del bedre sirkulasjon eller unngå at det blir for varmt i et område.

Viset bildet kjøleren du har i dag? Er den ikke effekiv nok?50 grader skulle jo i utgangspunktet ikke være for høyt for Socket A-prosessorene. Mener å huske at dette var en ganske normal idle-temperatur på forskjellige Socket A Athlon og Athlon XP.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er ikke i høyden, men mot sidene. Cpu sitter jo montert rett inntil der som strømforsyningen kommer, så viften jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe vil bli for bred.

Blir vel noe lignende denne jeg hadde tenkt å gå for.

Komplett.no - Zalman CNPS7000B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/754/939/940

Men får se nå hva jeg gjør. Har jo alt vannkjøling, og ved å lage et hull i siden til en 120 mm vifte får jeg jo brukt vannkjølingen videre. Vil vel uansett bli lavere støy ved bruk av vann. Da trenger jeg jo bare en vifte til radiatoren, samt en bak i kabinettet, mens ellers ender jeg med vifte både på skjermkort, cpu og bak i kabinettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •