Min nye HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Min nye HTPC

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min nye HTPC

Hei!

Da har jeg fått levert komponentene til min nye HTPC fra diverse nettbutikker og er på vei til å starte byggingen. Her er lista:

Hovedkort: Asus P5W Deluxe (Intel 975X brikkesett)
    Prosessor: Intel Core 2 Duo E6300
    Kabinett: Silverstone LC20
    Kjøling: Zalman Reserator 1 Plus (Valgte denne istedet for Reserator 2 fordi jeg synes det sorte tårnet blir mer diskret i et mørkt rom enn den sølvfargede finishen på 2'ern. Pluss prisforskjellen på 6-700 kr.) + Arctic Silver 5 kjølepasta
    Harddisker: Foreløpig 2 stk. Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2
    Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 GT (Foreløpig ett, men lurer på å kjøpe ett til da to av disse skal kunne kjøres i Crossfire uten å ha masterkort)
    DVD-brenner: NEC AD-5170 18X
    RAM: 1GB OCZ Gold Edition 667 Mhz (2x512)
    PSU: Mist 600W m/avtagbare kabler (Lar deg koble til kun de kablene du trenger)
    Eksternt harddiskkabinett: Fantec SATA2 -> e-SATA/USB2.0 (For å kunne ta med diskene rundt omkring, backup etc.)

Totalprisen er foreløpig oppi ca. 13000.

Tenkte å overklokke litt (eller MYE ) dersom temperaturene ikke blir for høye. Prøver først uten kabinettvifter, bortsett fra 120mm vifta i strømforsyningen, men mulig jeg må ha inn etpar lydløse 80mm-vifter. Ihvertfall når jeg får flere disker, er plass til 6 i kabinettet. Målet er jo å få hele DVD-samlinga inn på disk etterhvert, men først må det komme disker med litt størrelse på til en rimelig pris. At man fremdeles ikke får mer enn 320 GB for 8-900 kr er jo helt patetisk...

Et lite tankepunkt er dette med skjermkort. Jeg spiller ikke SÅ mye, så et X1900 GT skulle være bra nok, men så har jeg en projektor, en LCD-tv og en 20" skjerm til spilling jeg gjerne skulle koblet til. Da blir det jo en skjermutgang for mye, og hvis jeg først kjøper ett til kan jeg jo like godt kjøre Crossfire når jeg spiller. Blir også både billigere og bedre med et ekstra skjermkort enn en DVI-splitter.

Alt skal kontrolleres via PDA ved hjelp av Netremote, Girder ( www.promixis.com ) og X10. J. River Mediacenter og Zoomplayer skal ta seg av mediaavspillingen. Kjører vanlig Windows XP Pro.

Kommentarer & forslag er velkomne Kommer med oppdateringer når jeg får satt sammen alt raklet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med et flott oppsett. Jeg har tilnærmet samme oppsett selv (samme kabinett, hovedkort, DVD og strømforsyning (bare lavere watt), men E6600 og Sapphire x1900xt). Her er mine erfaringer.

Det første som måtte skiftes hos meg var viften på skjermkortet. Den bråkte veldig mye. Satte på en billig sak fra Artic Cooling tror jeg det var, og det ble lydløst. Vet ikke om GT-kortene bråker like mye som XT, men det er mulig du bør skifte viften. Det var uansett en enkel sak å bytte.

Som CPU-kjøler bruker jeg en vifte som heter Big Tyhoon. Denne er lydløs og regnet som noe av det bedre man kan bruke. Ulempen er at den er svært høy, bare 2-3 cm klaring fra toppen av kabinettet (enda L20 er høyere enn HTPC-kabinetter flest). Klokket min CPU opp en GHz før systemet ble ustabilt. (Tror det var rammen som stanset videre klokking). Disse prosessorene klokker veldig bra. Jeg kjører forresten med 3 80mm kabinettvifter på svært lavt turtall i tillegg. Det er litt vanskelig å få skikkelig luftflyt i kabinettet pga at skjermkortet er så stort at det til en viss grad fungerer som en "skillevegg". Mulig jeg kunne droppet kabinettviftene, men siden de oppleves som lydløse lar jeg de stå.

En ting som har slått meg er at hovedkortet blir ganske varmt, ca 45 grader på north bridge (eller var det south bridge), mens CPU ligger på ca 32 grader @ 3,1 GHz. I tillegg utvikler skjermkortet mye varme. Stresstest av skjermkort (med litt overklokk) gav temperaturer over 80 grader mot vanligvis ca 65. Dette kortet er mao en skikkelig varmeovn. Det er mulig du blir nødt til å putte inn en kabinettvifte eller to.

Ellers er jeg spent på PDA-løsningen som du skal bruke som fjernkontroll. Jeg har lyst til å gjøre det samme. Det blir for tungvint å skulle slå på plasmaen hver gang jeg skal høre på musikk. Jeg ser frem til tilbakemeldinger på hvordan dette fungerer for deg og om du har noen innspill på oppsettet av dette.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reserator 1 Plus vannkjølingssettet inkluderer vannblokker for både prosessor og skjermkort, så skjermkortvifta fjernes allerede under monteringen. GT skal uansett være mer stillegående enn XT etter hva jeg har lest.

Jeg har også lest at hovedkortet blir ganske så varmt, så jeg regner med jeg trenger noen lydløse kabinettvifter. Spesielt siden jeg kommer til å fylle opp med harddisker etterhvert som de blir billigere og større sånn at jeg kan få plass til hele DVD-samlinga + endel HD-filmer. Hva slags vifter er det du bruker? Ser at Papst har vifter helt nedi 9 dB, men flytter de nok luft?

PDA-løsningen har jeg delvis installert allerede på en gammel PC, og den fungerer utmerket. Har lest inn alle CD'ene mine på harddisk, og trenger bare slå på PDA'en for å bla gjennom og spille hele musikksamlinga. I tillegg styres hele anlegget via et infrarødt øye koblet til PC'en. (Rotel-receiveren via serieporten).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg har også lest at hovedkortet blir ganske så varmt, så jeg regner med jeg trenger noen lydløse kabinettvifter. Spesielt siden jeg kommer til å fylle opp med harddisker etterhvert som de blir billigere og større sånn at jeg kan få plass til hele DVD-samlinga + endel HD-filmer. Hva slags vifter er det du bruker? Ser at Papst har vifter helt nedi 9 dB, men flytter de nok luft?
    Hvis du er bekymret over støynivå er det vel ikke den store ideen og fylle opp et HTPC-kabinett med disker. Da ville jeg heller slengt en løsning på nettverket e.l.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "sjefsoppsett" det der, audunth!
    Ellers er jeg langt på vei enig med clasm ang. disker. Sett opp en maskin / server med trådløs forbindelse et annet sted i huset. Da reduserer du både støy og varme i HTPC´n.
    Ellers ser jeg ikke noe poeng i å klokke den maskinen! Den vil høyst sannsynlig klare seg uten slike "stunts".
    Dessuten er det jo ganske begrenset hva man kan belaste en Zalman med, før den vil begynne å slite. (Vet litt om sånt, ettersom jeg pusler mye med vannkjøling på et annet forum ;-) )

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Et "sjefsoppsett" det der, audunth!
    Ellers er jeg langt på vei enig med clasm ang. disker. Sett opp en maskin / server med trådløs forbindelse et annet sted i huset. Da reduserer du både støy og varme i HTPC´n.
    Ellers ser jeg ikke noe poeng i å klokke den maskinen! Den vil høyst sannsynlig klare seg uten slike "stunts".
    Dessuten er det jo ganske begrenset hva man kan belaste en Zalman med, før den vil begynne å slite. (Vet litt om sånt, ettersom jeg pusler mye med vannkjøling på et annet forum ;-) )
    Trådløst er neppe tingen om man skal flytte mye data mellom maskinene, kjører selv Gb-nettverk og er utålmodig allerede der ;-)
    Tips : Strekk kabel !

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    At man fremdeles ikke får mer enn 320 GB for 8-900 kr er jo helt patetisk...
    Mener at WD lanserer "my book" eksterne disker på 1TB (2x500gb) i disse dager...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at du trenger kabinettvifter i det hele tatt.

Bruker Reseratoren selv, og systemet ligger på <30 grader idle og ca 45 grader med full load i prime95

Oppsett:

Pentium 4 2.6 GHz
    2 x Seagate Barracuda 7200 S-ATA
    EPoX EP-4PDA2+ HK
    Audigy 2 Lydkort
    2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
    Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB
    Antec Performance PLUS 1060 ATX Full Tower Case
    Thermaltake 350W fanless PSU

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Mener at WD lanserer "my book" eksterne disker på 1TB (2x500gb) i disse dager...
    Med en pris på 5000,- så er det en dyr fornøyelse. Synd at prisen blir så høy, for denne har jeg veldig lyst på.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Med en pris på 5000,- så er det en dyr fornøyelse. Synd at prisen blir så høy, for denne har jeg veldig lyst på.
    Om 3 måneder koster den sikkert halvparten....

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, syns ikke harddiskprisene faller veldig mye om dagen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Om 3 måneder koster den sikkert halvparten....
    Om 3 år kanskje hvis vi fortsetter med dagens utvikling på harddisker

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder disker så har jeg ikke noe annet sted i leiligheten å ha en maskin. Det var derfor jeg kjøpte et romslig HTPC-kabinett med plass til opptil 8 disker. Å sette en maskin til full med disker rett ved siden av HTPC'en blir jo bare sløs med penger og plass, og enda mer støy. En løsning er jo et eksternt diskkabinett, men sånne med plass til flere enn 2-3 disker koster jo fra 20k og oppover, dvs uaktuelt...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel post...