Blue ray disc til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blue ray disc til HTPC

Hvordan er det med kjøp av intern blue ray stasjon/disc? Om man ser for seg at man kun skal spille av filmer og ikke har bruk for lagringskapasiteten Blue Ray gir så blir vel denne prisen (se link) litt i overkant? Likevel, om man kan ha en intern spiller og en ekstern da i HD DVD så kan man slappe av med tanke på formatkrigen.¨

http://www.pixmania.com/no/no/323254...isc-dvd-r.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg ingen praktisk erfaring ennå, men Pioneer er vel nå omtrent eneste som kan levere. En haug aktører har lansert, men tror ikke de har startet leveringen -- uten at jeg har sjekket webshop'ene de siste ukene.

Prisen så langt tror jeg er kunstig høy. Samtidig får man omtrent ikke tak i filmer. Det vil overraske meg om ikke prisen er under 5k etter nyttår, hvis alle kan levere og får opp produksjonskvantumet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Prisen så langt tror jeg er kunstig høy. Samtidig får man omtrent ikke tak i filmer. Det vil overraske meg om ikke prisen er under 5k etter nyttår, hvis alle kan levere og får opp produksjonskvantumet.
    Det tror jeg du har 100% rett i. Det er klart Pioneer har brukt penger på å være førstemann, og de pengene vil de nok prøve å tjene inn før de får konkurrenter. Tipper som deg at prisen kommer til å synke betraktelig. Ingen vil nok betale flere tusenlapper for en "dvd spiller til pcen" uavhengig av hvilke formater den tar...

Ser vi 2-3k for brenneren før sommeren 2008? Ja, jeg tror det.
    Forhåpentligvis kommer det rene avspillere også i nær fremtid.

DrE

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei med tanke på at forskjellen mellom en ren spiller og en komponent er så stor så er det vel ingen som vil gi en slik sum enda. Men vært spennende å fått en test på kvaliteten på en slik spiller, med tanke på fremtidig htpc

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Men vært spennende å fått en test på kvaliteten på en slik spiller, med tanke på fremtidig htpc
    Ja, og det hadde unektelig vært "litt stilig" å sitte med en htpc med Blu-ray og HD-DVD "ROM" integrert. Det er vel ikke lenge før en uavhengig leverandør klarer å putte begge formatene i èn avspiller også...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ja, og det hadde unektelig vært "litt stilig" å sitte med en htpc med Blu-ray og HD-DVD "ROM" integrert. Det er vel ikke lenge før en uavhengig leverandør klarer å putte begge formatene i èn avspiller også...
    ...og vips har man da en dvd/hd dvd/blue ray spiller i ett!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med HDCP og en slik løsning for å se BD filmer fra en HTPC?

Når det gjelder pris på nye formater og brennere, så husker jeg når jeg kjøpte min første CD-R brenner med scsi interface til den nette sum av 6500,- og CD-R platene kostet 150-200kr stykket, og sammenligner med hva man får for 2-300 kr i en dvd brenner i dag....

Ser for meg at det kan være økonomisk riktig å vente litt både med HD-DVD og BD spillere, både med tanke på pris, stabilitet i førstegenerasjons hardware og bedre tilpassede HDMI med HDCP løsninger for skjermkort osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det tror jeg du har 100% rett i. Det er klart Pioneer har brukt penger på å være førstemann, og de pengene vil de nok prøve å tjene inn før de får konkurrenter. Tipper som deg at prisen kommer til å synke betraktelig. Ingen vil nok betale flere tusenlapper for en "dvd spiller til pcen" uavhengig av hvilke formater den tar...

Ser vi 2-3k for brenneren før sommeren 2008? Ja, jeg tror det.
    Forhåpentligvis kommer det rene avspillere også i nær fremtid.

DrE
    Sommeren 2008 tror jeg prisene er ennå lavere. Jeg vil ikke bli overrasket om man sier 3k sommeren 2007. Etter hvert ser man nok enheter som støtter både HD-DVD og Blu-ray. Om de ikke kan skrive begge formater tipper jeg i hvert fall man ser enheter som skriver ett, men leser begge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at P2P tjenestene vil flomme over av HD-materiale (og spesielt "HD-materiale") som lar PC-brukere se filmer i nært samme kvalitet som HD/BR formatene.

Dette gir filmselskapene og hardware/softwareleverandørene valget mellom å komme raskt med gode, fleksible PC-baserte løsninger for å tjene noe (mye?), eller gi markedet helt over til piratene. Flertallet av de som laster ned HD-filmer er neppe aktuelle for å kjøpe hardware avspillere før disse koster under 2000,- og er uten irriterende brukerbegrensninger.

Jeg tror vi relativt kjapt vil se kombinerte BR/HD-DVD i 5.25" formatet som kan både brenne og lese begge formater med mindre disse to slås sammen eller vi får en snarlig vinner. Jeg tror også at vi får se software som behandler begge formatene på en ok måte betydelig raskere enn inklusjonen av DVD på PC.

-k

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere enn meg som synes det er litt rart at gigantiske selskaper som LG og Pioneer m.fl. ikke tar seg råd til å pøse ut BlueRay-ROM'er til under tusenlappen for å sikre seg et forsprang på HD-DVD?

Ikke det at jeg har satt meg så grundig inn i formatkrigen og hvordan disse selskapene tenker, men det er jo sånn anti-grådighets-markedsstrategi som gjør at de aller fleste av oss sitter med Windows på PC'ene våre idag istedet for Mac OS...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tømmer litt bensin på denne tråden: