Trenger jeg nytt skjermkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg nytt skjermkort?

Hei, lurte på en ting. Jeg vurderer om jeg skal bytte til et bedre skjermkort. Men lurte på om det er verd pengene. Har et Nvidia GeForce 6610XL 128Mb spesiallaget for medion. Kostet ca.1000 for 18mnd siden. Kortet har Vga og Dvi ut.
    Vurderte et kort i prisklassen 2500kroner.

HTPC`en brukes mest til komprimert materialet av divx og xvid encoding. Kan ikke alltid skryte av toppkvalitet. Men lurte om oppgradering av skjermkortet kan hjelpe.

Har Pentium 4, 3,4Gz prosessor.
    Har et Fujitsu Siemens plasma 42` med 1024-768 oppløsning. Kan kobles til ved Vga eller Dvi.

Vil det i synlig grad forbedre bildet ved hjelp av et bedre skjermkort? Noen som har peiling?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke få noen bedre bildekvalitet nei om det er det du lurer på. Hastigheten vil øke så på en måte kan du kjøre høyere oppløsninger i spill osv det har jo innvirkning på bildekvaliteten. Men ellers så nei, forskjellen fra et kort til et annet er så minimal at det må nesten spesiellt utstyr til for å måle det.

Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jo ikke høyere oppløsning. Kan kjøre til 1360-768 på det jeg har.
    Men har det i det hele tatt noe å si når videoene jeg kjører har oppløsning på 656-272 og lignende? HD materiale kommer vel ikke før nærmere år 3000 så det er vel bare å glemme.
    Noen generelle tips til å forebedre kvaliteten? Noen filtere, software el.lignende.
    Hvilken oppløsning anbefaler du og kjøre på med et 1024-768 plasma tv. Det blir vel også det samme om jeg bruker vga kabelen istedet for dvi?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva dette 6610-kortet er kontra de andre 6600-modellene. Med alle 6600-modeller har PureVideo-støtte -- 6600GT har i tillegg veldig god PureVideo-støtte (riktignok er det forskjeller mellom AGP og PCI-E-versjoner).

Med 3,4 GHz P4-prosessor har du visse muligheter til å ta i bruk forskjellig programvare som kan gjøre en del prosessering av bildet. Sjekk litt rundt på forumet her hva folk ellers bruker. Nvidias PureVideo-dekoder er også et element -- det finnes også f.eks. programmer fra Intervideo som støtter teknologien, men strengt tatt utnyttes dne vel ikke på divx og xvid.

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonniemarino
    HD materiale kommer vel ikke før nærmere år 3000 så det er vel bare å glemme.
    (...)Det blir vel også det samme om jeg bruker vga kabelen istedet for dvi?
    Vet ikke hvilke It-tidsskrifter du følger med på, men det er jo "like før" med både Bluy-ray og HD-DVD også her hjemme, så den er jeg ikke helt med på. HD-sendinger kommer jo også om ikke alt for mange år (et par?).

VGA og DVI er IKKE det samme. Kjører du 1:1 pixelmapping (mao samme oppløsning som skjermen) blir bildet markant krispere med DVI enn VGA.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han mener er vel at det var "like før" for et par år siden også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •