Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 142
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller

At bildet fra en HTPC er suverent og matcher dyre standalone DVD-spillere har jeg fått med meg etter å ha lest meldingene på forumet her. Men jeg er litt mer i tvil om hvordan forholdet er når det gjelder lyden. Å bruke PCen som CD-spiller har vel aldri blitt ansett som veldig fordelaktig, men dette har kanskje endret seg i de senere år med gode lydkort og slikt?

Er det noen som har noen erfaringer fra å ha testet lyden på en HTPC skikkelig, eller har noen velfunderte meninger om temaet?

(Og jeg mener ikke først og fremst mulighetene til å få DD/DTS-lyd med x antall kanaler, det er jeg sikker på at er mulig, men lyd*kvaliteten*.)

:?: Hågen :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel 100% feilkorreksjon på DVD plater når de spilles fra en PC med DVD-ROM, så det blir jo ikke en feilkilde. Videre behandles jo lyden heldigitalt til den kommer til lydkortet. Så den eneste feilkilden som kan farge lyden er overføringen til digitalkabel/SPDIF via lydkortet. Men denne "feilkilden" er jo også på en DVD-spiller. En standalone DVD-spiller leser vel også dataene sekvensiellt og har da ikke samme mulighet for å lese på nytt ved feilkorrigering. Er dog ikke helt sikker på dette :-)

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel litt an på hva du definerer som "bra lyd". Prater vi 50-100K,- ++ for cd-spilleren her, eller litt mer midt på treet? Forøvrig så
    bruker jo ihvertfall Meridian nå DVD-ROMer som drivverk. Jeg synes at min litt gamle SoundBlaster Live låter skikkelig ille i forhold til en standalone
    løsning (se .sig for anlegg). Men målet er å gå opp et hakk til feks M-Audio Revolution. Da forventer jeg "bra lyd", hvor "bra" ihvertfall bør tilsvare en standalone i
    mellomklassen. Det er jo veldig mye elektronisk støy i en PC da, så ultrakrem blir det vel aldri.

Det er ihvertfall et par på forumet her som har noen greie lydkort og bør muligens klare å gi deg litt mer informasjon. I bunn og grunn blir det jo
    rein synsing uansett. Man må teste i eget anlegg for å høre om man er fornøyd.

OK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hågen.

Jeg har selv dette kortet :http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=3&s=pl
    Det spiller med hånden på hjertet minst like bra som DVD spilleren min.
    Jeg er veldig kresen på lyd, og er fornøyd med dette kortet. Det kjører ren 24bit 96Hz rett ut i forserkeren din.

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Det kommer vel litt an på hva du definerer som "bra lyd". Prater vi 50-100K,- ++ for cd-spilleren her, eller litt mer midt på treet? Forøvrig så
    bruker jo ihvertfall Meridian nå DVD-ROMer som drivverk. Jeg synes at min litt gamle SoundBlaster Live låter skikkelig ille i forhold til en standalone
    løsning (se .sig for anlegg). OK
    Nei, jeg tenker ikke på spillere til 50-100K, den type ekstrem lydkvalitet forstår jeg at ikke en PC kan matche. Jeg tenker vel mer på et anlegg som totalt koster 50K kanskje, eller mindre.

Men hvis man som du kjører med et par kvalitetshøyttalere (jeg håper du er fornøyd med dem forøvrig? og et bra anlegg ellers, så ville jeg iallefall vært skeptisk til digitalstøy, jitter og slikt som kan komme i en PC.. Men jeg har aldri testet dette i praksis.

Men når jeg ser at lydkortene koster oppimot 2000 kroner, så bør de jo være bra da. Med et dyrt lydkort og et dyrt grafikkort koster jo HTPC'en mer enn ganske dyre standalone DVD-spillere..

Hvilket lydkort er best? Og hvilket gir mest for pengene?

Hågen

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haagen

Nei, jeg tenker ikke på spillere til 50-100K, den type ekstrem lydkvalitet forstår jeg at ikke en PC kan matche. Jeg tenker vel mer på et anlegg som totalt koster 50K kanskje, eller mindre.

Men hvis man som du kjører med et par kvalitetshøyttalere (jeg håper du er fornøyd med dem forøvrig? og et bra anlegg ellers, så ville jeg iallefall vært skeptisk til digitalstøy, jitter og slikt som kan komme i en PC.. Men jeg har aldri testet dette i praksis.

Men når jeg ser at lydkortene koster oppimot 2000 kroner, så bør de jo være bra da. Med et dyrt lydkort og et dyrt grafikkort koster jo HTPC'en mer enn ganske dyre standalone DVD-spillere..

Hvilket lydkort er best? Og hvilket gir mest for pengene?

Hågen
    Når lydkort kommer litt opp i pris, så er det ikke bare ren lydkvalitet som blir bedre. Det er også stor forskjell på hvor lang tid de bruker på å gjøre
    forskjellige ting. For en musiker som bruker PCen som verktøy så innbiller jeg meg at en av de viktigste faktorene er latency. Typisk skal lydkortet
    ta imot feks stemme og gitar live og så mikse dette sammen med et par ferdigmekka lydspor ala trommer, bass etc. Dette er jo ikke veldig viktig
    dersom man bare skal bruke det til å spille av lyd med, så jo dyrere jo bedre trenger ikke nødvendigvis gå opp i himmelen her.

Når det gjelder lydkilde så hadde jeg tenkt til å teste med et M-Audio Revolution 24/192 for å se om dette var bra nok til å bruke som hovedkilde i anlegget.
    Ca 12-1300,- bør man vel få det for. Og jeg forventer at den dunker DVD-717'en jeg har, selv om den faktisk spiller veldig bra. Hørte
    ikke alt for stor forskjell når jeg prøvelyttet en ekstern M-Audio Super Dac 2496 her om dagen (2700,-). Alternativet blir vel en Meridian 588 elns, og det
    har jeg ikke råd til akkurat nå. :shock:

Veeeldig godt fornøyd med høyttalerene, angrer ikke der.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og hører på Eels via M-Audio Revolution mens jeg skriver dette. Kortet forer en klasse A effektforsterker direkte via analoge utganger på lydkortet. Bruker FooBar med kernel streaming for å unngå at Windows forringer signalet. Synes kortet spiller bedre enn min gamle cd spiller. (denon 725, ingen super spiller men dog) Spiller renere og har bedre lydbilde.
    Lyd er jo veldig subjektivt, men ser du på spesifikasjonene på kortet ligger det jo veldig bra an. S/N tror jeg ligger på 105dB, noe som er målt på utgangene på kortet og i høyeste grad er akseptabelt og skulle eliminere uroen din for støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal teste med optisk utgang integrert på hovedkortet. Får hovedkortet imorgen. Det kan bli spennende å se om kvaliteten er akseptabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man med disse ulike fancy lydkortene kutte ut forforsterkeren også, ikke bare cd/dvd-spilleren? Har de 5.1/7.1-analoge utganger?

Hågen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man med disse ulike fancy lydkortene kutte ut forforsterkeren også, ikke bare cd/dvd-spilleren? Har de 5.1/7.1-analoge utganger?

Hågen
    Hei Hågen.
    Det finnes ikke et lyd kort som han erstatte en god forforsterker, uten å gi dårligere lyd. En ting er et digitalt signal, der henger de med, men på analog-siden har de ingen ting å stille opp med. Kikker du inni en god forforsterker skjønner du hvorfor. Nøkkelen her er skjerming mot støy. Å plassere analogdelen inn i verdens mest støyende miljø (inni PC), kan ikke bli bra. De komponentene kortet da måtte hvert bygget opp av hadde priset kortet til +20K.

Det hele kommer an på hvor mye du vil kompromisse på lyden. Er du ikke særlig kresen på lyd kan du sikker leve med en slik løsning.

MVH Gorm

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere gjør noen søk på avsforum.com vil dere finne tråder der en kjører PC mot High End utstyr med sabla bra resultat.

På en annen side så bør kanskje begrepet HTPC gjøres om. Meridian med sitt DVD-Rom drev (til 400 spenn på komplett hehe) og sine utbyttbare kort er ikke langt i fra en ITX PC i en svart boks :? Lurer på om Meridian bruker PCI spor jeg...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital lyd ut

Jeg holder å på å bygge en HTPC og mens jeg venter på grafikkortet har jeg et spørsmål. Jeg har et Asus hovedkort med digital ut (coax og optisk). Er det så at DVD software spilleren leser DD-streamen fra filen på DVD'en og sender den til lydkortet elller må jeg kople digitalutgangen fra DVD-ROM'en til hovedkortet for å få ut digital lyd?

John Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Digital lyd ut

Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Er det så at DVD software spilleren leser DD-streamen fra filen på DVD'en og sender den til lydkortet elller må jeg kople digitalutgangen fra DVD-ROM'en til hovedkortet for å få ut digital lyd?
    Nei du behøver ikke å koble til digitalutgangen på DVD-ROM'en.

MVH Gorm

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil: Takker for svar. Da er det slik jeg håpet det skulle være.

John Roger

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva dere mener med bra eller dårlig lyd i et lydkort når dere skal koble digitalt.. :? Det er vel receiveren deres som skal konvertere signalet til analog lyd? Da ville jeg sett nærmere på kvaliteten på -DA konverterne der.. Tror hvilket som helst lydkort med digital ut vil funke meget bra dersom du skal sende digitalt.

Jeg bruker et M-audio audiophile 24/96 selv og lydkvaliteten på dette kortet er meget bra, selv på de analoge utgangene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men for at forsterkeren skal få et digitalt signal inn som er so riktig som mulig stiller dette krav til lydkortet og kabelen.

Har klippet dette fra HiFiSentralen (skrevet av Ivar Løkken):

Det finnes flere degraderingsårsaker også i digitale overføringer. 0 og 1 er ikke bare 0 og 1. Jitter (tidsavvik) er en viktig faktor som fører til ikke-harmonisk forvrenging. I tillegg må jo alle 0-er og 1-ere komme frem. Det gjør de ikke. Andelen bitfeil er alltid forskjellig fra null, hvor stor den er avgjør også lydkvaliteten.

Digital signaloverføring er et eget, kjempestort fagfelt hvor det jobber mange, mange tusen svært høyt utdannede eksperter, så dette er slett ikke så enkelt som det kan høres ut til. Jeg skal ikke begi meg ut på dyptpløyende utledninger, det er jeg dessuten heller ingen en ekspert som kan, derfor henviser jeg (igjen) til

http://www.hifisentralen.com/Artikle...osjekt2002.pdf
    hvor det står litt grunnleggende om jitter og andre faktorer ved digital lydbehandling.

MVH Gorm

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he-he.. Skal godt gjøres og høre jitter.. Så lenge signalet er i orden skal det mye til før problemer med jitter oppstår.

Uannsett er det meget usannsynlig at dette er hørbart.

Også har vi dette med toslink eller coaxial overføring da! :wink: hehe!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du hører forskjell eller ei er vel avhengig av utstyret du kobler til, og evnen til å lytte.
    Og litt medvind og hjemlengsel.

MVH Gorm

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Hågen
    Hei Hågen.
    Det finnes ikke et lyd kort som han erstatte en god forforsterker, uten å gi dårligere lyd. En ting er et digitalt signal, der henger de med, men på analog-siden har de ingen ting å stille opp med. Kikker du inni en god forforsterker skjønner du hvorfor. Nøkkelen her er skjerming mot støy. Å plassere analogdelen inn i verdens mest støyende miljø (inni PC), kan ikke bli bra. De komponentene kortet da måtte hvert bygget opp av hadde priset kortet til +20K.

Det hele kommer an på hvor mye du vil kompromisse på lyden. Er du ikke særlig kresen på lyd kan du sikker leve med en slik løsning.

MVH Gorm
    "Verdens mest støyende milø" må være inni en moderne hjemmekinoreceiver, først har du en ENORM ringkjernetrafo, så har du opptil 7 forsterkertrinn på kanskje 100 watt eller mer hver, alt pakket inn i en så liten som mulig kasse. OK, noen av produsentene bruker nok en del skjerming og demping, men uansett blir det nok mye mer støy enn i en PC.

Saken stiller seg jo bedre for forforsterkere, men jeg har tro på at PC'en, hvis den ikke allerede er der, kommer til å bli den ultimate kinosjefen både for lyd og bilde.

Dersom du kikker inni verdens beste forforsterker, skal jeg vedde på at ikke en eneste av komponentene på printet koster mer enn hundrelappen i løs vekt, det er den sinnsyke HIFI bransjen som priser en forforsterker til 100k eller mer kun fordi den låter noe bedre enn en til 90k. Denne mentaliteten finne du ikke i lydkortbransjen.

Jeg har en stor Chieftekkasse, og det er minst to åpne PCIplasser på hver side av lydkortet, kan du si meg hva som støyer der? Powersupplyet er en halvmeter unna. Dersom komponentkvaliteten og kvaliteten på printet er likt, har jeg stor tro på at et godt lydkort vil danke ut enhver receiver, og minst sidestille seg med forforsterkere som bruker samme komponenter. Vi er kanskje ikke helt fremme enda, men vi er meget godt på vei.

Frode

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Dersom du kikker inni verdens beste forforsterker, skal jeg vedde på at ikke en eneste av komponentene på printet koster mer enn hundrelappen i løs vekt, det er den sinnsyke HIFI bransjen som priser en forforsterker til 100k eller mer kun fordi den låter noe bedre enn en til 90k. Denne mentaliteten finne du ikke i lydkortbransjen.
    Uttalelsen vitner om at du aldri har kikket inni et ”high end” produkt og tydelig vis trenger skolering på den fronten. High end produkter er nemmelig bygget opp med en grunntanke og det er støyskjerming. Dette er ikke et tema for de fleste lydkortprodusenter som i all hovedsak vil selge billige produkter til et marked som er under enormt prispress. Du er hjertelig velkommen hjem til meg for å studere forskjellene, bare send meg en PM.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips til sub og dvd spiller.
    By finvåg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2005, 22:43
  2. DVD Spiller fra HiFi Klubben vs. SIBA
    By tinsley in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-22-2005, 18:15
  3. Bytte Cambridge cd spiller til dvd spiller?
    By aldrack in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 11:37
  4. Hvilken DVD spiller til under 3000 kr?
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-15-2004, 17:09
  5. DVD kontra HTPC
    By Hoium in forum Generell HTPC
    Svar: 16
    Siste melding: 07-10-2003, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg