Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 142
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    men ikke forsterke signalet litt slik en vanlig forforsterker kan...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg kjørt Lynx Two kortet rett inn på effektforsterkerne uten noen problemer. I driverne kan man velge hvilke taster man ønsker å bruke til styring av master volumet. Siden jeg bruker Logitech Dinovo tastatur har jeg koblet opp volumknappene på dette tastaturet til mastervolumet. Etter det jeg vet er det kun Lynx som leverer denne fleksibiliteten. (Man kan jo selvfølgelig også bruke Girder og fjernkontroll).

Jeg må forøvrig skrue ned volumet ganske mye for at effekten ikke skal bli for høy for effektforsterkerene (500W i 8Ohm). Jeg skal kankje lage en liten signalkabel med en motstand i parallel og en i serie for å dempe signalet noe for å unngå at noen ukyndiget blåser elementene mine langt ut av høytalerkassene. Dette skal vell i hvert fall i teorien ha minimal effekt på signalkvaliteten.

Ellers er lydkvaliteten noe av det beste jeg har hørt. (Jeg har hørt flere anlegg til godt over 1mill. kr) Lyden er dynamisk, detaljert og oppløst.

Jeg har forøvrig også testet mitt M-Audio Audiophile 2496 lydkort og mot dette kortet, og M-Audio kortet kan på ingen måter måle seg. Selv min Marantz CD-17 spilte bedre enn dette. (M-Audio Audiophile 2496 regnes forøvrig som et av de bedre konsumentkortene, og er milevis bedre enn f.eks. Soundblaster.) Lyden var ikke på langt nær så dynamisk og detaljert.

RME leverer i følge ryktene forøvrig noen rimeligere kort av god kvalitet. Disse mangler forøvrig volum styringen til Lynx kortet. Det er derfor lite egnet i en HTPC.

Newcomer tunheim sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    I driverne kan man velge hvilke taster man ønsker å bruke til styring av master volumet. Siden jeg bruker Logitech Dinovo tastatur har jeg koblet opp volumknappene på dette tastaturet til mastervolumet. Etter det jeg vet er det kun Lynx som leverer denne fleksibiliteten.
    Er dette samme master-volum som master-volumet i Windows?

Jeg har forøvrig også testet mitt M-Audio Audiophile 2496 lydkort og mot dette kortet, og M-Audio kortet kan på ingen måter måle seg. Selv min Marantz CD-17 spilte bedre enn dette. (M-Audio Audiophile 2496 regnes forøvrig som et av de bedre konsumentkortene, og er milevis bedre enn f.eks. Soundblaster.) Lyden var ikke på langt nær så dynamisk og detaljert.
    Så moralen er: Ikke alle lydkort egner seg til å kjøre rett inn på en effektforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et volumpanel som fungerer på samme måte som lydkontrollen i windows bare at den er langt mer avansert. Du kan for eksempel styre hvilke interne lydkanaler som skal spille på hvert enkelt spor, og du kan ha 4 forskjellige interne spor både digitale og analoge på hver kanal for å nevne noe. Ellers er det mange funksjoner i forhold til å styre klokken på DACen.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tunheim
    Så moralen er: Ikke alle lydkort egner seg til å kjøre rett inn på en effektforsterker?
    Dette er jo egentlig ganske logisk med tanke på feks DACene som sitter på det kortet. Jeg nekter å tro at det er dyre DAC på feks et soundblaster kort. Da kommer man mye bedre ut av det hvis man lar en prosessor\receiver gjøre jobben..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har disse DACene noe å si når man kjører lyden over S/PDIF til forsterkeren? For er det ikke digital overføring dere snakker om her?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vi snakker om analogt signal direkte inn i effektforsterker fra HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh.. ikke rart at jeg ble forvirret!

Men kom vi fram til et resultat angående om prisen/kvalitet på lydkortet har noe å si så lenge en kjører lyden over S/PDIF? Kan man like gjerne kjøpe et billig kort da eller bør man allikevel f. eks. velge M-Audio Revolution 7.1 kortet? Dette er noe jeg har lurt på ganske lenge uten egentlig har fått et godt svar på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bedre lydkort vil ha en bedre klokke enn et dårlig kort. Signalet vil derfor ble mer presist gjengitt. Jeg tror at klokken på M-Audio Revolution 7.1 kortet er helt grei og at en ikke trenger noe bedre hvis en ikke skal ha High-End kvalitet. Jeg vet det er mange på Avsforum.com som er fornøyd med dette kortet, og det gir god lyd for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da kan jeg ihvertfall rettferdiggjøre kjøpet av Revo 7.1 kortet til maskinen i stua. Får håpe at Revo 5.1 kortet holder samme mål og i tillegg kan brukes til spill da jeg har planer om å kjøpe det kortet til en maskin jeg spiller litt på. Men da skal jeg bruke de analoge utgangene.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt frem og tilbake

Problemstilling: Sitter med en falleferdig pc som nok må byttes ut.Tenkte å slå 2 fluer i ett smekk: Ny pc og htpc..om dere skjønner. Er lysten på å bruke pcen som ett bibliotek for cd samlingen, vet ikke om med film enda. Sitter nemlig med en arcam diva 89+ som jeg er godt fornøyd med, og som da nok måtte hatt ett rimelig bra skjermkort for å ta over. Med tanke på da og bruke pcen for det meste til musikk koblet opp mot min rsp 1068. Noen som har noen tips ideer?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bytte ut forforsterkeren og dvd-spilleren i nærmeste framtid.

Finner ingen rotel 1066/68 på bruktmarkedet og sjekker derfor ut mulighetene en får med htpc.

Er det noen kort som kan brukes m/software som forforsterker. Dvs koble rett inn på effektforsterkeren?

Ser det er nevt lynx two, men dette er litt dyrt. Det må vel finnes alternativer til dette på markedet?

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Howard B
    Takk for svar. Da kan jeg ihvertfall rettferdiggjøre kjøpet av Revo 7.1 kortet til maskinen i stua. Får håpe at Revo 5.1 kortet holder samme mål og i tillegg kan brukes til spill da jeg har planer om å kjøpe det kortet til en maskin jeg spiller litt på. Men da skal jeg bruke de analoge utgangene.
    Revo 5.1 er faktisk et bedre kort en Revo 7.1, dvs. det har bedre DAC'er og bedre drivere. Med andre ord, trenger man ikke 8 analoge utganger er Revo 5.1 et bedre kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativt lydkort?

Noen som vet noe om dette? Jeg vurderer å droppe forforsterker, men er skeptisk, mest pga volumkontroll. Med denne burde man vel kunne unngå sprengte høyttalere...

http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_4055.html

Hmmmm... Hva med å felle inn denne kontrolleren rett på innsiden av fronten, med eget volum-hjul borret gjennom?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumkontroll er ikke noe problem. Jeg har volumkontollen til Lynx Two kortet koblet til en fjernkontoll gjennom Girder. Jeg bruker en Logitech Harmony 885 fjernkontorll og Irman IR reciever. Det er selvfølgelig mulig å bruke hvilken som helst annen fjernkontroll, men denne fjernkontrollen kan programmeres til å styre alt jeg har av AV utstyr på en enkel måte. Ellers er det mulig å bruke Netremote og en PDA. Dette kan nok medføre en del mer knoting. Ønsker en det kan en også koble opp LCD display på Pcen som viser volumstyrke elller annen info med hjelp av Girder.

Til slutt et lite tips til styring av strøm til effektforsterkere. Når en har separate effektforsterkere må alltid forforsterker settes på før effektforsterker og motsatt når en slår av for å unngå og få "dump" i høytalerne. Dette vil også gjelde når en bruker et lydkort som effektforsterker. Jeg har hatt separat forforsterker og effektforsterker de siste 15 årene og må innrømme at jeg fortsatt fra tid til annen slår på eller av i feil rekkefølge. Kona mi er verre enn meg. For å slippe dette problemet har jeg nå gått til innkjøp av et datastyrt rele. Relet er koblet gjennom USB og støtter en rekke programmeringsspråk. Jeg bruker Lua i Girder. Med dette relet har jeg koblet effektforsterkerne slik at de slår seg på automatisk med en liten tidsforsinkelse etter PCen og slår seg av før PCen slår seg av. Releet kan selvfølgelig brukes til å styre strømtilførsel på alt annet av elektriske duppeditter som f.eks. lerret, blendegardiner, lys osv. Relet finnes på Phidgets.com og det finnes en rekke addonkort til kontrollerkortene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kort er det egentlig det står mellom? Jeg vil gjerne ha et kort med RCA kontakter så jeg kan kople rett på effekt-forsterkeren. Hadde vært fint med en liste her

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme, bump

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Lurer på det samme, bump
    Undertegnede er den lykkelige eier av dette lydkortet: http://www.emu.com/products/product....1&product=9870 som kjører balanserte utganger rett inn i en The End Millenium effektforsterker. Høytalerene er et par Proac tabletter. Jeg har nå plassert cd spiller og forforsterker på et mørkt kott og kan sikkert kjøpes for en billig penge.

Resultatet er meget bra!! Detaljeringsgrad, dybde og kontroll er på et annet nivå enn før. Nå skal det sies at cd spilleren var en 13 år gammel japansk sak (Denon 2560), så det har nok sitt å si. I sin tid var den derimot en bra sak. Forforsterkeren var og er bra (Rotel RC995). Likevel, jeg tror denne kombinasjonen kan måle seg med cd spillere av ganske så høy kvalitet.

Det som gjør at jeg nesten er i nirvana er Netremote. Hele mitt musikkbiblotek browses på PDA'en via wlan

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som dumper inn på denne diskusjonen senere. Anbefaler jeg å lese http://www.hardware.no/tester/lyd/au..._connect/25765

Generelt kan en si at lydkort i HTPC i dag bør ha Dolby Digital Live eller DTS Interactive standarden.
    Noen HK har dette innebygd, og kutter dermed totalprisen en god del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg litt uenig der, fra mitt subjektive synspunkt. Merk at hele dette innlegget gjelder kun digital overføring av lyd til forsterker. Jeg tillater meg å dele opp HTPC i to kategorier: (tror jeg kommer til å få litt bråk nå)

1) HTPC som brukes også som en vanlig PC, med MSN, surfing, spill og andre ting.

2) HTPC som høy kvalitets DVD/CD-spiller og ikke så mye annet.

For kategori 1 er kortet i HW-testen helt topp, siden man får med all lyd fra PCen til forsterkeren, men lyden er da resamplet.

I kategori 2 ofrer man lyd fra flere programmer for å få bit-perfect lyd fra DVD og CD, HTPCen blir da litt mindre aktuell å bruke til "vanlige" PC oppgaver.

Nå må jeg si at jeg ikke vet så mye om nevnte lydkort annet enn det som stod i HW-testen, men om dette kortet har mulighet til også å sende bit-perfect vil man jo kunne kombinere de to kategoriene i samme HTPC. Er det noen som vet noe mer om dette så blir jeg glad for kommentarer.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips til sub og dvd spiller.
    By finvåg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2005, 22:43
  2. DVD Spiller fra HiFi Klubben vs. SIBA
    By tinsley in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-22-2005, 18:15
  3. Bytte Cambridge cd spiller til dvd spiller?
    By aldrack in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 11:37
  4. Hvilken DVD spiller til under 3000 kr?
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-15-2004, 17:09
  5. DVD kontra HTPC
    By Hoium in forum Generell HTPC
    Svar: 16
    Siste melding: 07-10-2003, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg