Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 142
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Lynx-kortet har samme 25-pins d-sub som brukes på custom-installasjon og da burde det være mulig å få 5-kanals balansert signal overført til den rette forsterkeren via en enkelt kabel.
    Hmmm, this makes me think... Det er også
    25pins d-sub på rotel`en min, men jeg aner jo ikke bærra hva den egentlig er til?

Er det en standard på dette?

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om det ikke var meg du fikk den Dact-linken fra :wink:
    Det ser ikke ut som om det er noen spesielt billig løsning - selve attenuatoren kommer på mer enn den dyreste Embla-forforsterkeren. Men etter det jeg har lest av tester vil nok Dact-løsningen gi det beste resultatet lydmessig.
    Det var en på Lynx-forumet som spurte om d-suben på Rotelforsterkeren kunne brukes direkte mot lydkortet, men jeg tror ikke han fikk noe fornuftig svar - det hadde jo ellers vært en særdeles elegant løsning.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på Embla, og jeg må si jeg likte muligheten! Får gå i tenkeboksen når jeg vet hva skattefogden sier i år... :?

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en på Lynx-forumet som spurte om d-suben på Rotelforsterkeren kunne brukes direkte mot lydkortet, men jeg tror ikke han fikk noe fornuftig svar - det hadde jo ellers vært en særdeles elegant løsning.
    Rotel skriver følgende i FAQ`en sin:
    Kode:
     What is the DB25 Input on the back panel of the RMB 1075 used for?
    The 25-pin DB25 input on the RMB 1075 offers an alternative connection for the input signal rather than using the standard RCA inputs. The signal quality is comparable for either connection method, the main advantage of the DB25 being the convenience of connecting a single cable as opposed to five separate RCA cables. While Rotel does not manufacture cables, many audio cable manufacturers carry or can construct an RCA-to-DB25 cable for this purpose. For those wishing to wire their own DB25 can, Rotel provides the pin configuration for this cable.
    Pin Config, ubalansert

Så det ER mulig. Det hadde blitt en særdeles enkel installasjon å bare ha en D-SUB fra "pre" til power i stedet for 5 fete rca kabler... Tror du det finnes en mulighet for å kjøre balansert til RMB-1075 gjennom DB25 inngangen, uten at dette er noe de har nevnt noen plass?

Jeg vet for lite grunnleggende til selv å kunne avfeie dette, så derfor spør jeg...

DrE

DrE

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen god grunn for å kjøre balansert til effektforsteren, da denne ikke har balansert drift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde kunne fungere, men jeg tør selvsagt ikke garantere det. Som Hi-Fil sier så har ikke Rotel-forsterkeren balansert drift, så du oppnår vel ingen fordeler lydmessig. Men du slipper jo unna med en kabel. Kan ikke tenke meg at det skulle gi dårligere resultat lydmessig med en balansert kobling.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, altså hvis det ikke er vits så er det jo ikke vits heller 8)

Pin konfigen på rotelforsterkeren gjør det vertfall mulig å kjøre analog inn via DB25 (og slippe kabelrot). Lager man kabelen selv og bruker skikkelig kontakter og kabler så burde vel kvaliteten bli bra nok?

Spørsmålet er vel om Lynx og de andre kortene leverer ubalansert via DB25...

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om kort som leverer kun balansert ut - LynxTwo gir ihvertfall begge deler:
    Følgende er sakset fra http://www.lynxstudio.com/lynxtwospecs.html:

Type: Electronically balanced or unbalanced, XLR connectors on L2Audio Cable
    Input Impedance: Balanced mode: 24 kW , Unbalanced mode: 12 kW
    Output Impedance: Balanced mode: 100W, Unbalanced mode: 50W

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da ser det jo lovende ut.

Jeg lurer litt på å bestille meg et skikkelig lydkort. Jeg vet enda ikke hvor skikkelig, men dersom jeg kan klare meg med kun htpc, og ikke surround preamp så er jeg glad for det!

Tenkte i prisklassen 2000-6000,-. LynxTwo blir vel akkurat utenfor da hvis jeg er uheldig, men Lynx, mAudio og sikkert flere har vel flere alternativer i prisklassen skulle jeg tro.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig at du kan komme innenfor den prisen på et LynxTwo. Har inntrykk av at det er det kortet som man kan komme lengst under retail på. Fikk en pris-quote fra Bayview Pro Audio: http://www.bayviewproaudio.com/custo...roductid=20947
    Prisen lå et par hundre dollar under retail og når jeg ikke la inn en bestilling kom det mail fra en av selgerene deres som ba meg ta kontakt for et enda bedre tilbud 'to sweaten the deal' som han sa.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'to sweaten the deal' som han sa.
    right up my alley! 8)

5300,- kommer jeg frem til, uten frakt... Vel, jeg får gå hardt og brutalt i tenkeboksen. Inntil da.. hvis noen vet om enda billigere alternativer i prisklassen mellom mAudio revo 7.1 og LynxTwo-B så er jeg åpen for forslag!

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5300 med moms??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5300 med moms??
    ouch.... har jeg glemt moms nå ja. my bad.

Newcomer tunheim sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Støy på digital overføring? Nei.
    Er du sikker på at man ikke kan få støy på en digital overføring? Det burde vel ikke være vanskeligere enn å få hakk i en cd-plate?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Mente også at jeg hadde sett et 7.1 kanals kabinett (passiv volumkontroll) for dette bruket på denne siden, men fant den ikke igjen nå.
    Hva er "passiv volumkontroll" og "balanserte utganger"?

Beklaer at jeg kommer med sånne elementære spørsmål.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En passiv volumkontroll er et alternativ til vanlige forforsterkere. Den trenger ingen form for strømforsyning siden den bare består av en motstand som man varierer for å oppnå ønsket lydnivå. Noen kaller det for en forforsterker, men det blir litt misvisende siden den ikke forsterker men bare justerer hvor mye som slipper igjennom fra effekt-trinnet. Fullt volum=ingen motstand. Ikke så veldig utbredt, men en del som sverger til det som den beste løsningen for high-end hi-fi.
    Balanserte utganger brukes bl.a. i lydstudioer og til mikrofoner, samt en del (gjerne litt dyrerere) hifi-utstyr. Det brukes tre ledere i stedet for to som i vanlige RCA-koblinger. Hensikten er å hindre at støy overføres sammen med lydsignalet, noe som er særlig nyttig ved lange kabelstrekk. (Det burde også være nyttig når PC'en skal benyttes som forforsterker/signalkilde). Kontaktene og pluggene er også langt mer solide enn vanlig RCA.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tunheim
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Støy på digital overføring? Nei.
    Er du sikker på at man ikke kan få støy på en digital overføring? Det burde vel ikke være vanskeligere enn å få hakk i en cd-plate?
    Bare for å forklare prinsippet. Når det er digital overføring så har man bare to nivåer. Elektrisk så er det ofte 0V og 5V. Mottakerenheten måler dermed bare spenninga på innsignalet, og finner ut om det er 0 eller 1. Problemet med digital overføring er at i området 1V til 3.5V (ofte) så vet ikke mottakerenheten helt hva det er den får. Ofte vil da en av nivåene bli valgt tilfeldig, noe som ikke er bra. Dersom nivåene ligger under 1V for 0 (eller 1, det kan man jo velge når man lager kretsen), så vil alltid det bli tatt som 0, og samme med 3,5V. Alt over det vil være 1. Poenget er at dersom spenninga faktisk kommer frem i god nok form (gjerne med støy opp til halsen, det har ikke noe å si) så vil data som kommer ut i mottakerenden være nøyaktig det samme som ble sendt. Ergo ingen støy. Når det kommer til optisk overføring, så er det i prinsippet bare en diode seriekoblet med den elektriske digitalutgangen. Samme prinsippet gjelder der, men da med lysstyrke isteden for volt.

Det kan oppstå støy på en slags måte. Dersom signalet er for dårlig, og mottaker og sender ikke er helt i sync, så kan en bit bli lest to ganger, eller bli hoppet over. Et nivå som da skulle ha vært 10000, blir da plutselig 5000 eller 20000. Det er IKKE bra. Et annet problem som er mindre alvorlig oftest, er at et bit bli tolket feil. Dersom det er et viktig bit, så kan variasjonen være den samme, men det kan også være et mindre viktig bit, og da er det ikke sikkert det er hørbart. Dette vil kun skje ved dårlig signal, dvs at man ligger på grensen av 1V for 0 og 3,5V for 1. Dersom man gjør det, så vil man "alltid" få mye støy eller ingen lyd i det hele tatt. Så lenge man holder seg innenfor kravene så går det helt uten støy. DVS, digitale signaler har et visst støynivå uansett, men signalet som ble sendt vil være helt likt det som ble mottatt, og da vil det i alle fall ikke bli introdusert noe ny støy i overføringen.

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Passiv volumkontroll

En passiv volumkontroll er et alternativ til vanlige forforsterkere. Den trenger ingen form for strømforsyning siden den bare består av en motstand som man varierer for å oppnå ønsket lydnivå. Noen kaller det for en forforsterker, men det blir litt misvisende siden den ikke forsterker men bare justerer hvor mye som slipper igjennom fra effekt-trinnet. Fullt volum=ingen motstand. Ikke så veldig utbredt, men en del som sverger til det som den beste løsningen for high-end hi-fi.
    Forstår jeg deg rett så er altså den passive volumkontrollen montert etter effektforsterkeren?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skryt

Kjempefin forklaring Ko_deZ. Setter veldig pris på innlegg slik som dette.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Passiv volumkontroll

Sitat Opprinnelig postet av tunheim
    Forstår jeg deg rett så er altså den passive volumkontrollen montert etter effektforsterkeren?
    Den monteres mellom lydkilden og effektforsterkeren slik som en vanlig forforsterker.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips til sub og dvd spiller.
    By finvåg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2005, 22:43
  2. DVD Spiller fra HiFi Klubben vs. SIBA
    By tinsley in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-22-2005, 18:15
  3. Bytte Cambridge cd spiller til dvd spiller?
    By aldrack in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 11:37
  4. Hvilken DVD spiller til under 3000 kr?
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-15-2004, 17:09
  5. DVD kontra HTPC
    By Hoium in forum Generell HTPC
    Svar: 16
    Siste melding: 07-10-2003, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg