Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 142
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gutter: vennligst benytt produsentlinker, ikke forhandlerlinker. Prisdiskusjon tas i eget forum. 8)

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sorry.... tenkte ikke på det..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Kommentar slettet, einis du har PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsninger på støy og jitter

For det første - utfordringen med analoge lydkort i elektrisk støy i en PC er vel for en stor del løst dersom man velger et eksternt lydkort som f.eks. Creative Extigy eller M-Audio Sonica Theater ?

Det har vært sagt at et problem med digitale koblinger/kabler mellom PC og forsterker er faren for jitter. De fleste bedre DA konverter kretser er vel nå utstyr med et buffer som regenererer det digitale signalet uten jitter? I så fall er diskusjon om valg av digital kabel samt kvalitet på digital grensesnitt ikke så interessant.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Løsninger på støy og jitter

Sitat Opprinnelig postet av betech
    For det første - utfordringen med analoge lydkort i elektrisk støy i en PC er vel for en stor del løst dersom man velger et eksternt lydkort som f.eks. Creative Extigy eller M-Audio Sonica Theater ?

Det har vært sagt at et problem med digitale koblinger/kabler mellom PC og forsterker er faren for jitter. De fleste bedre DA konverter kretser er vel nå utstyr med et buffer som regenererer det digitale signalet uten jitter? I så fall er diskusjon om valg av digital kabel samt kvalitet på digital grensesnitt ikke så interessant.
    Du har rett i at noe av problematikken er borte dersom en velger et eksternt lydkort. Jeg ser dette likevel ikke som så veldig relevant, da diverse støy i PC'en primært påvirker analoge signaler. Så lenge du kun tar ut et digitalt signal byr dette på færre problemer og dermer trenger du ikke et eksternt lydkort. Bruker du de analoge signalene er eksternt viktig.

Du tar feil når det gjelder jitter, som en ikke kan unngå i digitale overføringer i dag. Jitter får du uansett, i mer eller mindre grad. Jeg kan ikke forklare dette selv, men har lest endel om det på Hifisentralen, hvor dette er omdiskutert. Jeg har desverre ikke den tekniske kunnskapen til å forklare dette nærmere.

Poenget med å bruke en toslink kabel mellom PC'en og dekoder/prosessor er at en unngår den elektriske koblingen mellom PC'en og stereo'en. Derfor får en ikke overført støy fra PC'en. Spørsmålet er likevel hva som er best? Med en RCA spdif kabler unngår en konvertering av signalet som skjer i forbindelse med en toslink kabel. Denne konverteringen skal helst gjøres skikkelig for å ikke å degradere signalet på en eller annen måte. Slik jeg ser det har begge kabler fordeler og ulemper i denne sammenhengen, selv om jeg aldri ville brukt toslink mellom to stereokomponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe et dyrt lydkort for å bruke digital utgang skjønner ikke jeg, har
    også hørt om noen som kjøpte digital kabel til 3500,- og fikk "bedre" lyd.
    For meg blir det som om å kjøpe en dyr USB kabel for å få bedre bilder
    fra kortleseren..

HT

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et Lynx Two B lydkort med balanserte utganger som jeg kobler direkte på Midgard Audio blokker (effektforsterkere). Dette oppsettet spiller rotta av min Marantz CD17 og Electrocompaniet EC4 forforsterker. Lyden er langt mer oppløst og detaljert.

Jeg bruker software delefilter i HTPC og Theatertek med advanced audio pack til DVD dekoding. Dette fungerer utmerket, og er morsomt i og med at det gir mulighet til å eksprimentere med lyden i det uendelige.

Når jeg spiller musikk bruker jeg Foobar2000 med innebygd delefilter plugin. Dette bruker jeg til å dele mellom basskassene (to stk) og topphøytaler. Jeg deler på 150Hz. Dette funker utmerket. Høytalerne jeg bruker er Eltek (Dynabel ) Exact i topp og to basskasser med Seas Excel 10" ( 92 liter, port tunet til 23Hz)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke denne tråden.
    Støy på digital overføring? Nei.
    Jitter? Vi er i 2005. så lenge det ikke er 99,50- kroners produkter er dette så godt som ikke eksisterende.
    SPDIF (konsumer dritt). men det bruker Bitklokke (B-Fasing) . Stein synkront.
    Forforsterker trenger man vel uansett så man kjører da hel-digitalt helt frem til en ekstern DAC eller DAC'n i en forforsterker??
    DVD-spilleren i HTPC = YEAH!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harryharry - du gikk altså for LynxTwo-løsningen. Gratulerer! Gleder meg til den dagen jeg følger etter. Virker som om lyden lever opp til forventningene.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan fortelle litt mere om LynxTwo? har kikket litt på websiden deres og på ProLyd som er norsk forhandler...

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LynxTwoB er det absolutte high-end lydkortet for 5.1 surround. Det finnes i tre varianter: A med 4 kanaler ut/4 inn, B med 6 kanaler ut/2 inn, og C med 2 kanaler ut/6 inn. Alle kanaler er balanserte. Kortene er laget for studiobruk og har komponenter av svært høy kvalitet, bl.a. er signal-støy forholdet målt til 116 dB (montert i PC og ikke teoretisk eller under ideelle forhold som en del andre leverandører).
    De eneste negative kommentarer jeg har sett går på at lyden blir 'for bra', dvs at gjengivelsen blir så korrekt at det tenderer opp mot det kliniske - noe som av enkelte oppfattes som umusikalsk. Om du spør f.eks. HarryHarry så tror jeg han har et litt annet syn på saken.
    Kortet er ikke billig, men kan ifølge mange konkurrere med frittstående DAC-er til en mye høyere pris. Jeg har kortet på innkjøpslisten og når økonomien tillater det kommer jeg nok til å importere fra USA. Da kan prisen komme under det halve av det norske butikker tar.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hint på pris?

Har det noe for seg å koble et slikt kort opp mot en RMB-1075 poweramp på 5x120w (en forsterker som mangler balansert inn) og bruke dette som en "fullgod" erstatning til f.eks RSP 1068.

Litt brukervennlighet kan jeg alltids avse, dersom jeg får lydmessig godt resultat.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må ut med 12-13 lapper i Norge. Veiledende pris i USA er 995 dollar, men det går an å komme ganske langt under det. Vil tro det lett kan erstatte RSP 1068, men du bør kanskje ha litt dyrere balanserte effekttrinn for å utnytte potensialet i kortet. På den annen side kan det kanskje være lurt å starte med best mulig signalkilde med tanke på senere oppgraderinger av resten.

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretok en enkel test for å sjekke om PC'en gir bedre lyd ved musikk-avspilling enn min H/K DVD25.

Rippet først noen CD'er til harddisk med EAC (www.exactaudiocopy.de) + AccurateRip (www.accuraterip.com). Deretter A/B-switchet jeg mellom kildene mens de spilte av de samme lydklippene. Det første jeg la merke til var at PC'en er i stand til å gjengi diskant på en mer naturlig og behagelig måte enn DVD-spilleren. Videre så er bassen en del fyldigere, lydbildet oppleves som mer dynamisk, og PC'en låter i det hele tatt mindre digitalt enn DVD-spilleren.

Begge signalkilder er koblet til forsterker med coax spdif-kabel, PC'en med en billig 5-meters variant kjøpt på Clas Ohlson og DVD-spilleren med en langt dyrere (overpriset) 0,5-meter kabel fra Monster. PC'en har et M-Audio Revolution 7.1 lydkort, og det er et viktig poeng her at lydkortet som blir benyttet ikke resampler all lyd til 48khz, slik f.eks. Creative sine kort gjør samt de aller fleste (alle?) onboard løsninger. Software som ble brukt for avspilling er Winamp med kernel streaming output plugin.

Nå er jo ikke DVD25 noen high-end CD-spiller akkurat, men det er hvertfall en god DVD-spiller som tittelen på tråden indikerer Føler meg ganske sikker på at det trengs en CD-spiller som koster minst like mye som min komplette PC for å få like bra lyd som jeg får fra PC'en.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Vil tro det lett kan erstatte RSP 1068, men du bør kanskje ha litt dyrere balanserte effekttrinn for å utnytte potensialet i kortet. .
    Siden det ser ut som om du har orientert deg i markedet, har du noen alternativer i prisklassen under 12.000,- som duger?

DrE

Fint om flere kunne gjøre som futen og teste dette på sin hardware?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LynxTwo bør kunne komme ned i 6000 etter importavgifter om du finner rett nettbutikk i USA. Om du skal ha noe midt i mellom Revo 7.1 og Lynx-kortene tror jeg M-audio Delta 1010 eller 1010LT kan være et bra tips. 1010 er en ekstern løsning i full rack-bredde og 1010LT er en light-utgave av dette i PCI-utførelse. Du kan finne dem for hhv 450 og 200-250 dollar.
    1010 har alle kanaler balanserte, mens 1010LT bare har to kanaler balansert om jeg ikke husker feil.
    1010LT er nok lett å finne brukt på Ebay.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne går ut om noen timer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Denne går ut om noen timer.
    Har kikket litt på dette kortet nå. Har veldig lyst å prøve, men det spørs om jeg har råd akkurat nå.

Kort fortalt, har du hatt problemer med ekstreme lyder fra pcen? Man hører jo om diskantsprengning og lignende når pcen får direkte kobling til effektforsterkeren. Har du hatt problemer med dette?

Jeg så litt på analog-kontakten til m-audio 1010lt. Er vel en 50 pins D-SUB kontakt, så det bør være mulig å kjøpe en slik og lodde på kun de kablene jeg trenger, slik at det ikke blir noen skjøyter osv.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumstyring er vel det største problemet med denne type løsninger, men så lenge du passer på å slå av og på i riktig rekkefølge burde det ikke være noen spesielle problemer. En løsning på det ville være en passiv (helst balansert) forforsterker som bare har som funksjon å være volumkontroll. Har ikke funnet noen passive til en anstendig pris, men Emblas femkanals forforsterkere kan være et godt alternativ.
    Den løsningen du foreslår med kabler burde absolutt fungere.
    Lynx-kortet har samme 25-pins d-sub som brukes på custom-installasjon og da burde det være mulig å få 5-kanals balansert signal overført til den rette forsterkeren via en enkelt kabel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en helt basic høykvalitets attenuator?

Danske dact selger bla en som jeg har fått en link til av en-eller-annen:

Mente også at jeg hadde sett et 7.1 kanals kabinett (passiv volumkontroll) for dette bruket på denne siden, men fant den ikke igjen nå.

DrE

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips til sub og dvd spiller.
    By finvåg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2005, 22:43
  2. DVD Spiller fra HiFi Klubben vs. SIBA
    By tinsley in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-22-2005, 18:15
  3. Bytte Cambridge cd spiller til dvd spiller?
    By aldrack in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 11:37
  4. Hvilken DVD spiller til under 3000 kr?
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-15-2004, 17:09
  5. DVD kontra HTPC
    By Hoium in forum Generell HTPC
    Svar: 16
    Siste melding: 07-10-2003, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg