Lyden på en HTPC kontra en god DVD-spiller - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 142
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd mye men digital lyd i fra pc er og blir dårlig.

Jeg har gitt opp og bruke pc som lyd og bilde kilde, jeg har gått over til å bruke stasjonær DVD Spiller som mater Holo3dII kortet i pcen for bildet,
    og går direkte fra DVD Spiller til surround prosessor med lyd.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, HTPC fungerer utmerket til film både bilde og lydmessig, men til CD så holder det ikke? Hvilken prisklasse kan det sammenlignes med?

Så man er avhengig av en CD-spiller i tillegg til HTPC som signalkilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Revolution kortet skal jeg love deg at du må opp i standalone CD spiller for, hmmm, 10-20K...

Kople deg inn på http:/www.avsforum.com/avs-vb på Home Theater PC forumet, og søk på Revolution...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som kan bekrefte dette? Har sett på AVSforumet, men kan ikke si jeg fant for mye..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kunne vært interessant å prøve er følgende;

Foobar2000 avspiller med upsamling og kernel streaming.
    M-Audio Revo eller annet godt lydkort med digital utgang.
    Ekstern DAC av god kvalitet (primært med tanke på stereo).

Dette må da gi en aldeles utmerket lyd? Noen som har prøvd noe lignende?

Jeg har tenkt å prøve dette, men jeg må få meg nytt lydkort først...og det tar sikkert litt tid.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg trodde hele poenget var at nettopp M-audio Revo hadde så god DAC at ekstern DAC var waste of money?

De fleste lydkort gir vel akseptabelt digitalsignal ut, det som skiller klinten fra hveten er vel selve D-A prosessen.

DrErling

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel sikkert sant. Jeg har hørt det samme, MEN jeg vet rett og slett ikke om det er audiofil standard på kortet. Dette må selvfølgelig testes når jeg får kjøpt meg et. Det blir ikke før jul i hvert fall.

Flere på AVSforum skryter uhemmet av M-Audio Revo. og sier at DAC'en er like bra som dem som sitter i for eksempel en Lexicon prosessor til 50 lapper. Dette har jeg vanskeig for å tro, men det er jo verd å undersøke.

Noen som har prøvd analog ut fra M-Audio eller lignende i forhold til f.eks en Electrocompaniet DAC?

(kanskje feil forum å spørre på, menmen...)

Newcomer lxg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nytter ikke med en bra DAC så lenge power og lignende i pcen ikke er skikkelig skjermet og av bra kvalitet.

Så har du standard power og lignende så blir lyden fra pcen dårlig uansett.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lxg
    Det nytter ikke med en bra DAC så lenge power og lignende i pcen ikke er skikkelig skjermet og av bra kvalitet.

Så har du standard power og lignende så blir lyden fra pcen dårlig uansett.
    Jeg liker ikke så bastante uttalelser. Har du noe å backe det opp med? Jeg vet at pcen inneholder nok støykilder til å lage temmelig mye trøbbel, men når det er såpass mange som sier at lyden ut fra m-audio er bra så må det vel være noe i det?

a propos power, så er vel de fleste atx psuer "standard", med den skjermingen, eller mangel på skjerming, de har.

DrErling

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    a propos power, så er vel de fleste atx psuer "standard", med den skjermingen, eller mangel på skjerming, de har.
    Noen systemer, men da snakker vi ofte ITX og ikke ATX, har separat PSU. Dette gir mange fordeler mhp støy, også akustisk...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Noen systemer, men da snakker vi ofte ITX og ikke ATX, har separat PSU. Dette gir mange fordeler mhp støy, også akustisk...
    Du har rett i dette. Intels i845GV chipset på ITX fordrer bruk av Pentium4-M og kan gi ytelse nok til filtrer og lignende i en HTPC.

Men hva med å gå igang med litt støydemping med bruk av kobberplater inni pcen? Tror du det har noe for seg?

DrErling

godt nyttår, btw!

Newcomer lxg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg liker ikke så bastante uttalelser. Har du noe å backe det opp med? Jeg vet at pcen inneholder nok støykilder til å lage temmelig mye trøbbel, men når det er såpass mange som sier at lyden ut fra m-audio er bra så må det vel være noe i det?

DrErling
    Jeg mener bare at du må bruke sun fornuft når du bygger pcen og ikke bruke billige power og lignende.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på god vei allerede. Bruker en Fortron Source 350W med en stillegående 120mm vifte. Det er i det minste høykvalitets psu. FSG lager skikkelige strømforsyninger hvertfall.

Jeg kommer nok til å prøve meg litt frem med tynne kobberplater. Kan jo hvertfall prøve å skjerme evt viftemotorer og harddisken. Skal i det lengste prøve å unngå vifter i det hele tatt. F.eks chipset-vifter blir fjernet til fordel for litt større vifteløse passive kjøleribber (og selvfølgelig artic silver 5)

DrErling

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må huske at digitale signaler er mye mindre sårbare overfor forstyrrelser enn analoge signaler. Det største problemet er såkalt jitter, men dette er et problem på alle musikk komponenter som bruker digital overføring.

Da jeg tidligere i år prøvde meg litt fram med min gamle PC (hadde blant annet 6 vifter, 1 HD ++) med et Creative Live Player 5.1 lydkort brukte jeg digital RCA overføring til min Primare P30 surround forforsterker. Sammen med mitt resterende utstyr, som jeg forøvrig vil klassifisere som rimelig kurant i hifi sammenheng, var det praktisk talt umulig å høre forskjell mellom et digitalt signal fra PC'en (rippet til HD med EAC med APE lossless komprimering) i forhold til et digital signal fra min Primare V20 DVD-spiller (gjennom en high-end Tara-Labs RCA kabel). På grunn av dette er min konklusjon at det ikke er på avspilleren en taper mye kvalitet, men på andre ledd. Spesielt på Digital > Analog konvertering. Derfor vil jeg tro at det er mye å hente på å bruke en ekstern høy kvalitets DAC, som for eksempel EMC1 fra Electrocompaniet. Mange på AVSforum sier at M-audio Revolution har veldig gode DAC'er, men dette har jeg aldri fått prøvd, ettersom jeg ikke har et slikt kort. Jeg vil likevel tro et en her kan bli sårbar ovenfor den støy som forekommer i store menger i en PC.

For informasjon om anlegget som ble brukt se: www.hifisentralen.no > LL sitt anlegg. PC'en hadde forresten kun en standard AOPEN 250W PSU.

Jeg har nå akkurat kjøpt meg en ny PC og planlegger å bruke denne som avspiller for musikk istedenfor DVD-spilleren min. Juleprosjektet mitt er et omfattende støydempingsprosjekt, som benytter seg av rolige vifter og en lydfelle. Jeg kan berette mine erfaringer om dette senere, da det ikke er ferdig enda. Jeg kan si såpass at jeg fremdeles skal ha 6 vifter i den (liker å leke med overclocking og slikt). Jeg tror heller ikke at det kommer til å være nødvenndig med kobber plater, selv om jeg har bygget vannkjølingspumpen inn i kobber da denne lager et rimelig kraftig magnetfelt (den forstyrrer skjermen på 1m avstand).

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes også vifte løse PSU, men de koster litt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linebacker
    Det finnes også vifte løse PSU, men de koster litt
    Vifteløse psuer er ikke noe å samle på. De leverer ikke varene slik de skal. Det er mye bedre å satse på en stillegående med 120mm vifte.

Dessuten vil du i en HTPC få problemer med stabilitet uansett hvis du ikke har èn eneste vifte.

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --> Anbefaling PSU til htpc <--

her diskuteres psu, med flere tips.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det som kunne vært interessant å prøve er følgende;

Foobar2000 avspiller med upsamling og kernel streaming.

Dette må da gi en aldeles utmerket lyd? Noen som har prøvd noe lignende?

Jeg har tenkt å prøve dette, men jeg må få meg nytt lydkort først...og det tar sikkert litt tid.
    Har Foobar2000 nå, men hvor finner jeg kernel streaming? Og ikke minst; hvordan forsikrer jeg meg om at det fungerer og at ikke XP tuller med lydsignalet mitt? Gjelder forøvrig også ved DVD-avspilling... En liten guide? :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (1) Har Foobar2000 nå, men hvor finner jeg kernel streaming?

Du må hente ned normal eller special versjonen av Foobar2000. Gå så til Foobar2000>Preferences>Output. Velg Kernel Streaming. Da skal lyden i teorien ikke gå gjennom kmixer.

(2) Og ikke minst; hvordan forsikrer jeg meg om at det fungerer og at ikke XP tuller med?

Tsja. Ikke enkelt å svare på. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe mer desverre. Noen timer med søk på www.avsforum.com sitt HTPC forum kan sikkert hjelpe deg med den informasjonen du trenger.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kernel streaming ser ut til å være aktivert nå, uten at jeg egentlig kan si at jeg fant noe 'aktiveringstegn' eller noe... 1000 m/s? Eller skal jeg endre dette?

Får søke litt på AVForums og se hva jeg finner :-)

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Tips til sub og dvd spiller.
    By finvåg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 07-15-2005, 22:43
  2. DVD Spiller fra HiFi Klubben vs. SIBA
    By tinsley in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-22-2005, 18:15
  3. Bytte Cambridge cd spiller til dvd spiller?
    By aldrack in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 01-20-2005, 11:37
  4. Hvilken DVD spiller til under 3000 kr?
    By ProtoType in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-15-2004, 17:09
  5. DVD kontra HTPC
    By Hoium in forum Generell HTPC
    Svar: 16
    Siste melding: 07-10-2003, 17:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg