Sliter du med høy temperatur på din Core2Duo CPU ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter du med høy temperatur på din Core2Duo CPU ?

Da burde du lese denne :

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

Selv fjerna jeg IHS'en og oppdaget at den var helt bøyd. Kjølepastaen var også bare klint utover på halve kjøleren. Monterte på nytt uten IHS - CPU idle temperaturen sank 10 grader

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de har klart å fått d bedre til å bærbare??!

Håper d... Den er på vei!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosessorene for bærbare har gjerne ikke heatspreder. I hvert fall hadde ikke Pentium M og Core Duo det. Om Core 2 Duo for bærbare har det vet jeg ikke.

For de fleste tror jeg det å "herke" med IHS'en eller ta bort monteringsrammen ikke vil gi spesielt. I en del tilfeller kan det bli forskjeller ut i fra mengden kjølepasta man har brukt kontra tidligere mellom selve CPUen og kjøleren. En del kan nok også ha Pcen på lenge og belaste og måle, for så å gjøre endringer og sjekke endringer etter kort tid.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forskjell for meg etter å fjerna "ramma".

Llitt udigg at CPU nå henger som "limt" fast til kjøler når den tas av.

Måtte det for å sjekke at pasta hadde blitt riktig fordelt

70 grader ved stress test av en 2,13Ghx (E6400) som er OC til til 2.6Ghz med en vanlig kjøler er muligens noe høyt, må få meg en bedre kjøler..

Tips ?

/L

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Ingen forskjell for meg etter å fjerna "ramma".

70 grader ved stress test av en 2,13Ghx (E6400) som er OC til til 2.6Ghz med en vanlig kjøler er muligens noe høyt, må få meg en bedre kjøler..

Tips ?

/L
    Thermaltake Big Typhoon om du har plass. Ellers er Scythe Ninja populær, det er vel også vanskelig å tråkke feil om du går for en Zalman - f.eks 9500, eller Fatalty..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ro dere ned. Ingen fare. jeg har selv en intel 3,2 som jag har hatt oppe i hele 65 grader etter litt battlefield 2. Den ligger til vanlig på 47-50 grader. Så lenge pcen kjører bra er det ingen fare. desuten hvis cpuen blir for varm slår pcen seg av av seg selv. dette kan du stille på i bios. Vis du vil ha løsning så skift enten til amd eller skaff deg vannkjøling.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Ro dere ned. Ingen fare. jeg har selv en intel 3,2 som jag har hatt oppe i hele 65 grader etter litt battlefield 2. Den ligger til vanlig på 47-50 grader. Så lenge pcen kjører bra er det ingen fare. desuten hvis cpuen blir for varm slår pcen seg av av seg selv. dette kan du stille på i bios. Vis du vil ha løsning så skift enten til amd eller skaff deg vannkjøling.
    Sikler litt selv på Zalman reserator 2 i så måte ;
    http://www.vr-zone.com/?i=3851

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

At prosessoren ikke blir hengende fast i kjøleren er noe av det jeg synes er veldig bra med LGA775-løsningen. Blir veldig ofte vanskelig å få av Socket 754/939/940/AM2 uten at CPU henger fast. På Socket F er vel AMD over på en løsning som ligner LGA775.

At prosessoren presses ned i sokkelen helt "rett" er også viktig, og dette hjelper rammen til. Man kan risikere feil trykkfordeling med bare kjøler som presser ned.

70 grader ved stresstest er ikke noe problem så lenge det hele går stabilt. Husk å stressteste mer enn CPU, slik at varmen generelt i kabinettet blir ganske høy -- stresstest så CPU.

Ellers litt "morsomt"; Var på Intel Developer Forum i forrige uke. For første gang hadde Intel egne sessions om overklokking og entusiast-PCer ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Hvis vi snakker Pentium 4 (Prescott/Cedar Mill) eller Pentium D er 65 grader faktisk en helt kurant temperatur under belastning. Har hatt en drøss slike konfigurasjoner med forskjellige typer kjølere, og har under hard belastning gjerne endt opp med over 70 grader.

På min kontor-PC, men 120 mm vifte bak og i PSU, med en relativt "enkelt" Silverstone-kjøler (med "balansert" mendge Arctic Silver) og Pentium D 830 går varmealarmen hvis prosesser henger seg på 100 % belastning noen minutter.... :-|

Hjemme her ligger vel min Athlon 64 X2 4600+ på 35-40 grader idle og kanskje opp mot 50 grader under hard belastning. Dette i en mindre Chieftec-modell der jeg har en nedregulert 120 mm bak, 500W MIST og to 7800GTX-kort. Kjøler, en svært så effektiv og stillegående Zalman CNPS9500...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    At prosessoren ikke blir hengende fast i kjøleren er noe av det jeg synes er veldig bra med LGA775-løsningen. Blir veldig ofte vanskelig å få av Socket 754/939/940/AM2 uten at CPU henger fast. På Socket F er vel AMD over på en løsning som ligner LGA775.

At prosessoren presses ned i sokkelen helt "rett" er også viktig, og dette hjelper rammen til. Man kan risikere feil trykkfordeling med bare kjøler som presser ned.
    Vel. Du kan jo se hvordan min ramme så ut etter å ha kjørt med stock-oppsett i noen dager :

http://flickr.com/photos/peterm/2583...7594308756110/

Selvsagt resulterer dette i at heatsinken ikke kommer godt nok nedpå cpu'en, noe som var lett å se på undersiden av heatsinken også :

Opplevde temperaturfall på 8-10 grader når jeg tok bort den jallemikkramma og la heatsinken rett nedpå cpu'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Vel. Du kan jo se hvordan min ramme så ut etter å ha kjørt med stock-oppsett i noen dager :

Selvsagt resulterer dette i at heatsinken ikke kommer godt nok nedpå cpu'en, noe som var lett å se på undersiden av heatsinken også :

Opplevde temperaturfall på 8-10 grader når jeg tok bort den jallemikkramma og la heatsinken rett nedpå cpu'en.
    Dette er vel strengt tatt ikke Intel sin feil, men hovedkortprodusenten. Det er trolig litt forskjellige leverandører av "sokler med tilbehør". Tror de fleste hovedkortene imidlertid bruker Flextronics eller Molex som leverandør av soklene -- de igjen kan bruke underleverandører.

Når det ellers gjelder montering av kjølere; man skal være litt forsiktig med å stramme for mye på løsninger som har plate som festes under hovedkortet som kjøleren igjen skrus fast på. Har på noen kjølere strammet så mye som jeg trodde det skulle strammes, for så se at hovedkortet har blitt bøyd.

Hvor mange LGA775-systemer jeg har satt sammen de siste årene vet jeg ikke, men vi snakker vel på en måte på sikkert over 50 -- i tillegg har jeg på flere av disse byttet ut prosessor opptil 15 ganger. Aldri hatt problemer egentlig (foruten den gangen da Intels LGA775-kjøler løsnet på en PC jeg sendte med Posten og ødela grafikkort til nesten 5k -- erstatningstilbudet fra Posten ble 180 kroner elns pga. de fulgte veifraktloven og jeg ikke hadde spesifisert ekstra forsikring på forsendelsen...).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •