Fjernkontroll til HTPC + stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernkontroll til HTPC + stereo

Sitter og prøver å få kabalen i leiligheten til å gå opp...

Har en HTPC stående i stua, sammen med en forsterker og en tv. Har en annen tv stående på soverommet, som er koblet til HTPC'en med en HDMI kabel.

Jeg ønsker meg en fjernkontroll som kan styre tv'ene, stereoen og HTPC'en fra både stua og soverommet. Har lest litt rundt her, men det virker som det er så mange løsninger at jeg blir en smule forvirret.

Er det noen som har noen forslag? (Pris er et viktig poeng her også, så helst ikke noen svindyre greier).

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags programvare kjører du på HTPCen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke innkjøpt enda, så foreløpig et åpent spørsmål. Men hvor enkelt det er å kontrollere den med en fjernkontroll kan innvirke på valget.

Så tar gjerne imot forslag med både MCE, Media Portal eller andre media senter programmer.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale bruk av PDA for fjernstyring via WLAN, spesielt dersom du har noenlunde greie PC-kunnskaper. I kombinasjon med Netremote, Zoomplayer og eventuelt J.river Media Center fungerer dette som en drøm.
    Jeg har kjørt denne konfigurasjonen i lengre tid nå. Musikken avspilles gjennom J.River Media Center på HTPCen, her får jeg spillelister, coverbilder, progresjon osv i displayet på PDAen oppdatert kontinuerlig over WLAN. Her kan du altså velge sangen som skal avspilles på displayet, og PDAen sender denne informasjonen til HTPCen som så starter avspillingen. Det samme gjelder filmavspilling i Zoomplayer (J.River Meda Center spiller også video, men Zoomplayer har langt flere justeringsmuligheter).

Det finnes klargjorte plugins/oppsett til Netremote for både J.River og Zoomplayer. For den som ønsker å eksperimentere på egenhånd er det svært få eller ingen begrensninger på hva man kan oppnå med en slik HTPC-konfigurasjon.

Når det gjelder styring av TV og stereo så har mange PDAer IR-port slik at den kan fungere som "vanlig" fjernkontroll, eventuelt så er det mulig å kjøre disse signalene fra PDA via WLAN gjennom HTPCen og ut på en USB IR-sender som er rettet mot TV/stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også gjøre det veldig enkelt ved å legge inn Girder på HTPC, kjøpe en USB UIRT til ca 350kr og bruke hvilken som helst fjernkontroll du vil til å styre hva du vil.
    Har du mikrofon på htpcen kan du faktisk snakke til girder og f.eks sjekke mailen eller lage en "se tv kommando" (skru på receiver, sett receiver til TVinngang, skru på Parabolmottaker, skru på tv, sett tv til AV kanal)
    Du kan gjøre alt med girder.. www.promixis.com
    Last ned gratis trail og prøv deg frem.
    Anbefaler sterkt en USB-UIRT, da kan pcen lære IR kommandoer fra hvilken som helst fjernkontroll.
    Den kan også sende ut IR signaler til hva det måtte være, IR senderen i USB-UIRt er KRAFTIG og rekker utrolig langt.

Har du receiver med RS232 kobling bakpå kan girder styre receiveren med denne.
    F.eks "sett volum på receiver til -5db"

Du kan også installere netremote som kommuniserer med girder og lage deg en software fjernkontroll på pc skjermen eller legge den på en PDA over Wlan som striky anbefaler.
    Denne software fjernkontrollen kan f.eks vise volumet på receiveren om du bruker rs232 og du kan lage hvilke knapper du vil til å styre det du vil.
    Alt er mulig.
    Du kan også kjøpe såkalte X10 enheter og styre disse med girder.
    X10 enheter er lyskontroller som brukes til å skru av og på eller dimme vanlige lys i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Har ingen PDA, og å kjøpe en bare for å styre disse tingene virker som en veldig dyr løsning... USB-UIRT'en virker da som en bedre løsning, men jeg trenger i så fall en til hvert rom jeg skal bruke en IR fjernkontroll i, ikke sant?

Så 2xUSB UIRT + en fjernkontroll. Noen forslag til en relativt billig fjernkontroll som vil fungere fint i et sånt oppsett? Burde vel være greit med en Harmony 525 da, skulle jeg tro....

Så rundt 1200 kr alt i alt. Er ikke så ille...

Noen ide om pris for en PDA som vil fungere greit i dette oppsettet, for en sammenligning?

Og vil Girder fungere med hvilket som helst media avspillingsprogram, eller kreves det visse plugins som bare noen støtter?

EDIT: Og hvor kan jeg finne en USB UIRT til 350kr? Et voldsomt raskt søk gav meg en pris på rundt 500-600kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et par USB-Uirter fra linken på www.promixis.com sine sider.
    Du må også tenke på at du trenger programmet girder =)
    Koster 600kr om jeg ikke tar feil. Finnes crack, men får da ikke pro versjonen.
    (Kan ikke koble noe på rs232 f.eks)

På USB uirten er det en utgang for eksternt IR øye.
    Du kan da legge en tynn ledning fra din USB-Uirt til det stedet du skal styre noe.
    Disse selges flere steder. Koster sikkert ikke mer enn 20-50kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker du om et eksternt øye for sending av IR, ikke mottak? Er mottak av IR jeg trenger to av... Utstyret som styres av IR er foreløpig begrenset til et rom.

Edit: Selvfølgelig, hvis øye er presist så er det vel snakk om en mottaker ja...

Med mine emminente tegne-kunnskaper har jeg laget en skisse av området. Stereo og HTPC skal da altså styres fra sofa og seng (stor grå ting). Et problem kan jo da være å plassere USB UIRT'en som skal sende signaler til stereo'en. Er litt strev å trekke en kabel til et sted som har fritt utsyn til stereobenken...

Og så et helt annet spørsmål angående Girder oppsettet. Er det mulig for programvaren å detektere hvorvidt tv/forsterker osv. er skrudd på? Er vel samme IR kommando for å skru av og på, så vil ikke det føre til litt krøll i programmeringen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

winlirc

Heisann. du kan fex bruke en ir motager som er rimelig enkel å lage, her er tegning,http://www.lirc.org/images/schematics.gif Denne tilkoblet den ene pcen og en usb UIRT på den andre. Winlirc virker fint med en plugin til girder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne...

Har nå gått til anskaffelse av en dell pda for å fjernstyre htpc, tv, forsterker etc med netremote. Spørsmålet er om jeg egentlig trenger usb-uirt i tillegg, siden jeg allerede har et htpc-kabinett med ir-mottaker.

Med den fjernkontrollen (imon) jeg har i dag, må jeg nesten peke den direkte mot ir-mottakeren for at den skal motta signal. Har hørt at usb-uirt skal være ganske kraftig - vil den fungere bedre enn ir-mottakeren på kabinettet mitt i dag mon tro?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du bruker PDA, er ikke det bedre å velge WiFi istedenfor IR?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, selvsagt...
    Det jeg mente (men ikke skrev) var vel hvordan signalstyrken til de andre komponentene ble. Om man med usb-uirt f eks kan motta signaler til tv, forsterker etc uten å peke direkte mot apparatet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •