Optisk ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Optisk ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk ut

Noen som veit om Audigy 2 lydkortet har optisk ut så man får koblet det til hk forsterkeren?

If not, hvilket kort må man ha?

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har SP/DIF digital ut hvor du kan få 5.1 ja. Ulempen med alle SB-kort er at de masserer om 44kHz signalet ditt til 48kHz før det går ut døra. For de vagt
    audiofile så er det litt dust. Jeg kommer vel til å satse på et M-Audio Revolution selv. 7.1 ut og låter etter ryktene veldig bra. Men det spørs jo
    litt hvor du selv legger lista. Ramler inn hos importør Norsk Musikk om en stund, ryktene sa ca 1500,-. Men bestiller du fra feks Digital Connection
    så er det $99 + frakt/moms. Kommer sikkert til å være tilgjengelig i norske nettbutikker på sikt også.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Den har SP/DIF digital ut hvor du kan få 5.1 ja. Ulempen med alle SB-kort er at de masserer om 44kHz signalet ditt til 48kHz før det går ut døra. For de vagt
    audiofile så er det litt dust.
    Dette har vel i ikke noe å si ved streaming av DD og DTS da DVD-applikasjonen tar over digitalutgangen til lydkortet.

Men hvor bra er lyden på det nevnte lydkortet, kan man koble det direkte til et 7-kanals effekttrinn f.eks.?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP/DIF hmm, sikkert fint det. hehe

Altså for og gjøre det litt vanskligere her, jeg har et Audigy 2 kort i PC'n min her, Hvordan kobler man denne til forsterkeren? Jeg kan værken finne noe som ser fornuftig ut og la gå fra lydkortet --> forsterkeren.

SP/DIF , "digital out" utgangen som skal gå fra lk til hvor på forsterker?

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av warelf
    SP/DIF hmm, sikkert fint det. hehe

Altså for og gjøre det litt vanskligere her, jeg har et Audigy 2 kort i PC'n min her, Hvordan kobler man denne til forsterkeren? Jeg kan værken finne noe som ser fornuftig ut og la gå fra lydkortet --> forsterkeren.

SP/DIF , "digital out" utgangen som skal gå fra lk til hvor på forsterker?
    To normale måter å koble et lydkort til en forsterker:

Analogt:

Dersom du bare har en standard hifi forsterker som aldri har hørt om mer enn to kanaler, så må du bruke den analoge tilkoblingen. Da lar du lydkortet
    ditt stå for konvertering fra digital lyd til analog lyd. Da skaffer du deg en kabel som har en stereo mic i den ene enden og to phono-plugger i den andre
    enden, og kobler den grønne utgangen på lydkortet ditt til en vilkårlig inngang på forsterkeren din. Feks 'cd' eller 'aux' om du har noe slikt.

Digitalt:

Dersom du har en forsterker med innebygget surround processor, dvs noe som klarer å ta inn ett enkelt digitalt signal og konvertere det til en bøtte
    analoge signaler som skal til hver sin høyttaler, så har denne enheten en eller flere innganger merket "digital inn". Disse inngangene kan være enten digitale (litt rart firkantet
    hull med en beskyttelsespropp i) eller elektriske (ser ut som en vanlig phono
    inngang == SP/DIF). For optisk tilkobling trenger du en optisk kabel (fiberkabel). I ditt tilfelle, siden Audigy bare har den elektriske varianten
    så "må" du bruke den tilsvarende inngangen på forsterkeren din. Det finnes noe separate optisk/elektrisk converter greier, men kun for spesielt
    interesserte... Kabelen du bruker for SP/DIF kan være en helt normal interconnect, av den typen du typisk bruker to av (eller et par) til å koble cd-spilleren din til
    forsterkeren idag.

I tillegg kan kortet drive flere kanaler analogt, typisk en 5-6 stykker. Enten direkte til høyttalere med innebygget forsterker, til flere stereo forsterkere eller
    til forsterkere som har 5-6 analoge innganger.

SP/DIF = Sony Philips Digital InterFace btw, gjett hvem som oppfant den standarden...

Ble det noe klarere? Hva slags H/K har du?

OK

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    audiofile så er det litt dust.
    Dette har vel i ikke noe å si ved streaming av DD og DTS da DVD-applikasjonen tar over digitalutgangen til lydkortet.

Men hvor bra er lyden på det nevnte lydkortet, kan man koble det direkte til et 7-kanals effekttrinn f.eks.?
    Ikke noe å si dersom du bare drar digital lyd videre inn i forsterkeren din nei. Men det er jo ikke alltid det bare er det man skal gjøre. Bare nevnte det for at
    folk skulle være oppmerksom på at den rører med analoge signaler uten at du kan skru det av på noe vis.

Revolution skal kunne kobles til en 7-kanals greie ja, og tror det blir bra lyd. Link til produktet:

http://www.m-audio.net/products/cons...tion_page1.php

Om du Googler litt så finner du sikkert noen tester også.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

OK: Jeg har en pioneer VSX-709RDS som sourroundforsterker.

På "digital in" på denne har jeg 2 optiske innganger og en COAX inngang.
    Så COAX'n er den elektriske inngangen jeg skal bruke mot audigy kortet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På "digital in" på denne har jeg 2 optiske innganger og en COAX inngang.
    Så COAX'n er den elektriske inngangen jeg skal bruke mot audigy kortet?
    Det stemmer.
    Dette krever en 75 ohm kabel, så du kan ikke bruke vanlig phonokabel. Kjøp en god coax kabel hvis du ikke har det. Kan også lages av en godt skjermet antennekabel (75 ohm) og to phono (RCA) plugger.

Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for og ha fått det helt inn med teskje så er stort sett en vanlig phono kabel jeg bruker imellom? hehe

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, som nevnt i mitt forige innlegg så duger ikke en vanlig phono kabel.

Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk MIT til å lage min, den er laget av høykvalitets 75 ohm kabel. Prøvde nå for moro skyld å bytte til vanlig "billig" phono kabel, og skrekk og gru som det låt (i forhold til "gromkabelen").

Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, nå har jeg prøvd den analoge måten da jeg ikke har noen kabel som funker på den digitale måten enda.

Virker som lyden gikk nogelunde greit, dvs musikk spiller fint på alle høytalere, på filmer så virker det som musikk, ting som skjer får jeg surround på, men alt av stemmer er borte vekk, hva kan dette skyldes?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, nå har jeg prøvd den analoge måten da jeg ikke har noen kabel som funker på den digitale måten enda.

Virker som lyden gikk nogelunde greit, dvs musikk spiller fint på alle høytalere, på filmer så virker det som musikk, ting som skjer får jeg surround på, men alt av stemmer er borte vekk, hva kan dette skyldes?
    Jeg kjenner ikke Audigy kortet, men SnOopy har vel svart på dette i tråden "et aldrig så lite lydproblem"
    Når det gjelder å bruke vanlig phono kablel som digital coax, så vil det virke. Det blir bare litt som å dytte en gaffel i antenneinngangen på TV'n for å få inn NRK. Du får det inn, men det blir ikke særlig bra bilde av det.

MVH Gorm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må ha vært noe alvorlig galt med den billige phono-kabelen du prøvde, Hi-Fil.

Tor Arne

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen alvorlig feil med kabelen, men strekket er 7 meter.
    Dette forandrer jo heller ikke det faktum at digital coax skal ha 75ohm's kabel. 8)

Gorm

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, la oss si man har en 75 ohms kabel med RCA i begge ender. Kan man da bruke en vanlig overgang til minijack, eller må den også være 75 ohm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en vanlig overgang. Men vær opmerksom på at minijack er en litt "billig" kontakt type, og ikke like velegnet til å overføre "godlyden" som RCA.

MVH Gorm

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En til med nesten samme spørsmål...

Har tenkt til å bruke SP/DIF utgangen på kortet for best mulig lyd. Har Gorm noe forslag til kabel som er "brukbar" for en som ikke bruker loddebolt? Gjerne en link til en side eller noe!?

Så til tilkoblingen: denne kabelen skal da ut fra SP/DIF på lydkortet og inn i coax digital inngang, korrekt? (har HK AVR 8500)

Som du ser er jeg fortsatt Newbie...og ikke helt "oppdatert" på HTPC fronten ennå....

:shock: JB

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp!!!

Kjøpte idag et PCI lydkort. Jeg har en Sony DE/495 reciever med optisk inn og coax inn. Kortet har optisk in og optisk ut, og coax inn og coax ut. For og koble kortet til recieveren, hvilken kabel skal jeg bruke, og hvor skal den inn i kortet? Hjelp snarest!!

Lignende tråder

1. Fra optisk til rca
    By einaros in forum Kabler
    Svar: 5
    Siste melding: 04-05-2007, 08:51
  2. Svar: 3
    Siste melding: 12-19-2004, 15:54
  3. Optisk for å få dts?
    By Moho in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 08-19-2004, 22:50
  4. Svar: 2