LC16M monteringstrøbbel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LC16M monteringstrøbbel

Fikk endelig delen til HTPC'n inn døra i går kveld, og begynte glad og fornøyd å montere. Men DVD og HD vil ikke starte. plugga fra IDE-kabelen, og da startet begge to. Har jeg montert noe feil andre steder, eller kan det være noe feil med hovedkort/kabel?
    Delene som står i er:
    Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv
    Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775
    Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
    Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3
    NEC DVD-brenner AD-7173
    Maxtor Diamondmax 10 200GB
    NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA
    Hauppagge PVR150MCE bulk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jumperne er riktig, og riktig i henhold til plassering på kabelen?
    Hva hvis du bare har en av enhetene tilkoblet omgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Og jumperne er riktig, og riktig i henhold til plassering på kabelen?
    Hva hvis du bare har en av enhetene tilkoblet omgangen?
    Jumperne må jeg sjekke, men det hjelper ikke å ha i bare en om gangen. Da virker bare den som ikke har kabel tilkoblet.
    Spørs om jeg må starte på nytt, og teste en og en tilkobling.

Kan det ha betydning av jeg bruker 2x1GB DDR2 400mhz-brikker? det står i manualen at kortet støtter DDR2 800/600/533mhz, men butikken jeg kjøpte komponentene fra hevdet hardnakket at dette ikke skulle være et problem.

En annen ting er om skjermkortet mitt krever at det er påkoblet strøm i 12V PCIE-kontakten på Hovedkortet.

Jeg har bygd en del PCer før, men dette er første gangen jeg har hatt noen som helst form for problemer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: var litt sein til å skrive og så ikke det nyeste inlegget, så det er mulig alt jeg skriver under ikke er like aktuellt lenger

Det er vel mange mulige feilkilder her. ville prøvd å benyttet en form for feilsøkning med en trinnvis eliminasjons metode og prøvd enten kun hardisk alene på ide kabel på hovedkort eller bare DVD spiller. Det skal vel ikke være mulig å montere en ide kabel feil vei lenger pga et hull og pinne som mangler og en styretapp/utsparing på den ene siden, men med litt makt eller ved litt prøving og feiling, dersom det er litt trangt og uoversiktlig osv, kan det hende at man får bøyd noen av kobblings pinnene i kontakt punktene, og da kan man få en slik ikke oppstart situasjon som du beskriver. Kan være greit å sjekke div nye uprøvde komponenter og selve ide kabelen i en frisk pc også, og selfølgelig sjekke jumper instillinger, selv om jumper instillingene på hardisk og dvd spiller vel ikke vil føre til problem med oppspinning og oppstart i Hardisken hvis de står feil på Singe Master, Slave, Cable select, ventuellt master sammen med en slave som enkelte hardisker har som valg.

Feiler både hardisk og DVD vil jeg mistenke feil på hovedkort, strømforsyning eller feil monering eller kortsluttning i hovedkort eller balndt noen av strømforsynings pluggene. Har vært ute for at selvbyggere har glemt å ta vekk ekstra forhøynings punkter skruer/klips på plata i kabinettet så hovedkortet får overledning til jord, og i et ekstremt tilfelle hadde han som monterte hovedkortet srudd det rett inn i den plane stålplata uten noen forhøynings skruer på festepunktene, og det var bare å kaste hovedkortet og strømforsyning etterpå.... Har også opplevd at en av de firepols strømforsynings kontaktene til optiske drev og hardiskhar hatt en av 12v eller 5v pluss kontaktene for langt ute i bakkant og ligget intill kabinettet, og da ble det litt av og på for hardiskene.

Edit: Utifra det siste du skriver med skjermkortet osv, kan det for meg virke som at ide delen på hovedkortet har et problem, eventuellt at strømforsyningen ikke klarer å gi nok 12v eller 5v strøm når de andre komponentene på hoved kortet krever sitt og ide kabelen skal drives. Ville sjekket om det er noen instillinger i hovedkort oppsettet for ide kontroller og eventuelle strømsparinger osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg begynner å mistenke at det er feil på IDE-kontrolleren.
    Jeg har testet med annen IDE-kabel, annen DVD-spiller og annen Harddisk, sammen og hver for seg, og ingenting av det fungerer.

Får ta en telefon til butikken og høre hva de sier.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Fikk endelig delen til HTPC'n inn døra i går kveld, og begynte glad og fornøyd å montere. Men DVD og HD vil ikke starte. plugga fra IDE-kabelen, og da startet begge to. Har jeg montert noe feil andre steder, eller kan det være noe feil med hovedkort/kabel?
    Delene som står i er:
    Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv
    Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775
    Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
    Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3
    NEC DVD-brenner AD-7173
    Maxtor Diamondmax 10 200GB
    NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA
    Hauppagge PVR150MCE bulk
    Kan du utdype problemet ? Du sier at DVD og HD ikke vil "starte" når IDE-kabelen står i. Hva mener du med dette ? At de får strømmating når IDE-kabelen står plugget i ? Det høres jo helt obskurt ut. Powersupplyen leverer 12V direkte fra seg selv og har ingenting med om IDE kabelen er plugget i eller ei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Kan du utdype problemet ? Du sier at DVD og HD ikke vil "starte" når IDE-kabelen står i. Hva mener du med dette ? At de får strømmating når IDE-kabelen står plugget i ? Det høres jo helt obskurt ut. Powersupplyen leverer 12V direkte fra seg selv og har ingenting med om IDE kabelen er plugget i eller ei.
    Jeg mener at harddisken ikke spinner opp, og at DVD-spilleren ikke har sin normale oppstart (det kommer normalt på en grønn indikatorlampe i front. Det gjør det ikke når den er tilkoblet hovedkortet med IDEkabel).

Og joda, absurd nok, alt funker normalt med HD-oppspinn og DVD-spiller oppspinn når IDE-kabelen ikke er koblet til.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at harddisken ikke spinner opp, og at DVD-spilleren ikke har sin normale oppstart (det kommer normalt på en grønn indikatorlampe i front. Det gjør det ikke når den er tilkoblet hovedkortet med IDEkabel).

Og joda, absurd nok, alt funker normalt med HD-oppspinn og DVD-spiller oppspinn når IDE-kabelen ikke er koblet til.
    Ta multimeteret ditt og se om det er 12V på molex kontakten som du bruker for å mate harddisken med strøm når IDE kabelen står i....Sånn sett kan du sjekke om det er noe kødd med psu'en eller med harddisken.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du nokk missforstått noe. Problemet er så vidt jeg har oppfattet, som følger. Når hardisken kun er kobblet til power supplyen via den vanlige molex kontakten, spinner hardisken opp som den skal, men selfølgelig uten at man kan bruke den til noe fornuftig.

Når man så starter opp på nytt med molex kontakt + ide kabelen som i andre enden er innplugget i hovedkortets ide kontroller, vil den ikke spinne opp.
    Kobbler man så vekk molex kabelen og bare har ide kabelen innkobblet er det selfølgelig like dødt.

Ide kabelen innheolder både ledere for å overføre data frem og tilbake, samt styring av hardisken så man kan få motor styring så disken kan spinne ned når pcen går i strømsparing osv, og det er mulig det er denne fungsjonen som det er noe galt med, eventuellt at det er en kortsluttning som gjør at "softwaren" som ligger i stryrings systemet på hardisken på en eller annen måte får en feil beskjed om å ikke starte opp hardisken når ide kabelen er kobblet til mellom hardisk og en deffekt ide kontroller.

Det er vel også slått fast via en annen pc at hardisken ikke er deffekt, og rådet med å måle spenning på de to forsynings lederene som leverer strøm til hardisk kan kanskje ha noe for seg for å elimner den muligheten sammen med et kanskje litt strømhungrig skjermkort osv , men er ikke så sikker på at en eventuell spennings variasjon her kan tilskrives PSU eller at IDE kabelen f.eks lager en overledning i og med at hardisken spinner opp uten ide kabelen tilkobblet.

Synes derfor det meste etter hvert tyder på en feil med hovedkortets ide kontroller, og bør konsentrere seg om eventuelle bøyde pinner eller kortsluttninger visuelt fra festepunkter osv, eventuell bare få tak i et hoved kort som er helt i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Da har du nokk missforstått noe. Problemet er så vidt jeg har oppfattet, som følger. Når hardisken kun er kobblet til power supplyen via den vanlige molex kontakten, spinner hardisken opp som den skal, men selfølgelig uten at man kan bruke den til noe fornuftig.

Når man så starter opp på nytt med molex kontakt + ide kabelen som i andre enden er innplugget i hovedkortets ide kontroller, vil den ikke spinne opp.
    Kobbler man så vekk molex kabelen og bare har ide kabelen innkobblet er det selfølgelig like dødt.

Synes derfor det meste etter hvert tyder på en feil med hovedkortets ide kontroller, og bør konsentrere seg om eventuelle bøyde pinner eller kortsluttninger visuelt fra festepunkter osv, eventuell bare få tak i et hoved kort som er helt i orden.
    Fikk tilsendt nytt hovedkort, og da funket det helt fint. SÅ det var nok IDE-kontakten på hovedkortet ja.

Men nå har jeg et annet problem, og det er å få displayet på LC16M til å fungere.

Hvis noen andre har montert i samme kabinett, og med samme hovedkort (Gigabyte GA-965P-DS4) så vil jeg veldig gjerne høre fra deg.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilsendt nytt hovedkort, og da funket det helt fint. SÅ det var nok IDE-kontakten på hovedkortet ja.

Men nå har jeg et annet problem, og det er å få displayet på LC16M til å fungere.

Hvis noen andre har montert i samme kabinett, og med samme hovedkort (Gigabyte GA-965P-DS4) så vil jeg veldig gjerne høre fra deg.
    Sleit litt med å få displayet til å fungere jeg også. Det var riktignok med Asus hovedkort. Jeg ville benytte en intern USB connector på hovedkortet, men da fikk hele tiden feilmelding fra Windows om at det var noe galt med en USB device. Så fort jeg dro den vanlige usb-kontakten ut på baksiden og stappet inn i en av de eksterne usb-kontaktene fungerte det knirkefritt. Husk å laste ned siste drivere fra :::SoundGraph::: Innovation of Human on Digital Network .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det meste oppe og går.
    Fikk til displayet så fort jeg fant ut at man er nødt til å installere imon-software før det funker.
    Ellers kan jeg nevne at kabinettviftene bråker alt for mye til å kunne brukes i stua. Vi snakker sikkert om opp mot 25db. Nye 12db-vifter er bestilt.

Eneste som står igjen å løse nå er å få "hot-key"-knappene i front til å fungere. Volume/function-hjulet funker som bare det, men å få skip FW/BW, start/stop/pause osv til å funke klarer ikke jeg.

Og så har jeg hørt at det går an å bruke en eller annen form for software til å regulere hastigheten på DVD-spilleren når den spinner opp, slik at man reduserer støyen. Hvor og hvordan får man til det?

Tips mottas med takk.

Ellers kan jeg anbefale oppsettet på det varmeste. I praksis er det lydløst i stua.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk til displayet så fort jeg fant ut at man er nødt til å installere imon-software før det funker.
    Ellers kan jeg nevne at kabinettviftene bråker alt for mye til å kunne brukes i stua. Vi snakker sikkert om opp mot 25db. Nye 12db-vifter er bestilt.

Eneste som står igjen å løse nå er å få "hot-key"-knappene i front til å fungere. Volume/function-hjulet funker som bare det, men å få skip FW/BW, start/stop/pause osv til å funke klarer ikke jeg.

Og så har jeg hørt at det går an å bruke en eller annen form for software til å regulere hastigheten på DVD-spilleren når den spinner opp, slik at man reduserer støyen. Hvor og hvordan får man til det?

Tips mottas med takk.

Ellers kan jeg anbefale oppsettet på det varmeste. I praksis er det lydløst i stua.

Du kan vel bruke AnyDVD til å sette maks hastighet på DVD til 1x.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tips mottas med takk.

Kabinettviftene syns jeg også var litt støyete. I stedet for å bestille nye koblet jeg på Zalman fanmates på begge to (koster vel ca 30kr for en fanmate) så regulerte jeg hastigheten ned til ca 900 rpm. Da vart det stilt :-)

Hvilke temperaturer ligger du på hhv idle og load ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettviftene syns jeg også var litt støyete. I stedet for å bestille nye koblet jeg på Zalman fanmates på begge to (koster vel ca 30kr for en fanmate) så regulerte jeg hastigheten ned til ca 900 rpm. Da vart det stilt :-)

Hvilke temperaturer ligger du på hhv idle og load ?
    Idle på +/- 30grader. Har ikke fått testet så mye på full load enda. Sliter litt med å få ting, dvs kabinettet og knappene, til å ha fått burken ut av verkstedet og inn i stua.
    Prøver å finne en måte å disable hotkeys på tastaturet, slik at jeg får hotkeys i front på kabinettet til å funke.
    Er jo for dumt at man leverer et slikt kabinett med frontknotter som ikke funker hvis man tilfeldigvis har et tastatur med mediaplayer-taster på. (og det har vel de fleste i dag?)

Har du fått til dette, og kjører du iMedian, Mediaportal eller WMCE?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Du kan vel bruke AnyDVD til å sette maks hastighet på DVD til 1x.
    Ah! tøft. det må prøves.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut det der. fikk en ide i helga om å koble kabinettviftene til prosessorviften, for å utnytte cool&quite-teknologien, og på den måten få litt mindre viftestøy, men det er kanskje ikkeno god ide?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •