Har forslag til ny HTPC, men trenger innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har forslag til ny HTPC, men trenger innspill

Jeg vurderer å kjøpe følgende komponenter til en HTPC som også skal være brukende til spill og stille nok til å stå i stuen:

- Kabinett: Thermaltake Bach Desktop Sølv ATX m/Media Lab u/strømforsyning
    - Hovedkort: Asus P5B DLX/WIFI-AP hovedkort for S775 ATX, PCIe x2, SATA,WLAN, DDR2
    - CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket775 4MB, BOXED m/vifte
    - RAM: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. PC2-6400 2x1024MB 800MHz. (4.5.4.15)
    - TV-kort: Hauppauge WinTV PVR500 MCE bulk TV-Tuner dual(2stk), Mediacenter støtte
    - PSU: Thermaltake Silent strømforsyning 680W 20/24pin Silent Purepower Serie Sort
    - HDD kjøling: Zalman ZM-2HC2 HDD kjøler m/heatpipes, Harddisk kjøler med vibrasjons demping

I tillegg har jeg Sapphire X1900GT skjermkort og 2 x Samsung disker.

Er det potensielle støy-farer med disse produktene? Jeg antar jeg etter hvert må skaffe kjøling til skjermkortet. Noen forslag?

Kommentarer mottas med takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både skjermkort og boxed viften til cpu vil vel støye litt, så kansje en ide å få disse passive, så eventuelt ha kabinettvifter på rundt 14 DB.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at kabinettet kommer med 1 x 80cm + 2 x 60cm kabinett-vifter på 19dbA. Vil et bytte til 14dBA høres (godt) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, 3 vifter på 19 db vil jo gi ut en del mer en 19 db totalt, så jeg vil tro at tre vifter på 12-14 db vi gi en merkbar forskjell.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Tja, 3 vifter på 19 db vil jo gi ut en del mer en 19 db totalt, så jeg vil tro at tre vifter på 12-14 db vi gi en merkbar forskjell.
    OK - takk for rådet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn grovt regnet vil tre vifter på 19 db vil gi ut rundt 24 db, mens tre vifter på 14 db vil gi deg rundt 18.5 db.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reserator-vannkjølingsettene fra Zalman vil jo fikse problemet med støy. Så sørger du for hastighetsregulering av kabinettviftene og kjører dem på ikke-hørbar hastighet. Du trenger neppe å kjøre alle tre heller, siden viftene i strømforsyningen også vil sirkulere luft.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med å sitte inn et slikt zalman monster i stuen kan en like gjerne finne seg et pent kabinett i mini størrelse, så montere vannkjøling inni kabinettet. Tar jo ca like stor plass.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling som monteres inni kabinettet har gjerne støyende vifter...fordelen med Zalman Reserator-settene er jo at de er vifteløse og dermed helt stille. Men det krever jo selvsagt at du har plass til den eksterne radiatoren. Den er ikke akkurat noe monster, Reserator 1-radiatoren er 15 cm i diameter og 60 cm høy, mens Reserator 2 er 7,6 cm bred, 36,9 cm høy og 43,6 cm dyp. Stilig design har de også, synes jeg ihvertfall. http://zalman.co.kr

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme CPU, hovedkort og nesten samme grafikkort som ditt forslag. Vær oppmerksom på at chipset (north- og south bridge) blir ganske varme (litt over 40 grader). I tillegg er skjermkortet ganske varmt (ca 50-60). CPUen avgir derimot ganske lite varme, men med litt belasning vil systemet bli ganske varmt, så det er nødvendig med en del kjøling. Viftestyring kan kanskje vært et alternativ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •