Bra videoavspilling enklest mulig fra HTPC til LCD TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bra videoavspilling enklest mulig fra HTPC til LCD TV?

Hei.

Har akkurat satt sammen en enkel HTPC basert på en AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket AM2, 1Gb DDR2 RAM, integrert Nvidia grafikk med DVI ut og en 320Gb HD.
    Skal ikke ha noe TV-tuner i dette systemet.
    Bruksområde er å spille av musikk, film i flere format, vise bilder og surfe på nett.
    Har lest masse guider opp og ned, og det virker utrolig krevende å sette opp en maskin som spiller f.eks. HD-video bra. Mange forskjellige program, filtre og instillinger.
    Jeg ønsker en enklest mulig måte å sette opp min HTPC slik at den spiller av alle typer HD-video, vanlig video og lyd. Gjerne med et greit grafisk front-end slik at jeg ikke trenger å starte forskjellige program avhengig av hva som skal spilles.
    Skal kobles til en LCD-TV med DVI og kjøre 1360x768/60Hz tenkte jeg.
    Lyd tilkobles digitalt optisk til en surroundforsterker.

Har noen demo og filmtrailere i høy oppløsning jeg vil spille av for å teste. Formatene er vel wma, .ts og en variant av Xvid.

Noen gode tips til hvordan dette kan gjøres enkelt, og alikevel få bra kvalitet på bildet?
    Takker for alle spark i riktig retning...

Nettulf

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt enkelt er det unødvendig med masse filtre osv.
    Kjør et "moderne" grafikkort av typen Geforce >= 6600GT eller > =7600 (med Purevideo DVD/HD decoder software), evt. ATI x1600 (dekoding innebygget i driveren?? Må sjekkes). Alle disse kortene spiller av HD uten masse stress med filtre osv, og avlaster CPUen så den har tid til andre ting.

For XVID etc må du jo ha egne codecs, men det antar jeg ikke er en del av problematikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg helst bruke det interne skjermkortet da....
    Vil unngå mere støy og varme i boksen.

Det er basert på NVIDIA GeForce 6150, og har DVI, S-video og composit ut i tillegg til vanlig VGA.
    Støtter 1360x768 i oppløsning, så det skal gi 1:1 pixelmapping på skjermen som har 1366x768 oppløsning.

Codec til avspilling er ikke det største problemet.

Men ønskelig med et enkelt grafisk grensesnitt som et mediasenter, der jeg kan spille av alt fra uten å starte andre program.....

Nettulf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker:
    www.team-mediaportal.com

Det er en opensource erstatning for windows media center med betydelig større fleksibilitet.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •