Til dere som vurderer passivt kjølt 7600 kort..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til dere som vurderer passivt kjølt 7600 kort..

Jeg har begynt å få HTPC'en min sammen, men du verden så mye tweaking det er for å få alt slik man innbiller seg at der bør være etter å ha trålet allverdens forum :-)

Jeg kjører med et MSI Geforce 7600 256MB GT Passive kort. Tenkte at passive kjøling (heatpipe løsning) måtte være genialt i en HTPC som skulle være så stille som mulig. Nuvel.....

Med to kabinettvifter og stock cpu vifte på en Core2Duo E6300 kom temperaturen i kjernen på skjermkortet raskt opp i 70 grader idle i mitt Silverstone LCM16 kabinett. Nå er i og for seg dette ikke kritisk da kortet har default alarm på 115 grader. Men likevel - det fungerer som en varmeovn og gjør at system-temperaturen i kassen fort nærmer seg 50 grader. Idle temperaturen på CPU'en har ligget rundt 50-55 grader også, hvilket er ganske høyt sammenlikned med mange andre.

Testet i dag med å montere inn en 80mm vifte som jeg satt inntil skjermkortet. Roterer på ca 1100 o/m. Først på heatsink-siden. Satt den til å blåse luft forbi heatsinken og rett på kabinettviftene i bakkant. Temperaturen sank plutselig fra 70 til 55 grader på skjermkortet :-D

Flytta den så over så den blåste rett på GPU'en og minnet. Idle temp sank til 45 grader. Samtidig sank CPU idle til 39 og system/kabinett til 38 :-D :-D
    Nå begynner vi snakke. Venter nå på en Zalman 9500 CPU vifte som forhåpentligvis både vil senke tempen i kassa og på cpu'en ytterligere.

Hadde jeg visst at 7600 kortet avga SÅ mye varme hadde jeg ikke kjøpt et vifteløst ; hadde satset på et med vifte som kunne moddes slik at den blåste eksosen ut bak i et PCI-brønns-hull (alla arctic cooling vga silencer). Dette hadde totalt sett vært minst like stille, og mye bedre for å få fraktet den varme lufta ut av kabinettet.

cozmo

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det jeg har sagt i lang tid. Det skal ikke mye luft til for å senke tempraturen betraktelig. Og med så mange andre støykilder vi har her på jorden så betyr ikke en 12db vifte fra papst noe særlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også nettopp satt sammen en HTPC og ble overrasket over hvor varmt skjermkortet ble. Har et x1900xt med en kjøleløsning fra Zalman. Testet litt overklokk og temperaturen gikk opp fra 50 til 81 grader på full load. Nye skjermkort er tydligvis varmere enn de som ble solgt for et par år siden.

Til sammenligning ligger CPU på 29 grader på moderat load. Kjører da en Intel E6600@2,8 GHz (default er 2,4). CPU-viften som heter Big Typhoon er helt genial dersom man har plass - sinnsyk kjøling og null støy.

En generell regel som jeg følger for at systemet skal bli så stille som mulig er å kjøpe det største kabinettet man har plass til. På den måten kan man bruke flere store vifter. Da blir kjølingen så god at viftene knapt trenger å surre rundt for å gi tilstrekkelig sirkulasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er et X1900XT-kort et temmelig kraftig kort å ha i en HTPC.

Når det ellers gjelder passive 7600GT har jeg erfaring med kortene fra MSI, Gainward og Asus. I et vanlig tårnkabinett er Asus-kortet uten tvil det mest effektive, mens MSI og Gainward-kortene er ganske like. Helt hvordan Asus sitt 7600GT-kort blir i et HTPC-kabinett vet jeg ikke -- for en del kan nok ribben ikke løftes pga. at prosessorkjøler kommer i veien, og da mister man mye av effektiviteten. Uten ribben løftet på Asus-kortet er det i tårnkabinett liten forksjell mellom de tre 7600GT-kortene jeg her nevner.

Man skal huske at totalt sett gir ikke de vifteløse kortene fra seg noe mer varme, men kort med vifte vil spre det bedre. Varmen i kabinettet totalt sett trenger ikke bli så forskjellig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •