Mediacenter fra Intel, ca 10 000k, trenger innspill før jeg bestiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediacenter fra Intel, ca 10 000k, trenger innspill før jeg bestiller.

Har satt opp følgende deler til min mediacenter pc, men jeg er veldig usikker på om disse delene vil passe samme, og om jeg kansje bør endre noen av delene for å få en bedre pris eller ytelse til mitt bruk.

Pcen skal brukes til opptak av tv, se filmer, dvd, musikk, samt litt spilling. Er viktig at lyden blir overført digitalt til min reciver, samt at maskinen kan kobles til lcd-tv og kan klare å spille av HD filmer.

Her er delene jeg har valgt til nå:

Kabinett: Dign HV5 Sort HTPC Chassie

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3

Cpu: Intel Core 2 Duo E6400

Skjermkort: MSI GeForce 7600 GS

DVD-Brenner: Nec 3570

PSU: 320W Micro Atx

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Tastatur\Mus: Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition

TV-Kort: Hauppauge WinTV-PVR-150MCE

Ram: Corsair Value Select DDR2-667 1024 MB (2x512)

Tror jeg skal ha husket alt jeg trenger her, men som sagt tidligere så sitter jeg stor pris på innspill fra dere andre. Er så utrolig surt å finne ut etter at jeg har mottat delene at der var noe jeg burde ha gjort anderledes.

Hva med kjøling til cpu, bør jeg bytte viften som kommer med?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Har satt opp følgende deler til min mediacenter pc, men jeg er veldig usikker på om disse delene vil passe samme, og om jeg kansje bør endre noen av delene for å få en bedre pris eller ytelse til mitt bruk.

Pcen skal brukes til opptak av tv, se filmer, dvd, musikk, samt litt spilling. Er viktig at lyden blir overført digitalt til min reciver, samt at maskinen kan kobles til lcd-tv og kan klare å spille av HD filmer.

Her er delene jeg har valgt til nå:

Kabinett: Dign HV5 Sort HTPC Chassie

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3

Cpu: Intel Core 2 Duo E6400

Skjermkort: MSI GeForce 7600 GS

DVD-Brenner: Nec 3570

PSU: 320W Micro Atx

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Tastatur\Mus: Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition

TV-Kort: Hauppauge WinTV-PVR-150MCE

Ram: Corsair Value Select DDR2-667 1024 MB (2x512)

Tror jeg skal ha husket alt jeg trenger her, men som sagt tidligere så sitter jeg stor pris på innspill fra dere andre. Er så utrolig surt å finne ut etter at jeg har mottat delene at der var noe jeg burde ha gjort anderledes.

Hva med kjøling til cpu, bør jeg bytte viften som kommer med?
    hei sitter med samme problemet som du,men et tips er å vente til 2 oktober da kommer det test av mediacenter i bladet hjemmepc. du kan lese litt her:http://forbruker.no/digital/tester/d...cle1263896.ece
    Tenker sjøl på denne:http://www.psdata.no/ps.asp?it=128843 bare med større harddisk(400GB) og RAM på (1 x 1024) med mulighet for 2x 1024 med tiden.sendte mail til dem og man kan få annet kabinett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Acer kommer snart med ny modell i sin idea 500-serie, jeg hadde ventet til denne er på markedet, for å si det slik! Kommer med en rekke spennende features, bl.a. HDMI, GeForce 7600, 23 db støy, dobbel tuner m. støtte for DVB-T, Intel Duo 2 +++...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acer sin er vel kansje den som de har på siden sin nå:

http://www.acer.no/acereuro/page9.do...&crc=109409802

Vil ha en utsalgspirs på ca 10 000.

Saken er at med pcen jeg har valgt selv så blir det en del billigere. jeg har alt mediacenter tastatur, tvkort og fjernkontroll, så dette sparer jeg penger på.

I tillegg har jeg HD og programvare, så jeg kommer en del billigere ut en 10 000.

Men hva med kjøling av cpu, noen som har noen gode tips der, og vil oppsetet jeg har nå være en bra pc?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær oppmerksom på at Dign HV5 er eit trangt lite kabinett som er omtrent umulig å få lydløst. Det blir for trangt til at ein får effektiv kjøling og samtidig kan ha stillegående vifter. :-(

Eg snakker av erfaring, 1/2 års prøving med stillegående vifter, bytting av PSU osv.. Skiftet så til Dign HV7 som er litt større. Det fungerte bra, til eg igjen byttet til mCubed HFX som er totalt vifteløst(og dyrt..

Du bør vurdere 7600GT istedet for GS. GT har full purevideo støtte mens GS mangler litt her.

MS MCE tastatur, dette har eg hørt at veldig mange er missfornøyd med. IR er lite egnet til dette formålet. Sjekk f.eks. BTC 9019URF hos avshop, RF tastatur. Er godt fornøyd med mitt.

Vurder og å gå for tvkort med 2 tunere med ein gang. Du vil garanetrt ha behov for dette. PVR-500MCE

Harddisk, Samsung spinpoint går for å være den mest stillegående. Eg har gode erfaringer med denne, kjenner ikkje noke til den du har valgt.

Nec 3570, godt valg! meget stille og god.

CPU, du bør bytte både vifte og boxed cpukjøler. Disse støyer! CPU kjøler fra swiftech samt stille vifte er å anbefale.

Du kan og vurdere AMD X2, amd har cool'n silent funksjonalitet som kjører ned hastighet på cpu når du ikkje bruker all kapasiteten. Dette fører til mindre varme som igjen fører til mulighet for stillere maskin.

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du velger ett GT skjermkort i stedet for GS, så får du full støtte for Pure Video... Så jeg ville ihvertfall valgt det..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vel til at jeg endrer skjermkort.

Kabinettet vil jeg beholde, eventuelt så går jeg for x10, men det er 600 kr dyrere og har bare plass til en HD, samt jeg liker utseende til det jeg alt har valgt utrolig godt.

Psu som jeg listet opp er også byttet til en 14 db psu fra vendur, så da skal vel denne holde seg stille. Kabinettviftene skal også byttes ut i to 12 db vifter, så da gjennstår det bare cpu som jeg må gjøre noe med for å få dette stille.

Angående tv-kort så beholder jeg det jeg har valgt fram til det kommer et kort som enkelt lar meg ta inn signalet digitalt fra CD`s kabeltv. Håper dette skjer innen rimelig tid, og gjerne i januar når jeg kjøper lcd-tv.

Når det gjelder HD så er min erfaring at Samsung diskene ikke er spesielt stillegående, men er mulig at disken jeg fikk var et mandags eksemplar. Segate diskene er hverfall ikke de jeg hører i min vannkjølte pc, så jeg går for den her også da jeg alt har bestillt den.

Finnes 7600gt i vifteløs versjon?

Ellers tar jeg gjerne imot tips når det kommer til montering i kabinettet, samt tips når det kommer til oppsett i programmer osv.

Takker for hjelpen så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant to vifteløse kort på 9600GT versjonen, så lurer på om dere kan si noe om de.

http://prisguide.hardware.no/product...specifications

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=43607

Håper det øverste er bra nok, begynner å bli dyrt etterhvert, og dyre kjøp innen data er ikke damen spesielt glad i

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. De er jo ganske like da.. Så hvis ikke noen har noe negativt å si om den øverste, så er det vel bare å kjøre på

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    Vel.. De er jo ganske like da.. Så hvis ikke noen har noe negativt å si om den øverste, så er det vel bare å kjøre på
    Disse kortene er rene varmeovnene. Regn med å måtte montere en vifte på heatsinken for å kjøle det ned. Kjøpte selv et tilsvarende 7600 GT kort med heatpipe/passive kjøling. Angrer på det nå - ville heller hatt et med vifte som blåste viften ut på baksiden slik som Arctic Cooling kjølerne gjør.

Alternativt kan man gå for vannkjøling selvsagt.....:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling er desverre ikke aktuelt. Får hverken plass til radiator eller vannpumpe i dette kabinettet, og vil ikke ha disse delene liggende på utsiden.

Får se om jeg vurderer en annen type kjøling på kortet, er ikke noe bra om ting blir for varmt i kabinettet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var akkurat en tråd som advarte om passiv kjøling på dette kortet, men han fant også en løsning.. Du kan jo lese den, og se hva du vil..

Jeg hadde også selv tenkt til å gå for passiv, men ble skeptisk nå..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil råde deg til å ta en titt på forumet her: www.silentpcreview.com og evt. poste en melding. De er enormt gode på stillehet og kjøling. Kabinettet som de anbefaler til HTPC er stort sett Antec NSK 2400 / Antec Fusion. Støtter bare mATX, men bruker to 120 mm vifter og har i det hele tatt veldig god luft-gjennomstrømning. (For mer info så har shg.no begge kabinettene).

Samsung P120 er stille harddisker (har 3 i maskina mi), men uansett burde du bruke gummi oppheng i en eller annen form for å hindre vibrasjoner. Ellers skal visst de nyeste diskene fra WD ha utrolig lav søke lyd, men de lager mye vibrasjoner så krever bra demping.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shanizar
    Jeg vil råde deg til å ta en titt på forumet her: www.silentpcreview.com og evt. poste en melding. De er enormt gode på stillehet og kjøling. Kabinettet som de anbefaler til HTPC er stort sett Antec NSK 2400 / Antec Fusion. Støtter bare mATX, men bruker to 120 mm vifter og har i det hele tatt veldig god luft-gjennomstrømning. (For mer info så har shg.no begge kabinettene).

Samsung P120 er stille harddisker (har 3 i maskina mi), men uansett burde du bruke gummi oppheng i en eller annen form for å hindre vibrasjoner. Ellers skal visst de nyeste diskene fra WD ha utrolig lav søke lyd, men de lager mye vibrasjoner så krever bra demping.
    Har selv den disken Silentpcreview.com anbefaler ; Western Digitial SE16 500. Må si jeg er imponert hvor stille den er - ingen høyfrekvent vining og lite vibrasjon. Den lager mere en slags hul lyd som jeg først trodde var en av 80mm viftene ops:

Har også et par av de Samsung P120 diskene, men synes WD disken totalt sett er litt stillere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •