Guiden til Mastiff på HW.no

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guiden til Mastiff på HW.no

Har fulgt denne punkt for punkt og ting ser meget bra ut. Har et par spm alikevel. Jeg har gått til innkjøp av DVE Pal og har tenkt til å tune litt farger nå. Skal jeg gjøre dette i zoomplayer med oppskalering og hele pakken? Eller er dette noe jeg burde gjort rett etter install av Windows xp og skjermkort drivere?

En ting til jeg lurer på er om det finnes noen side der kanskje Mastiff er aktiv, vet jo at han er her i ny og ned, men har ikke sett stort til han i det siste. Eller om det finnes noen side/forum der ffdshow/zoomplayer og Dscaler diskuteres til daglig. Vet jo ikke om det har kommet noen oppdateringer etc siden guiden til Mastiff begynner å bli litt "gammel" nå.

Merker meg at det er en del folk som bruker Purevideo med theatertek og ffdshow, går dette for å være bedre?

Ser at mange velger å oppskalere på en annen måte enn meg og, altså ikke 2048:2048 men f.eks 2048:1600 osv, har dette noe for seg?

Som dere skjønner har jeg mange spørsmål rundt dette og setter pris på all hjelp jeg kan få :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Eller om det finnes noen side/forum der ffdshow/zoomplayer og Dscaler diskuteres til daglig.
    Ta en titt på HTPC seksjonen til avsforum.com
    Der er det mye trafikk, og mange brukere av de programmene du har spm om.

Gøran

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Det som er saken er at på den siden du pastet så er det helt sykt mye info. Tror jeg trenger en "mentor" fordi jeg aldri klarer å bestemme meg for hva som er best .

Hadde vært fint om flere her på forumet kunne ha postet systemspecs og hvilke programmer og innstillinger de bruker. Tror det hadde vært helt genialt.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt denne punkt for punkt og ting ser meget bra ut. Har et par spm alikevel. Jeg har gått til innkjøp av DVE Pal og har tenkt til å tune litt farger nå. Skal jeg gjøre dette i zoomplayer med oppskalering og hele pakken? Eller er dette noe jeg burde gjort rett etter install av Windows xp og skjermkort drivere?

En ting til jeg lurer på er om det finnes noen side der kanskje Mastiff er aktiv, vet jo at han er her i ny og ned, men har ikke sett stort til han i det siste. Eller om det finnes noen side/forum der ffdshow/zoomplayer og Dscaler diskuteres til daglig. Vet jo ikke om det har kommet noen oppdateringer etc siden guiden til Mastiff begynner å bli litt "gammel" nå.

Merker meg at det er en del folk som bruker Purevideo med theatertek og ffdshow, går dette for å være bedre?

Ser at mange velger å oppskalere på en annen måte enn meg og, altså ikke 2048:2048 men f.eks 2048:1600 osv, har dette noe for seg?

Som dere skjønner har jeg mange spørsmål rundt dette og setter pris på all hjelp jeg kan få :-D

Hei,
    Jeg har brukt mye tid i det siste på å bygge en HTPC med Mastiff sin Guide som grunnleggende hjelp. Han kan sine saker, uten tvil. Men at noe her er litt ut på dato må du regne med, selv om han har editert endel endringer. Det finnes endel direkte feil desverre også, les rekkefølgen på Filterene. Det må jo missforstås, det skal være Blur som valg 1, deretter Rezise som 2 og DScaler som valg 3.

DVE pal; og farger ?
    Hvorfor ikke justere dette i kilden, (TV, Prosjektor etc, med et kalibrerings verktøy avidia etv..). Da bør kilde være helt nøytral.

Jeg bruker i dag Zoomplayer 5.07 beta og den fungerer meget bra.
    FFDSHOW er CPU avhengig mht. instruksjons støtte. MMX er den eldste, så kommer SSE, SSE2, SSE3 etc.

Den versjonen Mastiff henviser til er en relativ gammel 2004 versjon hvis jeg ikke husker helt galt og er en SSE2 compilering (Intel Prescot).

Selv har jeg Intel Core 2 (E6400) CPU og skulle helst hatt en SSE3 compilering, men utrolig nok fungerer en MMX compilering meget bra pga. lite code, dvs. meget effektiv. FFDSHOW 2006-09-23 MMX er å anbefale !

Oppscaleringen som Mastiff skriver om skal være LIK mht. Horisontal og Vertikal oppløselighet og er IKKE det samme som din TV / Prosjector etc.
    Derfor skal man ikke endre Aspect ratio. Jeg bruker 1800*1800, men vit at Parameter eller Taps som det heter i nevnte FFDSHOW spiser CPU. Det er stor forskjell på Parameter 4 (som vår gud presiserer er best) og f.eks. 2 som spiser mye mindre CPU kapasitet.

DScaler bør stå et sted rundt 110 til 120 mht. sharpness.

Det ble muligens litt mye på en gang

/L

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder farger så snaker jeg om DVE a.k.a Digital video essentials. Har fulgt guiden og er "happy" Blir det helt feil å konfe farger nå? Altså sette i dvden og konfe farger etc med det ferdige oppsettet til mastiff?

Du sier videre at 2004 saken med ss2 er for intel prescot.

Jeg kjører en overklokket amd 64 3200+ og har satt resize til 2048:2048, dette fungerer utmerket. Men hvilken revisjon går for å være "best" for amd 64 cpuer?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den rekkefølgen din fungerer det ikke i det heletatt. Bruker jeg det slik som stod i guiden er det perf.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder farger så snaker jeg om DVE a.k.a Digital video essentials. Har fulgt guiden og er "happy" Blir det helt feil å konfe farger nå? Altså sette i dvden og konfe farger etc med det ferdige oppsettet til mastiff?

Du sier videre at 2004 saken med ss2 er for intel prescot.

Jeg kjører en overklokket amd 64 3200+ og har satt resize til 2048:2048, dette fungerer utmerket. Men hvilken revisjon går for å være "best" for amd 64 cpuer?
    Farger; Det jeg ønsker er en kilde som er nøytral, så bytting av kilder ikke endrer mitt bilde. Derfor tar jeg dette på Prosjektor eller TV.
    Alternativt kan man selfølgelig gjøre dette fra PC som kilde.

CPU; De aller fleste CPUèr støtter de nevnte instruksjons settene f.eks. SSE2
    SSE3, MMX etc. Hva som er mest effektivt må man nesten selv teste. Noen sverger for den stengamle MMX pga. velgig lite kode (les raskere enn de som må ha mye kode...). Jeg bruker en MMX og denne fungerer bedre enn den Mastiff henviser til.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig merkelig dette, hos meg må jeg flytte Blur til toppen (1), deretter Resize og til slutt DScaler som nr. 3. Alt annet blir "grønn" skjerm.....

Skal gå over oppsettet en gang til, for det er litt rart at det "butter" ved 1800*1800 på en blodtrimma E6400 (2 * 3,12Ghz)...

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten korrigering, testet sent i går filter rekkefølge og kjører nå.
    1) DScaler
    2) Blur
    3) Resize

Aner ikke hvorfor jeg ikke har fått til dette før og denne rekkefølgen bruker MYE mindre CPU. Kan kjøre 2400*2400 nå uten problemer

/L

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    En liten korrigering, testet sent i går filter rekkefølge og kjører nå.
    1) DScaler
    2) Blur
    3) Resize

Aner ikke hvorfor jeg ikke har fått til dette før og denne rekkefølgen bruker MYE mindre CPU. Kan kjøre 2400*2400 nå uten problemer

/L
    Flott å høre

Jeg endte opp på 1600:1600 i resize. 2400 ble i meste laget for en stakkars 3200+ @ 2,4ghz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •