forslag til komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forslag til komponenter

hei,

jeg har tenkt å skaffe meg en htpc som skal brukes til å se film, spille spill, musikk og bilder...

Har ikke så mye peilig på hva slags utstyr som har passet bra, så jeg lurte på om dere har kunnet gitt meg noen tips?

funderer på å skaffe meg dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312305

å sluttproduktet bør ikke bli så mye dyrere enn 10 000,-

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygde nettopp denne:

http://prisguide.hardware.no/vis_han...aggon_id=32105

Veldig fornøyd med ytelsen (i ffdshow bl.a.), men de Mist-viftene jeg satte inn i ettertid durer litt for mye, kommer til å bytte dem også.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg bygde nettopp denne:

Veldig fornøyd med ytelsen (i ffdshow bl.a.), men de Mist-viftene jeg satte inn i ettertid durer litt for mye, kommer til å bytte dem også.
    Artig, jeg har akkurat bygget nesten samme riggen :

Driver fortsatt og tester og prøver å finne ut hva som er optimal luftgjennomstrøming i denne kassen. Det er 2 kabinettvifter bak CPU'en, men det er også lufteslisser på hver av kortsidene i kassen. Her er det altså flere muligheter for å sette opp ulike push/pull løsninger for vindtunnel. I tillegg er det mulig å sette inn 80mm vifter foran i hver av 3.5" rackene, men det er ikke store slissen nede hvor den kan suge inn kald luft - så er usikker på om det vil gi særlig effekt...

På generell basis vil jeg absolutt anbefale dette kabinettet til andre - imho er det det peneste HTCP kabinettet jeg har sett så langt.

NB : Pass på at skjermkortet du har tenkt å bruke får plass. Geforce 7900 og ATI x1900 er for lange f.eks...

Btw - hvordan har du satt opp de ulike viftene dine Thunder?

cozmo

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare byttet ut de 2 kabinettviftene som fulgte med kabinettet med de to MIST-viftene. Det hjalp ikke mye på støy, men de dytter nok litt mer luft. Jeg kjørte en stund med kun den ene Silverstone-viften (manglet en kabel), og det fungerte fint.

Er du fornøyd med støy? Noen forslag jeg kan prøve?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare byttet ut de 2 kabinettviftene som fulgte med kabinettet med de to MIST-viftene. Det hjalp ikke mye på støy, men de dytter nok litt mer luft. Jeg kjørte en stund med kun den ene Silverstone-viften (manglet en kabel), og det fungerte fint.

Er du fornøyd med støy? Noen forslag jeg kan prøve?
    Kjører med én kabinettvifte, men driver fortsatt og eksperimenter litt med å snu psu'en slik at den isoleres fra resten av systemet i forhold til å la den ha 120mm vifta pekende inn mot hovedkortet og blåse ut bak. I tillegg kan man jo snu vifta inni psu'en så den trekker frisk luft inn i stedet for å blåse varm luft ut...

Tror man får prøve seg litt frem her...Kan poste hva jeg kommer frem til selv etter hvert...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen problemer med varme i kabinettet? En annen her på forumet snakket om svært høye tempereturer med et lignende oppsett. Jeg har alarm på CPU på 60 grader, og har aldri fått noen alarm. Men jeg får til tider blåskjermer med ulike feilmeldinger jeg ikke skjønner noe av:

error med ks.sys
    DRIVER_NOT_LESS_OR EQUAL
    PAGE_FAULT_IN_UNPAGED_AREA

eller noe. Har søkt på nettet, men ingen eksakte svar. Det kan være noen problemer i Windows oppdateringer (MCE), andre snakker om for svak strømforsyning, noen om problemer med minne.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen problemer med varme i kabinettet? En annen her på forumet snakket om svært høye tempereturer med et lignende oppsett. Jeg har alarm på CPU på 60 grader, og har aldri fått noen alarm. Men jeg får til tider blåskjermer med ulike feilmeldinger jeg ikke skjønner noe av:

error med ks.sys
    DRIVER_NOT_LESS_OR EQUAL
    PAGE_FAULT_IN_UNPAGED_AREA

eller noe. Har søkt på nettet, men ingen eksakte svar. Det kan være noen problemer i Windows oppdateringer (MCE), andre snakker om for svak strømforsyning, noen om problemer med minne.
    Det første jeg må spørre deg om, har du fjerna IHS'en på Core2Duo socketen ?
    Her kan du fort spare 10 grader på CPU temp dersom din er bøyd - se :
    www.diskusjon.no/index.php?showtopic=635742

Min var helt bøyd etter å ha kjørt med stockkjøling bare noen dager - dette er helt latterlig dårlig av Intel/hovedkortprodusenter.

Se ellers bilder av min build her :
    http://flickr.com/photos/peterm/sets/72157594308756110/

Det blir ganske varmt i kabinettet. Den store synderen er Geforce kortet som er rene varmeovnen. Nå har jeg byttet til en Zalman 9500 AT og satt den opp i vindtunnel ; en 80mm vifte suger inn frisk luft i front foran harddisken i 3.5" racket, zalman kjøleren står "inline" i luftstrømmen og i bakkant tar den gjenværende kabinettvifta og suger luften ut.
    I tillegg har jeg satt en vifte til å blåse forbi GPU'en på skjermkortet. Med dette oppsettet ligger jeg i IDLE med 39 grader på CPU og 38 på "system". Helt OK. Men så er det også litt viftestøy da...

Driver og kikker litt på Zalman Reserator 2 , vil ha det stiiiille :-D :
    http://www.vr-zone.com/?i=3851&s=1

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange tips om RAM tror jeg det er der feilen ligger. Jeg kjørte memtest 3.2 og fikk 400.000 errors (se vedlegg). Feilene var fordelt på de fleste testene.

Er dette god nok grunn til å kreve nytt RAM fra leverandør?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mange tips om RAM tror jeg det er der feilen ligger. Jeg kjørte memtest 3.2 og fikk 400.000 errors (se vedlegg). Feilene var fordelt på de fleste testene.

Er dette god nok grunn til å kreve nytt RAM fra leverandør?
    Du har defekt ram, og det er bare å få ny på garanti eller ihht til kjøpsloven. Dette er definitivt også årsaken til restartene du opplever !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger nødvendigvis ikke være noe galt med minnet, det kan også være f.eks. hovedkort. I teorien kan det også bare være snakk om kompatiblitetsproblemer mellom aktuelle moduler og hovedkortet, så det er viktig å legge ved Memtest86-testen når du sender inn til forhandler -- kan være at de tester modulene og finner ut at de fungerer på et annet hovedkort. Sjekk også at anbefalte sokler benyttes i henhold til den minnekonfigurasjonen man har.

Å oppgradere BIOS kan også være til hjelp. Dog kan dette være litt "skummelt" på et ustabilt system. Men det var vel kanskje snakk om et Gigabyte-kort som da har gode muligheter for BIOS-recovery om en oppdatering skulle feile. Beste kan være å oppgradere BIOS via DOS eller via andre løsninger hovedkortet har for oppgradering uten at OS må startes. F.eks. en del nye kort tillater at man har BIOS på Cd eller diskett, eller minnepinne i noen tilfeller, og videre trykker f.eks. ALT+F2 rett etter at PCen er slått på.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan legger jeg ved memtest86-testen? Det er ikke mulig å skrive ut noen rapport fra testen. Jeg tok bare et bilde av resultatet med et kamera.

Kan man få error med memtest86 pga kompatibilitetsproblemer eller feil på hovedkort?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan legger jeg ved memtest86-testen? Det er ikke mulig å skrive ut noen rapport fra testen. Jeg tok bare et bilde av resultatet med et kamera.

Kan man få error med memtest86 pga kompatibilitetsproblemer eller feil på hovedkort?
    Ja. Legg ved utskrift av bildet omså. Eller i hvert fall snakk med forhandler før du returnerer.

Og ja, det kan være pga. feil på hovedkortet at man får feilene. Helt teoretisk sett kan sikkert også prosessoren ha skyldes.... Minnefeil kan være et h... å feilsøke.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DU har ikke noen andre minnemoduler du kan teste med ? Har du multiple moduler så kan du kjøre memtest med en og en for å se om det er feil på bare en av dem..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle problemer løst med ny RAM!

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle problemer løst med ny RAM!
    Bra :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Artig, jeg har akkurat bygget nesten samme riggen :
    Hardware.no - Prisguide

På generell basis vil jeg absolutt anbefale dette kabinettet til andre - imho er det det peneste HTCP kabinettet jeg har sett så langt.

NB : Pass på at skjermkortet du har tenkt å bruke får plass. Geforce 7900 og ATI x1900 er for lange f.eks...
    cozmo
    Og jeg har bygd omtrent samme rigg.
    Hardware.no - Prisguide

har ikke fått displayet til å funke enda, men ellers kjører dette stille, pent og sikkert.
    Viftene som fulgte kabinettet bråker for mye, og jeg regner med å kjøpe inn 4stk pabst 12db 80mmvifter og montere 2 i front og bytte ut de to som er montert bak fra fabrikk. Burde ta knekken på støyen.
    uten silversoneviftene kan jeg ikke høre strømforsyning og CPU-vifte på full load når lokket er skrudd på og den er montert inn i stereobenken.

Et problem som jeg ikke har funnet helt ut av enda er å få montert DVD'n slik at luka og knappen på utsiden fungerer.monteringshullene i 51/2" braketten passer ikke med hullene i DVDspilleren når den er i riktig posisjon...

Men ellers kan oppsettet varmt anbefales.
    Kjøp gjerne et vibrasjonsdemperoppheng til harddisken og monter denne under DVD'n i 5 1/2" braketten. Det sparer du også litt støy på, og når ud først er i gang, kjøpe runde IDE-kabler. friere luftstrømmer = bedre kjøling = mindre støy.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!
    Du må sette kryss for å gjøre handlevognen tilgjengelig for andre slik at vi kan se den...

Hva har dere slags temperaturer? Jeg bruker Everest, lurer på om de rapporterer litt høyere temp. enn andre.

Mine:

Prosessor: 45-50 grader
    System: Rundt 40 grader
    GPU: 40-45 grader

Etter 3-4 timer hard belastning (ffdshow dvd til 1080p):

Prosessor: 55-60 grader
    System: Rundt 45 grader
    GPU: 56-58 grader

(etter hva jeg husker)

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!
    Du må sette kryss for å gjøre handlevognen tilgjengelig for andre slik at vi kan se den...

Hva har dere slags temperaturer? Jeg bruker Everest, lurer på om de rapporterer litt høyere temp. enn andre.

Mine:

Prosessor: 45-50 grader
    System: Rundt 40 grader
    GPU: 40-45 grader

Etter 3-4 timer hard belastning (ffdshow dvd til 1080p):

Prosessor: 55-60 grader
    System: Rundt 45 grader
    GPU: 56-58 grader

(etter hva jeg husker)
    Har ikke testet så mye load-temps enda da pc'en for det meste idler. Men med dagens vifteoppsett ligger jeg på :

IDLE :
    system : 30
    CPU : 36

EDIT : GPU ligger rundt 47 grader idle med en 80mm vifte som blåser over ribba med 800RPM.

Riggen min her : Hardware.no - Prisguide

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Og jeg har bygd omtrent samme rigg.
    Hardware.no - Prisguide

har ikke fått displayet til å funke enda, men ellers kjører dette stille, pent og sikkert.
    Viftene som fulgte kabinettet bråker for mye, og jeg regner med å kjøpe inn 4stk pabst 12db 80mmvifter og montere 2 i front og bytte ut de to som er montert bak fra fabrikk. Burde ta knekken på støyen.
    uten silversoneviftene kan jeg ikke høre strømforsyning og CPU-vifte på full load når lokket er skrudd på og den er montert inn i stereobenken.

Et problem som jeg ikke har funnet helt ut av enda er å få montert DVD'n slik at luka og knappen på utsiden fungerer.monteringshullene i 51/2" braketten passer ikke med hullene i DVDspilleren når den er i riktig posisjon...

Men ellers kan oppsettet varmt anbefales.
    Kjøp gjerne et vibrasjonsdemperoppheng til harddisken og monter denne under DVD'n i 5 1/2" braketten. Det sparer du også litt støy på, og når ud først er i gang, kjøpe runde IDE-kabler. friere luftstrømmer = bedre kjøling = mindre støy.

Jeg prøvde først å montere harddisken der hvor du nevner - nettopp fordi jeg ville ha den i vibrasjonsdempende oppheng - men den ble alt for varm under der. Fikk ikke noe luftgjennomstrøming hverken foran, bak eller på sidene - så jeg ble nødt til å flytte den ut i en 3.5" brønn. Merket ikke noe forskjell på vibrasjon likevel.

Hadde ingen problemer med DVD-spilleren - tenkte ikke over at det var noen "knapp" den skulle tilpasses til heller ? Bare skrudde den fast i ramma og alt fungerte.....

Forøvrig kan jeg legge til :

Erfaringene mine så langt tilsier forøvrig enorm skuffelse over harddisken. Jeg kjøpte Western Digital Caviar SE16 500 GB fordi den ble anbefalt på silentpcreview.com. Jeg fatter og begriper ikke hvordan de kan anbefale denne disken, den har en enorm idle-støy - mye verre enn mine andre seagate og samsung disker. Den skal rett ut av boksen og inn med samsung spinpoint 250 som er MYE stillere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •