Vil bygge en stuepc, kan jeg bruke noe av det jeg alt har?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil bygge en stuepc, kan jeg bruke noe av det jeg alt har?

Siden min stasjonære pc aldri er i bruk vurderer jeg nå muligheten for å få den plasert under tv sammen med resten av komponentene så jeg kan bruke den til opptak fra tv, avspilling av filmer osv.

Det jeg da lurer på er om noen av komponentene jeg nå har kan brukes videre, eller om jeg i så fall må kjøpe alt nytt for å få dette til å fungere.

Maskinen jeg nå har er følgende:

Cpu: AMD xp3200+
    1 GB Ram
    Skjermkort: Radeon 9800 Pro
    Hovedkort: A7N8X-E Deluxe

Det jeg trenger er jo et tvkort, men det skal jeg klare å finne selv.

Men for å få overført lyden til min reciver og samtidig få dts osv må jeg vel ha nytt hovedkort, og da et med digital utgang til lyd. Så da er spørsmålet, finnes noe slikt til Socket A?

Trenger også et billig og greit kabinett som passer inn med resten av tingene under tv.

Vil min cpu og skjermkort være bra nok til et slikt oppsett?

Skal etterhvert kobles opp mot en 37" lcd tv.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel enklere å kjøpe et lydkort enn å bytte hovedkort? Legger du bittelitt penger i det så vil du sannsynligvis også få bedre resultat enn med et lydkort på hovedkortet.

Har kjørt et lignende oppsett og det funket ok. Hadde litt problemer med hakking under panoreringer på film uten at jeg klarte å finne ut hva det skyltes (kan jo også skyldes Nvidia-skjermkortet, driveroppsett, etc).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har et bra tips til lydkort med coax utgang, som helst er billig og som klarer å sende signalene direkte slik at jeg får flerkanals lyd.

Hva med cpu og skjermkort, vil dette være bra nok, eller bør dette også byttes?

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva lydkort angår, så har jeg fått med meg at flere anbefaler optisk overføring mellom pc og receiver, slik at man unngår en elektrisk kobling mellom dem, for støyen sin skyld.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309631

Dette må da være et greit alternativ? spesielt siden det støtter dolby digital live og dermed overfører all lyd i 5.1 til receiveren din?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Now you can finally hook up your PC directly to Dolby® Digital-supported amplifiers and digital speaker systems, because the Aureon 7.1 PCI encodes every audio signal – in real time – into a 5.1 Dolby® Digital bitstream and sends it to your hi-fi system.

Vil ikke dette si at kortet tar seg av enkodingen framfor å sende de direkte til reciveren og la den gjøre jobben?

I tillegg har jeg bare en ledig coax inngang, resten av de digitale inngangene er alt brukt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke receiveren din kan enkode dolby digital i sanntid svortevik

eneste andre muligheten enn sanntids enkoding i lydkortet blir å koble pc'en til vha analoge kabler for alle kanaler(mer støy?).

Dog her snakker vi om enkoding av spill lyd etc.
    Lyd fra dvd'er og annet med dolby digital lyd i utgangspunktet, vil bare bli sendt videre til receiveren for dekoding, ikke dekodet i lydkortet, så enkodet for å sendes til receiveren, og så dekodet i receiveren igjen

Du kan vel kanskje koble om slik at andre komponenter som f.eks dvd bruker coax, slik at du frigjør optisk inngang til pc?

Søk litt om det på forumet, tror du vil finne at de fleste sverger til ikke-elektrisk overføring mellom pc og hifi utstyr

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes minst et kort som gjør det samme som terratec kortet, samt at det har støtte for tilsvarende overføring vha DTS, OG det har coax tilkobling, men det koster minst det dobbelte mener jeg

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Hva med cpu og skjermkort, vil dette være bra nok, eller bør dette også byttes?
    Jeg ville prøvd med de komponentene du har og så evt. oppgradert hvis det viser seg at de ikke holder mål.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BlueGears HDA Digital XMystique 7.1 Gold heter kortet som har DDL samt coax ut, bare sånn FYI

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da trenger jeg et lydkort som har dolby digital live, og ikke bare dolby digital slik som feks dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753

Så om jeg da sitter i en dvd med dts lydspor, så vil lyden bli på samme linje som om jeg hadde satt dvden i dvd-spilleren?

Tuneren og xbox tar de to inngangene jeg har ledig, mens dvd-spilleren alt er tilkoblet via coax. Finnes det en splitter eller noe slik at jeg kan koble til to forskjellige enhenter på digitalinngangen, feks xbox og pc på samme?

Men angående mitt skjermkort og cpu, vil dette være kraftig nok til å kunne spille av HD, samt skalere opp bildet til en lcd tv?

Jeg får begynne letingen etter kabinett, så blir dette veldig bra nå

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Men angående mitt skjermkort og cpu, vil dette være kraftig nok til å kunne spille av HD, samt skalere opp bildet til en lcd tv?
    Jeg har en 3000+, 1Gb RAM og et Nvidia 6800 skjermkort og har ikke hatt noen problemer med å spille av HD. Hakkingen under panorering som jeg nevnte tidligere er tilstede uansett om det er DVD eller HD som spilles av, noe som får meg til å tro at det kanskje er skjermkortet/driveren som er problemet. Projektoren kan vel forsåvidt også være skyld i dette.

Det er imidlertid ikke noe problem å få maskinen til å knele hvis man bruker for mange addons for ekstra behandling av bildet e.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil lydkortet jeg nevner over være godtnok, eller bør jeg gå for et som har dolby digital live?

Er bare til overføring av lyd til tv, dvd og musikk som trengs, spilling blir det minimalt med.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha studert hovedkortet mitt litt ekstra viser det seg at jeg alt har en inn\ut-gang som er merket s\pdif. Er dette det jeg trenger for å få digital lyd ut fra mitt hovedkort og over til min reciver?

Jeg må bare beklage alle spørsmålene, men vil gjerne vite om jeg har alt jeg trenge før jeg starter på dette.

Slik jeg ser det nå er alt jeg trenger for at dette skal virke en vga-->scart kabel, samt nytt tastaur og fjernkontroll til mediacenter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •