Noen spørsmål om htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Catch-22 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål om htpc

Hei ,har sinsykt lenge lurt på om jeg skall bygge meg HTPC eller stue pc om dere vill. Det den skal brukes til er at den skal stå i stuen å vere tilkoblet min plasma tv, og brukes til å se DVD ,lese mail,msn,internet,og se på HD-materiale.

Det første jeg lurer på er tilkobling av HTPC til min tv ( LG 42PX4R)
    jeg tenkte at jeg skulle bruke HDMI porten , vil jo gjerne ha digitalt bilde.
    Men i og med at jeg ikke har DVI ingang på tven min så tenkte jeg å bruke en overgang fra DVI til HDMI.Har registrert at noen har hatt problemer med at bilde blir helt grønt?Så hva må jeg sjekke \ kontrolere for å vere sikker på at jeg faktisk kan bruke denne løsningen .Tar gjerne åsså imot linker til butikker som selger en slik overgang her i Norge.

Neste tingen jeg lurer på er hvordan alt dette med oppløsning fungerer. Si at man skal se på en DVD film ,å som regel så er det vel det 576P ? Aner ikke hvordan oppløsning det er men setter man da oppløsningen ned til tilsvarende ? Og vis man da etter å ha sett på DVD skal se på HD- 1080i må jeg da endre oppløsning igjen eller kjører man en standar oppløsning på pcen hele tiden ? Håper dere kjønner hva jeg mener.

Den siste tingen jeg lurer på gjelder lyden , jeg vil ha et lyd kort som har optisk utgang slik at jeg kan koble HTPCen til min Denon.Jeg vil ikke at lydkortet i pcen skal gjøre noe av prosseseringen av lyden , men funker det eller må pcen ha en finger med i spillet?

Setter veldig pris alle som kan komme svar eller meninger om rundt disse spørsmålene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en del grafikkort nå på markedet med HDMI. Da bl.a. basert på Radeon X1600 Pro og GeForce 7600GT. En ulempe er at man ikke finner ferdige vifteløse kort med HDMI så vidt jeg har sett.

Med HTPC vil du få scaling på DVD-bildet, samt kunne ta i bruk en del teknologier for å forbedre kvaliteten på DVD-avspilling som man gjerne må opp i gode DVD-spillere for å få.

Du trenger ikke endre noen oppløsninger. Et element også er at programvaren du velger å bruke kan bety mye for avspillingskvaliteten, spesielt siden du har en temmelig bra TV.

Mange hovedkort har integrert lydkontroller med digital utgang -- mange både med koaks og optisk. Disse kan kunne være greit nok løsning, og prosesseringen vil skje i forsterkeren din.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Catch-22
    Hei ,har sinsykt lenge lurt på om jeg skall bygge meg HTPC eller stue pc om dere vill. Det den skal brukes til er at den skal stå i stuen å vere tilkoblet min plasma tv, og brukes til å se DVD ,lese mail,msn,internet,og se på HD-materiale.

Det første jeg lurer på er tilkobling av HTPC til min tv ( LG 42PX4R)
    jeg tenkte at jeg skulle bruke HDMI porten , vil jo gjerne ha digitalt bilde.
    Men i og med at jeg ikke har DVI ingang på tven min så tenkte jeg å bruke en overgang fra DVI til HDMI.Har registrert at noen har hatt problemer med at bilde blir helt grønt?Så hva må jeg sjekke \ kontrolere for å vere sikker på at jeg faktisk kan bruke denne løsningen .Tar gjerne åsså imot linker til butikker som selger en slik overgang her i Norge.

Neste tingen jeg lurer på er hvordan alt dette med oppløsning fungerer. Si at man skal se på en DVD film ,å som regel så er det vel det 576P ? Aner ikke hvordan oppløsning det er men setter man da oppløsningen ned til tilsvarende ? Og vis man da etter å ha sett på DVD skal se på HD- 1080i må jeg da endre oppløsning igjen eller kjører man en standar oppløsning på pcen hele tiden ? Håper dere kjønner hva jeg mener.

Den siste tingen jeg lurer på gjelder lyden , jeg vil ha et lyd kort som har optisk utgang slik at jeg kan koble HTPCen til min Denon.Jeg vil ikke at lydkortet i pcen skal gjøre noe av prosseseringen av lyden , men funker det eller må pcen ha en finger med i spillet?

Setter veldig pris alle som kan komme svar eller meninger om rundt disse spørsmålene.

Definisjonen HTPC koker ofte sammen med Mediasenter. Dette er for meg to helt adskilte funksjoner.

HTPC: dedikert Home Theater PC, som skal fungere som en DVD Player, med dertil egnede filtre , scalerere etc. Krever masse rå CPU kraft for å scalere en DVD opp til f.eks. 2400*2400 (FFDSHOW), for så å filtrere bildet for støy (DScaler etc), for så og sette en nativ HDTV / Prosjektor oppløslighet (POWERSTRIP). Denne PC`n har kun denne oppgaven pga. drivere, etc....
    Scaleringen foregår i PCèn og HDTV /PJ behøver ikke å belastes med denne ekstra jobben. Har en slik nå under bygging og dette er ekstremt morsomt

MEDIASENTER PC: En støysvak og ikke fult så kraftig PC, eget kabinett som gjerne står sammen med Cable / SAT decoder og resten av et HI FI Rack.
    Kan fungere som det meste, men er ingen ren HTPC etter min og noen fleres mening..

HDMI til DVI krever kun en plugg, det er ingen aktive komponenter her. HDMI er samme standard som DVI, men DVI har ingen lyd, så du må i tilfelle føre S/DIF lyden direkte til Receiver (ubehandlet fra PC).

/L

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt oppsummert Killroy! En enda artigere kombinasjon er en HTPC og Mediacenter i ett, med dobbelt operativsystem, egen server og... nei nå sporer jeg av..

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Godt oppsummert Killroy! En enda artigere kombinasjon er en HTPC og Mediacenter i ett, med dobbelt operativsystem, egen server og... nei nå sporer jeg av..
    Gigantiske vifter, helt støyfrie osv, osv, osv:-D :-D :-D

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omsider har Powersupply bransjen forstått at dette skal stå i et vanlig rom og ikke i et serverrom der alt bråker noe j...i

Store (120mm) vifter med lavt turtall i kabinettet gir meget god utlufting og det er overraskende lite støy på min nye HTPC som er en Core 2 (E6400) og XFX 7900GS like kraftig overklokket ! Nesten lydløst.

/L

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Definisjonen HTPC koker ofte sammen med Mediasenter. Dette er for meg to helt adskilte funksjoner.

HTPC: dedikert Home Theater PC, som skal fungere som en DVD Player, med dertil egnede filtre , scalerere etc. Krever masse rå CPU kraft for å scalere en DVD opp til f.eks. 2400*2400 (FFDSHOW), for så å filtrere bildet for støy (DScaler etc), for så og sette en nativ HDTV / Prosjektor oppløslighet (POWERSTRIP). Denne PC`n har kun denne oppgaven pga. drivere, etc....
    Scaleringen foregår i PCèn og HDTV /PJ behøver ikke å belastes med denne ekstra jobben. Har en slik nå under bygging og dette er ekstremt morsomt

MEDIASENTER PC: En støysvak og ikke fult så kraftig PC, eget kabinett som gjerne står sammen med Cable / SAT decoder og resten av et HI FI Rack.
    Kan fungere som det meste, men er ingen ren HTPC etter min og noen fleres mening..

HDMI til DVI krever kun en plugg, det er ingen aktive komponenter her. HDMI er samme standard som DVI, men DVI har ingen lyd, så du må i tilfelle føre S/DIF lyden direkte til Receiver (ubehandlet fra PC).

/L
    Tror ikke dette hadde noe med spm. til trådstarter, eller noe annet svar som var gitt her..

Newcomer Catch-22 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok jeg har i dag vert å ordnet det økonomiske når det gjelder min HTPC \ stue pc.

Slik blir mitt hjemme nettverk.

Stue PC:

Kabinet: Thermaltake Mozart
    Hovedkort: ASUS P5 PL2
    Prosessor: Intel Core 2 Duo 2,13 Ghz
    Minne: Corsair 1024 MB
    Skjermkort: MSI Geforce 7600 256MB med HDMI utgang (ubekreftet inn 10\10)
    PSU: NorthQ noe greier
    Prosessor kjøling: Thermaltake golden orb 2
    Tastatur\mus: Microsoft MCE tastatur + fjernkontrol (kun for at jeg skal få den homsete IR motakeren.
    Opperativ system : Windows XP profesional

Fil Server:
    Kabinet: In-Win X710G(S) Full Tower
    Hovedkort: Asus p5 p800
    Prosessor: Pentium D 2,? ghz
    Minne: Corsair 512 unbufferd enn så lenge
    Skjermkort: 128mb ??
    PSU: 430 W (følger med kabinetet)
    Operativ system: Windows XP profesional
    Lagring: 3 stk Maxtor 300GB eksterne disker og en intern 250GB

DAK PC:
    IBM Thinkpad
    Prosessor: Pentium 3 1.0 GHZ
    Minne: 256mb
    Skjermkort: Noe dritt greier

Spill PC
    Kabinet: Thermaltake
    Hovedkort: Asus P4 p800 se
    Prosessor: Intel Pentium 4 2,8 ghz
    Minne: Corsair 1024 MB
    Skjermkort: Saphire radeon 9800 128 MB
    osv..

Så tanken her er at filservern skal stå å gjøre "sitt" inne i et kott å kunne lagre store mengder data mens stue pcen skal fungere som alt mulig sak.Spille dvder ,internet,HD-VIDEO,mail og musik.Mens spill pcen skal stå hos den kameraten som skal hoste årets LAN.

Håper dere som har peiling på HTPC eller stue pc som det blir i mitt tifelle kan fortelle meg om dette holder .Når det gjelder skjermkortet så vil jeg egentlig gjerne ha svar om jeg kan bruke et kort med DVI utgang og en overgang til HDMI (ikke hdmi til dvi ,men det blir kansje hipp som happ?)å samtidig få det til å funke onkli siden MSI med HDMI ikke kommer på lager før om noen uker

PS: Skulle fortsat gjerne hatt et klart svar på hvilken oppløsning jeg bør kjøre

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsning: Bildet blir oppskalert til ønsket størrelse på skjermkortet ( f.eks. 1080i)

Du sa også noe om MCE tastatur + fjernkontroll, fordi du fikk IR mottaker.. Følger ikke det med på Mozart kabinettet? der er det jo med egen fjernkontroll også.. (eller er de virkelig så merkelige at de sender med fjernkontroll, uten IR mottaker?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •