Kvalitet på analog TV fra MCE til CRT vs. LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på analog TV fra MCE til CRT vs. LCD

Jeg har p.t. MCE med Hauppaugue PVR 150 og Geforce 6200 tilkoblet en Philips 32" 100 Hz CRT. På skjermkortet har jeg satt opp 1024x576 / 50 Hz ut, samtidig som jeg har tunet TV-kortet noe. Får dermed et resultat som ligger på ca. 96% (!) av kvaliteten til den interne tuneren i TV'n.

Saken er den at jeg har testet en rimelig 32" LCD (Videoseven) med samme MCE utstyr, og med 1280x720 ut på skjermkortet (DVI) (fikk ikke til 1:1 pixelmapping i farten). Med dette oppsettet ble imidlertid TV bildet atskillige hakk værre, og så dårlig at det ikke kunne forsvare kjøp av LCD-TV'n.
    Det var utrolig mye støy i blidet, og letterbox sendinger zoomet inn igjennom MCE ble aldeles ubrukelige (fotball f.eks).

Spørsmålet blir derfor:

Vil det overhode være en kvalitetsmessig akseptabel løsning å bruke HTPC med MCE mot en LCD over DVI, med analog TV igjennom Hauppaugue PVR 150?

Tilleggskommentar:
    Det er joe et alternativ å bruke digital dekoder inn på TV-kortet (f.eks. Force), men jeg har lest at det er vanskelig eller umulig å få den til å "snakke" med MCE.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessert i kommentarer her. Vurderer innkjøp av MCE for å koble på en Samsung LE40R75 LCD. Må da kvitte meg med digitaltv (fra UPC) og gå over til analogt signal. Er bekymret for at dette kan gi merkbar reduksjon i TV kvaliteten.

Vil jeg oppleve merkbart dårligere bilde med UPC sitt signal i Oslo?

Dersom jeg gjør det lurer jeg rett og slett på om man må vente til UPC evt kommer med en digitaltv tuner som kan prate med MCE.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuneren til Pioneer (plasma) er i allefall utvilsomt mye bedre enn Hauppage sitt PVR-500 kort brukt i MCE. Har begge deler.

Forskjellen mellom digital TV og analog MCE-løsning på en LCD vil derfor være enda større. AFAIK støtter ikke MCE digital TV, men slik jeg har forstått vil Longhorn ha støtte for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, tolker det nesten dithen at MCE på analogkilde ikke er noe å satse på.

Noen som har prøvd PVR500 og en Samsung (eller annen LCD)?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klovnen
    Hmmm, tolker det nesten dithen at MCE på analogkilde ikke er noe å satse på.
    Jeg bruker i allefall ikke MCE til det bruket den er ment for, nettopp på grunn av dette. Nå skal det sies at Pioneer tuneren er veldig god på analoge signaler, så har man en plasma/LCD som ikke takler analogt spesielt bra er det ikke sikkert man merker noe forskjell. Jeg vil uansett hevde at dersom man har muligheten til å gå digitalt, så bør man gjøre det og heller vente litt med MCE til det er ferdig utviklet. Flatskjermer trenger så godt bildesignal de kan få. Er man kun ute etter opptaksmulighet finnes det gode og rimelige harddiskopptakere på markedet i dag som gjør jobben til MCE minst like godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det finnes HDD opptakere på markedet som kan ta opp like bra som MCE, men der har man sjeldent muligheten til å ta opp noe mens man ser på noe annet (eller ta opp to ting samtidig).

Du sa at man kanskje ikke merker noe forskjell dersom man har en LCD som takler analogt dårlig. Er det ikke da man virkelig vil merke forskjell? Eller tenker du her på forskjellen mellom PVR 500 og tuneren i tv-en?

Uansett vil man vel merke stor forskjell i signalene dersom man går fra digitalt til analogt signal?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar: Da jeg testet Videoseven 32" (tror vanlig pris på denne var ca. 8500.-) med analog kabel rett inn i TV'n var TV-bildene på studiobilder (f.eks Dagsrevyen) og andre stillestående bilder i full 4:3 format OK. Forball som gikk i letterbox (jeg zoomet inn til full skjerm) og andre kanaler (TV3 etc.) var derimot ganske uskarpe, og under terskelen for hva jeg vil akseptere, uansett mange hakk dårligere enn min gamle Philips 32" CRT.

Det som imidlertid er merkelig er at med MCE/Hauppaugue 150/Geforce 6200 så blir altså TV-bilder og opptak fullt ut akseptable på min 32" CRT (bare marginalt dårligere enn innebyggd tuner i TV'n), mens med samme oppsett mot 32" LCD over DVI ble bildene helt elendige. Veldig mye farvestøy, og de zoomede (brukte zoomen i MCE) fotballsendingene fra TV" i letterbox var rett og slett ubrukelige.

Det er her poenget kommer: Hvorfor blir bildene fra MCE/TV kort så mye dårligere på LCD enn CRT? Jeg kan bare anta selv: Ved bruk av CRT med s-video overføring jobber Philipsens egne bildeforbedringskretser med signalet fra MCE - og de gjør en god jobb, mens ved bruk av LCD over DVI er ingen slike rutiner i bruk. Altså blir bildet mye dårligere på skjermen.

Kan jo nevne at jeg har testet MCE TV-opptakene på mediaplayer på en annen PC, og de er vel like dårlige der som de var på LCD-TV'n.

Nevner for øvrig at jeg p.t. snuser på en annen løsning, med et digitalt kabel TV kort som heter FloppyDTV fra digital-everywhere.com. De tester for tiden nye drivere for MCE mot canal digital i Norge. Resultatet ventes om noen dager.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Nevner for øvrig at jeg p.t. snuser på en annen løsning, med et digitalt kabel TV kort som heter FloppyDTV fra digital-everywhere.com. De tester for tiden nye drivere for MCE mot canal digital i Norge. Resultatet ventes om noen dager.
    Noen mulighet for at det er kommet noe resultat angående dette kortet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Se http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php og klikk på linken for "MCE driver setup", deretter på "here" under MCE setup for digital cable.

Der står status på testingen. Under tabellen står det:

"UPC cable provider uses a properitary scrambling system, and is not supported."

Jeg har for øvrig spurt om det er fremskritt på testing av canal digital kabel, til forskjell fra UPC, men har ikke hørt noe på et par dager.

Avventer inntil videre.

Lurer uansett på om det er verdt å gå for dette, da digitalt bakkenett kommer om ett år på Østlandet. Da spørs det bare om det kommer noen DVB-T kort som støttes av MCE og som takler MPEG-4 (standarden som NTV har bestemt seg for).

Synes ærlig talt at hele opplegget med MCE virker ganske uferdig...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •