Spessielt lyd kort for å få 5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spessielt lyd kort for å få 5.1?

Eg lurer bare på om eg trenger noe spessielt lydkort for å få 5.1 ut via TOS-link kabel (optisk)? Ev. noen kort som folk vil anbefale?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun vil ha ut DD og DTS så fungerer det fint med et lydkort innebygd på hovedkortet med TOS ut, noe mange har

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var at eg skulle bruke pcen til å spille av dvder. Og da hadde det vert fint med eit lydkort som støtter alle formatene som kommer på filmer. Har lydkort med TOS-link no, men det har bare mulighet til å sende ut signaler i stereo, ikkje DD 5.1, og eg vil unngå å kjøpe eit slikt lydkort på ny (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du et ekstremt dårlig lydkort. På de to siste maskinene jeg har hatt så har det integrerte lydkortet støttet Spdif pasthrough av DD og DTS.
    Men uansett, hvis du kjøper et hvilket som helst creative lydkort fra audigy SE og oppover er du på den sikre siden. Selv bruker jeg et X-fi xtreme music til musikk og et integrert lydkort i et billig hovedkort til DD og DTS. Problemet er ingen TOS på billigversjonene av kortene. Kun S/PDIF

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette støtter i hvertfall DD og DTS ut siden det også støtter DD Live og har også TOS. Er skeptisk til terratec som lydkortprodusent men..

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309631

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva er forskjellen på S/PDIF og TOS-link?Ja, det var det billigeste lydkortet som var med optisk utgang..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte dette nylig, og jeg er veldig fornøyd!

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=41032

s/pdif er en protokoll for overføring av lyd på coax eller optisk kabel. TOS-link er et annet ord for optisk kabel som egner seg til s/pdif. Ref:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ein oppnå samme lydkvaliteten når ein kjører gjennom usb porten, som om ein bruker ein PCI port? Og eg trur eg har tenkt å gå i rettning meir mot 7.1, da eg sikkert kommer til å oppgradere til det innen nærmeste fremtid..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at det blir eit Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect, dette virker som å være det beste av det beste ein får pr dags dato. (Etter å ha lest utallige tester). Så no trenger eg bare en nettbutikk som selger det..Noen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    shg.no selger det, tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var kortet på vei! Blei derimot litt skuffa over at di skulle ha tilsammen 215kr i frakt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor nøye du er på det, men auzentech x-plotion støtter ikke bit-perfect playback av 44.1 khz kilder (cd, DTS wav osv). Det vil si at 44.1 khz musikk blir upsamplet til 48khz på en mer eller mindre god måte uten at du kan gjøre noe med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer uansett til å bli eit STORT steg opp i forhold til det 149kr kortet eg har no! Fekk foresten nett mail (kl.21:08) fra Shg.no om at det var ein datafeil som hadde gjort at eg fekk så høg fraktpris, men at det no var fikset! Det hettet god service (sendte mail kl.20:30)!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være gledesdreper nå, men det som kan hindre deg i å få DTS og 5.1 ut fra ditt onboard lydkort er Mpeg dekoder softwaren din.

Alt jeg trengte var å kjøpe Nvidia PureVideo, og så sette passthrough på lydkort drivere så får jeg DTS og alt jeg måtte be om på forsterkeren min.

Men det krever at du har SPDIF ut på hovedkortet ditt, og en SPDIF bracket stående bak på PCen som du kan plugge den optiske kabelen i.

Det er en hel del billigere enn ett lydkort.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ??!! Serriøst!! Dette MÅ eg prøve..Og visst det stemmer, så er det eit lydkort som blir sendt i retur.. Takk foresten...sukk

Ps. Finner ingen plass der eg kan sette "passthrough" på lydkortet mitt. Er det ein måte eg kan tvinge lydkortet til å sende signalene direkte gjennom?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skriver nøyaktig hva slags hovedkort du har så kan du jo sjekke på hjemmesiden hva det støtter.

Mitt hovedkort er bare et vanlig sak som har onboard SPDIF. Og det ligger jo i det formatet å sende lyd data rå ut. Den lyddataen blir så dekodet i min forsterker. Og da er det opp til forsterkeren å "skjønne" det.

Nvidia selger forskjellige versjoner av PureVideo. Den største forskjellen for fra den billigste og opp til dyreste er at den dyreste kan dekode DTS og slik lyd i PCen med ett lydkort. Den må du ha om du skal bruke lydkorte du kjøpte. Men jeg som bare har SPDIF på hovedkortet og sender lydern rett ut (pass through) kan bruke den billigste versjonen av PureVideo.

AKIRA

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg bruker Asus P4P800, den har ikkje integrert lydkort. Men så bruker eg "Aureon 5.1 PCI" lydkort med optisk utgang på..Eg installerte "NVIDIA_PureVideo_Decoder_1.02-196"..Den støttet DTS.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahoo
    ??!! Serriøst!! Dette MÅ eg prøve..Og visst det stemmer, så er det eit lydkort som blir sendt i retur.. Takk foresten...sukk

Ps. Finner ingen plass der eg kan sette "passthrough" på lydkortet mitt. Er det ein måte eg kan tvinge lydkortet til å sende signalene direkte gjennom?
    Det er uansett et supert lydkort, beste jeg har hørt innen denne prisklassen (er ingen ekspert men...). Satte dette i en HTPC, og MP3 låter meget bra i DTS.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ett Aureon 5.1 PCI

Du setter 5.1 passtrough i det medfølgende kontrollprogrammet som skal installeres sammen med driverne. Kortet må da settes til stereo, og deretter krysser man av for Spdif ut på en av de andre fanene i programmet

Merk: Kortet gir kun DD og DTS 5.1 lyd når du bruker Wave Out som standardenhet. Det gir ikke 5.1 når du bruker Direct Sound så MCE og WMP vil ikke gi 5.1 lyd. Jeg kjører selv TheaterTek 2.4 som avspillingsprogram, og kan der velge om jeg vil bruke Default Direct Sound eller Default Wave out som standard lydenhet. I tillegg bruker jeg VLC. Har tidligere brukt WinDVD og det var ikke problem å bruke det der heller. Bare pass på at du som sagt bruker Wave Out som standardenhet i kontrollpanelet for lyd.

Link til driver og kontrollpanel: http://supporten.terratec.net/module...getit&lid=1242

Driver og skal bytte hovedkort nå så jeg kan bruke MCE og få 5.1 lyd ut der også, da support hos Terratec ikke kunne gi meg svar på hvorfor jeg ikke fikk 5.1 ut i Direct Sound.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dette du har: http://www.digital-daily.com/motherboard/asus-p4p800/

Det står at den har Spdif ut på hovedkort.

Google dette: Asus P4P800 spdif

AKIRA

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •