viiv-kompatibelt, og alternativer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

viiv-kompatibelt, og alternativer

Har satt sammen en HTPC-pakke jeg tror skal fungere ganske bra, men det er et par ting jeg lurer på.
    Vil denne pakken fylle kravene til viiv? Finnes det komponenter som dekker kravene til mediacenter like bra, men som er billigere?

Eneste jeg er helt sikker på er at jeg vil bygge på Silverstone LC16M pga utseende, og fordi den har knapper forran som gjør det mulig å styre på samme måte som en vanlig stereo/CD/DVD-spiller.
    Jeg har en 200gb maxtor diamondmax 10 som jeg skal bruke som hd.

Er det et poeng å kanskje bruke en mindre disk som systemdisk, og ha 200gb'n som opptaksdisk?

Ellers tar jeg imot all hjelp og råd med takk, da jeg ikke har bygd en PC på 15år.

Så til systemet:

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe
    CPU : Intel Core 2 Duo E6300
    ram :Corsair XMS2 TWINX DDR2-675 1024 MB (2x512)
    TV-kort : Hauppauge WinTV-PVR-150MCE
    skjermkort: MSI GeForce 7600 GT
    DVDR-DL : Nec ND-4570
    PSU : NorthQ 4775 400W, 140mm, 24-pin/PCIe
    kabinett : Silverstone LC16M

Da havner jeg ifølge prisguiden til HW.no på ca 9kkr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det har vært tatt opp i en annen tråd nylig, er Asus P5W DH et meget bra hovedkort, men kan kanskje være "overkill" i en HTPC. Kan godt være at du klarer deg med et enklere kort, men det blir jo såklart avhengig av funksjonaliteten du har tenkt å utnytte på Asus-kortet -- f.eks. en del ting som gjør det dyrere er WLAN, to nettverkskontrollere, fjernkontroll (som du uansett ikke vil bruke da du vil ha bedre via kabinettet) m.m.

Ville ikke anbefalt deg å ha mer enn en harddisk egentlig -- mindre støy. Personlig ville jeg ikke valgt et kabinett der jeg ikke kunne ha hatt harddisken i vibrasjonsdempingsbrakett. Så vidt jeg husker har LC16M kun en 5,25", og den blir da brukt til optisk. Et element her da ellers hvor kresen man er på støynivået.

Personlig ville jeg kanskje vurdert PVR500-kortet i stedet. Samme tuner, men to av dem slik at man kan se samtidig som man tar opp uten å gå over til TVens tuner, eller ta opp flere programmer samtidig (kommer an på mediesentersystemet du skal bruke).

Du sier MSI 7600GT. Hvilken 7600GT-modell er dette? MSI har flere kort; bl.a. et vifteløst, et med HDCP-støtte og et par andre....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Som det har vært tatt opp i en annen tråd nylig, er Asus P5W DH et meget bra hovedkort, men kan kanskje være "overkill" i en HTPC. Kan godt være at du klarer deg med et enklere kort, men det blir jo såklart avhengig av funksjonaliteten du har tenkt å utnytte på Asus-kortet -- f.eks. en del ting som gjør det dyrere er WLAN, to nettverkskontrollere, fjernkontroll (som du uansett ikke vil bruke da du vil ha bedre via kabinettet) m.m.

Ville ikke anbefalt deg å ha mer enn en harddisk egentlig -- mindre støy. Personlig ville jeg ikke valgt et kabinett der jeg ikke kunne ha hatt harddisken i vibrasjonsdempingsbrakett. Så vidt jeg husker har LC16M kun en 5,25", og den blir da brukt til optisk. Et element her da ellers hvor kresen man er på støynivået.

Personlig ville jeg kanskje vurdert PVR500-kortet i stedet. Samme tuner, men to av dem slik at man kan se samtidig som man tar opp uten å gå over til TVens tuner, eller ta opp flere programmer samtidig (kommer an på mediesentersystemet du skal bruke).

Du sier MSI 7600GT. Hvilken 7600GT-modell er dette? MSI har flere kort; bl.a. et vifteløst, et med HDCP-støtte og et par andre....
    Jeg tror også Asus-kortet er *litt* overkill, og som du sier trenger jeg ikke 2 nettverkskontrollere og fjernkontroll. ikke wifi heller, da jeg nok kommer til å kable huset med cat6 og gigabit-lan.
    Har du et forslag på et billigere kort uten disse funksjonene, men som ellers holder god HTPC-standard? Ender nok opp med å kjøre mediaportal eller Windows media center.
    Jeg går for 150-kortet fordi jeg ikke vil se tv via PC'n, men heller fore signalet direkte til TV'n. eneste som _kan_ bli aktuelt er å se opptak samtidig som jeg tar opp noen annet, men da trenger jeg vel ikke 2 TV-tunere.

MSI700GT er dette kortet:
    http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159229
    Valgt fordi det er HDCP-ready, men det er kanskje også litt overkill før vi har HD-bakkenett? Er muligens mer fornuftig med et som er vifteløst?
    Hadde en plan om å kjøre med så få vifter som mulig internt, og heller bruke store, saktegående vifter bak og evt montere en i toppen også som dytter mye luft på lave omdreiningstall. LC16M har vel også klargjorte vifteplasser i sidene, slik at man kan trekke inn luft i sidene og i toppen som skyves ut i bakkant. sammen med valgte PSU med sine 17db, burde det gå an å få ok støynivå. Så får vi heller se om vi ikke klarer å justere ned omdreiningshastigheten på DVD-spilleren for å fjerne litt mer støy der også.

Når det gjelder LC16M-kabinettet, så stemmer det at det bare har 1 stk 5 1/4", men med 6 interne 3,5"plasser er det mer enn nok plass til å modde inn både 1 og 2 harddisker med masse vibrasjonsdemping. Jeg tar iallefall sjansen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Jeg tror også Asus-kortet er *litt* overkill, og som du sier trenger jeg ikke 2 nettverkskontrollere og fjernkontroll. ikke wifi heller, da jeg nok kommer til å kable huset med cat6 og gigabit-lan.
    Har du et forslag på et billigere kort uten disse funksjonene, men som ellers holder god HTPC-standard? Ender nok opp med å kjøre mediaportal eller Windows media center.
    Trenger du ikke FireWire kan Asus sitt P5B basert på P965 være aktuelt. Kan også være aktuelt å se på Intels P965-kort. I likhet med Asus støtter de styring av kabinettvifter. Mulig også MSI P965 Platinum er aktuell.

MSI700GT er dette kortet:
    http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159229
    Valgt fordi det er HDCP-ready, men det er kanskje også litt overkill før vi har HD-bakkenett? Er muligens mer fornuftig med et som er vifteløst?
    Tja. Nå vil jo HDCP benyttes av Blu-ray og HD DVD også. Selv må jeg si at jeg jaggu ikke er sikker på hvordan det bli i praksis. Er vist litt motstridende meldinger om på hvilket tidspunkt filmselskapene vil utnytte det.... har i hvert fall forstått det slik at uten HDCP-støtte vil man fra starten av får reduksjon av oppløsning.

Så lenge du skal ha HDCP-støtte er det ikke så mange alternativer. Radeon X1600Pro med HDMI er jo også en mulighet. Støtter dog ikke maskinvareakselerasjon av f.eks. h.264 på over 720p.

Hadde en plan om å kjøre med så få vifter som mulig internt, og heller bruke store, saktegående vifter bak og evt montere en i toppen også som dytter mye luft på lave omdreiningstall. LC16M har vel også klargjorte vifteplasser i sidene, slik at man kan trekke inn luft i sidene og i toppen som skyves ut i bakkant. sammen med valgte PSU med sine 17db, burde det gå an å få ok støynivå. Så får vi heller se om vi ikke klarer å justere ned omdreiningshastigheten på DVD-spilleren for å fjerne litt mer støy der også.
    Vel, et GeForce 7600GT utvikler ganske mye varme, så det stiller relativt høye krav til gjennomstrøm av luft. Jeg har her de siste dagene så vidt fått sett litt på vifteløse 7600GT fra Asus, MSI og Gainward. Dog ikke sjekket hvor varme de blir under filmavspilling -- under spill blir det i hvert fall en god del varme fra kortene...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du ikke FireWire kan Asus sitt P5B basert på P965 være aktuelt. Kan også være aktuelt å se på Intels P965-kort. I likhet med Asus støtter de styring av kabinettvifter. Mulig også MSI P965 Platinum er aktuell.
    Firewire er helt unødvendig. Jeg holder meg stort sett til USB2.0, og setter opp gb-lan for å streame fra server.
    Så her er det tydeligvis mulig å spare en 6-700kr.

Tja. Nå vil jo HDCP benyttes av Blu-ray og HD DVD også. Selv må jeg si at jeg jaggu ikke er sikker på hvordan det bli i praksis. Er vist litt motstridende meldinger om på hvilket tidspunkt filmselskapene vil utnytte det.... har i hvert fall forstått det slik at uten HDCP-støtte vil man fra starten av får reduksjon av oppløsning.

Så lenge du skal ha HDCP-støtte er det ikke så mange alternativer. Radeon X1600Pro med HDMI er jo også en mulighet. Støtter dog ikke maskinvareakselerasjon av f.eks. h.264 på over 720p.
    men før det strømmer inn en masse BlueRay/HDDVD-filmer på det norske markedet, så har det vel gått noen år. Så HDCP-støtte er neppe veldig viktig, og jeg må jo da uansett bytte dvd-drev også, så jeg tror jeg kan stå over HDCP akkurat nå. Ikke har jeg TV som støtter slike oppløsninger heller foreløpig.

Vel, et GeForce 7600GT utvikler ganske mye varme, så det stiller relativt høye krav til gjennomstrøm av luft. Jeg har her de siste dagene så vidt fått sett litt på vifteløse 7600GT fra Asus, MSI og Gainward. Dog ikke sjekket hvor varme de blir under filmavspilling -- under spill blir det i hvert fall en god del varme fra kortene...
    Så hvis jeg står over HDCP, så er det kanskje mulig å spare inn noen hundrelapper her også?

Forresten, når det gjelder RAM. Er det noe i veien for å bruke billig valueRAM? er jo nesten halve prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste denne artikkelen på pcworld.no:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuse...1B151CC2C9BAD0

og lurer på om ikke dette er svaret på mitt spørsmål om enklere skjermkort for å spare penger, men allikevel få god media centereffekt?

Gainward Bliss 7300GT 256MB GS Silent FX.

pcworld.no skriver:

"I basis kan man si at Geforce 7300GT gir kurant 3D-ytelse så lenge man ikke forventer å spille med de høyeste oppløsningene og høyeste kvalitetsnivå. Her må prisen sees i forhold til hva man kan forvente kontra dyrere kort."

og

"Støtte for HDTV

Av funksjonalitet kan kortet tilby TV-utgang med HDTV-støtte, en analog skjermtilkobling og en DVI-tilkobling. DVI-tilkoblingen har støtte for Dual Link DVI, hvilket gir mulighet for oppløsninger over 1 600 x 1 200 punkter. Dette er relevant for en del av de større skjermene som er kommet på markedet.

Varmeutviklingen for 7300GT er relativt lav, og som et resultat av dette klarer kortet seg med en passiv kjøler. Med en pris på under 800 kroner kan kortet være et godt valg hvis man ikke har de største behovene for 3D-ytelse.

Fakta:
    Gainward Bliss 7300GT 256MB GS Silent FX
    Pris: Kr 779 inkl. mva.
    Distributør: Norek.no"

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste denne artikkelen på pcworld.no:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuse...1B151CC2C9BAD0

og lurer på om ikke dette er svaret på mitt spørsmål om enklere skjermkort for å spare penger, men allikevel få god media centereffekt?

Gainward Bliss 7300GT 256MB GS Silent FX.

pcworld.no skriver:

"I basis kan man si at Geforce 7300GT gir kurant 3D-ytelse så lenge man ikke forventer å spille med de høyeste oppløsningene og høyeste kvalitetsnivå. Her må prisen sees i forhold til hva man kan forvente kontra dyrere kort."

og

"Støtte for HDTV

Av funksjonalitet kan kortet tilby TV-utgang med HDTV-støtte, en analog skjermtilkobling og en DVI-tilkobling. DVI-tilkoblingen har støtte for Dual Link DVI, hvilket gir mulighet for oppløsninger over 1 600 x 1 200 punkter. Dette er relevant for en del av de større skjermene som er kommet på markedet.

Varmeutviklingen for 7300GT er relativt lav, og som et resultat av dette klarer kortet seg med en passiv kjøler. Med en pris på under 800 kroner kan kortet være et godt valg hvis man ikke har de største behovene for 3D-ytelse.

Fakta:
    Gainward Bliss 7300GT 256MB GS Silent FX
    Pris: Kr 779 inkl. mva.
    Distributør: Norek.no"

Men som har blitt diskutert tidligere - man må opp på 7600 nivå om du vil ha hw-støtte for alle funksjonene i nvidia sin purevideo :

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

....

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder LC16M-kabinettet, så stemmer det at det bare har 1 stk 5 1/4", men med 6 interne 3,5"plasser er det mer enn nok plass til å modde inn både 1 og 2 harddisker med masse vibrasjonsdemping. Jeg tar iallefall sjansen.
    Jeg har også bestilt meg LCM16 kabinettet nå..Glemte å tenke på at det var få muligheter til å installere vibrasjonsdempende oppheng pga bare 1 5.25 brønn. Men på bilder jeg har sett av inventaret i kassen ser det da vitterlig ut som det er plass til en 5.25 enhet til under DVD-ROM plasseringen ? Kan noen avkrefte eller bekrefte dette ?......

c

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Jeg har også bestilt meg LCM16 kabinettet nå..Glemte å tenke på at det var få muligheter til å installere vibrasjonsdempende oppheng pga bare 1 5.25 brønn. Men på bilder jeg har sett av inventaret i kassen ser det da vitterlig ut som det er plass til en 5.25 enhet til under DVD-ROM plasseringen ? Kan noen avkrefte eller bekrefte dette ?......

c
    Ser slik ut faktisk: http://www.silverstonetek.com/downlo...c16mmanual.jpg -- se fig. 11 og 13.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ønsker kort til rundt tusenlappen kan et Radeon X1600 Pro-kort være et bedre valg enn 7300/7600GS.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Men som har blitt diskutert tidligere - man må opp på 7600 nivå om du vil ha hw-støtte for alle funksjonene i nvidia sin purevideo :

http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

....
    I min uvitenhet, må jeg bare spørre. Hva er inverse telecine og bad edit correction, og hvorfor vil jeg ha dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min uvitenhet, må jeg bare spørre. Hva er inverse telecine og bad edit correction, og hvorfor vil jeg ha dette?
    http://www.nvidia.com/page/pg_20041215177473.html

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser slik ut faktisk: http://www.silverstonetek.com/downlo...c16mmanual.jpg -- se fig. 11 og 13.
    :-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så et Radeon X1600Pro vil være et godt alternativ til 7600GT, hvis man greier seg med 720p? Jeg ser ikke at det kommer 1080i/p-v inn i huset her på iallefall 1års tid, så blir det for ille så kjøper jeg heller et nytt kort da.

Prisforskjellen er jo på mange hundrelapper mellom et 7600GT-kort og et sapphire Radeon X1600pro...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner dette prosjektet å nærme seg bestilling, og det jeg er sikker på at jeg skal ha er dette:

kabinett : Silverstone LC16M
    CPU : Intel Core 2 Duo E6300
    TV-kort : Hauppauge WinTV-PVR-150MCE
    skjermkort: Asus Extreme N7600GT Silent
    DVDR-DL : Nec AD-7173
    PSU : NorthQ 4775 400W, 140mm, 24-pin/PCIe

Og det jeg ikke har bestemt meg for enda er følgende:

Hovedkort:

Står og vipper mellom 3 kort
    1) Asus P5W DH Deluxe
    2) Gigabyte GA-965P-DS4
    3)MSI P965 Platinum

Noen som har sterke meninger? Trenger ikke Wifi og fjernkontroll, men kjekt med skikkelig lyd ut.

Og så var det dette med ram. Jeg er litt usikker på hvordan det er med klokkehastighet. Må jeg kjøpe 1mb med DDR2 533/800mhz, eller kan jeg bruke de 2 1gb-brikkene jeg har liggende med Crucial DDR2-400mhz?

Og hvis jeg må køpe ram, holder det med value-ram, eller må jeg opp i pris?

Har et håp om å få sendt bestillingen på mandag, så er veldig takknemlig for råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig bestilling!

So, takk til alle for råd og innspill. Nå er komponentene bestilt.

Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv
    Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775
    Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
    Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3
    NEC DVD-brenner AD-7173
    Samsung SpinPoint P120S 250GB
    NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA

og så prøver jeg med de 2GB jeg har liggende med Crucial DDR2 PC3200 400mhz ram.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So, takk til alle for råd og innspill. Nå er komponentene bestilt.

Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv
    Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775
    Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz
    Gainward GeForce 7600GT 256MB GDDR3
    NEC DVD-brenner AD-7173
    Samsung SpinPoint P120S 250GB
    NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA

og så prøver jeg med de 2GB jeg har liggende med Crucial DDR2 PC3200 400mhz ram.
    Hei! Jeg er selv på utkikk etter en htpc, og jeg synes oppsettet ditt virker spennende. Hvordan er dine erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tronyg
    Hei! Jeg er selv på utkikk etter en htpc, og jeg synes oppsettet ditt virker spennende. Hvordan er dine erfaringer?
    fungerer bra faktisk. Den drar rundt alt jeg har prøvd hittil uten problemer, og den holder seg på relativt moderate temperaturer også.
    Jeg har byttet ut de to kabinettviftene som fulgte med, med 2stk 80mm 9db pabstvifter for å få ned støyen, men så viser det seg at det er ikke de som støyer, men strømforsyningen. prosessorviften går bare av og til, og er ikke hørbar.
    Når det gjelder PSu'n har jeg et par ting jeg skal sjekke først, før jeg gir den sparken. bla om det er overtrykk/undertrykk i kabinettet, som kan gjøre dette, og om det kanskje er vibrasjoner fra vifta som går rett i kabinettet, og øker støyen den veien.
    Ellers vil jeg vel si at hadde jeg stått overfor et kabinettvalg i dag, så hadde jeg droppet hurtigtastene i front, og spart mange hundrelapper. De knappene er aldri i bruk. displayet er heller ikke veldig nyttig, selv om det er kult. Men det vil jeg nok allikevel anbefale om du tar deg råd til det.
    Ellers er det bare en ting jeg ble litt negativt overrasket av, og det er vel helt og holdent min egen feil. LC16M er så dyp at den ikke passer i et standard TV-benk laget for DVD og VHS-maskiner.
    Jo, og husk at iMon-fjernkontrollen må programmeres for å virke 100% i både XP media center edition, og i Media Portal (som er favoritten min, men som mangler Online Spotlight desverre, og som gjør at jeg har begge på stuemaskina).

Knutinh har et par supre løsninger på bla kjøling, og en fjernkontrollprogrammeringsguide ute på nettet (jeg husker desverre ikke hvor).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •