Digitalt bakkenett og HTPC (med WMC) i fremtiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett og HTPC (med WMC) i fremtiden

Noen som har gjort seg noen tanker om hvordan vi skal greie å få best mulig kvalitet ut av det fremtidige digitale bakkenettet?

I dag kjører jeg testsendinger fra Tryvann inn i Windows MC, signalet går dermed heldigitalt hele veien, og ser relativt greit ut på en 42" plasma skjerm.

Alternativet er å bruke Technotrend's DVB/S kort og gjøre tilsvarende for parabol.

Tredje alternativ er å kjøre analoge signaler ut fra boksen og inn i ett capture kort som støttes av WMC, men såvidt jeg vet er det kun mulig å få s-vhs signal støtte... WMC kompatible DVI/HDMI kort finnes ikke?

Men hva skjer når MPEG4 signalene blir sendt over eteren? Blir det kun tredje alternativ som vil fungere?

Tom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34318

"PCIe Video Capture card slurps up HDMI data

But will it be able to record from your STB?

By Chip Mulligan: tirsdag 12 september 2006, 14:22

BLACKMAGIC DESIGN'S RECENTLY LAUNCHED INTENSITY, an HDMI video input card for PCs, is a very neat looking product that caught our attention recently.

Plugging into a PCI express x1 slot (finally - a use for it!), the $250 Intensity allows capture of HDMI streams at up to 1080i or 720p (but not 1080p, a little disappointingly), and works on either Windows or Mac OS systems. Also, being HDMI, it can capture video and audio simutaneously, without any need for assistance from a separate sound card, which is helpful."

Det er spennende hva Hollywood vil gjøre mot sånt. Ellers så finnes det analoge capture-kort med bedre ytelse enn S-video.

http://www.pluggedin.tv/site/sweetspot/index.html

med forhandler i norge:
    http://www.vendur.no/catalog/product...roducts_id=344

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder NTV...

NRK1-3 skal sendes ukryptert. Jeg går ut ifra at dersom man får drivere og software til PC-løsninger som håndterer h264 og eventuelle endringer i lavere lag så burde disse gå rett igjennom.

Resten av kanalene skal sendes kryptert, og tunere skal "godkjennes" av NTV. Jeg er usikker på hva dette innebærer, men i beste fall er dette for å unngå kompabilitetsproblemer som man har hatt i andre skandinaviske land. Da kan kanskje løsninger ala FloppyDTV fungere med et lovlig kort og ellers som i dag. I verste fall er dette et skalkeskjul for å kunne nekte fri bruk av innhold (type HTPC, Tivo, DVD-opptaker) på samme måte som parabol og kabel-tv, og da bortfaller all min entusiasme for DVB-T.

Da tror jeg at mange vil henge på gjerdet og vente på DVB-IP og webtvløsninger direkte fra innholdsleverandør, evt supplert med P2P nedlastning av serier. Hvorfor se "lost" i lav bitrate h264 standardoppløst med TV-Norges irriterende avbrudd og logoer med reklame for kommende show som har vært igjennom en helt unødvendig analog/scart konvertering, når man kan laste den ned i høy rate 1080i strippet for reklame? (retorisk spørsmål som jeg håper aktørene i markedet stiller seg)

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Spørmålet blir jo også om disse kortene støttes av MCE. Har selv det ene kortet du har referert til og for det første støttes selve kortet kun maksimalt DVD oppløsning (520p?), og for det andre gjenkjennes det såvidt jeg husker ikke av MCE.

HDMI kortet ser forsåvidt veldig interssant ut, men tviler på at dette vil støttes av MCE. Som du skriver er det vel ikke akkurat midt i blinken sett fra Hollywood...

Det beste ville selvfølgelig vært om en intern løsning ala floppydtv/firedtv med CAM støttes direkte i MCE, hadde medført enkel installering, kanalskifte, opptak etc...

Tom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommer
    Det beste ville selvfølgelig vært om en intern løsning ala floppydtv/firedtv med CAM støttes direkte i MCE, hadde medført enkel installering, kanalskifte, opptak etc...
    Helt enig!

Alt annet er krøkkete mellomløsninger mens vi venter på at industrien skal få ut fingeren.

Microsoft jobber visstnok med "cablecard" som lar deg hente krypterte sendinger fra tunerboksen, dekryptere lokalt og sende det gjennom en sikker (selvsagt) kjede fram til skjerm. Men som vanlig så er USA markedet og resten av verden en ettertanke...

Mye taler for at noe slikt blir umulig med en open-source løsning som den undertegnede bruker.

Jeg har litt håp til at NTV er vettuge nok til å tillate FloppyDTV og andre åpne PC-baserte tunere med kort-leser. Hvis ikke har man alltids svensk digitalt bakkenett som er PC-vennlige.

Jeg tror at kunder er veldig lite tålmodige med "krøkkeløsninger" som kun kompliserer tilværelsen for lovlydige kunder når så mye "non-realtime" stoff kan hentes på P2P i (visstnok) bedre kvalitet enn det vi vi vil se i Norge på mange, mange år.

Hva trenger man UPC og canal digital til, annet enn sport og nyheter? Hvis de definerer seg ut av markedet kan det jo være at man tar til takke med standardoppløste analoge bilder for sport og nyheter, og går for ferdiginnspilte HD-media for alt annet.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •