Ny HTPC med DuoCore++(til Denon3806+HD PJ) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PiffPaff
    Da har jeg endret litt på handlelisten min i mitt første innlegg.

I hovedsak går dette ut raskere CPU, 7600GT grafikkort og en trådløs router med GbitLan switch.

Denne routeren er noe dyr, så hvis noen vet om en billigere som er både trådløs og har GbitLan switch, så si gjerne ifra. Det ble foreslått en D-link 4300 men den kunne jeg ikke finne hos komplett.
    De har den her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=48165

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde nettopp HTPC med LC16M, Core 2 Duo (E6300) og vifteløst 7600GT. Ikke mye lyd fra denne, og de medfølgende viftene til kabinettet synes jeg fungerer veldig bra.

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Her blander du i lenkene LC20 og LC20M.
    Beklager. :-? Har fikset på dette nå. Det er selvfølgelig snakk om LC20M.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil ikke nekte avspilling uten HDCP-støtte før da. Fra starten av vil man få nedskalert video hvis man ikke har HDCP-støtte.
    Ok. Så mao bør jeg gå for HDCP likevel, hvis formålet er å kunne spille av HD materiale i 720p/1080i uten at det blir nedskalert..?

Jeg trodde tidligere at så lenge ICT flagget ikke var satt i HDCP, så ville man ikke få en nedskalering. Og siden studioene ikke bruker ICT enda, og ikke vil gjøre dette før tidligst i 2010, så ville ikke dette medføre nedskalering via digitale signaler på DVI/HDMI? Medfører ikke dette riktighet? Hva er da poenget med ICT flagget, hvis det ikke er i bruk nå, men man må likvel ha HDCP støtte for å vise HD uten nedskalering?

Hmm. Leste litt på ett annet forum, og hvis jeg forstår dette rett så vil jeg få nedskalering når signalet er digitalt(DVI/HDMI) hvis ikke jeg har HDCP støtte uavhengig om ICT er satt eller ikke. Men når signalet blir sendt ut analogt(component, VGA) vil man ikke oppleve nedskalering hvis ikke ICT flagget er satt. Noen som vet om dette stemmer? Hvis dette stemmer så må man jo, som du skriver, ha HDCP hvis man vil spille av HD materiale via HDMI/DVI uten nedskalering.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Bygde nettopp HTPC med LC16M, Core 2 Duo (E6300) og vifteløst 7600GT. Ikke mye lyd fra denne, og de medfølgende viftene til kabinettet synes jeg fungerer veldig bra.
    Ok, det er godt å høre. Tolker det dithen at du ikke hadde noe problemer med en midstilt DVD slot i forhold til grafikkortets str og plassering? Ble nevnt tidligere i tråden at dette kunne være ett problem, noe det helt sikkert er med noen kort. Men hvis jeg går for ett 7600GT(med HDCP hvis det finns..) uten vifte, så vil dette altså passe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Så mao bør jeg gå for HDCP likevel, hvis formålet er å kunne spille av HD materiale i 720p/1080i uten at det blir nedskalert..?

Jeg trodde tidligere at så lenge ICT flagget ikke var satt i HDCP, så ville man ikke få en nedskalering. Og siden studioene ikke bruker ICT enda, og ikke vil gjøre dette før tidligst i 2010, så ville ikke dette medføre nedskalering via digitale signaler på DVI/HDMI? Medfører ikke dette riktighet? Hva er da poenget med ICT flagget, hvis det ikke er i bruk nå, men man må likvel ha HDCP støtte for å vise HD uten nedskalering?
    Slik jeg har forstått det i hvert fall, så er det ikke før om noen år at man vil nekte all avspilling. Men fram til den tid vil det være nedskalering om man ikke har HDCP-støtte. Husker ikke helt hvor jeg leste dette. Saken var vist også at dette gjaldt en "avtale" mellom div. filmselskaper. Om avtalen er direkte formell vet jeg ikke, og det er ikke sikkert alle vil følge avtalen for alle titler.

Hmm. Leste litt på ett annet forum, og hvis jeg forstår dette rett så vil jeg få nedskalering når signalet er digitalt(DVI/HDMI) hvis ikke jeg har HDCP støtte uavhengig om ICT er satt eller ikke. Men når signalet blir sendt ut analogt(component, VGA) vil man ikke oppleve nedskalering hvis ikke ICT flagget er satt. Noen som vet om dette stemmer? Hvis dette stemmer så må man jo, som du skriver, ha HDCP hvis man vil spille av HD materiale via HDMI/DVI uten nedskalering.
    Igjen har jeg forstått det slik at dette er noe som kan være opp til utgiver av filmen... hva som blir praksis.... ja si det...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    New HDCP/HDMI video card with passive cooling: Gigabyte GV-NX76G256HI-RH

"The GV-NX76G256HI-RH features the latest generation HDMI (High Definition Multimedia Interface) which combines both the high-definition video and audio signal into one cable for exceptionally smooth and sharp image quality and crisp audio without distortion. Additionally, the GV-NX76G256HI-RH supports HDCP encryption, allowing users to experience the highest-resolution HD broadcasts at 1080p. The GV-NX76G256HI-RH with the NVIDIA GeForce 7600 GS GPU also supports PureVideo HD technology and bundles Cyberlink PowerDVD 7, allowing users to build the ideal digital media PC."

Interessant artikkel. Dette har jo egentlig alt jeg trenger: HDMI, HDCP, PureVideoHD og er i tillegg vifteløst.

Så da er bare spm om dette vil takle 1080p? Eller må man fortsatt opp på ett GT kort selv om dette GS kortet støtter PureVideoHD? Nå trnger jeg ikke mere enn 720p/1080i i første omgang, så dette skulle vel holde fint uansett. Men jeg kan ikke finne dette i prislisten til hardware.no, men det er vel rett rundt hjørnet. noen som vet når det blir å finne i butikkene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle GeForce 6/7-kort har PureVideo-støtte, men det er ikke alle PureVideo-features som støttes av 7600GS, men 7600GT gjør det. Du finner info om dette på PureVideo-sidene på Nvidia.com.

Vifteløst grafikkort kan stille litt ekstra krav til avkjølingen i kabinettet. Sitter her akkurat nå med et MSI 7600GT som er vifteløst i en maskin, da vanlig stasjonær, og det blir temmelig varmt. 7600GS blir ikke så varmt, noe jeg også ser ut i fra et Leadtek 7600GS-kort jeg har her -- laaangt mindre kjøler enn det er på 7600GT-kortene fra MSI og Asus som jeg har her. Men dette er kort uten HDCP og HDMI. Spørsmålet blir jo også hvor ekstreme krav man stiller -- jeg tror mange klarer seg helt utmerket med 7600GS. Ellers takler vel også Radeon X1600 maskinvareakselerasjon på opptil 720p, og gir SVÆRT god videokvalitet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle GeForce 6/7-kort har PureVideo-støtte, men det er ikke alle PureVideo-features som støttes av 7600GS, men 7600GT gjør det. Du finner info om dette på PureVideo-sidene på Nvidia.com.
    Ahaa. :-D Det var jo oppklarende. Etter å ha lest om dette nå på nvidia.com så er jeg igjen tilbake til ett 7600GT kort... Skal ikke være lett dette.

Når det kommer til HDMI så lurer jeg litt. Er det egentlig ikke like greit med 2xDVI utgang som flere kort har, i stedet for en stk HDMI. Hva skal man egentlig med lyd utifra ett grafikkort? Router man da lyden ifra lydkortet til grafikkortet? Hvis HDCP er implementert hele veien, så må det vel være like greit med DVI?

Ett annet spm...mulig jeg sporer av her, men jeg er fersk på HTPC så det er mange spm som dukker opp her når man skal handle.. Det jeg lurer på er hvordan folk flest kobler dette. Jeg hadde tenkt å kople dette via min denon 3806 på HDMI, men det er kanskje like greit å kjøre bildet direkte til projektoren og bare lyden til receiveren? Hvis grafikk-kortet da har 2xDVI, så kan man jo velge hvilke medium man vil sende bildet til, evt sende til begge samtidig i stedet for å bruke DVI/HDMI switching på receiveren..? Sikkert litt banale spm for en del entusiaster her, men jeg våger meg nå utpå glattisen likevel...

Takker for alle gode svar så langt!! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke like inne på intel som jeg er på amd når det gjelder "2 prosessor kjerne systemer" men det som iallefall har vært gjeldende frem til nå er at det er bortkastede penger og at det ikke gir noe som helst effekt på videoprosessering og visning.

Ellers kan jeg støtte opp om resten av utstyret selv om jeg selv foretrekker ATI spesielt etter de nye driverne for blandt annet deinterlacing og hardware HD avspilling

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Nå er jeg ikke like inne på intel som jeg er på amd når det gjelder "2 prosessor kjerne systemer" men det som iallefall har vært gjeldende frem til nå er at det er bortkastede penger og at det ikke gir noe som helst effekt på videoprosessering og visning.
    Ja dette er ett tema jeg har lest litt om, og ett spm som Audunth har tatt opp i en tråd uten å få noe svar så langt. Det jeg lurer på er om det fortsatt er slik at ekte klokkefrekvens vil være best på ffdshow. Vil f.eks en P4 3.2 kunne slå en dual 2 core 2.1 GHz? Hvis du, eller andre har testet dette eller vet noe konkret om dette så vil jeg gjerne vite om det.

Ellers kan jeg støtte opp om resten av utstyret selv om jeg selv foretrekker ATI spesielt etter de nye driverne for blandt annet deinterlacing og hardware HD avspilling
    Hvilket kort ville det å såfall være snakk om, hvis man skulle gå for ett slikt i samme prisklasse som ett 7600GT da? Vet du noe om disse har kommet bedre ut i noen tester vs Nvidia sine tilsvarende grafikk prossesorer?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er godt å høre. Tolker det dithen at du ikke hadde noe problemer med en midstilt DVD slot i forhold til grafikkortets str og plassering? Ble nevnt tidligere i tråden at dette kunne være ett problem, noe det helt sikkert er med noen kort. Men hvis jeg går for ett 7600GT(med HDCP hvis det finns..) uten vifte, så vil dette altså passe.
    Jeg hadde ingen problemer å sette dette kortet inn i LC16M:

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=43607

De eneste kortene som visstnok ikke passer er Nvidia 6800/7800 og Ati 1800/1900. Det var god plass til 7600GT.

http://www.silverstonetek.com/products-lc16m.htm

I mitt kabinett har jeg forresten meget god plass. Jeg har kun 1 harddisk installert, og da kan jeg ta ut den ene av de 2 brønnene. Det hjelper til plassering av ledninger mm.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ingen problemer å sette dette kortet inn i LC16M:

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=43607

De eneste kortene som visstnok ikke passer er Nvidia 6800/7800 og Ati 1800/1900. Det var god plass til 7600GT.

http://www.silverstonetek.com/products-lc16m.htm

I mitt kabinett har jeg forresten meget god plass. Jeg har kun 1 harddisk installert, og da kan jeg ta ut den ene av de 2 brønnene. Det hjelper til plassering av ledninger mm.
    Dette høres bra ut. Jeg har mest lyst på lcm16 selv da det imho har det peneste designet - ser mest ut som en en ekte stereokomponent...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til HDMI så lurer jeg litt. Er det egentlig ikke like greit med 2xDVI utgang som flere kort har, i stedet for en stk HDMI. Hva skal man egentlig med lyd utifra ett grafikkort? Router man da lyden ifra lydkortet til grafikkortet? Hvis HDCP er implementert hele veien, så må det vel være like greit med DVI?
    En mulig fordel med HDMI ut er at det åpner for at lyd og bilde kan ha synkroniserte klokker. Det gjør såvidt jeg forstår at behoved for Reclock forsvinner.

På en PC har lydkort, skjermkort og "system" separate klokker. Lydkortet må ha data inn i den takten som klokka på lydkortet tilsier. Skjermkortet må ha videodata i den takten som skjermkortets klokke tilsier. Siden ingen klokker er 100% nøyaktige vil disse to gå ut av drift.

Det kan føre til at audio og video går ut av sync, eller at video-bilder droppes for å komme inn i sync. Ingen av mulighetene er ideelle. Reclock løser dette ved å resample lyden (altså produsere mer/mindre lyddata slik at man kompenserer for klokkedriften). En hardwareløsning hadde både vært bedre teknisk og mindre plundrian.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå overfører ikke grafikkortene lyd via HDMI. Kortene jeg har sett levert med HDMI har også blitt levert med overgang til DVI.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå overfører ikke grafikkortene lyd via HDMI. Kortene jeg har sett levert med HDMI har også blitt levert med overgang til DVI.
    Grafikkort som leveres med S/pdif inn, sender lyd via HDMI. F.eks har Asus ett slikt 7600GT kort. Så dermed kan man bare route lyden via grafikkortet til dets HDMI kabel hvis ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafikkort som leveres med S/pdif inn, sender lyd via HDMI. F.eks har Asus ett slikt 7600GT kort. Så dermed kan man bare route lyden via grafikkortet til dets HDMI kabel hvis ønskelig.
    Ja, fant ut av det (og nevnte det i en annen post). Sitter her akkurat nå med et X1600-kort fra Asus med HDMI der det er samme løsning. Erfaringen så langt med dette kortet er en del viftestøy, men har ikke installert Asus' egne drivere og SmartDoctor ennå -- på en del andre Asus-modeller er disse dessverre nødvendig for å aktivere viftereguleringen

Sitter også her med flere vifteløse 7600GT-kort. Virker som Asus' kjøleløsning for deres 7600GT Silent er veldig mye mer effektiv enn Gainward og MSI i hvert fall....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel... I starten virket de medfølgende viftene til Silverstone OK, men jeg kommer til å bytte ut disse viftene med noen mer stillegående.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det gir ikke de fordelene mhp synkronisert klokke som et ekte lyd/skjermkort med HDMI ville gi.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For rekoding av HD mellom MPEG2 og h264 så skalerer ytelsen gjerne lineært med antall cores. Tomshardware sin test av core2 quad var ganske imponerende. Jeg tror at den ved 3.3GHz var 4x så rask som AMD x2 5000+ :-)

-k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •