Hvis jeg skulle bygge en HTPC i dag...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvis jeg skulle bygge en HTPC i dag...

http://www.hifiatx.com/hfx.php?module=cm-spec&lang=EN

*mCubed HFX mini

*Intel Core2 Duo E6600 (highend) eller Duo E6300 (lowend)
    http://www.tomshardware.com/2006/07/..._64/page2.html

*slim DVD-spiller, kjørt ned i hastighet av f.eks anyDVD

*Samsung SpinPoint T133S 400GB

*Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3 Silent

Diskusjon rundt dette? Kabinettvalg er kontroversielt siden det er integret PSU, slimline optisk, ganske kostbart. Fordelen er meget pen design og konstruert for lav støy. Prosessorvalg er vel enkelt, akkurat nå er det bare disse som teller. Harddisk-valg er kanskje farget av samsungs tidligere kvaliteter med bl.a. p80 serien.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil egentlig 7600GT Silent passe i dette kabinettet? Er noe spesiell konstruksjon av kjøleren... Det benyttes vel raiser-card for tilleggskort. Vil du kunne kombinere PCI-express-grafikkort og vanlige PCI-kort?

Jeg vil tro at 7600GT-kortet til Asus vil stille relativt høye krav til luftgjennomstrøm. Videre blir det et element med tilgjengelig utvidelsesmulighet gjennom tilleggskort framover kontra en standard løsning der man kan benytte alle kortplassene på hovedkortet direkte. Det du vil ha av kort er grafikkort, TV-kort, lydkort? Hvilket TV-kort? F.eks. PVR500 trenger to kortplasser (dvs. plass til ekstrabraketten med flere kontakter enn hva som er integrert på kortet).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asus 7600GT Silent tror jeg du får problemer med. Har kortet i mitt Silverstone LC20 kabinett, som er totalt 17cm høyt, og der er det nesten null klaring fra kjøleribba og opp til topplokket på kabinettet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode poeng. Jeg er ikke på jakt selv, men siden dette spørsmålet stadig kommer opp mener jeg at det kunne være fint å ha "anbefalinger" som man kunne henvise til.

Finnes det andre passive geforce 7x00 kort der ute med mer standard dimensjoner?

Jeg går ut ifra at skjerm-kort, tv-kort og lydkort er de mest aktuelle kortene for en typisk HTPC. Etterhvert som nvidia (?) kommer med hovedkortbrikkesett til Core2 får vi kanskje se kort med tilfredsstillende audio/video innebygd til mange applikasjoner?

Det største problemet med 3x utbyggingskort er vel hvis man vil ha dobbelt tuner. Jeg vet ikke om det finnes doble analoge tunere som tar bare en kortplass? Uansett kan man jo gå for ekster USB audio.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg 3 hoved-retninger innen HTPC/mediasenter:

1. Audiofil/videofil som vil ha det beste. Har kanskje projektor eller stor plasma og skikkelig lyd. Vil ha en stor boks med det ypperste av CPU/GPU, villig til å fikle med ffdshow for å optimalisere skalering, vil kanskje ha romkorreksjon, kanskje innebygd touchscreen ala x15, evt hjemmeautomasjon:

*Intel Core 2 Extreme eller Athlon 64 FX-62, evt 2x dualcore
    *siste generasjon nvidia/ati GPU
    *masse ram
    *lydkort med spdif koblet til surroundforsterker

2. Normal bruker med crt-tv eller lcd-tv. Vil ha god avspilling av DVD og noe HD, interessert i showshifting/opptak av live tv. Kostnadsbevisst.

*intel core2 6300/6600
    *Nvidia 7300/7600
    *512-1024MB ram
    *1-2 tvtunere

3. Media-senter. Skal først og fremst bruke maskinen som en ren jukeboks for å slippe å hente disker fra hylla. Vil kanskje bruke maskinen bare til lyd, evt har endel divx. Klarer seg normalt med svært enkel hardware og vil kanskje ha en billig, liten og støysvak boks. Dersom mediasamlinga er stor vurderer han kanskje en godt gjemt filserver med diskplass.

*VIA mini itx eller Core2 eller AMD (gjerne mobile utgaver)
    *512MB ram
    *lavkost GPU evt integrert ala nvidia 6150
    *enten spdif/surround-forsterker combo eller lydkort med 5.1 analogt ut koblet til høyttalersystem

3b. Mediasenter med mye lagring. Samme som over, men ønsker et stort kabinett for å få inn 3TB lagringsplass.

*et betydelig antall samsung eller andre støysvake disker på ~500GB

Det finnes sikkert en mengde unntak her, men det var et forsøk på å samle de brede kategoriene. For alle disse gjelder at de vil ha noe som ser best mulig ut, som støyer minst mulig, som koster minst mulig og er enklest mulig å sette opp. Men hvor langt man kommer er veldig avhengig av hvilken kategori man tilhører.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne legge til at samsung disker ikke er spesielt lydløse.

Jeg byttet nylig to disker av merket samsung pga en irriterende summelyd i diskene. I pcen ellers har jeg vannkjøling samt vifteregulering, så den lager ikke noe lyd i gunn.

Seagate disker er etter min erfaring mer stillegående enn samsung.

Av kabinett ville jeg helt klart valgt ett som har usb\firewire og lyd utganger i front eller på siden slik at en enkelt kan komme til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate kan være mer stillegående på idle, men er noe av det som bråker mest når det er aktivitet. Men uansett disk, det å ha disken i vibrasjonsdemper kan gjøre underverker for støynivået.

Når det gjelder lyd blir ikke nForce5 for Intel noe spesielt bedre enn "ting ellers". Brikkesettet har et HDA-grensesnitt mot de samme brikkene som benyttes på en haug andre hovedkort, f.eks. Intel P965/975X-baserte.

Det er flere andre vifteløse 7600GT-kort, men mange har temmelig store kjølere og det kreves god sirkulasjon i kabinett. 7600GS er enklere, men PureVideo Feature-lista er ikke like god.

En løsning med mange disker i stua er ikke noe jeg ville ha godt for. Et element for å nå 3 TB er f.eks. at man trenger 4 750 GB-disker eller 6 500 GB-disker. Med slike montert direkte i brønn kan man faktisk få ytelsesreduksjoner pga. mengden vibrasjoner. Ser man på disker mer rettet mot flerdiskløsninger/lagringsløsninger/tjenere har disse teknologi for å kompensere vibrasjonen -- f.eks. gjelder dette Hitachi E7K500, Western Digital RE2 -- mulig også Seagate NL35.2 og Maxtor Maxline-serien har dette.

Hvis man trenger såpass mye lagring ville jeg evt. ha satset på en DAS-løsning som man kunne slå av ved behov -- evt. en tjener eller NAS et annet sted som aksesseres via nettet. Med GbE kan man omså gjøre TV-opptak som lagres via nettverket.

Strengt tatt vil jeg si at et RAdeon X1600-kort kan være et bedre valg enn 7300/7600GS. ATI Avivo gir på veldig mange områder bedre visuell kvalitet enn Nvidia PureVideo, men for 1080-akselerasjon trenger man 7600GT eller bedre i 7600-serien. 7300-serien og 7600GS støtter ikke maskinvareakslerasjon av 720p, noe X1600 gjør. Det finnes jo også flere X1600-kort med HDMI. Ser man f.eks. på HQV-testene gjort en rekke steder er X1600 bedre på video enn GeForce 7, forutsatt altså ikke høyere oppløsning enn 720p.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøpe en Mac. I går lanserte Apple nye iMac og Mini som virkelig gir valuta for pengene. Dersom man vil ha State of the Art så kjøp den nye Pro-modellen. Alle maskienene er lekre å se på, har et utrolig stabilt OS og er de mest lydløse på markedet.

Dersom film og musikk er viktigere enn å sitte å knote med med shareware og formatere disker hver uke så er løsningen fiks ferdig i butikk.

-og for de som absolutt må bruke Windows så fungerer dette også 100%.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HTPC-applikasjon finnes ikke for mac.

Hvis jeg skal kjøre windows i bunn så forsvinner mesteparten av motivasjonen for å kjøre mac i det hele tatt.

Jeg vet ikke om noen macer som er 43cm bred og gjør seg i racket sammen med en surroundforsterker.

Jeg vet ikke om noen macer som er uten skjerm, desktop formfaktor og har det siste i prosessor/skjermkort-teknologi.

Grunnen til at jeg ikke bruker windows media-center er fordi det ikke er fleksibelt nok. Uten noen konkret erfaring mistenker jeg front-row for det samme.

mvh
    K

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    7300-serien og 7600GS støtter ikke maskinvareakslerasjon av 720p, noe X1600 gjør. Det finnes jo også flere X1600-kort med HDMI. Ser man f.eks. på HQV-testene gjort en rekke steder er X1600 bedre på video enn GeForce 7, forutsatt altså ikke høyere oppløsning enn 720p.
    Trodde 7600GS støttet Hardware acceleration av HD (720p og oppover):

http://www.msi.com.tw/program/produc...il.php?UID=735

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon

Hva menes med romkorreksjon, hva er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppskalering til 1080p

Vil dette abit kortet
    Abit il 90mv kunne klare oppskalering til 1080p, i tilfelle med hvilken annen hardware?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Trodde 7600GS støttet Hardware acceleration av HD (720p og oppover):

http://www.msi.com.tw/program/produc...il.php?UID=735
    Uh.. her tullet jeg litt. Det 7600GS ikke støtter er Inverse Telecine og Bad Edit Correct på HD-materiale: http://www.nvidia.co.uk/page/purevideo_support.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min HTPC-applikasjon finnes ikke for mac.

Hvis jeg skal kjøre windows i bunn så forsvinner mesteparten av motivasjonen for å kjøre mac i det hele tatt.

Jeg vet ikke om noen macer som er 43cm bred og gjør seg i racket sammen med en surroundforsterker.

Jeg vet ikke om noen macer som er uten skjerm, desktop formfaktor og har det siste i prosessor/skjermkort-teknologi.

Grunnen til at jeg ikke bruker windows media-center er fordi det ikke er fleksibelt nok. Uten noen konkret erfaring mistenker jeg front-row for det samme.

mvh
    K
    Man kan kjøpe en Mac datamaskin uten å kjøre OSX. Motivasjonen burde være å anskaffe seg en maskin som egner seg til å bruke i oppholdsrom - både med tanke på design og støy.

Hvorfor skal man ha en boks som er 43 cm bred som skal stå under TV? Dette er helt ut, spør du meg. Det ultimate HTPC-design må vel være INGEN boks i det hele tatt, f.eks iMac. Da han man kun den lekker skjerm, null "boks" og null støy.

Jeg skjønner argumentet dersom man er opptatt av bokser istedet for lyd og bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Man kan kjøpe en Mac datamaskin uten å kjøre OSX. Motivasjonen burde være å anskaffe seg en maskin som egner seg til å bruke i oppholdsrom - både med tanke på design og støy.

Hvorfor skal man ha en boks som er 43 cm bred som skal stå under TV? Dette er helt ut, spør du meg. Det ultimate HTPC-design må vel være INGEN boks i det hele tatt, f.eks iMac. Da han man kun den lekker skjerm, null "boks" og null støy.

Jeg skjønner argumentet dersom man er opptatt av bokser istedet for lyd og bilde.
    Jeg har ingen hørbar støy med min PC løsning.

Jeg har 40" skjerm. Hvorfor skulle jeg myse på en 20" iMac? Mange vil også ha projektor.

Design er subjektivt. Jeg kommer til å fortsette å ha surroundforsterker og da foretrekker jeg at boks #2 matcher denne. Det gjør også sambo.

Hvis jeg skulle kjøpe mac (noe som har vært svært aktuelt, både minien og 12" laptop), så ville OSX være grunnen til å kjøpe. Dersom jeg "måtte" kjøre XP er motivasjonen min borte.

Det at MediaPortal kun finnes til PC er i seg selv argumentasjon nok til at jeg vil ha XP som OS på stua. For en laptop eller kontor-pc kunne jeg sikkert ha levd med Mac.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Det ultimate HTPC-design må vel være INGEN boks i det hele tatt, f.eks iMac. Da han man kun den lekker skjerm, null "boks" og null støy.

Jepp jepp... da bytter vi ut all hjemmekinoen i en 20" iMac. Støy blir det definitivt ikke...........uten høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke motivasjonsargumentet. Kjøp en mac så kan du bruke OSX når det passer og Win XP når det passer, eller Linux.

Poenget med iMac var ikke at dette skulle være skjermen du ser film på!!! Jeg bruker selv en 17" iMac som er koblet til en 42" plasma som henger på veggen.

Da jeg noen se på film (fra macen) samtidig som andre i familien kan surfe på nettet eller whatever. Ingen støy, ingen ekstra boks.

Jeg tror de fleste som har en HTPC i stua har koblet til en liten datamonitor i tillegg til prosjektor/TV. I slike tilfeller mener jeg iMac er perfekt - også med WinXP.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •