Bildekvalitet på TV-tuner kort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet på TV-tuner kort

Hei.

Jeg har gått i hele sommer og tenkt på å bygge meg en HTPC, i stedenfor å kjøpe en DVD-HD recorder. Dette for å få både PC og HD recorder i samme. Men så har jeg tittet på bl.a. Scaleo E som de selger på Expert og Elkjøp. Der er jo kvaliteten på Live-TV(og derved også opptak) ekstremt dårlig i forhold til det man får ved opptak på en DVD-HD recorder.

Hvordan er dette på andre TV kort (F.eks Hauppauge)? Leser jo mye i forumet om at kvaliteten ikke alltid er som folk ønsker. Gidder ikke satse på en HTPC dersom opptaks-kvaliteten er dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste (?) tv-kort til PC har innebygd hardware MPEG2-enkoder, siden windows/mediacenter er godt tilpasset dette. Normalt betyr det ikke så veldig mye så lenge man velger en høy nok bitrate.

Men hvis du har veldig dårlig bilde ut av kabelen, så prøver kortet å enkode et bilde med mye analog støy. Jeg tror dette er noe av grunnen til at pc-tuner ikke alltid ser så bra ut.

Hvis du har god analog kabel-tv så ser ikke pc-tuner så verst ut.

Jeg bruker samtidig DVB-T (digitalt bakkenett, prøvesendinger) via HTPC og det gir selvsagt mye bedre kvalitet enn det som er mulig med analog kabel rett inn i tv.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Har nylig oppgradert analog kabel fra UPC. På min Sony Bravida LCD TV er det i hvertfall bra kvalitet på bildene. Når du sier at PC-tuner ikke ser så verst ut, hva mener du da? Blir det som et VHS opptak? Eller? Har du noen gang sammenlignet med opptak gjort av en DVD-HD recorder?

Tor

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri tatt i en HD/DVD-opptaker.

Men der jeg bodde tidligere kunne jeg ikke se nevneverdig forskjell på
    1. Eldre 100Hz 29" Sony-tv med kabel direkte inn
    2. kabel -> tv-kort -> s-video ut -> samme Sony tv

Der jeg bor nå har jeg fantastisk dårlig kabel-tv (uansett hva jeg bruker), men her ser jeg i tillegg kodingsartefakter når jeg bruker tv-kortet.

Jeg bruker et ATI pro550-basert tvkort.

Jeg bruker Christweak til å sette opp bitraten.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet punkt er at gode tv-er kan gjøre all mulig slags prosessering av signalet for at det skal se bra ut på skjerm.

Hvis du bruker HTPC blir det veldig opp til applikasjon/drivere hvordan signalet skal oppskaleres/støyfjernes. Nvidia har sin purevideo-løsning, andre sverger til FFDShow for slikt.

Husk at du må ha desktoppen satt til 50Hz for å få et bilde med jevne bevegelser her med vårt PAL-system. Ofte jobber PCer og skjermer med 60Hz default og det betyr at PCen kopierer opp enkelt-bilder for å ha "noe å vise" for hvert av de 60 bildene tven får. Det ser ikke bra ut på rulletekster og kamerapanorering.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •