Bygge HTPC: Valgets kvaler, brukt HW og trenger gode råd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge HTPC: Valgets kvaler, brukt HW og trenger gode råd.

Hei.

Holder på å skal bygge en HTPC, Kravet i første omgang er digitale signaler.
    Blir vel oppgradert til HD-spesifikasjoner etterhvert.
    TV'en som kommer i hus er forhåpentligvis en 42" plasma fra JVC. trenger litt hjelp her og. http://avforum.no/forum/tv-apparater/40522-jvc-42-plasma-con-42pdp-xga.html

Dette er HW jeg har som skal brukes:

MSI K7N2-DELTA Socket A Hovedkort
    MSI GeForce4 Ti4800SE8X - Dette kjøpte jeg sommeren 2003 og da hadde det allerede vært på markedet nesten 2(?) år, så jeg vet det begynner å bli litt gammelt..
    AMD XP2400+
    512MB PC3200 GEIL med kjøleribbe
    Samsung DVD/CD-RW combo Ukjent modell.

Skal prøve med dette oppsettet først og se om jeg blir fornøyd.
    Skal jeg først oppgradere noe så tar jeg alt ved en senere anledning, så jeg har ikke lyst til å kaste bort penger på AGP-skjermkort og DDR minne.

Følgende er det som skal handles inn, her trenger jeg litt hjelp og gode råd:

Kabinett: Jeg falt helt for designet her, så med mindre det er skikkelig dårlig blir det nok dette.
    DIGN HV-5

PSU: Pga. dårlig plass i kabinett må jeg ha µATX, hvilken av disse er best med stort hensyn på støy? Den siste er vel ca 1 hundrelapp dyrere.
    Chieftec
    Fortron/Source
    Dign

TV-Kort: Tenkte jeg skulle legge litt ekstra her..
    Hauppauge WinTV-PVR-500MCE

Skal i tillegg handle 2stk papst vifter for å kjøle ned kabinettet, samt passiv kjøling til chipset og GPU fra Zalman. Blir vel å handle inn en S-ATA HDD på ca 4-500 GB, samt Sunbeam PCI Harddisk Silencer. Så hvis noen kan anbefale en støysvak HDD hadde det ikke gjort noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes egentlig vel tre forskjellige typer microATX PSUer, så man bør være sikker på at det er riktig type man kjøper. Å satse på microATX-PSU kan gjøre det litt vanskeligere støynivåmessig også. Kan man ha vanlig ATX-PSU i kabinettet blir normalt det å anbefale, men det ser jo ikke ut som man kan det her....

Jeg ser kabinettet kun har 60 mm vifter bak. Støynivåmessig kan det være en fordel med et kabinett som har 80 mm vifter. Har kabinettet en intern 5.25"-brønn i tillegg til den som skal brukes til optisk? Å kunne plassere harddisk i en vibrasjonsdempende brakett i en 5,25"-brønn kan gi store fordeler støynivåmessig. Synes denne løsningen er litt mer "robust" enn PCI-adapter-løsningen til Sunbeam.

Kabinettet ser pent ut, men personlig synes jeg ikke den tekniske konstruksjonen ser ut til å være den beste. Tips kan være å sjekke ut Silverstone LC20M, som leveres med display og fjernkontroll (MCE-kompatibelt). Prisen er hos komplett under 1400 kr. Har da plass til 80 mm bak, ekstra 5,25"-plass der man også kan plassere HD i demping og det benyttes vanlig ATX PSU. Det er også plass til flere disker. Utseendemessig synes jeg det er ganske bra og byggkvaliteten er god: http://www.silverstonetek.com/products-lc20m.htm

Dette kabinettet har ikke PSU på samme siden som CPU. Et element med dette skal være visse fordeler når det benyttes vifteløs strømforsyning og temperatur rundt den.

Med tanke på framtidige oppgraderinger bør du også velge en strømforsyning som har 24-pinners hovedstrømkontakt.

Støysvak HD -- Samsung Spinpoint er i P120-serien i hvert fall bra. Vet ikke om T133S-serien blir så forskjellig egentlig.

GeForce4Ti4800SE kom på markedet rundt årsskiftet 02/03.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar..

Har tenkt samme tankene ang. PSU og HDD..
    Silverstone var ikke like pent, men ikke så verst..
    Så med tanke på at støynivået blir enklere å kontrollere i Silverstone, blir jeg nok å gå for dette.

Viftestyring blir vel obligatorisk..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger du "riktig" hovedkort og "riktige" vifter trenger du ingen ekstra løsning for viftestyring. F.eks. en del Intel- og Asus-kort regulerer også kabinettvifter. Se ellers på andre Silverstone-modeller; det er kanskje andre modeller som ser lik ut innvendig, men annen front. Ser dog at LC20M

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedkort er noe jeg allerede har.. så er ikke så mye å gjøre med det..

Vet ikke helt hva du skulle si mere..
    Men har det kanskje noe med prishoppet på 600,- det kabinettet har gjort? :evil:

Eneste Silverstone kabinett som kunne vært aktuelt er LC16M, men det koster enda 500,- til.. og har bare 1 5,25" bay.. :-?

Så må vel lete litt til, blir vel å bestille iløpet av helgen.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbakemelding?

Sitat Opprinnelig postet av TomKristian
    Hovedkort er noe jeg allerede har.. så er ikke så mye å gjøre med det..

Vet ikke helt hva du skulle si mere..
    Men har det kanskje noe med prishoppet på 600,- det kabinettet har gjort? :evil:

Eneste Silverstone kabinett som kunne vært aktuelt er LC16M, men det koster enda 500,- til.. og har bare 1 5,25" bay.. :-?

Så må vel lete litt til, blir vel å bestille iløpet av helgen.. :-D

Kan du gi en tilbakemelding på byggingen din? Kanskje dine erfaringer kan være nyttige for oss andre?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang HW

Når du i utgangpunktet har benyttet deg av HW for å komponere utstyret ditt så vil jeg også råde deg til å paralellt med å poste her også poste på hw\forum. Det er kjempe fint at vi får flere htpc-tråder her på avforum, men sjangsen for å få "bedre" kvalifisert hjelp fra folk med slikt som prime interesse er større. mao. bare ett lite råd. Og om du samtidig gjør handlekurven din offentlig, kan folk kopoiere og redigere innholdet som et ledd i hjelpen.

Mvh Ola

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArnDeGothia
    Kan du gi en tilbakemelding på byggingen din? Kanskje dine erfaringer kan være nyttige for oss andre?
    Hei
    Skal se hva jeg får til.. tilbakemelding blir det nok..

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Når du i utgangpunktet har benyttet deg av HW for å komponere utstyret ditt så vil jeg også råde deg til å paralellt med å poste her også poste på hw\forum. Det er kjempe fint at vi får flere htpc-tråder her på avforum, men sjangsen for å få "bedre" kvalifisert hjelp fra folk med slikt som prime interesse er større. mao. bare ett lite råd. Og om du samtidig gjør handlekurven din offentlig, kan folk kopoiere og redigere innholdet som et ledd i hjelpen.

Mvh Ola
    Hei

takk for tipset,
    Det viktigste jeg var ute etter var et praktisk, stillegående kabinett med et tiltalende ytre, samt en stillegående PSU.. Og da tror jeg et innlegg på AVForum er verd 10 på HWForum?

men nå må jeg bare finne ut hvilket kabinett jeg skal ha.
    Får sette meg ned og se på fordeler og bakdeler med de ulike kabinettene, siden det skal stå på stereobenken så er utseende og potensielt støynivå en veldig viktig faktor..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å velge forum med omhu :-)

For video-teknisk HTPC-stoff:
    1. www.avsforum.com
    2. www.avforum.no

For lyd-teknisk:
    1. www.avsforum.com
    2. www.hifisentralen.no

For pc-teknisk:
    1. www.hardware.no

For silent-pc:
    1. www.silentpcreview.com

www.hjemmekino.no
    og
    www.mcpc.no

er også utmerkede ressurser.

Også www.microplex.no (kjøling, vifter, lyddemping)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi.. Mye interressant lesestoff her ja...

Da har jeg bestilt:
    Hiper HPU-4S435, Silent 435W Power i massevis til fremtidige skjermkort og cpu..

Seagate Barracuda 7200.10 500GB

LG 42PM1MA

Silverstone SST-LC16M

Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

Så får vi se i morgen om jeg har gjort et godt kjøp..

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har dign hv 5. kabinettet. er ganske fornøyd. ok kvalitet. dårlig utnyttelse av invendig plass. irriterende led, plast knapper. men det ser utrolig pent ut jeg har ettermontert vdf display da ble det enda bedre. men jeg ville sett på andre kabietter.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi.. Mye interressant lesestoff her ja...

Da har jeg bestilt:
    Hiper HPU-4S435, Silent 435W Power i massevis til fremtidige skjermkort og cpu..

Seagate Barracuda 7200.10 500GB

LG 42PM1MA

Silverstone SST-LC16M
    Vurderer det kabinettet selv også nå. Imho det peneste av silverstone kabinettene, men etter å ha lest en del reviews er jeg i sterk tvil. Pga senter-plassering av 5.25 brønnene blir det særdeles trangt i kassen. Med optisk enhet montert får langt i fra alle skjermkort plass....
    Ser i stedet på Zalman HD 160 nå som har en bedre løsning innvendig, og som er neeeesten like pent utseendemessig :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Vurderer det kabinettet selv også nå. Imho det peneste av silverstone kabinettene, men etter å ha lest en del reviews er jeg i sterk tvil. Pga senter-plassering av 5.25 brønnene blir det særdeles trangt i kassen. Med optisk enhet montert får langt i fra alle skjermkort plass....
    Ser i stedet på Zalman HD 160 nå som har en bedre løsning innvendig, og som er neeeesten like pent utseendemessig :-D
    Etter å ha brukt div. HTPC-kabinetter er min erfaring at veldig mange gir liten plass mellom 5,25"-brønn og hovedkortet. Ut i fra det jeg kan se av LC16, er ikke det av de verste på området.

Man kan faktisk merke seg at noen optiske enheter er kortere/lengre enn andre. Dvs. standarden angir et maks, men har opplevd de som er 1-2-3 cm kortere. Husker ikke helt nå, men mulig det var noen av enhetene til Samsung og Lite-On jeg sist erfarte var ganske korte. Samsung-brenneren var også SATA (og billig).

Alle grafikkort får nok ikke plass nei, men f.eks. X1600 Pro og 7600GT burde ikke være noe problem. Skal du ha 7900-serie eller X1900-serie, så... ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...
    Zalman så greit ut det... Men ikke like pent som Silverstone..

Jeg er litt spent på om kortet mitt passer.. :P
    Men skal nok få det til å fungere.. hvis ikke må jeg bare kjøpe ny HW..

Regner med det kommer i morgen, så da blir det julaften, nyttårsaften og st.hansaften på en gang.. :-D

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...
    Zalman så greit ut det... Men ikke like pent som Silverstone..

Jeg er litt spent på om kortet mitt passer.. :P
    Men skal nok få det til å fungere.. hvis ikke må jeg bare kjøpe ny HW..

Regner med det kommer i morgen, så da blir det julaften, nyttårsaften og st.hansaften på en gang.. :-D
    Du får slenge ut noen bilder fra byggingen - spesielt siden jeg vurderer samme kabinettet og lurer fært på plassen mellom skjermkort og 5.25 ....
    Ellers er jo Clas inne på noe - husker også at 5.25 enheter kommer i ulike lengder - må finne ut hvilke som er kortest

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Du får slenge ut noen bilder fra byggingen - spesielt siden jeg vurderer samme kabinettet og lurer fært på plassen mellom skjermkort og 5.25 ....
    Ellers er jo Clas inne på noe - husker også at 5.25 enheter kommer i ulike lengder - må finne ut hvilke som er kortest
    Oi, jeg hadde helt glemt denne tråden. ops:

Plassen var mildt sagt dårlig, jeg mangler ca 3mm mellom skjermkort og DVD-spiller. :cry:
    Så DVD-spiller ligger ved siden av kabinettet.

Blir vel forhåpentligvis oppgradering av innmat i løpet av våren.

Ellers er jeg veldig fornøyd.
    TV'en er knall, men jeg er übernervøs ang. innbrenninger.. :neutral:

Skal prøve å få tatt noen bilder i løpet av dagen, kameraet ligger i bilen og jeg er litt lat..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dette med plass til optiske enheter i en del kabinetter. Jeg monterte inn en LG blu-ray-enhet i en PC nå nylig -- denne var i hvert fall 3-4 cm lengre enn DVD-brenneren som også stod i fra Samsung, som jeg vil tro har ganske standard lengde. Altså hvis bør man kanskje generelt sjekke størrelsen på nye Blu-ray- og HD-DVD-enheter som skal inn i HTPCer, for 3-4 cm kan gi problemer i mangt et kabinett. Har ikke sjekket lengden på andre blu-ray-brennere som er tilgjengelig.

(monterte det inn i et vanlig tårnkabinett, uten at det ga problemer, i mitt tilfelle denne gang...)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med denne dinosauren av et skjermkort er det nok ikke mange optiske enheter som får plass.

Litt "morsom" kabeltrekking..

DVD-spiller er pent gjemt under et Bruce Springsteen 30th anniversary cover..

Hele sulamitten..
    Opphenget til TV'en nå justeres (Les: kappes) litt, men jeg skal flytte snart og venter med det til da..

PS. Ja, det er en crt monitor og Pondus kalender for 2006.. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •