Core Duo eller Core 2 Duo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Core Duo eller Core 2 Duo?

Driver for tiden å setter sammen en stue-pc og er litt i tvil for hvilket oppsett jeg skal velge. Valget står mellom Core Duo som egentlig er beregnet på bærbare maskiner og Core 2 Duo.

Jeg vet at Core Duo er meget støysvak, men er det verdt det i forhold til bedre pris/ytelse og flere valg når det gjelder hovedkort på Core 2 Duo?

Maskinen skal brukes til PVR, musikkavspilling, filserver og surfing.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core 2 Duo er et opplagt valg, er igrunn samme cpuen som Core Duo (for laptop), men for desktop. E6400 eller E6600 er gode i forhold til pris

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel "Core Duo 2" mer støyvendelig, har mindre varmeutviklig og bedre ytelse enn "Core Duo".

Så valget ville jo ligget på Core Duo 2, da Core Duo du snart er ute av verden.

Edit: Me to slow :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere mener at Core 2 Duo støyer mindre enn Core Duo?

Jeg som hele tiden har hatt det for meg at det er motsatt. Dette ettersom Core Duo er en CPU beregnet for bærbare og krever ikke så mye strøm -> mindre varmeutvikling -> mindre vifter -> lavere støy.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core 2 Duo for desktop er i store deler lik Core Duo for laptop, men med mer cache og høyere front side bus-hastighet, så den yter bedre. Disse cpuene støtter også speedstep, som regulerer hastigheten etter last, så støynivået blir neppe avskrekkende

Core 2 Duo-cpuene for desktop er også S775, som er en meget kurant sokkel i disse dager, pass dog på å få tak i et hovedkort med P965 chipset, eller sen variant av P975X med core 2 duo-støtte (dette står somregel i beskrivelsen av kortet..)
    Hovedproblemet med overgangen fra P4 til C2D på S775/P975X er at spenningsregulatorene ikke er laget for spenningene C2D bruker, derfor vil ikke eldre P975X-baserte hovedkort støtte disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar :-D

Tror jeg er overbevist og går for en Core 2 Duo. Da mangler jeg bare hovedkort så skulle det være klart. Noen som har et socket 775 micro-ATX kort å anbefale?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core Duo er på vei ut av markedet -- blir erstattet med Core 2 Duo T-serien. Core 2 Duo E-serien er for desktop.

Det nevnes elementer som busshastighet, cachestørrelse/arkitektur her -- videre element er også at Core Duo er 32-bit, mens Core 2 Duo E/T har 64-bit-utvidelse. Prosessorene finnes også på høyere klokkefrekvenser.

Core Duo utvikler mindre varme enn Core 2 Duo E. Core 2 Duo T vil utvikle mindre varme enn E-versjonen. Men T-versjonen blir dyrere og krever mer spesielle hovedkort....

Core 2 Duo T blir generelt det mest aktuelle her...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •