Hva tror dere om denne HTPC'n? Innspill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva tror dere om denne HTPC'n? Innspill?

Hei folkens,

Nå som høsten snart er her har jeg litt mere tid til overs. Har tenkt å bygge opp en HTPC først å fremst for å spille av HD-filmer.

Planen er som følger:

Kabinett: Silverstone Lascala SST-LC16M (bestillt)
    Skjermkort: Club3D GeForce 6800GS 256MB (bestillt)
    Prosessor: Pentium 4 3,0 Ghz (har liggende.. vurderer nye E6600 fra Intel. bedre?)
    Hovedkort: ikke bestemt
    RAM: Kingston 1024MB DDR2 PC4200 + Kingston 512MB DDR2 PC4200
    CD/DVD-ROM: Har en 4x Plextor liggende
    Lydkort: vurderer HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS
    Hardisker: 2 x 500GB Seagate SATA
    PSU: 0dB Silverstone kanskje?
    TV-kort: Hauppauge WinTV PVR350

Kan dette bli en "ok" htpc? Alle tips mottas med takk

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E6600 er helt klart bedre, men da bør du ha kjappere ram, PC6400, samt at du trenger hovedkort med P965-chipset
    Kan jo også tenke på 2x1GB ram? 1.5GB er vel snart for lite...

Ellers er 500GB Seagate forferdelig dyre per GB enda, lydkortvalg er bra, men hvor skal du bestille fra? (vil ha selv )

Og du kan like gjerne handle et psu med 120mm temperaturregulert vifte, "lydløse" psuer -er- lydløse, men da får man problem med luftsirkulasjon ellers i kabinettet, som vifta i psu normalt gir.

Ingen kommentarer til tv-kort

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å satse på Pentium 4 i dag er ikke så lurt. Spesielt for HTPC er Core 2 Duo laaaaangt mer egnet enn Pentium 4 eller Pentium D.
    Som det sies, et P965-basert hovedkort blir aktuelt å bruke til. Dog, forskjellen i ytelse mellom 667 MHz (PC5300) og 800 MHz (PC6400) DDR2-minne er i praksis ikke all verden, og 800 MHz blir noe dyrere. PC4200 (533MHz) bør du i hvert fall ikke kjøpe.

Har selv 300W Silverstone og... tja... jeg ville vel heller satset på en stille viftebasert PSU -- husk at denne viften i PSUen hjelper på utlufting av kabinett også. MIST 500W eller Seasonic S12 kan være et godt valg.

PVR350 er vel gått ut av produksjon? Og ikke 100% MCE-kompatibelt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye nyttig informasjon
    Hva tror dere om skjermkortet? Ser mange har brukt 6600GT. Men leste litt på nettet og det virket ikke som om 6800GS var dårligere iallefall.

Seagate diskene blir litt dyrt, men jeg tror jeg starter med en til å begynne med.

Angående tvkort er jeg usikker.. skulle det bli hd-dekoder i vinter, dropper jeg nok tvkort i htpc og satser på den som en dedikert HDfilmspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Angående tvkort er jeg usikker.. skulle det bli hd-dekoder i vinter, dropper jeg nok tvkort i htpc og satser på den som en dedikert HDfilmspiller.
    Hvilke HD-filmer har du tenkt å spille, og hvordan har du tenkt å spille dem:?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske uvesentlig i sammenhengen? Filmer i 720p og 1080i rett og slett..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Det er vel ganske uvesentlig i sammenhengen? Filmer i 720p og 1080i rett og slett..
    Jo selvfølgelig. Kunne tenkt meg det samme, så jeg lurte på hvor du får HD filmer fra, og hvordan du får dem overført til PC'en? Det finnes jo ikke HD-DVD/Blueray spillere for PC enda, så filmer må vel enten lastes ned fra nettet i HD format (uhorvelig svære?), eller overføres via DVD-plater? Da oppstykket i mindre biter for sammensveising på PC'en? Enlighten me, please (seriously).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg du må diskutere på ett annet forum gitt.. dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. jeg mener 6600GT tidligere stod oppført med støtte for Inverse Telecine og Bad Edit Correct også i HD, men når jeg nå sjekket PureVideo-sidene til Nvidia står det ikke det. Mulig de kunne endret PureVideo-features nå den senere tid?

I hvert fall, 7600GT er laveste med full feature-sett iht. PureVideo:http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte 6800GS igjen før jeg hadde åpnet det
    Noen som har noen gode tips på ett bra skjermkort? Helst så stillegående som mulig..
    Dette burde vel holde? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...px?plid=65559#

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et lydløst 7600GT? Jeg har bestilt dette:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/...ProductID=2235

Men det er nok viktig med et stort og luftig kabinett. Jeg skal også ha LC16M.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hva med et lydløst 7600GT? Jeg har bestilt dette:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/...ProductID=2235

Men det er nok viktig med et stort og luftig kabinett. Jeg skal også ha LC16M.
    Takk for tipset! Tror jeg går for det.. Hvor mange w PSU vil jeg trenge? Holder 400-450? Gjerne ett stillegående der også. Ser at Silverstone sin vifteløse kun har 300W. Vurderer 1 x 500GB Seagate SATA i første omgang, og en 750GB Seagate SATA etter en stund.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en lang diskusjon på det her på forumet for en tid tilbake. Jeg endre med en Seasonic 380W. Håper det holder. Da tok jeg utgangspunkt i et X1600 Pro skjermkort som jeg tror bruker mindre strøm.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nedgraderte selv fra X1900XT til X1600 med passiv kjøling grunnet mye støy fra X1900XT (før kjøleløsning fra arctic cooling kom) Dette skulle jeg ikke gjort. Siste året har jeg bygd 3 maskiner til meg selv, to spill pc'er og en htpc, sistnevnte bygde jeg nyligst med budsjettkomponenter i Thermaltake Mozart kabinett. Hadde i utgangspunktet x1900xt kortet, men etter en stund ville jeg dempe støyen da dette kortet bråket i overkant av hva jeg ønsket, og kjøpte meg da x1600 fra asus med passiv kjøling. Snakk om forskjeller, bildet ble langt fra det samme. Rett og slett dårlig med "tynnere" farger og mindre dybdefølelse og innlevelse. Dersom du er blant de som ser eks.. lost og prison break noen dager før tvsending i norge vet du at disse er som regel i god kvalitet. Men bildet på disse komprimerte filene er dårlig på x1600 kortet sammenlignet med x1900xt kortet. (oppkoblet til 32 lcd tv)

X1600 kortet vil jeg også fraråde dersom du skal spille pc spill. I world of warcraft med decent grafikkjusteringer med litt aa og af blir kjernen så varm slik at kortet "fryser" og du må restarte maskinen. Justerer du derimot ned på detaljer og oppløsning o.l funker det greit. Men dette er ett kort under midt klassen synes jeg. Dette kortet bytter jeg ut med X1950 når de kommer forhåpentligvis i løpet av måneden. Støy er ikke lengre noe stort problem da du kan bytte ut med løsning fra eks. Arctic cooling.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Jeg nedgraderte selv fra X1900XT til X1600 med passiv kjøling grunnet mye støy fra X1900XT (før kjøleløsning fra arctic cooling kom) Dette skulle jeg ikke gjort. Siste året har jeg bygd 3 maskiner til meg selv, to spill pc'er og en htpc, sistnevnte bygde jeg nyligst med budsjettkomponenter i Thermaltake Mozart kabinett. Hadde i utgangspunktet x1900xt kortet, men etter en stund ville jeg dempe støyen da dette kortet bråket i overkant av hva jeg ønsket, og kjøpte meg da x1600 fra asus med passiv kjøling. Snakk om forskjeller, bildet ble langt fra det samme. Rett og slett dårlig med "tynnere" farger og mindre dybdefølelse og innlevelse. Dersom du er blant de som ser eks.. lost og prison break noen dager før tvsending i norge vet du at disse er som regel i god kvalitet. Men bildet på disse komprimerte filene er dårlig på x1600 kortet sammenlignet med x1900xt kortet. (oppkoblet til 32 lcd tv)

X1600 kortet vil jeg også fraråde dersom du skal spille pc spill. I world of warcraft med decent grafikkjusteringer med litt aa og af blir kjernen så varm slik at kortet "fryser" og du må restarte maskinen. Justerer du derimot ned på detaljer og oppløsning o.l funker det greit. Men dette er ett kort under midt klassen synes jeg. Dette kortet bytter jeg ut med X1950 når de kommer forhåpentligvis i løpet av måneden. Støy er ikke lengre noe stort problem da du kan bytte ut med løsning fra eks. Arctic cooling.

Jeg er veldig glad for at jeg til slutt kjøpte et Gigabyte 7600GT med passiv kjøling. Dette skal visst være vesentlig bedre enn X1600, ser ut som det er like oppunder X1800 på en del tester.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg er veldig glad for at jeg til slutt kjøpte et Gigabyte 7600GT med passiv kjøling. Dette skal visst være vesentlig bedre enn X1600, ser ut som det er like oppunder X1800 på en del tester.
    Godt valg :-)

Lykke til med bygging

Newcomer Cowstian sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp!

Nei det ser bra ut det der, Ville valgt geforce sine kort framfor ATI, Geforce har bedre meny oppsett og verktøy for overscanning hvis du kjører plasmo for eksempel. JEg er iallfall mye mer fornøyd med GeForce. PC'en vil også kjøre bedre hvis du bruker 2 minnebrikker som er lik på størrelse.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er kanskje det beste.. 2GB ram da. Og 500GB + 750GB harddisk
    Skal bygges litt etter litt, men akkurat nå er det mange andre "prosjekter" som er viktigere. Men veldig greit å vite hva jeg kan/burde gå for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •