60 Grader er det for varmt? cpu

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 60 Grader er det for varmt? cpu

posesoren min ligger på 60grader ved spilling. er det i varmeste laget eller o 53grader ved ikke spilling.
    Er av typen AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4Ghz

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ligger over 50 grader når jeg spiller, og merker at den blir litt hakkete da.. Går jo ut over prestasjonen.. Burde vel egentlig ha fikset litt mer kjøling:cry:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann - hva slags kjøling bruke du?

Den burde ikke overskride 55C ved maks belastning hvis du ønkser at den skal vare lenge. Noen hovedkort måler dog tempratur feil, så blir litt +- her...

MEN skal ikke være noen KRISE at den ligger rundt 60C, men ikke IDeelt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptein Wom
    posesoren min ligger på 60grader ved spilling. er det i varmeste laget eller o 53grader ved ikke spilling.
    Hadde ikke skada å få bedre kjøling nei.. Hvis du bruker orginal kjøler kan du jo bytte den ut.

Jeg bruker en slik : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306456 (socket 939)
    Temp, 34 grader ved spilling.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det gjør noen som helst ting det, athlon ligger ofte høyt i temparatur. Husker den gamle 1400'n min lå faktisk stødig på 80grader i 3 år.. :P

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om intel, trudde de generelt hadde høyere temps enn AMD.

På mitt system, A82sli premium med X64 3700+ ligger jeg på ca 38C idle. jeg bruker en ThermtalTake bigtower 112 med én 80*80vifte som kjører på rundt 2-3000 rpm. kan kjøre 2 vifter på 4800rpm, men støyen blir litt for høy kan du si

uansett, 60 grader burde gå fett, samma om cpuen ikke holder like lenge, regner med du skal bytte cpuen før det har gått 5 år

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger fra 32 til 39 når jeg spiller og jeg har 4 vifter i pcn min!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306555 dette ble monter på fredag.. det er den eneste vifta i kabinettet da. bytta ut vifta på HK med kjøle ribbe. tempen på denne er fra 45c til 52c noe galt me de? bare lurer.

vifta står på minimumm på "hastighets skruen"
    Vurdere å prøve denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306555 dette ble monter på fredag.. det er den eneste vifta i kabinettet da. bytta ut vifta på HK med kjøle ribbe. tempen på denne er fra 45c til 52c noe galt me de? bare lurer.

vifta står på minimumm på "hastighets skruen"
    Vurdere å prøve denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312473
    Tror nok noen vifter som bleser ut av kab. kan hjelpe deg mere.
    Hjelper ikke med en god cpu kjøler hvis du ikke får blest varmlufta ut av pcen.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth
    Tror nok noen vifter som bleser ut av kab. kan hjelpe deg mere.
    Hjelper ikke med en god cpu kjøler hvis du ikke får blest varmlufta ut av pcen.
    Enig med deg. Kjøp et par 80*80 eller 120*120 vifter avhegnig av plassen du har i kabinettet ditt. La den som sitter nede i front suge inn kald luft, mens den bak, under psu'et suge den varme lufta ut. Ganske standard, men det burde nok øke luftgjennomstrømningen.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lian Li er geniale på luftgjennomstrømmning. Så jeg sliter i allefall ikke med det.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker vel ikke boxed viften som fulgte med? Jeg mener AMD ikke burde selge cpu'er med boxed vifte. Kjøleren som følger med er ALT for svak!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøleren som følger med er helt ok i de fleste konfigurasjoner, og ikke for svak. 60 grader er heller ikke noe problem. Så lenge ting er stabilt er ikke dette noe å bekymre seg over. Det man evt. kan se på er ventilasjonen av kabinettet kanskje. Hvilken temperatur oppgis for systemet?

Det man ellers bør følge med på er temperaturer for harddisk. De fleste harddisker støtter S.M.A.R.T. Ofte må imidlertid S.M.A.R.T. aktiveres via BIOS. Videre kan man bruke programmer som "HDD Health", "HDD Thermometer" eller "SpeedFan" for å overvåke harddisktemperatur. Under belastning bør harddisktemperaturen ikke overstige 50 grader. Maks. temperaturene produsentene oppgir er normalt 55 eller 60 grader.

Skulle prosessortemperaturen bli for høy vil systemet kunne bli litt ustabilt, eller at det throttle'r ned ytelsen eller slår seg av. Ligger beskyttelse for dette i moderne prosessorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    Heisann - hva slags kjøling bruke du?

Den burde ikke overskride 55C ved maks belastning hvis du ønkser at den skal vare lenge. Noen hovedkort måler dog tempratur feil, så blir litt +- her...

MEN skal ikke være noen KRISE at den ligger rundt 60C, men ikke IDeelt
    Temperaturen som her måles skal normalt måles gjennom sensoren som ligger i prosessorkjernen. Det er som regel ikke lengre sensor på selve hovedkortet for dette.

AMD spesifiserer temperaturer i sin dokumentasjon, og da "ambient case temperature" -- dette gjerne på ca. 70 grader for modeller oppgitt med 89W Thermal Power (litt modellavhengig -- prosessorene som utvikler mer varme, f.eks. enkelte FX-modeller med over 100W, har en lavere anbefalt "Ambient Case Temperature", naturligvis). Altså mer "operasjonsmiljø". Som sagt i innlegg ellers, dagens prosessorer er beskyttet for å bli for varme, så i basis vil det si at så lenge ting fungerer OK skal det ikke være noen fare egentlig.

For tidlige Athlon-modeller oppga AMD en "Max Die Temperature", men dette gjør de ikke for nyere Athlon 64. En del har imidlertid trukket konklusjonen at Max Case Temperature = Max Die Temperature. Dog, det kan for så vidt være en veiledning ettersom man da egentlig kan snakke om temperaturer som det er sjeldent man går over i praksis.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av stigarve
    Min ligger over 50 grader når jeg spiller, og merker at den blir litt hakkete da.. Går jo ut over prestasjonen.. Burde vel egentlig ha fikset litt mer kjøling:cry:

Hvordan kan det "hakke" pga. høy temperatur?!?!?!? Er det en Prescott? Har kjørt div AMD prosessorer på både 70 og 80 grader i laaang tid uten problemer. Det kan være greit med litt lufting, men det er sjelden nødvendig med ekstra vifter. Ser ikke poenget med å kutte ut vifter for en spillpc men for HTPC hadde jeg (og har) glatt tatt sjansen. Hvorfor gidde å stresse med en prosessor til noen få hundrelapper? Etter 6 måneder er de ingenting verdt allikevel.

PC'en min i dag har INGEN beveglige deler foruten en godt støyisolert harddisk og vannpumpa i Reserator'en min (Zalman Reserator). Har også viftefri strømforsyning. Selvfølgelig er det varmt (sikkert 40-50 grader) inne i chassiet, men har ikke engang brydd meg med å måle temperaturen. Dette har surret og gått i over et år nå.

Folk stresser alt for mye med dette. Dra ut pluggen på vifte til hovedkort o.l. også - aldri hatt problemer med dette hvis jeg ikke har overklokket. Kjøp en XP-120 eller lignende, bolt på prosessoren og drit i vifta. Følg med en halvtimes tid - hvis temperaturstigningen ikke flater ut under last kan du kanskje vurdere en vifte. Ellers er det bare å koste på. Har holdt på med dette siden Pentium II /Celeron 300@450-dagene. Tilgode å brenne noen prosessor ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Hvordan kan det "hakke" pga. høy temperatur?!?!?!? Er det en Prescott? Har kjørt div AMD prosessorer på både 70 og 80 grader i laaang tid uten problemer.
    I teorien kan det hakke når prosessoren blir for varm pga. hastigheten settes ned. Men det skal normalt mer enn 50-60 grader til.....

Folk stresser alt for mye med dette. Dra ut pluggen på vifte til hovedkort o.l. også - aldri hatt problemer med dette hvis jeg ikke har overklokket. Kjøp en XP-120 eller lignende, bolt på prosessoren og drit i vifta. Følg med en halvtimes tid - hvis temperaturstigningen ikke flater ut under last kan du kanskje vurdere en vifte. Ellers er det bare å koste på. Har holdt på med dette siden Pentium II /Celeron 300@450-dagene. Tilgode å brenne noen prosessor ennå.
    Jeg er enig i at mange "stresser" en del når det gjelder temperaturer så lenge ting er stabilt. Jeg ville imidlertid påsett av harddisktemperaturene ikke ble for høye.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker for noen år siden, lagde di en film med hva som skjedde når du tok av prosessorvifta på forskjellige prosessorer, det var en pentium 3 på rundt 1200, en celeron på ca det samme og en athlon 1400. Pentiumene gikk opp i 60 - 70 grader, og spillene begynte å hakke, athlonen begynte å hakke ved rundt 100 grader, og ved ca 200 ble det svart skjerm, og så begynte det å frese, og den kom opp i ca 320 tror jeg det var, men da tok den livet av hovedkortet også. Så her er det store forksjeller mellom intel og amd.

Men å kjøre HK uten vifte vil jeg sterkt råde dere ifra, siden jeg har hatt flere problemer når disse viftene har stoppet (noe som har skjedd mange ganger).

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Jeg husker for noen år siden, lagde di en film med hva som skjedde når du tok av prosessorvifta på forskjellige prosessorer, det var en pentium 3 på rundt 1200, en celeron på ca det samme og en athlon 1400. Pentiumene gikk opp i 60 - 70 grader, og spillene begynte å hakke, athlonen begynte å hakke ved rundt 100 grader, og ved ca 200 ble det svart skjerm, og så begynte det å frese, og den kom opp i ca 320 tror jeg det var, men da tok den livet av hovedkortet også. Så her er det store forksjeller mellom intel og amd.

Men å kjøre HK uten vifte vil jeg sterkt råde dere ifra, siden jeg har hatt flere problemer når disse viftene har stoppet (noe som har skjedd mange ganger).
    Jepp, Intel har lenge hatt "throttling" av prosessoren når den går varm. Jeg tror AMD også har lagt inn overopphetingsbeskyttelse på sine siste prosessorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jepp, Intel har lenge hatt "throttling" av prosessoren når den går varm. Jeg tror AMD også har lagt inn overopphetingsbeskyttelse på sine siste prosessorer.
    Det kom allerede løsninger på Athlon XP for dette etter hvert, og K8-arkitekturen har hatt det hele tiden. At man i BIOS kan sette en temperatur for at maskinen skal slå seg av blir en "ekstrafunksjonalitet".

Noe som egentlig irriterer meg litt er at ikke systemovervåkningsprogrammene til hovedkortprodusentene ikke tar med støtte for S.M.A.R.T. for å også rapportere, og evt. gi alarm, ved for høye disktemperaturer.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0