Synspunkter på HTPC-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synspunkter på HTPC-oppsett

Speccer min første HTPC og trenger lit synspunkter.

Kabinett: Thermaltake Mozart m/medialab & VFD - 1498:-
    Ser bra ut, godt med plass og med fjerrkontroll og display, rimligt.

PSU: Thermaltake Silent Purepower 460W, Blått Lys, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin - 669:-
    Lite støy er det viktigeste, denne er på 12-17dB.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB - 2850:-
    Kunne kanske brukt en av de billigere?

Moderbord: Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 - 1249:-
    Integerert lyd med spdif ut, GbLan og passiv kjøling.

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin - 849:-

GFX: MSI GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Passive - 1649:-
    Veldig usikker her, hva er et bra gfx kort til en HTPC som skal brukes kun som HTPC, surfing etc. Ikke spilling.

HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM - 850:-
    Kansje ikke raskeste på markedet men skal være stille.

TV: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Tv-kort m/radio og 2stk tunere - 1395:-
    Tok bulk for å ikke få med ytterligare en fjerrkontroll.

DVD: NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) - 299:-
    Random pick..

Totalt ca 11 000:-

Det jeg er mest usikker på er:

* Hva jeg trenger av gfx-kort, hardware PureVideo etc.
    * Thermaltake fjerrkontroll med medialab som følger med kabinett vs f. eks. Hauppage Retail og få med Mediacenter sin fjerrkontroll isteden.
    * Muligt jeg må bytte de standard vifter som følger med kabinettet.
    * Noen som vet hvor varm Intel Core 2 Duo E6600 blir, kan jeg bruke vifteløs kjøling?

Glad for alle inspill jeg kan få.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ikke strømforsyningen. Synes de støyer for mye. Sjekk ut Microplex.no. Denne er bra: http://www.microplex.no/product.aspx...500A&mcat=c349

Jeg liker best ATI skjermkort. Hører mye bra om Geforce også da... Ellers ville jeg valgt vannkjøling i pc. Har det i min og det er helt topp. Ligger bilder på min hjemmekino.

Ellers vil jeg si at du har et bra oppsett. Du bør bruke Zoomplayer som dvd-program. Sjegg ut guide på hardware.no åssen det skal gjøres. Ligger under guider, htpc trinn for trinn del 7.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, skal se på annen PSU direkt.

Trur du jeg trenger så mye kjøling da?
    Har vurdert ATI og, mest fordi at jeg kansje blir stukk med en CRT-TV en stund og har lyst å bruke vga->scart.

Noen som har erfaringer med medialab/thermaltakes fjerrkontroll?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En MIST- eller Seasonic S12 PSU kan nok være å anbefale ja. Ellers ser oppsettet bra ut.

Seagate-harddisken har vel ganske lav idle-støy, men er av dem som støyer mest under operasjoner. Har kabinettet en ledig 5,25" ville jeg uansett harddisk anbefalt en vibrasjonsdempende løsning, f.eks. fra Sunbeam, Nexus e.l. Hovedkortet støtter ellers regulering av kabinettvifter, hvilket er en fordel. Er det 60mm eller 80mm vifter som skal sitte bak i Thermaltake-kabinettet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke ut min handleliste på prisguide.no. Denne skal jeg snart bestille så fort skjermkortet kommer i butikkene...

Denne har jeg fjernet og lagt til og endret i lang stund, og nå begynner det å hjelpe. Trur ikke jeg endrer så mye nå. Eneste er eventuelt en annen CPU kjøler...

Handleliste

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    En MIST- eller Seasonic S12 PSU kan nok være å anbefale ja. Ellers ser oppsettet bra ut.

Seagate-harddisken har vel ganske lav idle-støy, men er av dem som støyer mest under operasjoner. Har kabinettet en ledig 5,25" ville jeg uansett harddisk anbefalt en vibrasjonsdempende løsning, f.eks. fra Sunbeam, Nexus e.l. Hovedkortet støtter ellers regulering av kabinettvifter, hvilket er en fordel. Er det 60mm eller 80mm vifter som skal sitte bak i Thermaltake-kabinettet?
    Det skal finnes plass i 5,25" for vibrasjonsdemping, vilke disker er best overall stöymessigt syns du?

Det sitter 1x80mm forran og 2x60mm bak i kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Du kan sjekke ut min handleliste på prisguide.no. Denne skal jeg snart bestille så fort skjermkortet kommer i butikkene...

Denne har jeg fjernet og lagt til og endret i lang stund, og nå begynner det å hjelpe. Trur ikke jeg endrer så mye nå. Eneste er eventuelt en annen CPU kjøler...

Handleliste
    Virker ikke som det går å registrere seg på prisguide akkurat nå.

Et problem med oppsettet er jo at processorn ikke finnes i norge før i oktober...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ace748
    Det skal finnes plass i 5,25" for vibrasjonsdemping, vilke disker er best overall stöymessigt syns du?

Det sitter 1x80mm forran og 2x60mm bak i kabinettet.
    Samsung Spinpoint P120 eller T133 ville jeg vel selv trolig falt på.

Personlig holder jeg på å bygge opp ny HTPC nå; systemdisken så langt er en Spinpoint M40S jeg hadde liggende. Fordelen er 5400rpm og en enkelt plate. Dog, det gir ikke all verden av plass for opptak, men samtidig blir nok PCen brukt temmelig lite til opptak -- kan evt. ha en ekstern disk i tillegg, eller at jeg bytter ut senere om det blir aktuelt. Evt. kjøre opptak direkte mot hjemmeserveren, som er tilkoblet via Gigabit Ethernet... Vi får se hvordan det blir i praksis etter hvert ;-)

(Oppsettet er ellers Silverstone LC10M, samt litt "vi tar hva vi har"-komponenter ellers nå i første omgang -- Sempron, 6600GT, PVR350, BenQ DW1640... men etter hvert regner jeg med at det blir skifte over til Athlon 64 X2 4600+ og 7600GT -- når disse etter hvert blir "pensjonert" fra hoved-PCen...)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för alla svar!

Då går jag för en Samsung-disk.
    Edit: Det blir nog en WD Caviar SE16 500GB. ( http://www.silentpcreview.com/article617-page1.html )

När det gäller PSU, är dB-märkningen på inte att lita på?
    Thermaltake står 12-17dB medans Seasonic står på 22dB.

Ska bara vänta på att duo 2 kommer in i butikken ( 8 sept) så slår jag till.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •