Hjemmenettverk med htpc, filserver og jobbpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmenettverk med htpc, filserver og jobbpc

Holder på med flytting, og har i den forbindelse tenkt å sette opp et hjemmenettverk med en htpc[ for opptak og avspilling av dvd på en skjerm som Sony 40V2000, en filserver på bakrommet for lagring av dvd'er cd'er foto+++, og en jobbpc som skal brukes til lett spilling ved siden av.
    Jobbpc'en og Htpc'en skal være i stuen, så stillhet er høyt verdsatt samtidig som det er ønskelig med så kraftig som mulig uten å gi lommeboka hjerteinfarkt....
    Noe dere kanskje vil stusse på er at det ikke er dvd spillere hverken i filserver eller htpc. Grunnen er at jeg ikke ser bruk for det. Det er bare å legge inn på jobb pc'en og overfør til filserver'en.
    Vet ikke om det er behov for 1gig på filserveren, så det kan kanskje brukes på jobbpc'en istedenfor, men hvor mye ram trenger jeg på en filserver.

Her er de forskjellige oppsettene:
    HTPC

JobbPc

Filserver

Som ruter er vel D-Link DGL4100 et godt valg +litt diverse cat5 kabler.

For lyd, så har jeg tenkt å bruke en Squeezebox, som skal koples til en Pioneer AX4 Gt Turbo
    Høytalere blir enten Kef IQ5 som main med tilsvarend bakhøytalere og center, eller Monitor Audio's Silver RS6 som fronter, med tilsvarende surroundoppsett.

Har UPC med 6mb linje, digital kabel tv med STC'en deres og vil i nær fremtid skaffe meg deres ip telefon.

Er det noe jeg har glemt, eventuelt bør skifte?

Innspill og kommentarer settes stor pris på.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye likt mitt eget oppsett når det gjelder bruken i alle fall. Vil bare komme med noen få innspill. Som du selv sier, reagerer jeg på at du ikke velger DVD-spiller på HTPC'en. Jeg tror du kommer til å angre den dagen du bare har lyst å se en film der og da for underholdningens skyld. En film du kanskje aldri kommer til å se en gang til? Så skal jobbmaskinen fyres opp, filmen rippes og overføres til filserveren før du kan trykke play.

Hver sine lyster, men så tålmodig er ikke jeg :-D

Når det er sagt vil jeg bare si at til filserver kan du nesten bruke hva som helst. Har du en gammel PC med 256mb ram, en prosessor som går og et nettverkskort, har du det du trenger. Pluss masse plass selvfølgelig. Du kan spare mye penger på filserveren som du heller kan bruke til større lagringsplass, andre komponenter, støydemping, mat, øl, filmer etc.

Og hvorfor ikke en bærbar til jobbpc? Da slipper du i alle fall unna billig mht støy etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm øl....
    Skal tenke over forslaget til en dvd spiller i htpc'en.
    Jobbpc'en blir nok en stasjonær, da jeg kommer til å ha tilgang til en virtuell desktop som jeg kan logge inn på. Vil ikke ha mindre enn 19"lcd skjerm, og da blir bærbar litt smått.

Tar nok minnet fra filserveren og legger over i jobbpc'en, mens jeg legger inn en 512mb i filserveren.

Sparer en 5-600 på det.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD i HTPC burde du ha, men det er det lett å installere senere hvis du ombestemmer deg. HDD i HTPC synes jeg var liten. Samsung Spinpoint 250Gb koster veldig lite mer og nesten uhørbar, har en selv. Hører den faktisk ikke, strømforsyninga skjuler evt. støy den lager.

Men, du har ingen backup i filserveren?? Vil anbefale å ha minst to disker så du kan kjøre RAID 1, eller flere disker for å kjøre RAID 5.

I mitt RAID 5 oppsett døde en disk to måneder etter anskaffelse, skjer dette med din ene disk har du problemer.

I tillegg til RAID 5 kjører jeg backup mot en annen HDD for verdifull data, slik som private filer, foto.

Har du opplevd et skikkelig HDD kræsj kan du aldri få nok av backup, alt i alt en billig forsikring.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder backup, så har jeg en usb diski hvor jeg legger inn alt som jeg ikke vil miste, samtidig som jeg bruker dvd'er også for være på den helt sikre siden.
    Har ikke tenkte på dette med raid før, får google meg frem og lese meg opp litt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC:
    -Du har vel satt opp DDR, mens hovedkortet trenger DDR2
    -Kjenner ikke til kabinettet, men ville vel sjekket etter tester for hvordan støynivå fra PSU er.
    -Hovedkortet har jeg ingen erfaringer med. Et element er jo kanskje imidlertid den integrerte grafikkontrolleren, som det ser ut som du ønsker å bruke? Såklart, skulle den ikke duge for deg er det bare å sette inn et grafikkort i ettertid. Et generelt element er jo også hvor mye man i praksis vinner med å gå for en Core 2 Duo T kontra Core 2 Duo E -- altså mobile vs. desktop CPU. Prisforskjellen er ikke så veldig stor, men litt -- samt at desktop-løsningen gir raskere minne.

JobbPC:
    Ville her satset på en vanlig Core 2 Duo E-prosessor, samt et P965-basert hovedkort. I stedet for GeForce 6600GT blir det vel ikke spesielt dyrere for GeForce 7600GS? Går du for P965/Core 2 Duo E bør det satses på 667 eller 800 MHz DDR2.

Filserver:
    Ville vel gått for en AM2-løsning med DDR2 -- dvs. du har valg DDR2-minne, men hovedkortet støtter ikke DDR2. AM2-løsningen blir ikke spesielt dyrere enn Socket 939. F.eks. et nForce570-hovedkort kan på en del områder våre noe bedre enn nForce4, bl.a. når det gjelder nettverkskontrollere (også støtte for load balancing på kortene som utnytter begge nettverkskontrollerene for Nvidia).

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du heller vil vurdere PVR500 til TV-kort? Det er samme kortet som du har valgt men med to tunere og gir dermed litt mer fleksibilitet. Ta opp to programmer samtidig, eller ta opp ett program og se på et annet. Jeg har PVR150, men skulle av og til ønske jeg valgte 500 i stedet for.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Messel
    Kanskje du heller vil vurdere PVR500 til TV-kort? Det er samme kortet som du har valgt men med to tunere og gir dermed litt mer fleksibilitet. Ta opp to programmer samtidig, eller ta opp ett program og se på et annet. Jeg har PVR150, men skulle av og til ønske jeg valgte 500 i stedet for.
    Du kan vel sette inn et ekstra PVR150. Dog blir det kanskje dyrere enn et enkelt PVR500.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PVR 500 vurderers sterkt, skulle gjerne likt å vist litt mer om de nye stc fra Upc før innkjøp, men vi får se.
    Ellers CLasm, når det gjelder htpc kabinettet har jeg kikket på Silentpc's test av den, og psu var det svakeste elementet, dog bra det også. Skal prøve, og i verste fall skifte det ut.
    Når det gjelder hovedkortet, så er det den integrerte kortet som er interessant, samt HDMI ut.
    PÅ filserveren har et hk som jeg kan bruke, skal parre dette med riktig ram.
    PÅ jobbpc'en har allerede et 6600gt kort som skal taes ut av den nåværende pc'en.
    FÅr vurdere 965 og Core 2 duo, blir litt mere strømforbruk, men i og med at den skal under pulten så burde den bli rimelig stille allikevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intels GMA-grafikkløsning er ikke all verden kvalitetsmessig for videoavspilling. Men det kommer vel an på kravene man stiller. I basis må man regne med at prosessoren må jobbe hardere for så vidt også.

Ang. PSU i kabinettet -- hvis denne også er microATX blir det vanskeligere å bytte ut da utvalget blir en del mindre (samt at man har tre forskjellige typer microATX-PSUer). Sett slik kan et ATX-kabinett være enklere -- kan likevel benytte microATX-hovedkort. Dog, enkelte microATX-kabinett har vanlig ATX PSU.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •