Overklokking! Hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overklokking! Hjelp...

Hvordan overklokker jeg CPUen min?

Jeg har en datamaskin som skal bygges om til HTPC i nerm framtid, denne har en 2,59ghz prosessor fra intel (P4 Nortwood).
    Jeg fikk med et program som heter AI booster med hovedkortet, men dette fungerer ikke i det heletatt. (får masse feilmeldinger)
    hovedkortet er et Asus P4C800E Deluxe.

Noen som vet om et godt alternativ til AIbooster?

Hvordan fungerer klokking i bios, og hva må da gjøres?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme hovedkort som deg, hvorfor skal du overklokke?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i bios, og forandre multiplier. Dette er risikabelt, og gjer at garantien fell vekk. Finnast også meir varsame metodar som klokkar ved hjelp av software.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overklokking i bios er det eneste alternativet. Multiplikatoren på cpu er låst så du må øke frontbussen på hovedkortet. Øk den med 10 hz av gangen og test. Når du får feilmelding så sett den ned 5 hz og prøv på nytt. Husk å ha god kjøling før du overklokker. Varme blir et stort problem for maskinen.

Lykke til

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil eg seie at eg IKKJE tek på meg ansvar for dine handlinger

Men for å halde overklokkinga ganske sikker, så burde du køyre prime95 i eit par timar når du føler at maskina gir tegn på at den nermar seg toppen. Denne vil fort seie deg om maskina er stabil.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags RAM har du?

Du må som sagt justere opp FSB, og klokkefrekvens med denne prosessoren=FSB*13 (Regner med at dette er en vanlig P4C med 800 MHz FSB) Hvis du skal nå f.eks 3 GHz må du altså opp på 231 MHz FSB.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det veldig vanskelig å forandre multiplier på en pentium4 siden denne er låst og det ikke er mulighet for å endre denne, men det finnes så mange dividere på p4c800 at det somregel ikke er så veldig farlig.

Jeg har selv hatt dette kortet og vil si at det er det hovedkortet jeg har hatt minst problemer med. Stabilt , raskt og enkelt å modifisere (finne fram loddebolten og leke litt)..

Nå er det dog en stund siden jeg eide dette kortet ,men du burde overklokke manuelt siden dette somregel fungerer bedre og er mer effektivt. Sett timings på rammen til default til å begynne med og øk FSB. Sett også en divider på minnet (Her mener jeg du kan velge mellom 266 og 330 og 400 , du skal velge 330). Så setter du opp spenningen og øker FSB sakte men sikkert. Jeg prøver ofte 10mhz opp om gangen for også kjøre prime95 (google it up) i 30min for også øke frekvensen 10mhz til. Hvis prime feiler så er det bare å sette den ned til den fungerer igjen (det kommer ofte feilmelding i prime hvis du har overklokket for mye). Sett da ned frekvensen litt og prøv igjen.

Når du mener du har funnet et fin hastighet pleier jeg ofte å avslutte med å kjøre prime95 i 24timer. Fungerer det vil jeg si at maskinen er stabil nok til vanlig bruk. Har dog hendt at maskinen har feilet etter 25-26timer med prime ,men det er nok bare noen variasjoner på strømnettet som har påvirket spenningene i maskinen. Det var bare en regnefeil så det betyr ikke så mye.

PS: Min maskin var p4c800 , sl6wk 3.0@4.0 (etterhvert) , 2x512 BH5 @ 3.4V og Geforce 4 Ti4200.. Du kan sjekke på prosessoren på hvilken stepping du har. Sl6wk og sl6wu er generelt gode steppinger. Men det avhenger også av når de er laget siden kvaliteten gikk både opp og ned etterhvert som tiden gikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hvordan overklokker jeg CPUen min?

Jeg har en datamaskin som skal bygges om til HTPC i nerm framtid, denne har en 2,59ghz prosessor fra intel (P4 Nortwood).
    Jeg fikk med et program som heter AI booster med hovedkortet, men dette fungerer ikke i det heletatt. (får masse feilmeldinger)
    hovedkortet er et Asus P4C800E Deluxe.

Noen som vet om et godt alternativ til AIbooster?

Hvordan fungerer klokking i bios, og hva må da gjøres?
    Har en amd 3200+ 2,0 ghz med ai booster og kan clocke den til 2,3 ghz. har ikke noe problemer med ai booster

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere prøvd et lite program som skrur opp diverse ting så langt du bare måtte orke, (over 8000mhz!!), men dette fungerer bare til man skrur av datamaskinen (lite praktiskt). har kjørt dataen stabilt på 3,1ghz over flere dager, men er ikke sikker på effektiviteten til dette programmet(som jeg ikke husker navnet på).

Skal se på overklokking i bios uti neste uke, men jeg liker ikke å rote så mye der inne, har gjort nok skade der fra før sikkert....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.cpuid.com/clockgen.php

Er det dette programmet du snakker om? Det bruker jeg ofte til å finne maskhastighet når jeg i OS og tester litt. Setter ofte spenningene opp til maks og øker sakte med det programmet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dette er programmet! synd at det ikke fungerer hele tiden...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer hele tiden. Hvis du leser igjennom manualen så er det en setting som kjørere maskinen opp på disse frekvensene hver gang windows starter.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant den! måtte bare laste ned ny versjon.
    Nå går dataen på 3,2ghz! og har gått slik siden 11tiden!

Jeg kommer sikkert ikke til å rote rundt i biosen med det første, siden dette kun bør forbeholdes eksperter, dessuten vil jeg heldst holde liv i dataen ettersom skolemateriell også ligger på den...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •