Hvordan koble HTPC til prosjektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer skumlerud sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble HTPC til prosjektor?

Jeg har i dag min HTPC koblet til en widescreen 32" CRT TV med en VGA til scart spesialkabel (siden skjermkortets s-video utgang ikke støtter WS oppløsninger). Jeg bruker Powerstrip for å få ønsket oppløsning.

Uansett, poenget er at jeg nå har bestemt meg for å koble HTPC'en til prosjektor. Spørsmålet er; hvordan gjør dere dette? NB! Jeg ønsker å kjøre 16:9 format.
    VGA fra HTPC til VGA i prosjektor?
    DVI fra HTPC til HDMI i prosjektor?
    Eller finnes det skjermkort med komponent utgang som muliggjør komponent til komponent?

Setter pris på svar og anbefalinger!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI til DVI/HDMI er vel den foretrukne tilkoblingen med mindre du har en projektor som oppfører seg veldig sært?

Jeg vet ikke hvordan det er med kabel.lengder og hvor lett det er å skjule de respektive kablene.

Det finnes plenty med skjermkort som har komponent. Det kalles gjerne "HDTV out" i nettbutikker eller søket til www.hardware.no

-k

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnast skjermkort som støtter komponent, men det er heller få av dei. Som oftast blir det brukt vga(som ikkje står tilbake for bildekvaliteten kontra digitale overføringer) eller dvi. Er det langt strekk det er snakk om? He ein DIY-vga kabel på 10 meter som eg kan selge billeg no etter eg har flytta. Send meg ein pm om du er interessert. Sidan eg måtte ha meg ein lengre kabel etter flytting, he eg også 10 meters kablar av både hdmi og dvi(-d) frå realcable som skal selgast.

PS: Om ein kjøper feks realcable sine hdmi/dvi-kablar, er desse vanskelege å få inn i mange kabelgater. Dette tok eg hensyn til då eg laga min vga-kabel, så denne går lett inn i dei aller fleste kabelgater.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!

Jeg har lurt på hva nettbutikkene har ment med "HDTV out", så nå er iallefall det oppklart :-D

Uansett så er vel VGA og DVI-HDMI å foretrekke foran komponent?

Hvor lange kan VGA og DVI-HDMI kabler være uten (synlig) tap i bildekvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Det finnast skjermkort som støtter komponent, men det er heller få av dei.
    http://prisguide.hardware.no/vis_kat...5&submit=S%F8k

Et søk på hardware.no gir 114 forskjellige skjermkort fra 474,- til 4970,- som støtter "HDTV ut". Selv om noen av disse skulle være feilmerket burde det likevel være nok å velge i.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    http://prisguide.hardware.no/vis_kat...5&submit=S%F8k

Et søk på hardware.no gir 114 forskjellige skjermkort fra 474,- til 4970,- som støtter "HDTV ut". Selv om noen av disse skulle være feilmerket burde det likevel være nok å velge i.
    Såpass ja :O Ei stund sidan eg oppdaterte meg visstnok Ikkje sidan eg sjølv bestilte delar til min htpc.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående skjermkort med komponent ut:
    Jeg har AGP port på HTPC'en min, og siden jeg ikke ønsker flere vifter enn nødvendig vil jeg ha et vifteløst skjermkort. På prisguide.no finnes det ingen AGP skjermkort med HDTV (komponent) ut som er vifteløse.

Ergo må det bli VGA til VGA eller DVI til HDMI på meg. Så spørsmålet mitt er derfor; hva er best av:
    VGA fra HTPC til VGA i prosjektor, eller
    DVI fra HTPC til HDMI i prosjektor?

Og hvilke av alternativene over er best med en kabel som må være ca 8 meter?

(PS! Har tenkt å kjøpe Hitachi TX200 siden Epson EMP-TW600 ikke er å få tak i lengre)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært lite bildemessig forskjell mellom vga og dvi, eg he tilgode å sjå noko som gjer at den eine er bedre enn den andre.

HDMI-inngangen kan jo også vere kjekk å ha open for andre kilder om dette blir aktuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som kan ha innflytelse er hvordan kabelen skal monteres og hvor lang den må være.

Dersom du har mulighet til å legge kabelen uten skarpe bøyer ville jeg valgt DVI-HDMI. Dersom du må legge kabelen rundt skarpe hjørner ville jeg brukt RBGHV (VGA) og laget kabelen selv med skjermet Cat5e kabel.

Jeg bruker en hjemmelaget 10 m cat5 VGA kabel og bildet er sylskarpt og uten støy. Jeg har en 10 m DVI også men den er tykk og kan ikke bøyes, pluss at den er av for "billig" type til å fungere på 10 m med god nok oppløsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •