Nettverkskabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer ls_15 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverkskabel

Skal legge kabler rundt om i leiligheten.
    Noen som vet om forhandlere i Lillestrøm/ Oslo som selger nettverkskabel "i løs vekt"?
    Har prøvd å søke på nettet, uten særlig hell.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Biltema i nærheten så er jo det en mulighet. De selger nettverkskabel i "løs vekt" bak disken.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netverkskabel

På clas ohlson selger de 100m ruller med CAT5 UTP og FTP til henholdsvis 449 og 595,-

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk CAT 5 Shielded Twisted Pair om du kan (STP og altså ikke FTP - skvireflei over?)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal trekke den i rør bør du sørge for å få tak installasjonskabel, ikke patchekabel. Installasjonskabel har stivere kappe og er mye enklere å trekke i rør.

Det er selvfølgelig forskjell på patchekabler hvor noen har stivere kappe en andre, men stort sett er de for myke til å enkelt trekkes i rør dersom det er litt sving og lengde på røret. Kombinasjonen av korrugerte rør i sving og myk isolasjon gir meget god friksjon. Jeg snakker av erfaringops:

Det er mulig å bestille installasjonskabel gjennom større elektrokjeder eller installatører, men i Oslo selger vel også Datakjeden installasjonskabel i følge nettsiden deres.

Gøran

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at en cat-5 kabel skaper noen "trekke" problemer!! evnt. jeg vet at en cat 5 kabel ikke skaper trekke problemer. Om den skal gjøre det har du lagt rørene for dårlig!! og om du skal legge det i rør får du noe som heter prefix cat 5 som er et 16 rør med cat-5 kabel inni!!

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal benytte kablene i et Elkolinksystem (utrolig stilig btw) så må det være skjermede kabler som takler båndbredde på 900 MHz.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bruk CAT 5 Shielded Twisted Pair om du kan (STP og altså ikke FTP - skvireflei over?)

Det var en skriveleif ja, og faktisk skriveleif på clas ohlson også. ( sånn går det når man egentlig er på jobb og skriver på forum samtidig).

Du bør vurdere CAT 6 da disse takkler Gbit nettverk bedre enn CAT 5 over lengre strekk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven

Du bør vurdere CAT 6 da disse takkler Gbit nettverk bedre enn CAT 5 over lengre strekk.
    Tror du dette blir et problem i en leilighet da??

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Tror du dette blir et problem i en leilighet da??
    Ehh, nei da skulle ikke det være noe problem i det hele tatt. Bare å se bort i fra den kommentaren om CAT6.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle lagt kabel i mitt hus nå, hvor jeg planlegger å være en stund, hadde jeg nok gått for cat 6 om det ikke var veldig mye dyrere enn cat 5. Jeg jobber for øyeblikket i Ahlsell, så jeg har vel litt rabatter når jeg tenker meg om! :roll:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle lagt kabel i mitt hus nå, hvor jeg planlegger å være en stund, hadde jeg nok gått for cat 6 om det ikke var veldig mye dyrere enn cat 5. Jeg jobber for øyeblikket i Ahlsell, så jeg har vel litt rabatter når jeg tenker meg om! :roll:
    Hvorfor?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat-5 vs. Cat-6

#2. CAT 5e cable handles up to 1,000 Mb/s, whereas CAT 6 cable can handle up to 10,000 Mb/s. A common example used
    is the transmission of real time HDTV signals which require 1,600 Mb/s. CAT 6 cable can easily handle this load, whereas
    the use of CAT 5e cable in this type of cable would result in some quality loss.

Det er dette som gjelder for oss på AVforum ;-)

Edit: Seff litt overkill med 1,600 Mb/s ser jeg nå.

Nå sitter ikke jeg forand prislistene i dag, men tvilsomt at prisen er så mye å skrike for

pnerbye<- Du har vel grossitst katalogen hos deg, eller kan du logge deg på intranettet til Ahlsell å sjekke fort prisen a?

Mvh
    kas

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prisen her gitt. Får se om jeg kan fiske dem frem i morgen.

Men det er overkill med cat 6 nå altså. Det er bare det at jeg i jobben min blir litt blassert i forhold til hastigheter. 10Gb/s-linker er ikke helt uvanlig lenger! Hehe... Hvis cat 6 er mere enn 20% dyrere ser jeg ikke noe poeng. Gå for cat 5. Mere enn bra nok! Innstallasjonskabel er lurt om du skal trekke lenger strekk. Den er glattere, hardere, og tåler mere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber for øyeblikket i Ahlsell, så jeg har vel litt rabatter når jeg tenker meg om! :roll:
    Jeg sitter her med OTRA katalog hehe.. ikke min skyld at ahlsell ikke vil gi meg en ( men fikk en skjorte og en cap )

uansett:

Kabel cat5e UTP 3 typer LSZH SC6LOR11 elnr: 1004506 kr 4,45
    PVC el.nr 1004508 kr 2,80
    LSZH SCELOR11 el.nr 1004510 kr 3,08

Dette er priser med en "rull" på 305 m.. om man kjøper bunter på 500m ligger prisene ca 0,50 kr billigere! forskjellen på den første siste er kun forpakning tror jeg.

Kabel cat6 UTP PVC el.nr: 1004529 kr. 5,10 pr meter.

EDIT: om man kjøper i "løs vekt" vil sikkert prisen øke noe. Men ut til kunde etter moms og hele NORGE A/S så vil det nok ikke lønne seg å bruke CAT 6 når man i et firma vil ha mere " løs vekt" av cat 5!! og derfor kan lage seg en bedre pris!!

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter her med OTRA katalog hehe.. ikke min skyld at ahlsell ikke vil gi meg en ( men fikk en skjorte og en cap )
    Hehe

uansett:

Kabel cat5e UTP 3 typer LSZH SC6LOR11 elnr: 1004506 kr 4,45
    PVC el.nr 1004508 kr 2,80
    LSZH SCELOR11 el.nr 1004510 kr 3,08

Dette er priser med en "rull" på 305 m.. om man kjøper bunter på 500m ligger prisene ca 0,50 kr billigere! forskjellen på den første siste er kun forpakning tror jeg.

Kabel cat6 UTP PVC el.nr: 1004529 kr. 5,10 pr meter.

EDIT: om man kjøper i "løs vekt" vil sikkert prisen øke noe. Men ut til kunde etter moms og hele NORGE A/S så vil det nok ikke lønne seg å bruke CAT 6 når man i et firma vil ha mere " løs vekt" av cat 5!! og derfor kan lage seg en bedre pris!!
    Ja dette var jo ikke priser å skrike om. Men du må tenke på at det er kun et få tall av oss som får rabbater da, men men. Det er jo ikke så mange meterene han klarer å trekke i en leilighet tenker jeg...

Jeg hadde kjøpt cat-6, for da er jeg sikkret i mange år fremover angående nye teknologier osv. + 50øre er ikke så mye, eller?

Mvh
    kas

EDIT:

Det er jo sant, prisen kan bli en god del høyere, siden trådstarter neppe kommer til å kjøpe en trommel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •