Kanskje nVidia begynner å komme seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kanskje nVidia begynner å komme seg?

http://www.overklokking.no/skjermkor...950/index.html

Kanskje nVidia begynner å komme seg? Dette kortet har i hvet fall mange av de rette spesifikasjonene...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At ATi har bedre billedkvalitet enn nVidia har det versert rykter om lenge. Vel, sist gang vi hadde sammenkomst med bråkeboksene så gjorde vi noen tester og alt under 1280x1024 så ingen av oss forskjeller mellom ATi og nVidia. Derimot er det endel nVidia kort fra ulike lugubre produsenter som har slemme filtre på utgangen som gir utslag på høye oppløsninger.

Så på en SVGA pj blir det bare tull å anbefale ATi fremfor nVidia hvis du ser på billedkvalitet. Et hvilket som helst nForce2 kort med integrert GeForce4MX fungerer ypperlig til low-end pjer som f.eks. InFocus X1 / PTA300 osv.

Selv ville jeg uansett valgt nVidia da driverkvaliteten til ATi har vært elendig i flere år. Mulig de har kommet seg i det siste, men har fortsatt langt igjen til å matche nVidia på stabilitet iallefall. Dette gjelder på GNU/Linux såvel som Windows.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driverkvaliteten til ATI er helt topp, ihvertfall til windows. Minst like bra som nVidia mener nå jeg. Når det gjelder billedkvaliteten så er ATI bedre på video overlay, mens resultatet forøvrig er stort sett likt.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det ganske klart bedre også på overlay. Jeg må innrømme at jeg ikke har testet den aller siste generasjonen av Nvidia, men det var iallfall solid forskjell mellom GF4 og et så simpelt ATI-kort som 7000.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og det ganske klart bedre også på overlay. Jeg må innrømme at jeg ikke har testet den aller siste generasjonen av Nvidia, men det var iallfall solid forskjell mellom GF4 og et så simpelt ATI-kort som 7000.
    På hvilken fremviser, oppløsning osv testet du ut dette på?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Et hvilket som helst nForce2 kort med integrert GeForce4MX fungerer ypperlig til low-end pjer som f.eks. InFocus X1 / PTA300 osv.
    Jeg bygget for ikke så lenge siden tre PC'er, alle med samme 19" CRT skjerm. To av disse var med Radeon 9800 og den siste brukte det integrerte nForce2 skjermkortet. Det var STOR forskjell på bildekvaliteten (i ATI's favør), men nå har jeg jo kun dette ene eksempelet med nForce2 å vise til, så jeg skal ikke si 100% at dette alltid vil være tilfellet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hvilket som helst nForce2 kort med integrert GeForce4MX fungerer ypperlig til low-end pjer som f.eks. InFocus X1 / PTA300 osv.
    Dette er stikk i strid med min erfaring.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å teste på 19" CRT som støtter høy oppløsning blir jo feil. Jeg snakker om lavere oppløsninger som SVGA. Regner med dere ikke testet på 800x600 oppløsning?

Og Hi-Fil, del gjerne din erfaring med meg! Jeg er nemlig meget nysgjerrig på dette feltet selv, men har aldri testet nVidia vs ATi i en hjemmekino. Kun på skjermer med oppløsninger < 1280 x 1024. Så har du erfaringer å dele, er det bare å synge ut.

Jeg påstår fortsatt at en X1 som gjengir så få detaljer av et bilde ikke vil gi et nevneverdig ulikt bilde på nVidia og ATi. I så fall er det noe galt med en eller annen innstilling. (Og dere må være sikre på at dere ikke brukte et av mange "defekte" nVidia kort med filterfeil - jeg har selv byttet 2 stk nVidiakort med denne feilen. Oppleves som tåke / uklarhet i høye oppløsninger)

Fortell også gjerne hvordan dere mener å oppleve forskjellen. Overalt sier folk "ATi er best", men svært få klarer faktisk å sette fingeren på akkurat hva de oppfatter som bedre. Blir jo så engasjert snart at jeg løper og casher ut et ATi-kort bare for å f å stoppa kjeften deres / min :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pingvinmann, :wink: jeg testet med min kjære Barco Graphics 808 CRT-prosjektør med 8" rør. Oppløsningen var XGA, som er akkurat sånn at jegt ikke ser linjene på mitt nesten 3 meter brede lerret, og den var fininnstilt av Jan Erik fra Videosystem.

En av filmene jeg testet med (jeg testet også skrivebordet og diverse monitorjusteringsbilder) var Matrix. I den scenen der Neo skal lære å hoppe, ser vi et sveip fra hans venstre skulder og mot høyre. I bakgrunnen er det en kontorblokk. På ATI-kortet var det lett å skille de enkelte vindune med lys i, på GeForce-kortet og Matrox kortet gikk de nesten i ett. Så hvis ikke Nvidia har gjort noe drastisk på sin nyeste generasjon (og i så fall tror jeg nok at jeg hadde lest om det på HTPC- eller CRT-forumet avsforum.com) må jeg nok si at du tar feil. Punktum.

Og ATIs drivere har vært helt suverene for meg det siste året. Det gjelder Windows XP, som er det eneste seriøse operativsystemet for edn HTPC. Helt siden Catalyst 3.2 kom, har det vært "bare velstand" som vi sier på Sølandet.

Og hvis du skulle kjøpe deg et Hercules Radeon 9800 SE @ Pro tviler jeg på at du gjør noe særlig annet med GeForce-kortet enn å bruke det som skjenebrett...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Det gjelder Windows XP, som er det eneste seriøse operativsystemet for edn HTPC.
    Forklar. Jeg er nemlig veldig seriøs, og veldig uenig med deg

ATi er sikkert gode kort, men som jeg skrev tidligere i tråden så kan vel ikke akkurat X1 måle seg med beistet ditt (Du snakker XGA, jeg snakker SVGA - stor forskjell) Ergo vil du dra mer nytte av et ATi kort enn en person med X1. q.e.d.

Edit: Ikke at jeg har erfaring med CRT, men regner med at CRT i enda større grad enn LCD og DLP er avhengig av god kilde, da CRT er veldig "avslørende" eller hva?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar. Jeg er nemlig veldig seriøs, og veldig uenig med deg
    Hvilke muligheter er det for linux da? Kunne på mange måter tenkt meg å bruke det, men WinXP er ganske mye enklere så vidt jeg vet...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Linuxguru, hvorfor tror du det er en forskjell ved bruk av SVGA/XGA osv? Du snakker da kun om en skaleringsforskjell. Selve videokvaliteten genereres før den tid, og det er nettopp her ATI har sin store styrke ved at videoprosesseringen er langt bedre enn på GeForce. Selve skaleringen kan sikkert være vel så god som Ati på GeForce kortene, men det er jo ikke den som er viktigste bidragsyter for god kvalitet på video! Selv et SIS651 klarer fint skalere opp til XGA (det har de jo for øvrig klart fint i over 10 år nå...).

Utsagnet om at det er mindre viktig med en god kilde på "low-end" projektorer som X1 er jeg vel egentlig heller ikke enig i. X1 nyter vel så godt av et høykvalitets signal som alt annet...

MEN, jeg sier ikke at FX5950 ikke er bra, det kan jo hende de har byttet på noe chipper og oppgradert videoytelsen, med da jeg ikke har testet nevnte kort kan jeg ikke uttale meg om det. Opp til FX5600 er iallfall Ati laaaaangt bedre på video ut i fra mine tester og forsøk. Selv om nyere Ati kort har ting som Video Immersion II, har selv kort som Radeon 7000 bedre videoytelse enn GeForce opp til iallfall FX5600...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pingvinmann, svaret er enkelt: Det er bare til XP man får det eneste på alle måter virkelig velfungerende DVD-systemet: WinDVD og ZoomPlayer. WinDVD har håpløst grensesnitt, men nydelig bildekvalitet. ZoomPlayer har perfekt grensesnitt. Så før Linux kan stille opp med noe tilsvarende (og ikke kom drassende med et av amatørprosjektene som alltid begynner med My av en eller annen grunn) er det ikke en seriøs utfordrer i en hjemmekino. Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne: Linux er et bra serversystem hvis man har tid til å fikle. Ellers er det stort sett ikke brukbart til annet enn å skaffe seg masse hodebry og slå i hjel masse tid. Hadde Linux vært en bil, ville det vært kun for bilmekanikere med fagbrev!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren: Grunnen til at jeg snakker om SVGA kontra XGA og høyere oppløsning, er nettopp fordi nVidia fikk sitt dårlige rykte med elendig billedkvalitet nettopp på høye oppløsninger. Grunnen til dette er at nVidia hadde en designfeil i sitt referansedesign engang i tiden som brukte et altfor smalt båndpassfilter på utgangen. Faktisk ble så mye kuttet i toppen at på høyere oppløsninger enn SVGA så ble bildet elendig (les: uklart, dradd utover, tåkete, feil fokus). Derfor har mange mye dårlig å si om nVidia, og sikkert med rette også hvis de har opplevd dette.

Problemet mitt er at ingen sier: "Her er en link som forklarer hvorfor ATi er bedre". Eneste jeg leser er en masse folk som sier slik er det. Både GeForce4 og ATi Radeon har motion comp og hardware idct. Hva er det ATi har som ikke nVidia har, som gjør slike underverker? Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Meget mulig jeg tar feil, men vil gjerne basere konklusjonen min på noe annet enn synsing.

Det er _mye_ følelser inne i bildet i slike diskusjoner. Skjermkortdiskusjoner blir ofte nærmest av religiøse dimensjoner, akkurat som valg av OS, kabeldiskusjoner, prosessorprodusent osv osv. Det er _mange_ fanboys ute og troller. Det fikk vi jo et eksempel på i denne tråden også. Å kalle WinXP det eneste "seriøse" OS til HTPC, bare fordi man ikke klarer å forstå noe annet, blir av meg iallefall oppfattet som fanboy-uttalelse. Da er det mye bedre å spørre slik LL gjør. Hvis det er interesse for det, kan jeg gjerne skrive en artikkel om å bruke linux på HTPC med bilder og det hele. Det ironiske her må jo være at ffdshow som dere alle er så glad i, kommer nettopp fra opensource-miljøet.

Tjo-hei!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen Linuxguru

Er enig med deg at påstander som "Windows XP er eneste seriøst system" kan være litt bastant, og dermed provosere noe...

For øvrig tror jeg ingen her er "mot" Linux og andre open source programmer for den sags skyld (de bruker jo et når de leser dette innlegget...). Poenget er bare at Linux har tradisjonelt vært litt vanskelig å sette seg inn i å bruke, og at en dermed kanskje mer snakker om en slik "barierre" enn faktiske erfaringer. Uansett er jeg litt enig, Linux er litt for de spesielt interessert så langt, men det er helt klart et system som vil vokse mye fremover!

Når det gjelder Ati vs. nVidia tror jeg det er vesentlig å høre på faktiske, troverdige erfaringer. Rent tekniske sier ikke "Video Immersion II" stort, men i praksis har disse prosesseringstingene en del å si.

Når det gjelder sendestyrke på signalet i nVidia kort har jeg for øvrig erfart noe av det samme over DVI. Min HT-1000 aksepterte ikke signalet fra et Ti4200 kort med 10 meters DVI single link (fungerte med 5 meter), noe som fungerte smertefritt på Ati Radeon 9500.

Jeg ser dermed selvsagt at vi kan snakke mer om skaleringskvaliteten, men jeg mener faktisk at svak utgangseffekt kan legges under skaleringskategorien, spesielt hvis problemet øker ved høyere oppløsning (som jo egentlig ikke skyldes selve skaleringen, men at en lettere ser svakhetene dårlig/svak signaloverføring tilsier).

Uansett, skal ikke være enkelt! Hvis du ikke stoler på andre folks erfaringer, er det ikke best at du rett og slett tester selv? Da får i alle tilfeller fasiten! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Folk må gjerne rakke ned på Linux for min del. Linux er nemlig langt ifra Guds gave til kvinnen i oss alle (?). Men det du skrev var langt påvei mitt poeng også. Det at man er så til de grader indoktrinert i et fast mønster på hvordan en PC skal fungere, faktisk så mye at det gjør deg ute av stand til å lære noe nytt - da har ting faktisk gått for langt. Blir litt off-topic dette, men min påstand er at linux ikke er vanskelig - det er annerledes. Hadde folk brukt det fra starten av, så ville windows vært vanskelig å lære seg også. Tenkte å skrive en artikkel i jula om bruk av GNU/Linux på HTPC, så får vi se om vi får lokket noen ut av kaninhullene denne gangen også :wink:

Tilbake til ATi vs nVidia debatten. Tror jeg må låne eller kjøpe meg et ATi kort og se selv ja hva dere alle bråker over. Dette kan vi vel diskutere i en evighet uten å bli enig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Folk må gjerne rakke ned på Linux for min del. Linux er nemlig langt ifra Guds gave til kvinnen i oss alle (?). Men det du skrev var langt påvei mitt poeng også. Det at man er så til de grader indoktrinert i et fast mønster på hvordan en PC skal fungere, faktisk så mye at det gjør deg ute av stand til å lære noe nytt - da har ting faktisk gått for langt. Blir litt off-topic dette, men min påstand er at linux ikke er vanskelig - det er annerledes. Hadde folk brukt det fra starten av, så ville windows vært vanskelig å lære seg også. Tenkte å skrive en artikkel i jula om bruk av GNU/Linux på HTPC, så får vi se om vi får lokket noen ut av kaninhullene denne gangen også :wink:
    Jeg synes det er en ypperlig ide om du lager til en slik artikkel. Det er har jeg ventet lenge på. Du kjenner ikke andre nett steder der jeg kan lese om linux HTPC.

Angående nVidia vs ATI sa har jo alltid ATI gått for å være best, men dette kan jo endre seg. Jeg synes det er merkelig at nVidia ikke har klart å komme opp på ATI sitt nivå selv etter så mange år. Menmen, kanskje det kommer.

Det var også en som skrev lenger oppe at ATI har dårligere drivere. Jeg vet ikke om dette er helt sant, nyere Nvidia drivere har også endel påproblemer, i hvert fall på 42xx-kort.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg gjentar det gjerne: Driverne har vært helt greie til XP minst siden Catalyst 3.2. Hvis ustabiliteten gjaldt drivere til 98/ME, så må man jaggu ta skylden selv. De operativsystemene er ikke brukbare til noe annet enn å lage vitser om!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her å lurer på om dette er en synsediskusjon....virker ikke som det er mye teknisk know how ute å går her. Ingen som egentlig kan forklare hvorfor ATI er så mye bedre til HTPC enn nvidia?
    Hva er problemet med bruk av nvidia kort. Har et GeForce 4 4600ti kort
    selv. Lurer virkelig på om det verdt å spenne 2 K på et ATI kort?
    Kjører en SP4800 (X1) prosjektor. Eneste som frister veldig er AIW...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synse og synse... Jeg vet ikke om jeg vil kalle det for synsing. Jeg har selv testet dem opp mot hverandre, og kona så forskjellen med en gang. Det tror jeg krysser grensen fra synsing til objektiv testing! :wink:

Det er som med motorsykler: Jeg skulle likt å se den Harleyen som henger på min Yamaha RD 350 på svingete veier, selv om de i utgangspunktet kan sammenlignes på motorkraft og begge har to hjul. Det er en forskjell man må se eller føle, tekniske data betyr egentlig ingenting. Akkurat som med høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •