Kanskje nVidia begynner å komme seg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man drikker ikke Coca Cola fordi man er tørst....det er en livsstil...
    man kjører ikke Harley fordi den er så jævli god å kjøre...
    Fortsatt er det visse nytelsesmidler som er lovli..
    Argumentet med kona er interresant...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hadde vel jeg blitt enig med meg selv at det var meningsløst å diskutere dette videre, men bare for å påpeke nok engang så bruker Mastiff _ikke_ InFocus X1 el. som prosjektor. Såvidt meg bekjent har han CRT, og den støtter vel mye høyere oppløsning enn InFocus X1. Og ja, ATi (og Matrox) har alltid levert bedre bilde på høyere oppløsning.

Jeg har sett den scenen i Matrix beskrevet av Mastiff lengre opp i tråden på min X1, og jeg ser ikke det han beskriver å observere på et nvidiakort. Selv bruker jeg linux og geforce2.

Dette er og blir et religionstopic. Altfor mye følelser ute og tasser...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å la vær å tro på Jesus/Allah/Budda/Whatever hvis han/hun/det sto rett foran deg å vekte folk opp fra de døde.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flesteparten av de som kommer med anbefalinger ang HTPC her, Mastiff inkludert, leser HTPC forumet på www.avsforum.com, som forøvrig også har et eget HTPC/Linux forum. Der er det tusenvis av mennesker som tester og mange av de er dyktige og har stor erfaring, så jeg velger å tro at de slutningene som flertallet der trekker er korrekte.

Husk at når det gjelder HTPC, er det kun en ting som er viktig, og det er videokvalitet. Alle andre hensyn kommer i andre rekke (ATI-Nvidia, Linux-XP osv.). Disse gutta sammenligner grafikkort og videofiltere på samme måte som andre sammenligner standalone DVDspillere fra feks Pioneer, Sony og Yamaha. Jeg kan love deg at den dagen et Nvidiakort kjørt under Linux gir best bildekvalitet, er det ingen som ikke gladelig bytter. De fleste av oss er enige om at Bill Gates er rik nok.

De videofilterene vi bruker nå er utviklet av kommersielle selskaper som stort sett alle har utviklet sitt produkt helt siden DVD og Mpeg 2 først ble lansert. Det er ikke så rart at de har et solid forsprang på Linuxgutta som tross alt gjør dette på hobbybasis.

Det å kalle XGA for "høy oppløsning" blir helt feil, det er faktisk minimumsoppløsningen for å kunne vise anamorf video uten å miste oppløsning. Skjønner derfor ikke vitsen med å bruke et grafikkort som ikke er i stand til å vise video i makskvalitet i minst XGA oppløsning til en HTPC. Selv om man har X1 i dag, vil sikkert neste projektor ha minst 1280X720 i oppløsning.

Jeg har selv fulgt utviklingen i noen år, og har etterhvert hatt mulighet til å teste det aller meste av både hardware og software. Ingenting slår bildekvaliteten jeg får fra Zoom-WinDVD-Ffdshow på mitt nye 9600 pro kort.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    De videofilterene vi bruker nå er utviklet av kommersielle selskaper som stort sett alle har utviklet sitt produkt helt siden DVD og Mpeg 2 først ble lansert. Det er ikke så rart at de har et solid forsprang på Linuxgutta som tross alt gjør dette på hobbybasis.
    Jeg har selv fulgt utviklingen i noen år, og har etterhvert hatt mulighet til å teste det aller meste av både hardware og software. Ingenting slår bildekvaliteten jeg får fra Zoom-WinDVD-Ffdshow på mitt nye 9600 pro kort.

Frode
    :shock:

Det innlegget der tror jeg kan provosere enkelte _rimelig_ mye. Dels fordi uttalelsene er basert på vanlige misforståelser, og dels fordi jeg tror du ikke helt vet hva du snakker om akkurat her.

Altså: Flott at du liker ffdshow! Spesielt flott ettersom det er GPL opensource og laget på "hobbybasis" :lol: Ta deg en tur på hjemmesiden til ffdshow og se selv. De samme filtreringsteknikkene er implementert i f.eks. mplayer, så at billedkvaliteten på WinXP er bedre enn på Linux er bare sprøyt. Det må isåfall være at du ikke vet bedre, da du selv aldri har brukt Linux.

Dette blir off-topic, men det at kommersielle selskaper lager "bedre" kode enn de som sitter og koder på hobbybasis - for å bruke dine ord - er tull opp i mente. Da ville neppe WinXP vært så plaget av bugs og sikkerhetshull. NetBSD har hatt 1 sikkerhetshull i default install de siste 7 årene. Rimelig imponerende til å være snekret sammen på hobbybasis, eller hva? Hvis du ikke vet hva NetBSD er, så er det OSet alle nettguruer bruker (også blackhat hackere). Men denne diskusjonen tror jeg vi skal la ligge. Folk får mene hva de vil for min del...

Forøvrig sporer denne tråden til stadighet av (jeg er vel så delaktig i dette), så jeg tror jeg må utdype mitt standpunkt enda en gang. Er litt frustrerende å bli misforstått til stadighet, så mulig jeg uttrykker meg veldig utydelig? Altså:

1) Ja, ATi gir et bedre bilde enn nvidia
    2) Og nei, denne forskjellen hevder jeg at du _ikke_ merker på f.eks. X1. Til det er oppløsningen for lav. Og da blir det meget relevant å snakke om oppløsning i denne sammenhengen.

Kos dere videre i julestria :P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror vi bare avslutter videre diskusjon på dette her, og konkluderer med at vi er enige i at vi er uenige... For øvrig, Linux vs. Windows trenger vi ikke ta her inne... 8)

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innlegget mitt var ikke skrevet for å provosere noen, dette er kun min oppfatning av situasjonen basert på flere hundre timers lesing om video på avsforum mm. Du må klargjøre hva det er jeg sier som du mener jeg har misforstått og ikke har greie på, jeg kan nemlig ikke se noen feil.

1. WinDVD's videofiltere ER for tiden de beste, og er ikke tilgjengelig på Linuxplatformen, altså er ikke Linux interessant på HTPC'en for meg, FOR TIDEN...

2. Jeg er helt klar over at Ffdshow er open source, jeg har IKKE NOE SOM HELST i mot open source programmer, tvert imot, dersom det kommer noe som kan matche (og helst overgå) den bildekvaliteten jeg nå har på Linux, er jeg den første til å innstallere Linux. Det holder dog IKKE med kun Linuxguru'ers utsagn, det må komme fra Videoguru'er som har utført skikkelig A-B testing og ikke har andre agendaer i tanke. Bildekvaliteten min er også helt avhengig av WinDVD filterene, noe annet blir en skikkelig nedtur i forhold, selv med Ffdshow i drift.

Jeg har forresten hatt Linux innstallert på testmaskiner siden Red Hat 5.0 kom, og routeren min er en Smoothwall, så du må absolutt ikke se på meg som noen Linuxmotstander eller M$ forkjemper, det eneste jeg er interessert i når det gjelder HTPC er bildekvalitet, der er jeg er totalt likegyldig til hvilket OS og programvare jeg kjører.

En annen ting jeg lurer på, som du kanskje kan besvare er om det har kommet lovlige mpeg 2 filtere til Linux enda? Mpeg 2 er jo som kjent absolutt ikke open source, og det skal betales lisens for hver enkel kopi av filterene, uansett hvilken platform det avspilles på.

Frode

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •