PC-kort som kan erstatte surround processor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC-kort som kan erstatte surround processor?

Finnes det kort til PC som kan erstatte en DTS / Dolby Digital surround processor?

Jeg trenger isåfall phono utganger for hver kanal til å koble på utgangsforsterkerene.

Jeg har idag en Rotel RSP-976, men den gjør jo ikke noe annet fornuftig enn å ta imot optiske signaler fra min HTPC og dekode Dolby / Digital og sende analoge signaler ut på phono kontaktene til utgangsforsterkerene. Hadde jo vært fint om PC'en kunne gjøre denne jobben.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet er knyttet til volumkontroll samt digitale/analoge innganger. Dette er et tema som kommer opp jevnlig og konklusjonen er stort sett den samme, nemlig at det ikke finnes noen produkter som gjør dette på en såpass enkel og god måte at det kan erstatte en surroundprosessor/forforsterker. Det lar seg gjøre, men det er mange fallgroper. Det finnes noen "hardcore" HTPC'ere på AVS som mener at man ikke har skikkelig HTPC før den plugges rett i effektforsterkeren. Du kan kanskje plukke opp noe på HTPC-forumet til AVS?

Jeg kjenner forøvrig ingen lydkort med denne funksjonaliteten, men kanskje noen andre gjør?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det største problemet er knyttet til volumkontroll samt digitale/analoge innganger. Dette er et tema som kommer opp jevnlig og konklusjonen er stort sett den samme, nemlig at det ikke finnes noen produkter som gjør dette på en såpass enkel og god måte at det kan erstatte en surroundprosessor/forforsterker. Det lar seg gjøre, men det er mange fallgroper. Det finnes noen "hardcore" HTPC'ere på AVS som mener at man ikke har skikkelig HTPC før den plugges rett i effektforsterkeren. Du kan kanskje plukke opp noe på HTPC-forumet til AVS?

Jeg kjenner forøvrig ingen lydkort med denne funksjonaliteten, men kanskje noen andre gjør?
    Hva er problemstillingene knyttet til digitale / analoge innganger? PC'en vil jo være signalkilde.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Finnes det kort til PC som kan erstatte en DTS / Dolby Digital surround processor?

Jeg trenger isåfall phono utganger for hver kanal til å koble på utgangsforsterkerene.

Jeg har idag en Rotel RSP-976, men den gjør jo ikke noe annet fornuftig enn å ta imot optiske signaler fra min HTPC og dekode Dolby / Digital og sende analoge signaler ut på phono kontaktene til utgangsforsterkerene. Hadde jo vært fint om PC'en kunne gjøre denne jobben.
    Tja.. Et alternativ er jo noe sånt som dette:
    http://www.m-audio.com/products/en_u...1010-main.html

Med riktig programvare så kan det sikkert bli bra det, men det er jo relativt dyrt, og relativt kinking å få til å fungere bra.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hva er problemstillingene knyttet til digitale / analoge innganger? PC'en vil jo være signalkilde.
    De fleste vil gjerne ha DD fra andre kilder, f.eks. kabel-TV eller Laserdisc. Videre kan det være problematisk å få 5.1 til bypass fra f.eks. SA-CD/DVD-A eller BR/HD-DVD. For å få like god funksjonalitet i lydkortet som i en surroundprosessor må en gjerne opp i nesten samme pris og uansett så vil brukervennligheten aldri bli like fra som på en separat boks...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å bruke PC som eneste signalkilde og surround-dekoder får du en hel del muligheter - og utfordringer.

Ved å dekode alle signaler til 2-8kanals PCM internt i PCen er det mulig å bruke prosessorkraften til romkorreksjon. Du får også en veldig enkel signalkjede med D/A konverter direkte tilkoblet slutt-trinn.

Problemstillinger er volumkontroll (må praktisk sett gjøres digitalt. Hvis du har et godt lydkort med >18 reelle bits så er kanskje ikke dette noe stort problem.) Men det må løses slik at ikke en eller annen pc-applikasjon finner ut på egen hånd at den skal sette volum til max=)

Mulighet for styring av bi/tri-amping. Alle muligheter for dsp er åpne...

Såvidt jeg vet finnes ingen 6.1/7.1 software dekodere for PC enda?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men Vista Media Center har forøvrig innebygget støtte for romkorreksjon etc... kan bli bra (når driverne en gang kommer )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •