Hvilken HTPC skal jeg bygge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken HTPC skal jeg bygge?

Hvilken HTPC ville du gått for?

Alternativ 1: AM2-basert:

AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2 1220,-
    Asus M2N-SLI Deluxe 1123,-
    Kingston ValueRAM DDR333 1024 MB 768,- EDIT: Apacer DDR2-667 1024 MB
    Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB 8 MB 625,-
    MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA 895,-
    Nec ND-3540A 440,- EDIT: Nec ND-3550
    Sapphire Radeon X1600 Pro Ultimate Edition 1053,-
    Thermaltake Blue Orb II 223,-
    Thermaltake Mozart Series Media Desktop med Medialab (fjernkontroll) 1245,
    Zalman ZM-NB47J 23,-

Rimeligste totalsum 7615,-

Alternativ 2: Intel Core Duo basert:

Abit AW8-MAX 946,- EDIT: MSI P965 NEO-F
    Apacer DDR2-533 1024 MB 679,- EDIT: Apacer DDR2-667 1024 MB
    Intel Core 2 Duo E6300 1528,-
    Nec ND-3540A 440,- EDIT: Nec ND-3550
    Zalman ZM-NB47J 23,-

Rimeligste totalsum 7657,-

Harddisken er IDE, men det er en jeg har ekstra og den er stillegående.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Vil anbefale deg å revurdere kabinettvalg. Selve hardwarebiten din er vell kanskje hipp som happ, men kabinettet er seriøst dårlig. Bygde selv en HTPC med dette for en stund tilbake, angrer som en hund. Dårlig byggekvalitet, dårlige tekniske løsninger, manglende eject-knapp. Beste med det er fjernkontrollen, og den er virkelig god. Ser heller ikke så pent ut som på bilder..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsun
    Hei
    Vil anbefale deg å revurdere kabinettvalg. Selve hardwarebiten din er vell kanskje hipp som happ, men kabinettet er seriøst dårlig. Bygde selv en HTPC med dette for en stund tilbake, angrer som en hund. Dårlig byggekvalitet, dårlige tekniske løsninger, manglende eject-knapp. Beste med det er fjernkontrollen, og den er virkelig god. Ser heller ikke så pent ut som på bilder..

OK, det har fått mye god kritikk, men det er mange som irriterer seg over hele opplegget med CD/DVD-spilleren. For min del er det viktigst at det ser bra ut og holder seg kjølig, og jeg tror dette kabinettet oppfyller de kravene. Men jeg har kun sett bilder av det.

Har du noen forslag til annet kabinett som "ikke ser ut som en PC"?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes begge alternativene ser bra ut, men jeg stemte på Core 2-løsningen. Har tenkt på noe lignende selv med et par endringer - venter på et skjermkort med HDCP og har tenkt å kjøre en bærbar-harddisk for å kutte ned på støy og strømforbruk. Ville kanskje valgt litt kjappere RAM til E6300?
    Strømforsyningen burde vel holde til tre sånne maskiner - ditt forslag tipper neppe over 150W.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hvilken HTPC ville du gått for?

Alternativ 1: AM2-basert:

AMD Athlon 64 X2 3800+ sokkel AM2 1220,-
    Asus M2N-SLI Deluxe 1123,-
    Kingston ValueRAM DDR333 1024 MB 768,-
    Nec ND-3540A 440,-
    Zalman ZM-NB47J 23,-

Rimeligste totalsum 7615,-
    Du kan ikke bruke 333MHz DDR-minne på dette systemet -- du trenger 667 eller 800 MHz DDR2-minne.

DiamondMax 9 er en ganske gammel harddisk. Fra Maxtor er DiamondMax 10 og 11 nyere -- egentlig trodde jeg DiamondMax 9 var borte fra markedet. De nyere modellene er raskere og mer stillegående.

En brenner i NECs ND-45xx-serie er nyere og bedre og koster ikke noe ekstra.

En vurdering kan jo også være om man bør velge f.eks. MSIs 7600GT-grafikkort med HDCP-støtte ettersom dette Sapphire-kortet ikke støtter HDCP

Alternativ 2: Intel Core Duo basert:

Abit AW8-MAX 946,-
    Apacer DDR2-533 1024 MB 679,-
    Intel Core 2 Duo E6300 1528,-
    Nec ND-3540A 440,-
    Zalman ZM-NB47J 23,-
    Ikke velg 533 MHz minne, men 667 eller 800 MHz. Det koster ikke noe ekstra. Hovedkortet du her har satt opp er heller ikke kompatibel med prosessoren. Se ellers kommentarer for det andre systemet på de andre delene.

Harddisken er IDE, men det er en jeg har ekstra og den er stillegående.
    Tja. Stillegående i HTPC er relativt. Ville i hvert fall valgt et kabinett med to 5,25"-brønner slik at jeg kunne sette harddisken i en vibrasjonsdemper. Et videre element er at mange hovedkort i dag kun har en P-ATA-kontakt -- skal man da ha brenner og disk på P-ATA må de kunne plasseres slik at kabelen når til begge. Alternativ kan man kjøpe en P-ATA-til-S-ATA-konverter -- koster vel rundt hundrelappen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har poster lest de videre svarende det ble gitt i en annen tråd han startet om at faktisk en del av tingene han satt opp ikke var helt kompatible?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Har poster lest de videre svarende det ble gitt i en annen tråd han startet om at faktisk en del av tingene han satt opp ikke var helt kompatible?
    Ja, og takk for tilbakemelding. Jeg hadde glemt å bytte hovedkort da jeg gikk for en AM2-prosessor. Det skal nå være gjort.

Jeg trodde Abit AW8-MAX var kompatibelt med E6300. Det er da en LGA775 sokkel på dekke HK.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og takk for tilbakemelding. Jeg hadde glemt å bytte hovedkort da jeg gikk for en AM2-prosessor. Det skal nå være gjort.
    Bytte minne mener du vel? Asus M2N-serien er kompatibel med AM2-prosessorene.

Jeg trodde Abit AW8-MAX var kompatibelt med E6300. Det er da en LGA775 sokkel på dekke HK.
    Ja, sokkelen som benyttes er den samme, men det alene er ikke nok. Det du trenger er et hovedkort basert på Intel P965 eller 975X -- eller nForce5-serien for Intel. Alle P965-kort skal være Core 2-kompatible. For 975X må imidlertid kortet være av såpass ny modell/revisjon at den er kompatibel. Mange forhandlere har fortsatt 975X-kort på lager som ikke er Core 2-kompatibel. Foreløpig er det vel ikke noen nForce5-hovedkort for Intel-plattformen klar på markedet.

I basis -- sjekk produsentens produktsider at det står at hovedkort er kompatibelt. Sjekk evt. med forhandler, for som sagt -- noen produsenter kan ha at f.eks. revsjon 1.5 av kortet støtter Core 2, mens tidligere revisjoner ikke gjør det når det gjelder 975X-kort.

Egentlig vil jeg tro P965 er det mest aktuelle pga. lavere pris enn 975X-kortene. Ytelsesmessig vil det ikke være spesiell forskjell. Funksjonalitetsmessig blir det egentlig mest opp til hovedkortprodusentene -- man kan egentlig lage en P965-kort med bedre funksjonalitet enn et 975X-kort, men som regel har 975X-kortene mer funksjonalitet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Nå har jeg gjort nødvendige endringer. Bytter nok DVD-brenneren også, men her fokuserer jeg mest på prosessor/HK/minne så dette blir riktig (noe som ikke var så lett...).

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen forslag til annet kabinett som "ikke ser ut som en PC"?
    Ta en titt på dette : http://www.vendur.no/catalog/product...roducts_id=178

Jeg har samme i sølv og er storfornøyd, fjernkontrollen er ikke noe særlig men jeg brukere heller mus.

Hvorfor ikke gå for en vifteløs strømforsyning? Det har jeg og angrer ikke et sekund. Litt dyrere kanskje, men heeelt stille.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med vifteløs psu så må man da ha en annen systemvifte.. og voila så er man nesten like langt... jeg kan dog anbefale fortron/source 400W psu til et slikt oppsett, gir nok effekt i massevis, og koster ikke allverden. Denne psuen har også 120mm vifte som er temperaturstyrt.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den psu'en jeg har har det meste av kjøleribbene sine utenfor kabinettet, slik at det meste av varmen den produserer aldri er på innsiden av kabinettet.

Jeg har zalman vifter på cpu og gpu og to silentX 80 mm kabinettvifter i selve kabinettet. Det er veldig lite lyd fra den kassa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Den psu'en jeg har har det meste av kjøleribbene sine utenfor kabinettet, slik at det meste av varmen den produserer aldri er på innsiden av kabinettet.

Jeg har zalman vifter på cpu og gpu og to silentX 80 mm kabinettvifter i selve kabinettet. Det er veldig lite lyd fra den kassa.
    Et element er at en PSU med vifte også er med på å dra varm luft ut av selve kabinettet, ikke bare avkjøle seg selv. Min erfaring er at det er ikke blir store forskjellen i støynivået egentlig, man får mer effektiv utlufting av kabinettet og man har en "tryggere" strømforsyning. Praktisk talt kan man ende opp med å måtte ha en ekstra kabinettvifte selv om ribben bygger ut av kabinettet pga. man trenger å få lufting av selve kabinettet også.

Fortron-Source nevnes her. I basis er omtrent alt av PSUer på markedet nå regulerte. FSP 400W er OK, men ville kanskje lagt inn noen kroner ekstra til f.eks. en Seasonic S12.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seasonic og spesielt s12 er stadig høyest anbefalt av www.silentpcreview.com som har testet en lang rekke PSUer spesielt med henblikk på lav-støy pcløsninger. De har laget testoppsett med objektiv lydmåling og publiserer mp3-opptak av "støykarakteren".

-k

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget pc i kabinettet fra Thermaltake. Jeg bygger noen pc'er i løpet av ett år men kan ikke kritisere kvaliteten på dette kabinettet. Iallefall ikke på det jeg kjøpte. Det som er dumt er som sagt manglende eject knapp til drevet. De originale viftene bråker for mye synes jeg, men disse byttet jeg ut med med noen som er mer stillegående. Koster lite å bytte de ut også. Smart løsning på diskmontering som du kan montere i "skive" rett under "kabinettaket" på toweret. God og ryddig plass til bygging av komponenter i atx format.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker dette kabinettet: http://www.hardware.no/tester/kabinett/mcubed_hfx/20127
    Det er helt uten vifter og CPU ligger på ca. 50 grader, AMD "Venice" 3500+. Det vil absolutt null støy. Kjører da også en 2,5" harddisk inne i en Vertical Silence. Absolutt 100% fritt for støy.
    Det er dyrt (ca. 6000 for kabinett pluss kjøleelementer) , men det er verdt det.
    Kjøpes på http://www.vendur.no

PS. Du bør ha litt erfaring med bygging av PC, da kabinettet er utfordrende. Når du er ferdig, er du veldig fornøyd Trust me!

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Jeg bruker dette kabinettet: http://www.hardware.no/tester/kabinett/mcubed_hfx/20127
    Det er helt uten vifter og CPU ligger på ca. 50 grader, AMD "Venice" 3500+. Det vil absolutt null støy. Kjører da også en 2,5" harddisk inne i en Vertical Silence. Absolutt 100% fritt for støy.
    Det er dyrt (ca. 6000 for kabinett pluss kjøleelementer) , men det er verdt det.
    Kjøpes på http://www.vendur.no

PS. Du bør ha litt erfaring med bygging av PC, da kabinettet er utfordrende. Når du er ferdig, er du veldig fornøyd Trust me!
    Dersom jeg skulle finne på å bygge ny htpc ville valget mitt falt på dette kabinettet. Jeg satt lenge å vurderte hvilket jeg skulle velge av Mozart sitt eller dette. Valget falt til slutt på mozart grunnet utseende, men jeg angrer litt da hfx kabinettet er mer robust og har mulighet til å være helt stillle. Meget stilrent som jeg synes blir penere for hver gang jeg tar en titt på det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med det nye mer kompakte mCubed kabinettet kombinert med intel Core2?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle tatt valgprossen angående kabinett på nytt hadde det enten blitt en Kanam http://www.microplex.no/product.aspx...200s&mcat=c434 eller Zalman http://www.microplex.no/product.aspx...60SI&mcat=c434

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Synes begge alternativene ser bra ut, men jeg stemte på Core 2-løsningen. Har tenkt på noe lignende selv med et par endringer - venter på et skjermkort med HDCP og har tenkt å kjøre en bærbar-harddisk for å kutte ned på støy og strømforbruk. Ville kanskje valgt litt kjappere RAM til E6300?
    Strømforsyningen burde vel holde til tre sånne maskiner - ditt forslag tipper neppe over 150W.

Bør jeg gå ned fra 500W til f.ex. 300W på strømforsyning? Jeg kommer til å sette inn en del tilleggskort etterhvert, bl.a. TV-kort og lydkort.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •