Musikkserver med laptop som klient... hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkserver med laptop som klient... hjelp!

Hei
    Begynner å bli lei av å ha alle cd'ene i stua, og vurderer å legge inn alle cd'ene mine på pc'en som står på kontoret og så bruke en laptop i stua som "klient" og streame musikken til en DAC og så til forsterker.
    Grunnen til at jeg ønsker å bruke en laptop istedenfor f.ex en Squeezebox er at da kan den kobles til tv'en, så kan jeg styre musikken fra tv-skjermen samt litt lett surfing.

Er helt novice på dette så jeg lurer på om dette går og evt. hva jeg trenger... håper noen av dere ekspertene kan hjelpe... :-)

Pc'en på kontoret er en helt vanlig hjemme pc (altså ingen server som sådan), jeg tenkte jeg skulle kjøpe en hd på 400Gb så jeg har plass til ihvertfall 500 cd'er.

1. Hvilket format er det lurest å lagre i?
    Jeg tenkte jeg skulle lagre de i fullformat, siden jeg er opptatt av at kvaliteten er maximal samt at jeg skal bruke en DAC mellom laptopen og forsterkeren. DAC'en må fores med et vanlig digitalt PCM signal.

Laptopen skal settes i en dockingstasjon som har DVi utgang, jeg vil bruke den for å koble den med DVI-HDMI kabel til tv'en (Panasonic 42PV60)

2. Men den har ikke digital lydutgang... hvordan kan jeg få det? Finnes det noen eksterne bokser man kobler til med USB som har digitalutgang?

3. Hva med software på laptopen slik at jeg får et fint grensesnitt på tv'en for musikkavspilling, hva vil dere anbefale?
    Må jeg installlere Windows Media Edition, eller finnes det mindre programmer som gir fine grensesnitt for musikk avspilling?

4. For å bruke laptopen fra sofaen trenger jeg vel en bluetooth mus, men finnes det tastatur som har like lang rekkevidde og som kanskje helst er mindre enn vanlige tastatur og har ekstra knapper for styring av musikk avspilling etc.?

Er som sagt novice, så alle tips og tanker mottas med takk.

NB! For å slippe å ha pc'en på kontoret stående på hele tiden, kan jeg jo også legge musikken inn på en ekstern harddisk, og koble den til laptopen via USB...

Mvh C :-)

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEisann

Jeg er overhodet ingen ekspert, men kan slenge inn et par synspunkter..

1. Siden Harddiskplass er såppass billig om dagen ville det nok være best å rippe cd'ene uten datatap. Enten via WinMediaplayers egne rippeverktøy, eller bruke et annet program og rippe til Wav format..

2. tror M-audio og andre konkurrenter selger gode eksterne lydkort.. (usb2.0 eller firewire)

3. Mediaportal er gratis..

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 1.2Tb server, cd'er rippet i FLAC. Bruker Xbox MedieCenter som avspiller. Er blitt lei av å måtte skru på både Xbox og TV for å spille musikk, så Squeezebox er bestilt.

Hvis løsningen er laptop i dockingstasjon, USB boks med digitalutgang og nok en USB HDD... da hadde jeg sett meg om etter noe annet. Det vil jo selvfølgelig fungere, men veldig praktisk er det jo ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk rippes gjerne med EAC til FLAC som gir tapsfri kompresjon på 2:1 (dermed får du plass til dobbelt så mange CD-er). Da kan du også automatisk tagge sangene fint så du får en god struktur på samlinga. Det trengs til 500 CD-er.

Hvis du vil ha en grei media-center-lignende applikasjon til å styre avspilling så vil jeg anbefale
    www.team-mediaportal.com

Må du bruke laptop eller kan du sette opp en pen HTPC? Til ren musikkavspilling kan du greie deg med en rimelig slank og støyfri løsning under tv-en som denne:
    http://www.silverstonetek.com

Som fremdeles er mer fleksibel enn en squeezebox (men dyrere og mer jobb å sette opp).

Hvis primærbruken er avspilling av 500CD-er så ville jeg heller ha kjøpt en ekstra harddisk og hatt i stua enn å måtte skru på kontor-pcen, ordnet med serverløsning etc. Gevinsten står ikke i forhold til mekkefaktoren.

Denne tråden dekker stort sett alt som er verdt å vite om temaet. Anbefales!
    http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=15

Lit uti tråden viser de tastatur som dette:

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar...

Grunnen til at jeg hadde ideen om å bruke laptopen er fordi den eier jeg allerede samt jeg har en dockinstasjon til overs jeg kan bruke i stua.

Jeg har et stereo/tv bord som er utformet slik at jeg kan gjemme den eksterne harddisken og USB lydkortet samt evt. Bluetooth/IR sender for tastatur/mus. Slik at det eneste som vil synes er selve laptopen. Og den vil jo være lukket og stå i en hylle. Så vil jeg styre alt fra sofaen med mus/taststur og med tv'en som skjerm.

Hvis størrelsen på den ekstrne harddisken blir et problem (å gjemme unna) så kan jeg jo kjøpe en slik http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317174
    og ha den stående hvor som helst i huset koblet til nettverket... vil ikke det virke?
    Men det er klart at gjør jeg det så hadde det vært mye lettere å sette opp en Squeezebox ved stereoanlegget, den har jo den digitale lydutgangen jeg trenger også. Men da får jeg jo ikke surfet på tv'en fra sofaen... til det trenger jeg jo en pc i stua.

Laptopen min støyer omtrent ikke heller (Centrino) så jeg håpet det kanskje var en fordel sammenlignet med HTPC.
    Hvor mye vil en slik Silverstonetek boks støye sammenlignet med en vanlig pc?

Hva er minimums specs for en HTPC for den type bruk jeg trenger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet trenger du ca pentium1 100MHz for å spille av mp3. Wav er enda mindre. FLAC er kanskje noe mer.

Men det som kan ta litt futt er Windows XP i bunn og en tung GUI-applikasjon på toppen. MediaPortal som jeg nevnte er ganske spesiell siden den rendrer all GUI som directX grafikk og følgelig bør du ha et DirectX 9 grafikk-kort.

Hvis du har råd og skal bygge opp en helt ny maskin ville jeg i dag ikke ha gått for noe annet enn en intel core2, gjerne en av de billigste utgavene siden den er råkjapp, fremtidsrettet, lager lite varme (støy) og overkommelig priset.

Mitt andrevalg er AMD AM2 A64 x2 nå etter at prisene er halvert.

Uansett så står kravene til MediaPortal her:
    http://wiki.team-mediaportal.com/Med...alRequirements

"
    MediaPortalRequirements
    Software components:

Operating System:Windows XP SP2: With WindowsXP you are able to use MediaPortal with one DVB TVCard or multiple Analog TVCards.

Windows MCE 2005 RU2: With Windows MCE you are able to use MediaPortal with more than 1 DVB TV Card!

Install SP2 and all WindowsUpdates

Microsoft .NET Framework 1.1 with SP1 and Microsoft .NET Framework 2

DirectX 9.0c

Windows Media Player 10

Drivers and Codecs:Always use latest drivers for your video and audio card (recommended)
    to be able to view ?QuickTime movies you should install QuickTime Alternative.

For more playback codec's and filters see here and here.

?VobSub for subtitle playback (see link above)

Hardware:
    CPU: 1.4 GHz or higher
    Memory: 256 MB or more
    HDD: ~200 MB for MediaPortal and ~12 GB for Hardware Encoding or Digital TV based TV cards for timeshifting purposes.

VGA: DX9 compatible videocard with at least 64MB of video memory (recommended 128 MB):
    Cards which work:
    ATI Radeon series 9600 (or above)
    NVIDIA ?GeForce, ?GeForce FX (5200 or above) and NForce series

Intel Extreme Graphics 2 (integrated i865G)
    Matrox Parhelia
    SiS Xabre series

1080i HDTV minimum hardware requirements :
    CPU: 2.8 GHz
    Memory: 512 MB
    ?DirectX9 capable graphics card with at least 128MB of video memory

HDTV capable playback codecs

"
    Jeg har sett folk bruke VIA C3 prosessorer med MP (veldig low-end)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å si hvor mye en slik silverstoneboks vil støy, siden det avhenger helt av hva du putter inni. Hvis du brukr litt omtanke er det mulig å få veldig lav støy, spesielt om du går for "laptop" type komponenter som pentium-m VIA C3 eller de nye Core 2 prosessorene. Kombiner med litt demping av harddisk, god CPU-kjøler, lavstøy strømforsyning og software som justerer ned kjølevifter når temperaturen tillater det så kan du få en løsning hvor pcn ikke høres over bakgrunnsstøyen i en normalt sue.

knut

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk laptopen til andre ting og gå for en "Pinnacle Showcenter" med fjernkontroll. Da kan du streame musikk, bilder og enkelte filmer til TV-en. Med en laptop må du jo ha trådløs mus og tastatur. Pinnacle gir deg vel det du ønsker utenom surfing?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo kun bruke dette til musikk, så Pinnacle Showcenter vil gi meg det samme som en Squeezebox men jeg kan styre det via menyer på tv'en. Så det blir litt mer brukervennlig... eller?
    Kan jo være intr. siden jeg synes Squeezebox'en ser tungvint ut å bruke, spesiellt med 500 cd'er. Hvordan er det å navigere med Squeezebox'en når det blir så mye musikk å velge mellom?

Må innrømme at jeg er litt avventende til å kjøpe HTPC ennå. Sikkert ingen grunn til å vente, men jeg føler litt at jeg ikke ønsker å negynne med noen full HTPC løsning før til neste år, Da får man kanskje Blueray/HD-DVD avspiller i HTPC'en også...

Vil en Pinnacle Showcenter eller en Squeezebox kunne kobles opp mot en slik hd
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317174
    som står for selg selv i nettverket? (Altså ikke koblet til en pc)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. De må kobles mot en PC med operativsystem. Dvs. din PC på "kontoret", som du jo allerede har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i lys av din situasjon ("gratis" laptop) så synes jeg du har tatt det rette valget. Ikke squeezebox eller pinnacle, men putt laptoppen i stereobenken, koble den opp med en ekstern harddisk og fjernkontroll og lydkort. Nyt musikken og venn deg til løsningen.

Hvis du om et år eller to finner ut at du vil gå for en kraftigere stand alone HTPC så kan du gjenbruke hardwaren utenom laptop, og du har skaffet deg en masse erfaring som er greit å ha før visakortet dras.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill så langt

Testet idag å koble opp laptop'en mot tv'en via skjermkabel det fungerte perfekt. Blir bedre og lettere å koble seg til når jeg får satt opp dockingstasjonen.

Men min trådløse mus hadde ikke nok rekkevidde til at jeg kunne sitte i sofaen.
    Så jeg må vel ha en bluetooth mus og tastatur.
    En annen mulighet er å kjøp denne "alt i ett" løsningen:
    http://www.avshop.no/catalog/product...3d2e8421b8b74e
    Noen som bruker dette tastaturet? Hvordan er musefunksjonen i bruk?

Jeg har et oppfølgingsspørsmål vedr. format på rippet musikk.
    Jeg ønsker jo helst å lagre all musikk som ukomprimerte wav filer. Så jeg sjekket Windows Media Player, men der kan man ikke rippe ukomprimert. Ikke i den versjon jeg sitter med ihvertfall. Beste format er Windows Media lossless.
    Noen som har tips til programvare som lar meg rippe ukomprimert?

Grunnen til at jeg vil rippe ukomprimert er fordi jeg helst ønsker å kunne oppnå samme lydkvalitet med pc'en som "drivverk" som jeg idag gjør med min DVD-spiller som drivverk. (Sammen med Electrocompaniet dac).

Siden jeg skal ta ut signalet digitalt (optisk eller coax) fra lydkortet... Kan jeg da velge hvilket USB lydkort som helt, eller er det kvalitetsforskjeller selv om signalet aldri skal endres fra digitalt til analogt?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydkort

Jeg har erfart at det i aller høyeste grad er forskjell på lydkort..
    såkalte AC97 chipper er ikke noe å skryte av.. Hadde dette på et via mini-itx kort og der foregikk det digital re-sampling av lyden med en dårlig oppløsning som ødelagte alt..

På mitt nye hovedkort med intel-hd lydchip går alt mye bedre..
    Mit beste råd er å benytte et lydkort med god samplingsrate.. Og det gjelder også i det digitale domenet... altså 24bit 196Khz sampling som et minimum..
    Men det beste er å finne et kort som er designet for å slippe digital lyd-info rett igjennom til spdif uten noe lurium i mellom..

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox er faktisk veldig lett å bruke, mye takket være et godt gjennomtenkt menysystem og navigasjon generelt. Hvis du vil teste selv kan du bare ta ned SoftSqueeze, som er en Squeezebox i "softwareversjon" for PC. Den har de samme funksjonene og er generelt lik å bruke. I tillegg må du selvsagt ha SlimServer for å streame musikken.

Jeg har en Squeezebox selv, og kan ikke gjøre annet enn å anbefale den Det eneste som er trekker ned er en plastic fantasic fjernkontroll.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Men det beste er å finne et kort som er designet for å slippe digital lyd-info rett igjennom til spdif uten noe lurium i mellom...""""

Noen som har tips om USB (eksternt) lydkort som passer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •