Kan denne HTPC'en kjøre HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan denne HTPC'en kjøre HD?

Jeg skal bygge en HTPC som skal brukes til avspilling av filmer og musikk. Kommer til å spille noe HD-materiale 720p/1080i, kanskje noe 1080p. Hovedkortet bør ha god lyd siden jeg ikke skal sette inn lydkort ennå. Lyd kjøres digitalt til en H/K AVR630 receiver. Maskinen må være ok stillegående.

Dette er oppsettet:

AMD Athlon 64 X2 3800+ Bulk 1239,-
    Asus M2N-SLI Deluxe 1127,-
    Kingston ValueRAM DDR333 1024 MB 771,-
    MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA 750,-
    Nec ND-3540A 440,-
    Sapphire Radeon X1600 Pro Ultimate Edition 1053,-
    Thermaltake Mozart Series Media Desktop med Medialab (fjernkontroll) 1381,-
    Zalman ZM-NB47J 29,-

(Jeg har en stillegående 200GB Maxtor PATA disk)

Rimeligste totalsum 6790,-

Har jeg bruk for X2-prosessor? Er det noe særlig å tjene på 64-bit windows? Vil jeg kunne kjøre DVD og andre filmer med FFDShow på denne maskinen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X2 er dobbelkjerne? Det er kanskje greit om du skal ta opp og spille av samtidig.

Sjekk om skjermkortet støtter "H246" (eller hva det heter).

64 bit windows er ingen vits.

Ville kanskje hatt et dedikert lydkort?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    X2 er dobbelkjerne? Det er kanskje greit om du skal ta opp og spille av samtidig.

Sjekk om skjermkortet støtter "H246" (eller hva det heter).

64 bit windows er ingen vits.

Ville kanskje hatt et dedikert lydkort?

Skjermkortet støtter alle HD-formatene (inkl. HDCP-ready, om nå enn det vil fungere). Jeg skal nok sette inn et dedikert lydkort etterhvert, har tenkt litt på et DTS-kort, men det tar jeg om jeg føler behov for det. Sender jeg det digitalt ut til en god forsterker burde det være nok.

Blir nok lite multitasking på denne maskinen, men det kan jo senere bli aktuelt å ta opp noe samtidig som jeg ser en DVD. Liten prisforskjell.

Hvorfor vil jeg ikke få noe ut av 64-bit windows? Det finnes drivere til skjermkortet til 64-bit. Problemet er vel kanskje at det ikke er noe avspillingsprogram, a la PowerDVD, som er 64-bit. Men det kommer vel? Det er avspilling av video i høy kvalitet som er hovedmålet med min HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er et DTS kort? Alle digitale lydkort sender DTS og DD gjennom SP/DIF og optisk. Du tenkte på analog overføring?

64-bits windows ubrukelig (ja det er subjektivt og lite utfyllende, men like sant uansett). 64-bit vil ikke gi deg mer kvalitet, bare ekstremt mye hodebry mtp programmer og allt annet av software.

Støtter HD formatene gjennom oppløsning? Eller har de innegygget hardware dekoding for feks H264?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er et DTS kort? Alle digitale lydkort sender DTS og DD gjennom SP/DIF og optisk. Du tenkte på analog overføring?

64-bits windows ubrukelig (ja det er subjektivt og lite utfyllende, men like sant uansett). 64-bit vil ikke gi deg mer kvalitet, bare ekstremt mye hodebry mtp programmer og allt annet av software.

Støtter HD formatene gjennom oppløsning? Eller har de innegygget hardware dekoding for feks H264?
    For lydkort tenkte jeg på denne:
    http://avforum.no/forum/generell-htpc/33632-hda-plosion-7-1-dts-perfekt-htpc-lydkort.html

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forresten tilsvarende 1600XT ultimate et bedre valg av grafikk-kort enn 1600Pro?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XT skal vel være raskere.

Spiller du mange spill med DD og DTS på HTPC'n din? Hvis ikke så trenger du vel ikke real-time encoding? Men det kortet gjør jo også alle de andre tingene, og koster ikke noe mer så det er nok et greit kjøp.

Ville kanskje kjøpt en Intel Core 2 prossessor. Mye kraftigere, mindre varme. Mindre støy, bedre på HD materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et M-Audio Revolution 7.1 THX lydkort rimelig til salgs om du er interessert.
    Ligger på AVTorget med utropspris 500,-
    Perfekt stand, orginal manual + drivere følger selvfølgelig med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting her passer vel ikke sammen. M2N-SLI er et AM2-hovedkort med støtte for DDR2-minne. Dette betyr at du trenger AM2-versjonen av prosessoren og ikke kan benytte DDR333-moduler.

Jeg ville videre anbefalt X2-prosessor, ikke bare for at man skal spille og ta opp, men generelt at man nå vil se mer og mer programvare optimalisert for tokjerne og at det generelt gir stor ytelsesforbedring ved fleroppgavekjøring (Athlon 64 kan egentlig begyne å trash'e ved hard multitasking).

64-bit Windows er ingen hensikt. Dårligere programvare- og maskinvarekompatiblitet....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Skjermkortet støtter alle HD-formatene (inkl. HDCP-ready, om nå enn det vil fungere). Jeg skal nok sette inn et dedikert lydkort etterhvert, har tenkt litt på et DTS-kort, men det tar jeg om jeg føler behov for det. Sender jeg det digitalt ut til en god forsterker burde det være nok.
    Sikker på at det faktisk er HDCP-kompatibelt og at det ikke er bare Sapphire som har kopiert inn X1600-spesifikasjonene fra ATI som sier at grafikkprosessoren er "HDCP-ready" -- men det hjelper lite om støtten faktisk ikke implementeres. Sapphire har andre kort som er spesifikt oppgitt som HDCP-kompatible. Disse også med HDMI.

Hvorfor vil jeg ikke få noe ut av 64-bit windows? Det finnes drivere til skjermkortet til 64-bit. Problemet er vel kanskje at det ikke er noe avspillingsprogram, a la PowerDVD, som er 64-bit. Men det kommer vel? Det er avspilling av video i høy kvalitet som er hovedmålet med min HTPC.
    Fram til Vista kommer er 64-bit Windows bare å glemme, med mindre man ikke har helt spesielle behov -- da gjerne i sammenheng med oppgaver som er såpass minnekrevende at man har mer enn 4 GB minne i systemet. Tror de fleste programvareutviklere også venter på Vista før de gidder å ta fatt i 64-bit-optimalisering. Det meste av 32-bit-programvare fungerer, men noe ikke. I mange tilfeller er også 64-bit-driverne til en del produsenter dårligere enn 32-bit-driverne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket nå, og som jeg trodde -- Sapphire har bare kopiert spesifikasjonene fra ATI, og dermed fått med "HDCP-Ready **"

http://www.ati.com/products/RadeonX1600/specs.html
    http://www.sapphiretech.com/nw/produ...gpid=154&grp=3

Referansen ** er videre på ATIs sider: ** Currently there is no commercially available HDCP content. ATI's Radeon® X and Radeon® 9550 series of GPUs are capable of processing HDCP signals ("HDCP ready"), however ATI does not presently manufacture any graphics cards which are HDCP ready. Some third parties manufacture graphics cards containing ATI GPUs -- you can inquire of them which models, if any, -- are HDCP ready.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at du tar en titt på Intel Core Duo 2 E6300 eller bedre, disse nye prossessorene som kommer i butikken tidlig i august gruser AMD på ytelse så det er latterlig. I tillegg bruker de mindre strøm og lager mindre varme, som igjen tilsier at det blir mindre viftestøy. Dette er en dobbletkjerne.

Intel Core 2 Duo E6300 1530,-
    MSI P965 NEO-F 1100,-
    Apacer DDR2-667 1024 MB 745,-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gruser AMD på ytelse så det er latterlig
    Direkte latterlig forskjell er et vel ikke. Det man reelt sett må se er ytelsesforskjellen på prosessorer som koster det samme. Problemet for AMD foreløpig er at de mangler helt billige modeller -- men det kommer.

Core 2 Duo er en stor forbedring i forhold til Pentium 4/D. All verden av forskjell er det ikke i praksis mot Athlon 64 X2. Husk at 65W som er oppgitt er det maksimale strømforbruket, ikke hva man kan forvente som et snitt. Man skal også huske at Athlon 64-systemene gjerne har brikkesett som utvikler mindre varme og trekker mindre strøm, dette pga. AMD har minnekontrolleren som en del av prosessoren, ikke brikkesettet.

Men ja, min anbefaling i dag ville nok også være en Core 2 Duo. Så direkte store forskjeller er det dog ikke snakk om på det jevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Direkte latterlig forskjell er et vel ikke. Det man reelt sett må se er ytelsesforskjellen på prosessorer som koster det samme. Problemet for AMD foreløpig er at de mangler helt billige modeller -- men det kommer.

Core 2 Duo er en stor forbedring i forhold til Pentium 4/D. All verden av forskjell er det ikke i praksis mot Athlon 64 X2. Husk at 65W som er oppgitt er det maksimale strømforbruket, ikke hva man kan forvente som et snitt. Man skal også huske at Athlon 64-systemene gjerne har brikkesett som utvikler mindre varme og trekker mindre strøm, dette pga. AMD har minnekontrolleren som en del av prosessoren, ikke brikkesettet.

Men ja, min anbefaling i dag ville nok også være en Core 2 Duo. Så direkte store forskjeller er det dog ikke snakk om på det jevne.
    Ok, du har rett.

Men det er litt moro at intels 2800,- CPU med lett overklokk gruser AMD sin 10000,- med opptil 40%, på andre tester så er selvfølgelig forskjellen noe mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er også AMDs Energy Efficient-modeller på vei, da bl.a. modeller med 35W Max. vs. 65W max. for Core 2 Duo. Overklokkingsmessig vil jeg tro at EF-modellene kan bli ganske kurante.

Nå har AMD heller ingen desktop-CPUer til 10k. Dyreste er FX-62, som koster ca. 7k.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare nevne at flere har hatt problemer med å få mer enn 2 kanals lyd ut ifra lydkort på hovedkortet. Inklusive megselv. Men det lydkortet du hadde sett på virket veldig ok.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med hifiking her.. de nye core 2 duo-cpuene er råe

En liten ting om disse korta med DD Live-enkoder.. det eneste det gjør er å gjøre om de 5.1 kanalene som er i spill om til DD 5.1 så man slipper analoge kabler fra lydkort til reciever.. noe som betyr at man slipper støyproblematikk fra analoge utganger på lydkortet, og det blir mye mindre kabelrot

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Nå er også AMDs Energy Efficient-modeller på vei, da bl.a. modeller med 35W Max. vs. 65W max. for Core 2 Duo. Overklokkingsmessig vil jeg tro at EF-modellene kan bli ganske kurante.

Nå har AMD heller ingen desktop-CPUer til 10k. Dyreste er FX-62, som koster ca. 7k.
    Kostet mye mer før, men hvem vil vel gi 10k for noe som blir slått av noe til 3k? Så de satt ned prisen, men er fortsatt ingen som kjøper den. AMD brukere har solgt sine 57-62 over en lav sko i det siste for å få igjen noe av pengene.

Newcomer ErikNygård sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min rimelige HTPC med AMD Athlon 3000+ og Radeon X800 skjermkort spiller av 720p/1080i uten problemer. Så maskinen du vurderer å bygge bør da funke mer enn bra nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kostet mye mer før, men hvem vil vel gi 10k for noe som blir slått av noe til 3k? Så de satt ned prisen, men er fortsatt ingen som kjøper den. AMD brukere har solgt sine 57-62 over en lav sko i det siste for å få igjen noe av pengene.
    Toppmodellen i FX-serien har vel omtrent alltid ligget på rundt denne prisen, altså rundt 7000 kr. Ikke at den har vært verdt de ekstra pengene....

Det som har brukt å koste opp i 10k er Intels Extreme Edition-prosessorer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •